Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stephanie777
#2077171
Het is hier altijd een heel gedoe om groentemix te maken. Ik heb een sapcentrifuge van Philips. Ik doe er altijd kleine porties in en ook voldoende vocht, maar na 2 seconden draaien, is het onderste deel van de groente (bij het mes), goed gepureerd, maar de rest blijft er bovenop en raakt het mes niet meer. Dus telkens met een lepel alles weer naar beneden duwen, weer paar seconden pureren, naar beneden duwen, enz... Het kost me 2 uur voor een paar bakjes mix!
Heeft iemand tips? Ook voor een goede machine die het werk wat sneller doet?
Door Lizzy
#2077481
Ja, ik heb zo'n ding ook gehad en da's inderdaad helemaal niks. Ik gebruik zelf de Champion Juicer. Maar ja, die kost wel wat.... Nou gaat ie ook wel een jaar of 20 mee hoor. En bovendien is het voor jezelf ook heel leuk om sapjes te maken. En je kunt noten-pasta met dit ding maken, ook heel erg lekker. Naast de champion juicer heb je ook de Green Star maar die is volgens mij nog duurder. Je kunt ook een blender gebruiken maar dan moet je er wel iets van ei of yoghurt of bouillon bij doen om het smeuig te maken (anders krijg je een soort gelijk probleem als wat je nu beschrijft). En sommige mensen gebruiken een eenvoudige keukenmachine of staafmixer. Ik heb zelf ook een blender en een keukenmachine gebruikt en beide gaat wel, zolang je er maar wat extra vocht aan toe voegt. Ideaal vind ik het niet.
Door TMG1961
#2077493
Ik snij de groente klein en dan eerst in de keukenmachine en daarna doe ik alles in een grote kom en gaat de staafmixer er nog eens doorheen. Ik heb binnen 30 minuten voor 6 weken groentenmix in de vriezer staan in porties van 175 gram verpakt. Ik heb een Braun staafmixer van 400 watt en een Kenwood Multi-Pro 750 keukenmachine
Door Cathelijn
#2077506
Ik gebruik een oude keukenmachine van mijn moeder. Werkt prima. Voor het extra vocht gooi ik er een komkommer in  ;)
Door Jump
#2077543
Ik heb ook een sap-sentrifuge,een Tomado,daar zit een soort grote stamper bij
waarmee je de groenten  omlaag kunt drukken,dit werk goed.
Laatst gewijzigd door Jump op za 06 aug 2011, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2077546
Ik gebruik de staafmixer en voeg idd meestal ei toe voor het malen. En ik snij de groenten vrij klein.
Maar ik maak de mixen verse en vries niks in dus ik hoef ook geen grote hoeveelheden te maken. Daarvoor is een staafmixer wat minder geschikt, die wordt wel erg heet op den duur denk ik.
Door Martine-Tom
#2077632
Als je er nou ei aan toevoegd en invriest blijven de voedingsstoffen van het ei dan wel bewaard?
Tom wil geen rauw ei meer eten, wel de schil maar het ei niet, dus ik dacht mss kan ik het dan gewoon door de g/f mix mikken.
Door jara
#2077711
Ik gebruik een keukenmachine, doe het daarna in een beslagkom en pureer het extra fijn met een staafmixer....ben voor 4 weken mix in een uurtje klaar
Door Lizzy
#2077840
martine-tom schreef: Als je er nou ei aan toevoegd en invriest blijven de voedingsstoffen van het ei dan wel bewaard?
Tom wil geen rauw ei meer eten, wel de schil maar het ei niet, dus ik dacht mss kan ik het dan gewoon door de g/f mix mikken.
Rauw ei kun je officieel 3 maanden invriezen en dan kijken 'ze' dus ook naar de voedingswaarde.
Door Martine-Tom
#2077913
Lizzy schreef: Rauw ei kun je officieel 3 maanden invriezen en dan kijken 'ze' dus ook naar de voedingswaarde.
Tnx!! Dan ga ik dat gewoon doen  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2077934
Ben hier ook weer even aan het meelezen, maar moet je de groenten echt tot sap vermalen?
Onze hond vind het niet zo lekker, dat sap.
Ik kook het nu, en gooi het dan in de keukenmachine tot formaat babyhapje. Je kan niet meer zien wat er allemaal inzit, maar vloeibaar is het ook niet. Kunnen ze dat goed verteren?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2078072
Hier de machine waar "koekje" gek op is  :biggrin2:
De Magimix 4200 xl, niet speciaal aangeschaft voor groenten.
Maar hij is wel erg goed. Voordeel is dat hij lang aan kan staan en niet belachelijk heet word of doorbrand. Zeker een half uur wel.
Ik maak 7kg groentemix in een klein half uurtje hiermee.
Alles kan er vrij grof in, dan gewoon aanzetten. Even wachten en het is al puree.
Soms als ik er groenten in doe die weinig vocht bevatten, bv broccoli en wortel samen dan moet ik wel iets vocht toevoegen.
Maar bij de meeste dingen niet.

Heeft 1 nadeel, ze zijn ook niet zo goedkoop.
Je hebt wel kleine modellen van magimix, maar geen idee wat die kosten.
Door Stephanie777
#2078081
Oeee die Champion Juicer en de Magimix klinken goed!!! Maar poehpoeh, wat een prijzen.. vanaf € 300, slik.
De meesten gebruiken dus een keukenmachine, als ik het zo lees. Ik ben ook erg benieuwd of de bladgroenten geen problemen geven bij jullie?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door