Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door AlfThom
#2011863
konijnen 'onderdelen'?

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me al een slag in de rondte gelezen. Ik ben blikopener van 2 poezenkinders (Alfred van 7 en Thomas van 6)en  om die eerste gaat het nu.
Hij heeft hoogstwaarschijnlijk een voedingsallergie (jeuk, kale plekken, likken, haar uittrekken). Na voeren van hypo-allergene brok,  prikken bij de da en een paar chinese kruidenmethodes ben ik nu bezig met een eliminatie-dieet. Bovendien heeft hij aanleg voor struvietstenen (blaasgruis), dus leek me de tijd rijp voor vers.

Aangezien het nogal een mutsige eter is, was overzetten op Barf niet meteen een optie. Vandaar dat ik ben uitgekomen op Tinlo konijn. Dat gaat er redelijk goed in (met een pierzeltje tonijn erover voor de smaak). Nu is de Thomas (die andere dus) een enorme vreetwolf en die moet ik echt tegenhouden om niet meteen alles achterover te slaan (die kan zo gaan barfen straks), maar die moet dus even mee in het dieet.
Dat is wel een beetje kostbare zaak....
Daarom wil ik zelf gaan malen (Muts 1 gaat natuurlijk niet meteen aan het hele konijn).  Ook al omdat we nog even een paar weken alleen konijn eten en pas daarna voorzichtig nieuwe vleessoorten kunnen introduceren. Dan kan ik dus mooi zelf eigen mixen maken.

Alleen zoek ik me suf op internet waar ik dat (konijnen organen/karkas) vandaan zou moeten halen. Ik woon hier een beetje achteraf, dus de barf-slagers zijn dun gezaaid.

Twee vragen voor jullie:

- weten jullie slagers met konijnen organen/barf  in de buurt van Brielle (mag ook Rotterdam zijn)?
- hoe lang mag je ongestraft Tinlo of vers konijn achter elkaar voeren?

Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop hier nog veel te leren!
Door AlfThom
#2012174
Hm, ik zie een hoop lezers, maar nog geen antwoorden.

Ben zelf nog een beetje aan het spitten gegaan en ik geloof dat ik het bij Richards Vers Vlees kan proberen. Die levert vanuit Rotterdam. (iemand toevallig bekend met het adres?)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2012200
Ik weet niet of konijn de juiste diersoort is voor een eliminatie-dieet. Ik zou eerder kwartels proberen.
In veel blikvoeders kan er konijn zitten, er zijn meerdere merken met een smaak met konijn er in. Dat is meestal niet veel konijn, maar wel iets. Je moet dan zeker weten dat je vroeger nooit blik hebt gevoerd met konijnsmaak.

Ik zou niet langer dan 6 weken alleen konijn geven. In die weken wel alle delen voeren, dus ook verschillende organen (hart, lever, etc) introduceren.
In de jaren '50 is er een groot onderzoek geweest bij katten en toen is geconcludeerd dat katten taurine nodig hebben om te overleven. Uit dat onderzoek kan je mogelijk concluderen dat alleen rauw konijn mogelijk niet voldoet aan de taurinebehoefte van een kat. Dat onderzoek (of een linkje of delen ervan) is hier ergens op bp een keer door flin gepost (met de zoekfunctie moet je er wel bij kunnen).

Er zijn verschillende adressen waar je je kattenvoer kan halen. Ik ben niet zo bekend in die regio. Er zijn iig grote slagers als Slagerij West en Islam Centrum in R'dam en Halimas in Den Haag.
Verder heb je ook nog leveranciers als Kiezebrink (heeft echt hele mooie konijnkarkassen), Herby, Richard, Lupa, Gelukkig Dier en Versvoeding oid.

Malen is geen must.
Als ze gewoon kunnen knagen, is het beter dat ze heel voer krijgen ipv gemalen hap. Ik vind malen alleen als noodzaak, dus als poeslief echt niet kan (geen tanden bv) of wil (consequent weigeren harde en grote dingen te eten).
Hier krijgt Sien haar menu gewoon in zo groot mogelijke stukken. Ots barfmenu gaat door de molen, wegens consequent weigeren van vleesbot en grotere stukjes te eten. Haar prooien eet ze wel zo.
Groot voer heeft meer uitdaging, heeft een betere tandreinigende functie, vult en voldoet beter en geeft meer bezigheid.
Door AlfThom
#2012437
Dankjewel voor je uitgebreide reactie Koekje!

