Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2077162
Hallo allemaal, (ik ga proberen ons zo uitgebreid mogelijk voor te stellen)

Ik ben Marieke 26 jaar en moeder van een zoontje van 3,5, Valentijn is zijn naam.
Wij hebben een hele lieve engelse cocker spaniel teef, genaamd Sproet, as. zondag word ze 1 jaar.

vanaf het prille begin heb ik sproet kunnen volgen en met 2 maanden kwam ze dan bij ons wonen.
bij de fokker was ze gewend om royal canin puppybrok te eten, dus thuis hebben we dit voortgezet ofwel geprobeerd, want sproet raakte bij ons thuis haar brokken niet meer aan.
na ruim een week niet eten, bleef er weinig over van het kleine ding, dus heb ik renske gekocht en ben dit gaan mengen met de brokken.
eindelijk begon ze te eten, maar de brokken bleven ongeroerd in de bak, dus uiteindelijk heb ik de brokken maar achterwege gelaten en sproet deed het super op renske!

toen ik er echter achter kwam dat renske geen vers voer is (na zo'n 2 maanden) ben ik opzoek gegaan naar kvv en kwam ik uit op duck lam&rijst.
na een voorzichtige overstap op de duck, leek het de eerste week goed te gaan, maar daarna hebben we een periode van 1,5 maand spuitpoep (zonder gevonden oorzaak) ondergaan.
mijn fokker gaf aan dat haar honden het ook niet goed deden op duck (diarree & spugen) en stelde voor om bij hun een voorraad kvv van naturis te proberen. zo gezegd zo gedaan.
ik heb een dag laten vasten en ben toen overgestapt op naturis en na 2 dagen was de diarree over en is tot op heden ook niet terug gekomen.
ik ben begonnen met de kip/makreel en de rund versie. op de kip kreeg ze wat sneller jeuk, dus die heb ik toen veranderd voor geit. en de jeuk werd iets minder.
ze eet nu dus al geruime tijd naturis (bijna 6 maanden) maar eind mei ontdekte ik tijdens haar eerste trim, dat haar hals er wat onrustig uit zag (roder en korstjes). ik dacht dat het misschien door de prac-tic vlooiendruppels kwam en heb haar 2 maanden geen druppels gegeven en daarvoor in de plaats 1 schapenvet/zeewier en 1 schapenvet/knoflook bonbon (van biofood) per dag.
maar dit mocht niet baten en ze kreeg ook meer last van teken. dus toch maar weer een anit-vlooien middel, dit maal pulvex en surolan voor haar hals mee in te smeren. we hadden het vermoeden dat het wel eens een contact allergie door mand (nep bia-bed) kon zijn, ze ligt namelijk altijd met haar kop op de rand. dus ik heb katoenen hoezen om de mand heen zitten.

inmiddels is haar hals vuurrood, het haar valt uit, en het ziet er heel vet uit. ook tussen haar tenen gaat het kapot en komt de etter rechtstreeks uit de huid.
ze heeft er veel last van mijn arme meisje.
nu is er dus een allergie test afgenomen (ook al is dit niet alles zeggend) en heeft ze een cortisone spuit en 10 dagen anti-biotica gekregen.
met het advies om acuut over te stappen op ander voer. de DA had natuurlijk liever dat ik zijn brok ging geven, maar mijn standpunt is duidelijk, dus kreeg ik het advies carnibest eend/rijst en hopend geeft de uitslag van de test volgende week meer duidelijkheid.

nu heb ik dus voor 20 dagen carnibest eend/rijst in huis. maar ben zelf ook gaan zoeken naar meer informatie en dan ben ik niet zo overtuigd van dit voer ivm de rijst. ik heb ook 4 eenden nekken van carnibest mee besteld.

ik ben dus zeer geinterreseerd in barfen, maar hoe ga ik dit dan het beste aanpakken??
ik heb de rekenhulp al gevonden, dus begin aardig te snappen welke percentages ik moet gebruiken en wat voor soort vlees, organen en botten er zijn.
over de groente twijfel ik heel erg, want ik krijg er tot nog toe geen hap groente bij sproet in, ook fruit lust ze niet...

maar hoe ga ik een goed eliminatie dieet kunnen maken met barf? of nrv? zodat ik kan ontdekken of het voer wel de boosdoener is van sproet haar huidontsteking.
kan dit met 1 soort dier? bijv. eend, kalkoen, konijn of moet je altijd meerdere diersoorten combineren?

zou het ook zinvol zijn om drainage compositum van de groene os te gaan gebruiken?

waar kan ik als beginner aan barfproducten komen?

groetjes marieke
Laatst gewijzigd door marieke en sproet op do 11 aug 2011, 04:57, 1 keer totaal gewijzigd.
#2077178
Hoi en welkom hier! Wat goed dat Sproet al zo lang vers eet en dat je voet bij stuk houdt!

