Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#2075618
De katten kregen altijd samen eten, nu wil ik echter precies weten wat er in gaat bij ze en ga ik ze apart voeren 3 x daags en 1 x samen.
Ik wil het zo gaan doen:

6:00 150 gr. smuldier compleet + 50 gr. gourmet (verdeeld over de katten en juiste gewichten uiteraard zonder de gourmet krijg ik de kvv er niet goed in)

12:00 150 gr. tinlo of Haaksbarf + 50 gr. gourmet

18:00 150 gr. zelf samengesteld aan de hand van kiezebrink mixen + 50 gr. gourmet

00:00 200 gr. animonda blikvoer om samen op dit eten.

Zou dit ok zijn, Of zou het slecht zjn zoveel afwisseling?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2075657
Is het de bedoeling om als overschakeling te dienen, of ben je van plan om blik te blijven geven?
Anders is het geen goed idee om 1 maaltijd volledig blik te doen.  Zo leren ze het vers weer af.

Ik heb er verder geen verstand van of de hoeveelheden kloppen.  Wel heb ik mijn twijfels bij Gourmet.  Welke uitvoering geef je daarvan?  Enkel in de diamant en gold zit geen graan en suiker, als ik me niet vergis.  Ben niet helemaal zeker.  Maar wel opletten dus.  Ik vind dat wel vreselijk duur voer voor wat het is, als ik dat mag zeggen.  :-X
Door Evy_JD
#2075664
ze zijn al overgeschakelt, alleen nog niet helemaal... want zonder gourmet of andere meuk eten ze het niet goed.. zo gaat het er super in.
Ik heb de gourmet gold fijne mouse de enige zonder suiker en graan.. daar let ik wel op.
1 maaltijd blikvoer is niet zo zeer voor mij, maar wel makkelijk voor mijn huisgenoot.
Als ik aan het werk ben kan hij de makkelijke maaltijd (en)  geven  :biggrin2:
het is vrij prijzig indd, maar dat verbaast me ook van die hills a/d ruim 2,5 euro voor een blikje en mijn loki spoki eet er nu ruim 2 per dag... en als je dan ziet wat er in zit.. dat valt me dan een beetje tegen zeg maar  :o
Door flin
#2076017
6 volwassen lappenpoppen, toch?

= zo'n 450 gr rauw = 75 gr p kat
+
blik: 350 gr = 60gr p kat

~~

zijn er katten die moeten afvallen, of dikker worden?

'k zou zelf proberen om rond de 100 gr rauw per kat te voeren, en idd gemengd alst nodig is met een smaakversterker,
dat versvoer zijn ze veeeel langer verzadigd van dan blik,

in die zin zou ik ze ook niet meer dan 3 maaltijden geven
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2076052
Als je het er echt niet op een andere manier in krijgt...

Maar als je nog andere goede merken blikvoer wil die niet te duur zijn?  Je kan deze allemaal bij Zooplus krijgen en dus zonder suiker en granen te verkrijgen.  Ik lees nergens dat je op je geld zit hoor, maar je hoeft toch niet meer te betalen dan het product waard is? Er zijn zat merken met een betere prijs/kwaliteitverhouding dan gourmet.
vb Miamor paté (enkel die versie) is naar het schijnt ook een mousse ipv paté.
En als je vis wil geven: Schmusy vis in gelei, zijn ze hier gek van.  Zijn echt stukjes vis zoals je ze in mensenblikken vind en dan met een beetje gelei van het kookvocht.
Verder denk ik dat zelfs sommige Cosma's goedkoper zijn dan de gourmet, en dat is echt erg natuurlijk product onder de blikken(wel gekookt natuurlijk). Je moet eens in de gemengde pakketten kijken.
Bozita is erg goedkoop, maar lijkt mij persoonlijk iets minder.

Als je dan toch blikvoer moet blijven geven, kan je beter ook wat afwisseling inbouwen.
Al is het maar om hen aan smaken te laten wennen.
Wel blijven proberen hen volledig op vers te krijgen zou ik zeggen.  Eventueel blik dan als extra'tje een keertje in de week of zo.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 03 aug 2011, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2076056
Hier een huishoudelijke mededeling.
pearlsofpassion schreef: Als je het er echt niet op een andere manier in krijgt...

