Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marlies
#2076486
He bah, begint Falcor hier vanavond opeens om ongeveer 20:00 heel erg te hijgen. Hij heeft wel eens vaker dat hij na wat inspanning even weer bij moet komen, maar nu hijgde hij op niks af. Even een aangekeken en toen toch maar even wat nader bekeken. Geen opgezwollen buik, nergens gevoelig, slijmvliezen in orde, reageert en gedraagt zich verder redelijk normaal buiten dat hij heel erg graag in de tuin wil liggen (normaal ligt hij liever binnen).

Inmiddels een aantal uren verder en heeft zojuist een hele vieze enorm stinkende zachte hoop gelegd. Hopelijk wordt het vanaf nu beter. Temperatuur is ook normaal, hooguit een tikje aan de hoge kant (38,9) en hij gedraagt zich verder nog steeds zoals altijd.

Voor de zekerheid toch elk uur maar even kijken vanacht dus breng de nacht op de bank door.

Enige wat ik zo kan bedenken is dat ik vandaag voor het eerst een teek van hem heb afgehaald. Maar als hij daar ziek van zou zijn zou ik verwachten dat hij zich ook anders zou gaan gedragen?
Door miik
#2076513
Van een teek zou je zo snel niet deze reactie verwachten.
Veel hijgen geeft wel aan dat ze niet lekker zijn. Bij grote rassen moet je ook vooral goed letten op dat het geen maagovervulling/draaiing is/wordt. Dus je doet er goed aan om hem de komende uren goed in de gaten te houden.
Als je twijfelt, of als hij begint te (loos) braken, dan zou ik zeker contact opnemen met een huisarts.
Als die wat misselijk is kan het helpen om hem elk uur een paar eetlepels magere kwark/yoghurt of kefir te geven.
Ik hoop dat het meevalt en het bij deze vieze hoop blijft !
#2076520
Heel erg bedankt voor je input! Het lijkt steeds wat beter te worden. De periodes dat hij ligt te hijgen worden steeds korter. Ben net weer even butien met ze geweest (huh? Ben je wel lekker bij je hoofd vrouwtje? Enig idee hoe laat het is??!?) en na wat verwarring over het tijdstip vonden ze het allebei wel wat en deed Falcor gewoon weer lekker zijn ding. Eenmaal weer binnen nog maar 1 minuut ongeveer gehijgd en nu ligt hij weer helemaal rustig. Het lijkt gelukkig dus de goede kant weer op te gaan.

Torsie was inderdaad ook iets waar ik erg van bang voor was. Nu heb ik daar geen ervarig mee, maar krijgen ze dan niet ook een dikke/harde buik?
Door miik
#2076523
Marlies schreef: Torsie was inderdaad ook iets waar ik erg van bang voor was. Nu heb ik daar geen ervarig mee, maar krijgen ze dan niet ook een dikke/harde buik?
Ja dat kan, maar soms zie je het niet goed. En in zo'n geval is het hoe eerder je bij een arts bent hoe beter.
Maar fijn dat ie weer wat beter gaat.
#2076747
Ik zal even zorgen dat ik dat ook ga kopen. Heb dat momenteel dus nog niet in huis.
Het gaat gelukkig nog steeds elk uur een beetje beter. Helemaal over is het nog niet, denk dat hij nog wel wat pijn heeft, de ademhaling is nog niet helemaal normaal maar echt al stukken beter in verlijking met vannacht.
#2078283
Nou, het ging een paar dagen wat beter en nu is het weer helemaal mis.
Weer zwaar hijgen, af en toe piepen van pijn (naar ik aanneem). Het komt echt een beetje in aanvallen. We (ik en paravetinair) hebben sterk het vermoeden dat het wel eens zijn hart zou kunnen zijn. Dat zou wel ook verklaren waarom het verder ook echt een extreem rustige hond is (zelfs voor een Newfoundlander). Ik ga vanacht weer waken en even kijken hoe het zich ontwikkeld. Als het erger wordt ga ik vanacht nog hulp zoeken. Als het wel weer wat afzakt / draagbaar blijft gaan we maandag direct naar een dierenarts om hem even te laten controleren.