Tja, dat konijn ben ik op gekomen omdat het even zoeken was naar een kvv wat Alfred lustte. Het is een echte blikvoer/brokken kat en alles wat ook maar een beetje 'echt' lijkt eet hij niet (hij denkt waarschijnlijk dat hij een Aristocat is ;)).
Maar goed, prooi geven wordt nog een lange weg, want hij vangt zelf genoeg, maar heeft daar nog nooit 1 hap van gegeten. Dat krijg ik allemaal mooi aangeboden... Ook een stukje vers vlees (kip, rund of id) haalt-ie z'n neus voor op. Terwijl z'n 'mindere broeder' Thomas al aan komt gescheurd als ik het vleesmes of aanzetstaal maar pak  ;)

Ik bleek hier in de buurt aan Tinlo te kunnen komen en daarvan was konijn de enige die weinig tot niet bekend voor hem was. Na enige gewenning eet hij dat nu behoorlijk goed (moet er nog wel een heel klein frutseltje tonijn uit blik door roeren voor de smaak). Wat betreft de taurine zou dat goed moeten zitten (organen, bot en vlees zitten er in), ik maakte me alleen zorgen over de eenzijdigheid.

En, tot mijn grote vreugde, de jeuk is vrijwel verdwenen en de kale plekken beginnen weer haar te krijgen!
We zitten dus op het goeie spoor. Ik geef dit nu sinds een week of 3 en wil over een tijdje nieuwe eiwitbronnen gaan introduceren (ben er wel een beetje huiverig voor, want dat beeld van een kat die z'n eigen haar uittrekt, brrrrrrrr).

Maar vandaar zelf gaan malen, want dan kan ik zelf bepalen wat ik er precies in stop en er langzaamaan steeds meer grotere stukjes of bot bij gaan mikken. Kijken of ik 'm zo gek krijg. Maar het zou me niks verbazen als hij een pertinente botweigeraar blijft...
Ik ga die adressen eens bekijken en verder puzzelen. Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2012454
Volgens mij is het echt heel heel heel zeldzaam, een eiwitallergie bij katten. Het zou me niets verbazen als het een allergie (bij katten meestal een intolerantie) voor granen oid is.

Je krijgt niet zomaar een tekort door eenzijdig voeren. Daarom wordt het interval van 6 weken aangehouden per diersoort. Desondanks is een eliminatiedieet theoretisch gezien natuurlijk wel een groter risico op tekorten.

Kwartels vallen normaal echt heel goed in de smaak, beter zelfs nog dan konijn. Het smaakt vrij neutraal, als kip ook redelijk neutraal smaakt. Hier blieven ze overigens geen kwartels met veren (daar zitten ook nog darmen in). Ook als ik de veren en het vieze binnenwerk eruit haal, wordt het iig door Sien niet gegeten. De darmen zijn ook ingevroren geweest dan en dat maakt de smaak sterker. Ik haal dus alleen nog maar kale kwartels. Die hebben nog wel wat orgaantjes binnen in, hartje en lever meestal. Ik reken ze daarom als compleet.
Kale kwartels zijn er bij Herby en ik dacht ook Lupa. En natuurlijk bij de poelier voor menselijke consumptie en de Sligro. Voor de mensen zijn ze wel duurder.