Maar als je nog andere goede merken blikvoer wil die niet te duur zijn? Je kan deze allemaal bij Zooplus krijgen en dus zonder suiker en granen te verkrijgen. Ik lees nergens dat je op je geld zit hoor, maar je hoeft toch niet meer te betalen dan het product waard is? Er zijn zat merken met een betere prijs/kwaliteitverhouding dan gourmet.
vb Miamor paté (enkel die versie) is naar het schijnt ook een mousse ipv paté.
En als je vis wil geven: Schmusy vis in gelei, zijn ze hier gek van. Zijn echt stukjes vis zoals je ze in mensenblikken vind en dan met een beetje gelei van het kookvocht.
Verder denk ik dat zelfs sommige Cosma's goedkoper zijn dan de gourmet, en dat is echt erg natuurlijk product onder de blikken(wel gekookt natuurlijk). Je moet eens in de gemengde pakketten kijken.
Bozita is erg goedkoop, maar lijkt mij persoonlijk iets minder.

Als je dan toch blikvoer moet blijven geven, kan je beter ook wat afwisseling inbouwen.
Al is het maar om hen aan smaken te laten wennen.
Wel blijven proberen hen volledig op vers te krijgen zou ik zeggen. Eventueel blik dan als extra'tje een keertje in de week of zo.
Ik laat bovenstaande post even staan, want PoP is nog vrij nieuw lid.
Wij adviseren hier niet over voedsel dat niet volgens de barf/vers-principes is.
Voor advies over brok en/of blik zijn er genoeg andere fora. Wij doen hier aan rauwe voeding.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2076132
Oh ja, ik voelde me er al niet zo goed bij om het over blik te hebben, maar het was wel om de katten beter voer te laten eten. Als het dan toch niet zonder blik gaat en er toch blik gegeven wordt, dan beter een goed blik en meer afwisseling, dacht ik. 
Daarom dat ik er ook achteraan zei om toch te proberen hen volledig op vers te krijgen.

Maar goed, ik zal er niets meer over zeggen.  ;)
Sorry!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2076146
Ik snap je redenatie zeker, ik adviseer zelf ook een mengmiddel als rauwe voeding er gelijk nog niet ingaat en het nog allemaal nieuw is. Hele uiteenzettingen over merken en toestanden, is net een stapje te ver.
Door Evy_JD
#2076337
Flin, de hoeveelheden zijn voor 5 katten, de zesde mag eten wat hij wil, gezien hij herstellende is van leververvetting.. die geef ik dus alles wat hij wil. Op dit moment whiskas en snoezepoes  ::) maarja je moet wat..
Hij zit ook even apart, bij mij op de slaapkamer.
En omdat ik bang ben dat er ook zoiets gebeurd met de andere geef ik 4 xdd.
dan eten ze wel genoeg, met 2 of 3 dd niet. dan blijft de helft staan, word vies en droogt uit en dan hoeven ze het natuurlijk helemaal niet meer.

1 kat moet afvallen, 2 zijn iets te tenger.
ik heb 30 gr. per kg lichaamsgewicht gerekend, zo kwam ik op deze gewichten uit  ;)

Ik kan ook wel enkele maaltijden gemengt en al in de koelkast zetten, is ook makkelijk hahaha.
Dan word de vierde ook gewoon een kvv mix.

POP Ik ga zeker proberen de kattenlangzaamaan steeds verder over te zetten op kvv zonder blik, maar had er nu even de puf niet voor, die verontwoordige smoeltjes als er wat minder blik bij zat, het niet eten ten gevolg daarvan had ik al helemaal geen zin in nav Loki, dus maar eventjes zo.
Straks kan ik mij weer daarop gaan richten  :)
Door flin
#2076508
Evy_JD schreef: Flin, de hoeveelheden zijn voor 5 katten, de zesde mag eten wat hij wil, gezien hij herstellende is van leververvetting..

1 kat moet afvallen, 2 zijn iets te tenger.
ik heb 30 gr. per kg lichaamsgewicht gerekend, zo kwam ik op deze gewichten uit ;)

Ik kan ook wel enkele maaltijden gemengt en al in de koelkast zetten, is ook makkelijk hahaha.
Dan word de vierde ook gewoon een kvv mix.

POP Ik ga zeker proberen de kattenlangzaamaan steeds verder over te zetten op kvv zonder blik, maar had er nu even de puf niet voor, die verontwoordige smoeltjes als er wat minder blik bij zat, het niet eten ten gevolg daarvan had ik al helemaal geen zin in nav Loki, dus maar eventjes zo.
Straks kan ik mij weer daarop gaan richten :)
30 gram kvv p/kg/kat , voor 'n 5 kg kat kom je op 150 gr kvv... p/dag/kat ,
meng dat nog met t 1 of ander (voor de lekkur) en t komt goed!
Door Evy_JD
#2076516
ooh ik heb de blikmeuk ook mee genomen in de berekening,dat moet niet?
Tom is bijna 2 kg aangekomen na het starten met kvv daar moet echt, echt echt wat vanaf (Maar langzaam!) Ik denk toch zeker een kilo.
Dan zou dat 30 x 6,6 bijna 200 gr + nog blikmeuk zijn? Of moet ik rekenen met gewenst gewicht?
En dan hem de magere mixen geven met konijn, kip en rund en degene die wat aan mogen komen de eend en de vis?
Laatst gewijzigd door Evy_JD op do 04 aug 2011, 04:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2076707
Een kilo is echt heeeeeeel veeeeeeel. Dat zou betekenen dat het serieus een ronde ton is met kleine voetjes die eruit steken.
Vergeet niet dat op vers en meer en betere spieren gevormd worden. En spieren wegen nu eenmaal zwaarder dan vet.