Bah :'(
#2078346
Het arme dier heeft een moeizame nacht gehad. Hij wist op een gegeven moment niet meer goed waar hij het moest zoeken en begon hoge piepjes te blaffen. Daarna ook de tuindeur maar open gezet en toen hij nog iets meer ruimte had om af en toe wat te bewegen en even buiten te gaan liggen werd het langzaam weer iets kalmer. Maar hij heeft het duidelijk moeilijk. Vorige keer begon het een stuk heftiger, maar was het ook tegen de ochtend bijna weer over. Nu loopt hij nog steeds te pompen, hij kwijlt (misselijk?) en hij trilde net met zijn kaak. Nu trilt hij wel eens vaker met 1 achterpootje (zie dat vaak bij die grote jongens?) maar heb hem nog nooit met zijn kaak zien trillen.

Even kijken hoe hij zich in de loop van de ochtend houd, als het toch weer slechter wordt dan toch maar een zondagconsult. Wil ook niet dat hij onnodig lijd.
En die informatiemiddag gaan we helaas maar overslaan, wil hem echt niet alleen thuis laten nu. :-\
Gebruikersavatar
Door kira
#2078354
Als je denkt aan iets met het hart, laat dan een echo maken. Is voor Falcon niet echt belastend (ik bedoel geen roesje oid en doet geen au). Dan heb je zekerheid. Veel grote honden en zeker onze beren zijn kalm omdat er gewrichtjes ed scheef staan, vooral het SI, dus wellicht tijd voor een bezoek aan een goede osteo (ik ken wel iemand die veel beren doet, als je gegevens wil, doe me dan een pb). Met wat jij schreef over de eerste nacht waarna het beterde na een grote boodschap denk ik zelf aan problemen bij de darmen. Heeft Falcon ook vachtproblemen? Een tremor in de achterpoten wordt vaak veroorzaakt doordat de hond door zijn bouw niet goed zijn gewicht over 4 poten kan verdelen in stilstand. Vaak een bouwtchnisch probleem (en veel beren hebben een slechte achterhandconstructie) of doordat er botjes/gewrichten niet op hun plek staan. Het eerste is niet op te lossen, het 2e wel. Verder weet ik niet of jij weet of Falcon vrij is van cystenurie? Als je dat niet weet, dan gelijk even een dna onderzoek laten doen.
Sterkte  met Falcon, hoop dat het allemaal gewoon niets is.
#2078373
kira schreef: Als je denkt aan iets met het hart, laat dan een echo maken. Is voor Falcon niet echt belastend (ik bedoel geen roesje oid en doet geen au). Dan heb je zekerheid. Veel grote honden en zeker onze beren zijn kalm omdat er gewrichtjes ed scheef staan, vooral het SI, dus wellicht tijd voor een bezoek aan een goede osteo (ik ken wel iemand die veel beren doet, als je gegevens wil, doe me dan een pb). Met wat jij schreef over de eerste nacht waarna het beterde na een grote boodschap denk ik zelf aan problemen bij de darmen. Heeft Falcon ook vachtproblemen? Een tremor in de achterpoten wordt vaak veroorzaakt doordat de hond door zijn bouw niet goed zijn gewicht over 4 poten kan verdelen in stilstand. Vaak een bouwtchnisch probleem (en veel beren hebben een slechte achterhandconstructie) of doordat er botjes/gewrichten niet op hun plek staan. Het eerste is niet op te lossen, het 2e wel. Verder weet ik niet of jij weet of Falcon vrij is van cystenurie? Als je dat niet weet, dan gelijk even een dna onderzoek laten doen.
Sterkte  met Falcon, hoop dat het allemaal gewoon niets is.
We gaan maandag even met hem langs de da om te overleggen hoe en wat. Ik zal je in elk geval even een pb sturen voor die gegevens van die osteo.
Overigens werd het eerst ietsje beter na grote boodschap, maar daarna gewoon weer slechter. Ook vanacht hebben en vanochtend heb ik geen relatie tussen die twee gemerkt. Maar ik sluit ook niks uit.

Vachtproblemen hebben we tot dusver niet bij hem gemerkt, maar het is wat lastig om daar een goed oordeel over te vellen. We hebben hem eind december opgevangen. Hij kwam van een drugsdealer waar al vaker honden dood uit de tuin zijn gehaald. Hij was zwaar verwaarloosd en ik ben toen ongeveer 30 uur bezig geweest om het vilt om zijn lijf weg te knippen. Zijn haar is daarna weer gewoon goed terug gegroeid en heb er sindsdien geen problemen mee gehad. We weten verder niks over zijn historie. Hij is gecontroleerd door een dierenarts toen hij is weggehaald bij die drugsdealer en die zei dat hij welliswaar in slechte conditie was maar verder gezond. Bij mijn weten is hij niet tetest op cystenurie.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door