Poet zaliger had ook voedselallergie/intolerantie en kreeg eens in de zoveel tijd een spuit pred. Ze had hele kenmerkende jeuk rondom haar kop en nek. 3 jaar geleden was het zo erg dat ze een enorme wond onder haar kin had, die was gaan ontsteken. Ze voelde zich zo ziek, dat ik dacht dat het haar laatste zomer zou worden. Ik paste toen op en heb haar naar de DA genomen om wat andere dingen uit te sluiten (fiv en felv, afkrabsel laten nemen, bejaardenbloedonderzoek laten doen). Dat bleek allemaal normaal en ik heb haar acuut op barf (vleesbot tot moes getjopt) gezet. Alles wat ik haar voorschotelde at ze en ze knapte zienderogen op. Toen mn moeder een week later weer thuis kwam, zag ze weer een vrolijke Poet die al goed hersteld was.
Ik heb Poet geen eliminatiedieet gegeven, wegens tijdgebrek en moeite om daar aan spullen te komen en haar slechte conditie. Dat ze het zo veel beter ineens ging doen op een koolhydraatloos menu, was voor mij ook de reden om geen kvv (zit meestal toch iets van rijst in) aan mn moeder te adviseren.
Door AlfThom
#2012692
koekje schreef: Volgens mij is het echt heel heel heel zeldzaam, een eiwitallergie bij katten. Het zou me niets verbazen als het een allergie (bij katten meestal een intolerantie) voor granen oid is.
Tja, dat is dus de kwestie van uitvogelen. Ik ga het vanzelf zien als we de gangbare eiwitjes weer gaan invoeren. Volgens mijn da (hij had contact met de kliniek in Utrecht waar ze nu met een onderzoek naar voedselintolerantie bezig zijn), komt overgevoeligheid voor rund toch geregeld voor.
koekje schreef: Dat ze het zo veel beter ineens ging doen op een koolhydraatloos menu, was voor mij ook de reden om geen kvv (zit meestal toch iets van rijst in) aan mn moeder te adviseren.
Als ik de Tinlo mensen mag geloven is hun kvv rijst- en graanvrij.

Ik heb een hypo-allergene (granenvrije, koolhydraatarme) brok van Porta21 gevoerd, maar dat maakte helaas geen enkel verschil.

Die kwartels ga ik dan ook maar eens achteraan (hoop niet dat ze doof zijn ;)).

Wat goed dat je toen Poet zo op hebt gelapt! Welk vleesbot gaf je toen? Of gewoon wat soorten door elkaar?
Laatst gewijzigd door AlfThom op zo 15 mei 2011, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2012804
Die van die rund-overgevoeligheid heb ik ook al meer gehoord (mijn dame heeft er ook last van) zij is zelf zo slim dat ze het niet (meer) wil eten, de jongens krijgen het daarom ook maar weinig.

Het islam centrum is best een grote slager dacht ik, best kans dat zij zelf slachten en uitbenen dus dan is t makkelijker om via hen aan karkassen en andere onderdelen te komen, gewoon eens vragen of zij konijn hebben of eraan kunnen komen (geen flauw idee nl of konijn een rein dier dat moslims mogen eten)

Anders zit in denhaag nog verscentrum tanger, die slachten en benen zelf uit.
Die zitten nl ook in amsterdam en ik haal daar wel eens kiponderdelen, je kunt daar gewoon zelf je lam uitzoeken....
Gebruikersavatar
Door koekje
#2013011
AlfThom schreef: Tja, dat is dus de kwestie van uitvogelen. Ik ga het vanzelf zien als we de gangbare eiwitjes weer gaan invoeren. Volgens mijn da (hij had contact met de kliniek in Utrecht waar ze nu met een onderzoek naar voedselintolerantie bezig zijn), komt overgevoeligheid voor rund toch geregeld voor.
Als ik de Tinlo mensen mag geloven is hun kvv rijst- en graanvrij.

Ik heb een hypo-allergene (granenvrije, koolhydraatarme) brok van Porta21 gevoerd, maar dat maakte helaas geen enkel verschil.

Die kwartels ga ik dan ook maar eens achteraan (hoop niet dat ze doof zijn ;)).

Wat goed dat je toen Poet zo op hebt gelapt! Welk vleesbot gaf je toen? Of gewoon wat soorten door elkaar?

Bij mijn weten is geen enkele brok zonder koolhydraten, anders is er geen brokje van te kneden. Van die allergische brokken zijn meestal dan op basis van piepers, erwten, rijst of een ander (pseudo)graan.

Ik heb geen hele hoge pet op over het algemeen van een standaard eliminatiedieet voorgeschreven door een gewone standaard dierenarts (ze staan allemaal in contact met Utrecht, want dat is meestal in NL het eerste doorverwijsstation). Dat dieet is meestal 1 eiwitcomponent en een koolhydratencomponent. En ook gekookt.
Er is hier op BP genoeg te lezen waarom dat kh-component niet wordt toegevoegd en waarom rauw.

