Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Wendiej
#2075444
Hallo,

In een vorig topic heb ik verteld over het gedoe wat wij hebben met Frodo en zijn rode buik.
We zitten nu sinds 11 juni op Barfmenu Tinlo (vers vlees) en sinds 26 juni op een eliminatie dieet met eend en konijn. We zitten nu dus 5 en een halve week op dit eliminatie dieet.

Frodo heeft altijd rond de 15kg gewogen en was dan altijd al aan de magere kant. Een tijdje terug merkte ik al dat hij magerder werd en dat hij nog niet eens 14kg woog (13,9). We zijn hem toen extra gaan geven. Eerst kreeg Frodo ong. 300-350 gram (ongeveer een derde van een kilo rol) en nu krijgt Frodo 1 keer in de 3 dagen een halve rol (dus 500gram).
Vandaag zijn we voor een enting tegen hondsdolheid naar de DA gegaan en hebben hem ook gewogen. Nu weegt hij nog maar 13,1!!! En hij is inderdaad ook nog magerder geworden viel me al op. Nu gaan we hem de komende tijd de ene dag 500 gram geven (een halve rol) en de andere dag 2 keer een derde. Wanneer de derden op zijn gaan we weer over op 500 gram elke dag.

Toch zit het me niet lekker dat hij zelfs met deze hoeveelheden afvalt. Wat zijn nog meer dingen die we hem zouden kunnen geven zodat hij aankomt? Het lastige is natuurlijk dat we niet weten of hij er wel of niet allergisch voor is...

De dierenarts gaf verder ook aan dat het niet goed is om langer dan 5-6 weken op maar 2 varianten te zitten omdat hij dan wat tekorten zou krijgen. Is dit inderdaad het geval? Maandag 22 augustus gaan ik en een collega testen of hij er eventueel weer wat bij krijgt (energetisch testen) dus ik durf er zo niet zomaar wat bij te geven.

Wat zijn jullie tips en adviezen met betrekking tot het aankomen en de variaties?

Groeten Wendy
Gebruikersavatar
Door choopy
#2075450
300-350 gram voor een hond van 15 kg die al aan de magere kant is, vind ik al behoorlijk weinig. Dat is 2% van zijn lichaamsgewicht. Ik zou eens naar 4% gaan, dus het dubbele gaan voeren. Je bent nu al aan het opvoeren, dus dan is de overgang naar het dubbele ook niet meer zo groot.

Mijn border van 14 kg krijgt zo'n 750 gram per dag en blijft nog steeds schraal. De 2 anderen (17 en 20 kg) krijgen 500 gram per dag, maar die zijn beiden gecastreerd en hebben aanleg tot dik worden.

Eleminatie dieet is om uit te zoeken hoe hij er op doet. Dus gaat het nu beter op deze 2 soorten??
Meestal wordt 6-8 weken minimaal aangeraden om resultaten te kunnen gaan zien.
Je voert iig al 2 diersoorten, daardoor zullen de tekorten al minder snel zijn, dan wanneer je 1 diersoort voert.
En voor echte tekorten moet je al behoorlijk lang incompleet voeren.
Door siempie
#2076314
Mijn hond krijgt nu ook sinds 3 maanden tinlo en is ook drastisch afgevallen. Zou het aan de Tinlo liggen?????
Door Mevroi Kruim
#2076991
Je ziet heel vaak een soort van Atkins-effect als dieren van koolhydraatrijke brokken overgaan op kh-arme verse voeding. Net als bij mensen verwerken ze dan minder efficient en vallen ze dus af. Voor de meeste huishonden en -katten alleen maar mooi meegenomen  :P  Vaak zie je na verloop van tijd dat de spijsvertering zich lijkt aan te passen en ze weer goed op gewicht blijven.

Maar voor jouw dunne Frodo (tis een druktemaker tenslotte  ;)) is dat beetje kvv dus gewoon niet genoeg. Die heeft meer nodig. Voeren op het oog heet dat. Dus geef hem gewoon lekker een tijdlang flink meer.

Idd is het beter om meer variatie in het dieet te hebben maar van brokken geeft de gemiddelde eigenaar ook maar 1 soort en die zijn net zo 'compleet' (of niet  ::)) als een goede kvv.