Een eliminatiedieet is het makkelijkst met barf. En onze ervaring hier is dat rijst juist vaak problemen geeft bij gevoelige honden dus die zou ik sowieso weglaten.

Een goed eliminatiedieet bestaat geurende 6 weken uit 1 diersoort die de hond nog niet gegeten heeft. Eend en konijn worden vaak gebruikt omdat je die in hun geheel kunt voeren zodat de hond geen tekorten opdoet. In die 6 weken mag je dus helemaal niks anders dan of eend of konijn voeren. Geen stukje brood, geen koekje van de dierenwinkel, helemaal geen schapenvetbonbons, niks. En ook geen vlooien- of tekenmiddelen want daar kunnen honden behoorlijk sterk op reageren. Niet laten vaccineren en niet ontwormen, al dat soort zaken kunnen de resultaten van het dieet verstoren. Groente moet je ook niet geven in die 6 weken.

Je kunt je eend of konijn bestellen bij een van de barf-leveranciers die onderaan dit deel van het forum genoemd staan onder Vraag en aanbod. Die hebben vaak hele konijnen, of karkassen, vlees, orgaan, koppen etc. waaruit je de percentages kunt halen.

In die zes weken ga je kijken of Sproet goed reageert op haar nieuwe voer. Vaak zie je na een week of 2 al duidelijke verbetering maar het is toch belangrijk om de 6 weken vol te maken omdat een reactie soms pas na 4 of 5 weken optreedt.
Houdt de verbetering stand dan kun je ervan uitgaan dat Sproet allergisch is voor een van de bestanddelen van haar oude voer. Dan kun je gaan uitvogelen wat dat is door steeds 1 nieuwe diersoort toe te voegen en dat een tijdje vol te houden. De meest waarschijnlijke kandidaten zijn kip en rund omdat dat overal inzit; rijst, zonnebloemolie en andere toevoegingen zijn ook mogelijk. Als je dan weet waar ze op reageert kun je dat vermijden.

Levert het dieet niks op dan kun je ervan uitgaan dat het voer niet het probleem is maar dat ze ergens anders op reageert. Er zijn aardig wat honden die met jeuk reageren op bv graspollen in de zomer, op meelmijten of oogstmijten, op vlooien, noem maar op. Dat is dan hoofdstuk 2.
#2077232
hoe kan ik dit dan het beste gaan aanpakken op de korte termijn.

ik heb eendennekken, gedroogde eendenhartjes al in huis en de canibest eend/rijst dan, maar die wil ik dus niet geven.

anderhalve week geleden heeft ze d'r vaccinatie gehad, volgende keer wil ik haar laten titeren.
niet ontvlooien zie ik een beetje tegen op, want ze heeft dan best veel last van teken, soms zelfs wel meer dan 40. en ze heeft ook 2 x vlooien gehad, waarvan 1 keer een plaag.
met mijn zoontje vind ik dit niet prettig, evenals niet ontwormen, voor zijn gezondheid zou dit niet zo best zijn denk ik dan gelijk??
#2077253
http://menu.gelukkigdier.nl/Default.aspx als ik hier de rekenhulp invul (sproet weegt 12,3 kg, maar is iets te dun) vraag ik me af wat ik dan als beginner allemaal kan geven.

eenden nekken heb ik 500 gram, haal ik dan nog 500 gram bij, of doe ik een andere vleesbot?
gedroogde eendenhartjes heb ik, maar dit is denk ik niet bedoeld als samenstelling in het menu?
kan ik dan beter eendenhartjes of eendenlever nemen?
en daarbij dan eendenspiervlees? maar wat van de eend is spiervlees??

oef ik zie door de bomen het bos niet meer, er is zoveel info en ik wil het graag goed doen, hellup!
Laatst gewijzigd door marieke en sproet op vr 05 aug 2011, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#2077257
marieke en sproet schreef: hoe kan ik dit dan het beste gaan aanpakken op de korte termijn.