Voor Poet heb ik vleesbot gebruikt wat voor handen was en wat Ot en Sien ook aten, dus de gewone dingen eigenlijk.
Dat speelde een paar jaar geleden en toen was het nog moeilijker daar om makkelijk zonder auto aan barfonderdelen te komen. Ik had gelukkig zelf het eea bij, dus Poet kon daarvan mee-eten. Ik gaf kip (nekken, vleugels, karkassen, braadkippen), eend (vleugels en/of ruggen, vond ze niet zo lekker), parelhoenkarkas, konijn (braadstukken van de colruyt). De stukken konijn vielen wel erg goed in de smaak, maar dat mocht ook wel voor die prijs.
Verder gaf ik ook smuldier-kip (zijn gemalen karkassen) en de eend-kip botmix van herby die ik aanlengde met tartaar of een pakje smuldier-rund (gemalen kopvlees) om het ongeveer als vleesbot van 50-50% te maken.
Door AlfThom
#2013198
koekje schreef: Bij mijn weten is geen enkele brok zonder koolhydraten, anders is er geen brokje van te kneden. Van die allergische brokken zijn meestal dan op basis van piepers, erwten, rijst of een ander (pseudo)graan.
Mee eens, daarom gebruik ik ook de aanduiding 'koolhydraatarm' . Maar vandaar dat ik dus ook uitsluitend konijn voer nu (en beslist géén rijst of ander kh erbij). Tinlo claimt de percentages van Billinghurst aan te houden, dus dat moet aardig in de buurt van compleet komen.
Het is voor deze muts-kat al heel wat dattie de gemalen stukjes bot uit de hondenvariant opeet, want in het begin viste hij die er vakkundig uit (en liet ze uiteraard liggen).

Ten faveure van mijn da: dat is een door de wol geverfde, die meestal aan één blik genoeg heeft om te zien wat mijn poezels mankeren. Sterker nog, ik neem ze gewoon onder de arm mee de wacht- en spreekkamer in, zo aardig vinden ze hem :biggrin2:.
Hij staat ook erg open voor alternatieve behandelwijzen en juist hij kwam er mee dat die prikken eigenlijk alleen maar symptomatisch behandelen en we naar andere methodes op zoek moesten.
Kortom, die heb ik heel hoog zitten (en ik heb ook al wat ei***s meegemaakt ondertussen!)
Door Nathascha
#2013283
Bij IC (rotterdam) hebben ze konijn. En je moet volgens mij dan even bellen en vragen of ze diepvrieskonijn hebben. Die zijn voor de BARFers en dan iets goedkoper als de verse die ze in de toonbank hebben liggen.
Ook hebben ze kwartel en duif karkasjes. Weet niet of ze de ingewanden er ook nog in hebbenlaten zitten, want het is wel voro humane consumptie. Maar als je ze toch belt...gewoon even vragen.
http://www.slagerij-islamcentrum.nl/producten/node/6

Een eiwit probleem voor een bepaalde smaak in een brok of blikvoer hoeft niet hetzelfde te zijn als het eiwit van hetzelfde dier/smaak als je ver voert. Door de bewerking van brok en/of blikvoer verandert de eiwit. Dus een allergie voor kip in brok hoeft niet de allergie voor verse kip te zijn. ( kan wel, maar hoeft dus niet)

succes met je katsels! ik vind het al heel wat dat ze dagen achtereen konijn eten :D die van mij eten echt niet als ze 2 dagen hetzelfde krijgen. Dus je hebt geluk denk ik :)
Door AlfThom
#2013523
Nathascha schreef:
Een eiwit probleem voor een bepaalde smaak in een brok of blikvoer hoeft niet hetzelfde te zijn als het eiwit van hetzelfde dier/smaak als je ver voert. Door de bewerking van brok en/of blikvoer verandert de eiwit. Dus een allergie voor kip in brok hoeft niet de allergie voor verse kip te zijn. ( kan wel, maar hoeft dus niet)

succes met je katsels! ik vind het al heel wat dat ze dagen achtereen konijn eten :D die van mij eten echt niet als ze 2 dagen hetzelfde krijgen. Dus je hebt geluk denk ik :)
Okay, dat had ik nog niet bedacht. Ik ga gewoon kijken hoe hij reageert op alle soorten.
En ja, ze zijn hier redelijk gemakkelijk. Thomas lust denk ik nog straatstenen als er een vleessmaak aan zit :biggrin2: en Alfred (om wie het dus gaat) kan maaaaaaaandenlang hetzelfde voer eten. Als het iets is wat hij lust, dan hoeft er niet gevarieerd te worden.