Overigens kun je best eens eend en konijn komen halen bij mij, ik heb eendennekken en -karkassen en knien in de vriezer. Van barf hebben ze meer lol  ;)

Oja, en hou er rekening mee dat hij kan reageren op de rabies-enting. Met name honden met allergische verschijnselen kunnen er goed ziek van worden. Dus niet gelijk aan het versvoer toeschrijven!
Door fransbulletje
#2077001
Iedere hond kan weer anders reageren op kvv.
De bullen krijgen hier Carnibest maar ben ook een keer overgestapt naar Naturis. Jules groeide daar enorm op werd veel te zwaar terwijl hij minder kreeg dan hij moest hebben en Hugo kreeg veel meer dan hij zou moeten hebben en bleef afvallen. Uiteindelijk weer terug gegaan naar de Carnibest en Jules was zijn kilootje teveel zo weer kwijt en Hugo een tijdje op de Carnibest Aktief gezet zodat hij weer op gewicht kwam.
Door Wendiej
#2077100
Hey Olga,

Thanks voor de uitleg (en de anderen ook natuurlijk)
Ik ben afgelopen week nog even naar Happy Pets in Wageningen geweest en Saskia heeft
me heel erg goed geholpen! We zitten nu een paar maanden op het vers vlees en vinden het toch
wat onhandig. We zijn toch meer van de brokken en zullen dus binnenkort weer overgaan op een geperste
brok van het merk Pro Vet. Volgens Saskia een hele goede brok, een dierenarts brok, speciaal tegen allergien.

Tot die tijd (we gaan over anderhalve week over) geven we Frodo ongeveer 400-500 gram per dag. Hij moet nu echt
gaan aankomen want hij is nu veel te dun.
Door Jump
#2077110
Een dierenarts-brok? :o
Daar zijn hier heel wat topics over.Ik zou het niet doen,maar ja,ieder zijn mening.
Door nikèdog2000
#2077167
ik snap echt niet waar jij mee bezig bent >:( >:( >:(
dierenartsbrok??????hoe gek wil je het hebben?
in brokken zitten hele lekkere chemicalien
heerlijk frituurvet
over heerlijke afvalstoffen van de marsfabriek
jeetje wat zal jou hond gezond worden >:( >:( >:(
arm hondje
met zo een verstandig baasje
Door Wendiej
#2077174
Nikedog2000, ken je de brok? Nee? Ja?

Zo niet, moet je misschien niet meteen zo uithalen...

Het is een prima geperste brok zonder rotzooi erin.

Echt niet zo`n popiejopie merk die iedereen moet hebben.
Door Mevroi Kruim
#2077250
Jammer Wendy  :-\ ik hoop voor Frodo dat het gaat werken.
En tja, als je op een versvoerforum een brok gaat aanprijzen kun je dit soort reacties verwachten. Als je je een beetje verdiept had in versvoeren en de redenen waarom mensen hier dat doen dan had je kunnen weten dat veruit de meesten hier 'goede brok' een contradictio in terminis vinden. Geperst gekookt graan met vleesmeel en synthetische vitamines en mineralen vinden wij nou eenmaal geen hondenvoer, hoe mooi de dierenarts het ook aanprijst.

Dit zit er in: rijst, gehydrolyseerde vis proteïne, aardappeleiwit, dierlijke vet, visolie (zalm), gedroogde bietenpulp, gehydrolyseerd soja-proteïne isolaat, monocalciumfosfaat, gepurificeerde groente vezels (cellulose), calcium carbonaat, gehydrolyseerd kippenlever, mannanoligosacchariden, kaliumchloride, borage zaad olie (Borago Officinalis), lijnzaadolie, L-carnitine, taurine, inuline (bron van fructooligosacchariden), rozemarijnextract.

Tja, dat is in mijn ogen misschien nog geschikt voor kippen maar hondenvoer is het dus niet. Misschien kun je begrijpen dat je daarvoor hier echt de handen niet op elkaar krijgt.
Door Martine-Tom
#2077258
[quote="Wendiej"]
Nikedog2000, ken je de brok? Nee? Ja?

Zo niet, moet je misschien niet meteen zo uithalen...

Het is een prima geperste brok zonder rotzooi erin.