ik heb eendennekken, gedroogde eendenhartjes al in huis en de canibest eend/rijst dan, maar die wil ik dus niet geven.

anderhalve week geleden heeft ze d'r vaccinatie gehad, volgende keer wil ik haar laten titeren.
niet ontvlooien zie ik een beetje tegen op, want ze heeft dan best veel last van teken, soms zelfs wel meer dan 40. en ze heeft ook 2 x vlooien gehad, waarvan 1 keer een plaag.
met mijn zoontje vind ik dit niet prettig, evenals niet ontwormen, voor zijn gezondheid zou dit niet zo best zijn denk ik dan gelijk??
De meeste barfleveranciers kunnen redelijk vlot leveren dus ik zou de adressen in de Vraag en Aanbod-hoek doorkijken en contact opnemen.
Naast de nekken zou ik karkassen bestellen, en als orgaan zowel de hartjes als de levertjes, magen en niertjes zijn ook goed als ze te krijgen zijn. En hele eenden als je ze kunt krijgen. Eendenborst is spiervlees, hele poten kun je als vleesbot gebruiken.

Vlooienmiddelen kunnen een heftige reactie geven en ik zou dus zeker niet ontvlooien. Met een vlooienkam en een stofzuiger met vlooienpoeder of een stuk vlooienband in de stofzak kom je een heel eind. Teken is ook een kwestie van goed nakijken na de wandeling en ergens gaan lopen waar ze niet de bosjes in kan maar op de paden blijft.
Ontwormen heeft alleen maar zin als je hond daadwerkelijk wormen heeft. Je kunt een mestonderzoek laten doen om dat vast te stellen.

Als je serieus van plan bent om de jeuk en de narigheid van je hond aan te pakken dan is het nodig om ff door de zure appel heen te bijten. Het is niet voor de eeuwigheid, we hebben het hier over een termijn van 6 weken.
#2077261
ze heeft na haar vaccinatie nog vlooien druppels gehad, maar dan zal ik die nu tijdelijk niet geven. het is idd niet voor in d'n eeuwigheid.

als ik het goed begrijp kan ik bij lupa gewoon een bestelling doen? http://www.lupa-diervoeding.nl/contents ... .html  en wat kan ik dan nog het beste bestellen?
of kan ik beter hier goed rond kijken, ik vind het namelijk nog een beetje lastig op het forum, ben nog niet helemaal weg wijs.
en moet je al die vlees soorten mengen of per dag 1 bepaalde soort geven?
Door Leonike
#2077301
De vleessoorten (vleesbot, spiervlees, orgaan) mengen is een beetje wat je zelf prettig vind.
Ik voer zelf elke dag spiervlees en vleesbot, en dan de ene dag orgaan erbij en de andere dag groente (niet geven tijdens het uitsluitingsdieet).
Gewoon kijken waar je hond het beste op reageert. Die van mij kan slecht tegen de ene dag vleesbot en de andere dag spiervlees, maar er zijn zat honden waarbij dat wel goed gaat.
Je zou ook kunnen kiezen voor hele eenden. (hebben ze ook bij lupa). Deze zijn compleet, dan hoef je je niet druk te maken om de percentages.
Houd er wel rekening mee dat bij eend nog een restje graan in de maag kan zitten. Als je hele eenden gaat voeren, dan de maagjes eruit halen.
#2077361
welke percentages moet ik aan houden?

als ik de rekenhulp gebruik, komt eruit:
40% vleesbotten (dit zijn dus eenden-nekken of karkassen?)
45% spiervlees en
15% orgaanvlees.

het maakt dus niet uit hoe je het geeft als ze van deze dingen maar voldoende binnen krijgen in totaal van de week?
Door Lizzy
#2077515
Als ik in jouw schoenen stond? Dan ging ik 6 weken lang hele eend of hele konijnen voeren. Want eenden-nekken en eendorgaan scoren is 1 ding, eendenspiervlees scoren is een ander ding. Dat is in de regel of schreeuwend duur of je krijgt een flutkwaliteit waar je je hond nog niet mee voert. En mixen (gemalen eendenvlees) vind ik helemaal onbetrouwbaar.