Ik voorzie meer problemen met de 'bottigheid'. Hij kauwt ook nooit op brokjes, maar slikt ze heel door (en kotst ze dus ook wel weer eens uit :thumbdown:).
Thomas jat ook gewoon grote hondenbrokken als we eens hondenvisite/logees hebben, maar Alfred niet hoor! Puh!

Bedankt voor je Rotterdamse adres trouwens! Daar kan ik zeker wat mee, want daar rij ik zo even naar toe. En sinds kort heb ik een extra vriezer in de schuur, dus ik kan gemakkelijk een voorraadje inslaan.
Door AlfThom
#2076088
Zo, inmiddels zijn we een paar maandjes verder en het leek me wel aardig om jullie een updateje te geven.

Ik ben op bezoek geweest bij het Islamitisch Centrum in Rotterdam en mijn hemel, wat hebben die veel! Na een keertje provoceren kwam heel duidelijk naar voren dat Alfred in elk geval heel slecht reageert op kip in alle vormen. Vandaar dat ik zelf maaltijden wilde gaan samenstellen.
Ik heb er flink wat verschillende diertjes in gestopt (duif, konijn, lam, geit, rund en kalkoen) en alle onderdelen door de Porkert gefrot.  
Het moet gemalen, want meneer gaat echt nooit knagen helaas...
Maar goed, met schijf no 12 is alles goed aan gort te malen (Porkert no8 via MarktPlaats), ook de konijnenbotten en als je even een uurtje doorwerkt, dan ligt er zo 4 kilo mix, die in porties in de vriezer kunnen.

En wat schetst mijn verbazing: de versgemalen mix gaat erin als koek! Hij, die altijd treuzelde met eten, heeft nu als eerste zijn prakkie op.
Twee keer per dag wordt mij met lichte drang 'gemeld' dat het toch écht etenstijd is, haha. Want ik geloof dat ze dat het onaardigst van me vonden: dat er niet meer de hele dag eten stond.
Maar het wende toch wel snel.

Ook Thomas vindt het verse voer heerlijk, maar bij hem wissel ik ook af met kippennekken en -vleugels en losse lapjes vlees.
Vooral als hij met veel kabaal de vleugels zit te kraken zijn mijn puberdochters even nergens te bekennen  :biggrin2:
Een zelf gevangen muis eten ze nog steeds niet (onbegrijpelijk hè?), maar die gooi ik ook gewoon door de malert  ;)

Het lijkt wel vruchten af te werpen, want Alfred heeft inmiddels beduidend minder jeuk. En ook zijn blaasproblemen zijn tnt afwezig. Kortom, ik heb hier 2 tevreden vers-eters!
Laatst gewijzigd door AlfThom op wo 03 aug 2011, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2076099
Wat fijn!
Hier is de ervaring ook dat ze zelfgemalen prak veel beter te eten vinden dan kvv.

Ik zou wel uitkijken met zelfgevangen muis ook door de molen gooien.
Ik ga er altijd vanuit dat de meeste katten niet achterlijk zijn en bepaalde dingen instinctief niet eten. Een zelfgevangen muis kan een spitsmuis zijn (die zijn vies), maar het kan ook een huismuis zijn met gif in zich wat de buren hebben gestrooid tegen de muizen. Als zo'n muis gemalen wordt, is het voor de kat niet meer te detecteren dat het niet goed is om te eten en komt er wel gif in de kat.
Door AlfThom
#2076123
Oh, goeie tip van die muis. Hoewel ik al mijn buren goed ken (woon maar in een klein rijtje in de polder) en dus weet dat ze geen gif strooien.

Maar dat een spitsmuis vies was, dat wist ik dan weer niet. Misschien wel omdat ze zo op een molletje lijken, die zijn ook vies!
Door Mevroi Kruim
#2076667
Klinkt goed allemaal joh!
Spitsmuizen zijn idd ibah, zijn insecteneters en dat geeft kennelijk een vieze smaak.

Nu Alfred gewend is aan gemalen vers zou ik gaandeweg eens wat heeeeele kleine stukjes proberen. Gewoon spiervlees kleinsnijden maar niet malen en dat als eerste in de bak. Zo kun je een luie knager nog wel eens leren kauwen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door