Mijn Sien weegt ruime 5 kilo (tussen 5 en 5,5). Sien is wel een klein poesje met een cobby bouw. Ze is wel wat te dik, maar zeker niet extreem wat je zou verwachten met dat gewicht. Sinds Sien op vers zit, is ze eigenlijk niet dikker geworden. Wel een stuk zwaarder.
Ik denk dat je hem niet de vettere diersoorten moet ontzeggen. Daar zitten immers ook allerlei vitamines in. Je kan wel proberen hem minder van die diersoorten te geven.
Ik denk niet dat je hem 200 gram + blik moet geven, maar beter kunt uitgaan van een gewenst gewicht. Hou zeker rekening met hij niet teveel en niet te snel mag afvallen. Vers verzadigt wel beter, maar gemalen vers passeert ook sneller de ingewanden.
Voeren kan je het beste op je ogen en handen doen. Een te dikke rol spek is minder eten en te veel voelbare botjes is meer.
Door Evy_JD
#2077656
Tom woog alttijd 4,5 kg, vorige week woensdag 6,3, deze week woensdag 6,6 kg  :-\
Hij heeft echt een behoorlijke zwabberbuik, maar ik kan hem nog niet rollen gelukkig.
Hij is ook echt de enige die aangekomen is na starten met kvv, de rest is of gelijk gebleven of zelfs iets afgevallen.
Ik probeer me nu in te lezen op voeren en hoeveel daags enz. en heb besloten om toch te proberen ze over te zetten op 3 x dd.
Normaal liet ik het staan totdat het op was, nu haal ik het na 30 minuten weg, bak leeg of niet gewoon weg.
Maar daar voel ik me dan ook weer een beetje ongemakkelijk bij omdat ik heb gelezen dat katten normaal zo'n 20x per dag kleine hapjes eten (en omdat ik ze altijd adlib gevoerd hebben deden ze dat ook, behalve Tom dus, die vreet zich klem)
Zouden ze snel wennen aan 3x daags eten? en dan ook voldoende eten in die tijd?
Om 8:00 gaat sowieso mijn wekker voor de ab van Loki dus dan krijgen ze hun eten, dan 16:00 en dan 00:00.Tot nog toe (doe het pas een dag) eten ze echt niet hun bakje leeg binnen die tijd en dan ben ik weer bang dat ze net als Loki ziek worden (terwij die waarschijnlijk leververvetting heeft gekregen tgv slecht eten nav een galblaas/alvleesklierontsteking maar toch)
Misschien ben ik wel een beetje bezorgd in het extreme, maar ik was echt ontzettend bang dat ik mijn Loki kwijt zou raken en zonder dwangvoeren was dat ook gebeurd want hij was er zeer slecht aan toe.
Dat wil ik uiteraard voor geen van mijn katten dus ik bekijk alles met argusogen  ;)
Maar helaas kan ik ze niet dwingen te eten wat ik vind dat nodig is  ::)
Door Mevroi Kruim
#2078539
Ach, als mijn katten 20 geworden zijn op 2x daags eten denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken als ze geen 20x per dag kleine hapjes kunnen eten. In het wild is dat ook niet het geval, als je een prooi gevangen hebt kun je hem maar beter gelijk opeten anders gaat een ander er mee heen  :D Natuurlijk vangen katten vaak kleinere prooien maar een duif of patrijs is toch echt wel een flinke maaltijd en die vangen en eten ze ook regelmatig als ze de kans krijgen.

Ze vallen echt niet dood neer als ze een keer wat minder binnen krijgen omdat ze nog niet gewend zijn aan het nieuwe regime. Mijn grote katten eten uit zichzelf 1x per dag, Eppo lust nog wel eens een hapje ontbijt maar Knor komt daar echt z'n hol niet voor uit, die eet alleen 's avonds. Ze doen dat al jaren zo en zijn goed gezond en inmiddels ook alweer 16.
Door Linda en Kiri
#2078629
Ik heb in het begin tonijn uit blik gegeven als 'smaakmaker'. Misschien ook een tip? Wel natuurlijk op waterbasis en niet op olie ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door