In de regel is het in BARF land makkelijker om aan hele konijnen voor een redelijke prijs te komen dan aan hele eenden. Maar, als je het kunt betalen, kun je gewoon bij de VEN of Sligro of iets dergelijks Peking eend kopen. Heel. Die verdeel je in stukken en dan voer je de hoeveelheid die ze nodig heeft. Idem met konijn. Ik weet bijv. dat het Islam Centrum prima konijn heeft.

Als je dat niet wilt en je wilt de onderdelen apart voeren, dan zou ik 40% a 50% vleesbot, 15% orgaanvlees (hart, lever en indien mogelijk nier) en de rest spiervlees geven. Op zich maakt het niet uit hoe je het geeft maar stel je geeft op dag 1 een bak vol orgaanvlees, heeft ze de dag erop waarschijnlijk wel diarree. Als je dag 2 een bak vol eendennekken geeft, heeft ze de dag erop waarschijnlijk te harde ontlasting. Dus ik zou dat een beetje beter verdelen over de week.
#2077530
Ik denk dat konijn inderdaad gewoon veel makkelijker is om aan te geraken. Althans dat was mijn ervaring.  Ik kan bijvoorbeeld gewoon hier op de markt aan gans konijn geraken maar dat is voor eend dus niet het geval.  En eendenspiervlees is idd niet makkelijk te vinden.  Als je naar een kvv gaat heb je het nadeel dat je nooit 100 % zeker bent wat je hondje eet, ze stoppen er bvb een olie of iets van kruiden in voor een mooie vacht maar niemand die kan zeggen of je hondje daar net niet op gaat reageren.
Het is even doorbijten, dat is waar maar eens je er mee begint valt het wel mee hoor.  Let er ook op dat je niets maar dan ook niets extra geeft van snoepjes of koekjes!! Dat vond ik zelf ook héél erg moeilijk want we gingen op hondenschool steeds belonen met een snoepje.  Ik ben dan zelf gaan drogen.  Nu heb ik een droogmachientje maar je kan perfect zelf drogen in de oven ( en dacht microgolfoven) en dat lukte mij perfect.  Voordeel van zelf drogen was dat ze toch iets kon snoepen en beloont kon worden én ik perfect wist wat ze binnen kreeg.
je kan hiervoor wat spiervlees of wat orgaan gebruiken.  Hou er rekening mee dat als je véél beloningen geeft je hondje dus ook extra binnen krijgt.  Je hondje mag wat verdikken zeg je dus dat kan geen kwaad maar als je alleen orgaan droogt en daar veel van geeft tussendoor kan het zijn dat je hondje wat dunnere ontlasting krijgt.  Denk dan niet meteen dat het aan de diersoort ligt maar kijk of het kan zijn dat hij bvb te veel orgaan binnen krijgt.  Je kan dan bvb wat orgaan uit zijn menu gaan schrappen zodat je toch de gedroogde orgaantjes als beloning kan blijven geven.
Probeer er ook op te letten dat je niet te veel zaken in één keer verandert.  Anders heb je helemaal geen zicht op wat nu juist helpt of net een reactie uit lokt.  Bvb je begint met een eliminatiedieet en begint een andere shampoo te gebruiken of gaat net vaker wassen of je start bvb met het geven van visolie...  Het beste kan je gewoon stap per stap gaan.  Het duurt iets langer dan maar dan ben je tenminste zeker.  Niets zo leuk als een hondje met die problemen zien dat weet ik uit ervaring maar niets zo beu als niet weten hoe je kan helpen.

Wanneer zou je de resultaten hebben van het bloedonderzoek?
Héél veel succes gewenst de komende 6 weken en als je nog vragen hebt gil je maar!
#2077544
Komt de topicstarter uit België of woont ze in Nederland?  Ik kon het niet zien in haar profiel...

En ja, ik kan hier elke week gewoon naar de markt konijn halen.  Pas op, dan betaal je inderdaad wel een serieuze prijs van rond de 7 € maar ik wou het gewoon aangeven dat er makkelijker aan te geraken is dan aan eend.  Het wordt wel even zoeken achter betere prijzen natuurlijk als het een groter ras is dat je moet te eten geven.  Daar ben ik als Belgje niet anders dan jullie in :biggrin2: Zou me wat kosten voor een duitse herder en een rottweiler aan 7€ de kilo.  Ons Bono die zou dat nog mogen van mij maar als het goedkoper kan... :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op za 06 aug 2011, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door