Echt niet zo`n popiejopie merk die iedereen moet hebben.
[/quote]
Wat verwacht je nou, je zit hier op een forum voor mensen die hun dieren met natuurlijk rauw voer voeren en jij denkt jubelreacties te krijgen omdat je een brok gaat geven omdat vlees onhandig is?  ???
Als vlees onhandig is moet je geen carnivoor in huis halen...
Door Wendiej
#2077267
Ah ja, dat was ik even vergeten dat hier alleen maar anti brok mensen zitten, die blijkbaar als je ook maar anders denkt, je meteen de grond in boren. Dom van me!

Excuses.

Weet dan voldoende!
Door Martine-Tom
#2077274
Ik ben niet anti-brok hoor, maar als je op een vleesforum komt zal je geen bijstand krijgen als je uit gemakzucht weer een brok gaat voeren, neem aan dat je dat zelf ook wel snapt...
Ik hoop dat de allergie met het andere voer onder controle komt, al vrees ik dat het lastig word als ik zo lees wat erin zit, maar goed, voor de hond hoop ik dat het helpt.

Je schrijft dat je bang bent voor tekorten als je maar 2 varianten blijft voeren, hoe verenig je dat dan met het voeren van een brok waar bijna geen natuurlijke voedingsstoffen in zitten?
Door Wendiej
#2077308
Toen ik het eerste bericht plaatste was ik even vergeten dat dit inderdaad zo`n vlees forum was. Automatisch plaatste ik het berichtje op dit forum en nog een andere, dat was dus niet slim van mij, akkoord.

Daarbij vind ik de reacties van sommigen hier gewoon net even iets te ver gaan. Prima als je vind dat ik een verkeerd pad op ga, maar op een normale manier kan je dat toch ook aangeven?

Gemakzucht is zeker niet de enige reden waarom we overstappen.. we zitten nu bijna 6 weken op een eliminatie dieet en ongeveer 3 maanden op vers vlees, we hebben amper nog verbetering gemerkt en het wisseld enorm tussen slecht en redelijk goed. Daarbij is, met het merk wat we nu geven, zijn poep belachelijk droog wat echt niet gezond is. Tuurlijk kunnen we dan gaan mixen met andere kvv merken, maar dan moet je nog maar weer zien of die ook de varianten hebben (konijn en eend) die we nu geven wat ook nog een beetje betaalbaar is... Dat is echt super super lastig.

Ik zei dat dit een dierenarts brok is.. Niet helemaal waar. Ik heb de brok nu gehaald bij een dierenwinkel die zich enorm verdiept in alle soorten brokken, vers vlees en dergelijke en hebben echt goed gekeken naar de situatie van Frodo en wat dan eventueel goed voor hem zou zijn. Ik krijg overal verschillende informatie waar je helemaal hor en dol van wordt! De een zegt dit en de andere zegt weer totaal het omgekeerde.. Dan weet je het op een gegeven moment niet meer.

Het enige wat ik wil is dat Frodo gezond is en dit lijkt me een prima brok speciaal tegen allergiën.

Sorry dat ik het niet duidelijker heb aangegeven en nogmaals, dom van me om hier over een brok te beginnen.

Ik laat het hierbij.

Tot ziens
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2077339
Tja, op een versforum worden natuurlijk geen brokken aangeprezen.
Ik ben totaal niet anti-brok (ik geef zelfs nog brok want ik ben nieuw), maar dit vind ik toch ook geen hondenvoer hoor! Er zit niet eens vlees in! Enkel maar verwerkte proteinen en vet.  Dan zijn er zat brokken die in mijn ogen veeeel beter zijn.  Waar je tenminste met natuurlijke producten werkt, ookal zijn ze dan verwerkt en dus niet meer rauw en moet er een zetmeelbron bij om brok van te maken.
Beginnen met rijst is voor mij al direct richting vuilbak.  Dat wil dus gewoonweg zeggen dat er meer rijst dan iets anders in zit.  Kan toch niet?
Aardappelen komen er nog eens kort achteraan, ale, Mv Kruim heeft ze duidelijk aangegeven.  En dat valt gewoon niet te ontkennen.
Allergie of geen allergie dit zou ik persoonlijk nooit aan mn dieren geven.  Dan weet ik wel wat anders.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door