Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2076022
Hoi allemaal,

Na even twijfelen of ik dit bij gezondheid zou moeten zetten of hier, heb ik maar gegokt op hier.

Ik ben nu een weekje bezig met barf, nadat onze hond eerst 1,5 week kvv had gehad.
Daarvoor 6 jaar brokken.

Het gaat volgens mij heel goed. De hond is mega vrolijk, hij begint er weer wat beter uit te zien en hij heeft geen jeuk meer.
Alleen, toen hij zijn brokken kreeg had hij altijd 1 of 2 keer per dag ontlasting. Nu heeft hij die maandag gehad en die was vrij wit, gisteren niet en vandaag ook nog niet. Maandag kreeg hij orgaan (hart) en kippennekken. Dinsdag paardenvlees en kippennekken en vandaag heeft hij pens gehad. Is dit normaal, of moet ik wat minder vleesbot voeren?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2076063
Ik heb bij de katten gemerkt dat ze in het begin erg intern moesten wennen aan het verteren van bot en opnemen van calcium in de puurste en natuurlijkste vorm. Dan ging het knagen (bij Sien) wel goed en ik heb nooit stukjes bot in de drollen gevonden, maar in het begin waren ze wel vaker en meer wit dan nu. Als de hond/kat gewoon normaal kan poepen en de drol niet te hard en uitgedroogd is, zie ik het niet zo snel als bezwaarlijk. Ik weet natuurlijk niet of dit voor honden anders is dan voor katten.
Je zou natuurlijk wel het vleesbot-gehalte iets naar beneden kunnen halen. Ipv 50% 45 of 40 voeren. En dan weer drollenstudie doen.
Door Lizzy
#2076144
Hope schreef: 50% vleesbot
15% orgaan
20% spiervlees
15% groenten
Zolang hij de ontlasting makkelijk kwijt raakt, is er niks aan de hand. Hoewel je best (voorlopig) naar 40% vleesbot kunt gaan en bijv. 20% orgaanvlees (inclusief pens) en 25% spiervlees kunnen gaan voeren. Om te kijken hoe dat gaat. Op zich is er niks aan de hand, poepen honden gewoon echt zoooooveeeeeeeeeeeeeeeeel minder op BARF dan op welk ander voer dan ook! En bovendien moet je hond wennen aan het verteren van heel vleesbot. Maar goed, witte ontlasting is nou ook weer niet nodig, dus ik zou wat minder gaan voeren om te kijken hoe dat gaat.
Door Staftime
#2076315
Romeo heeft in het begin ook soms dagenlang niet gepoept.
En na het eten van zijn eerste kipkarkas zat hij meteen verstopt  >:(
Hij heeft toen parrafine gekregen, en ik ben werkelijk kilometers met hem gaan wandelen om zijn darmen weer op gang te krijgen.
Vond hij niet erg  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2076346
Bandit poept toch wel 2 keer per dag met Barf. Voorheen ook, maar ook toen kreeg hij KVV. Brokken heeft hij nooit gehad, dus ik weet niet of hij daar meer van zou poepen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2076393
Staftime schreef: En na het eten van zijn eerste kipkarkas zat hij meteen verstopt  >:(
Hij heeft toen parrafine gekregen, en ik ben werkelijk kilometers met hem gaan wandelen om zijn darmen weer op gang te krijgen.
Vond hij niet erg  :biggrin2:
Dat doet mijn zelfvertrouwen echt goed  ;)
We houden het hier nog maar even op kippennekken.
Wilde daarna kippenruggen erbij doen. Is dat wat?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2076416
Even iets heel anders.
Ik heb de hond op barf gezet omdat het niet goed met hem ging. Mager, dof, en overal plekken op zijn huid (jeuk, kapotte plekken, zweren).
Eigenlijk ging het heel goed. Hij komt aan, hij begint weer te glanzen en hij krijgt meer energie. Zijn wonden zijn genezen en er komt weer haar op. En dat na 2 weken!

Mijn plan was om hem 6 weken een dieet te geven met kip, rund, lam en paard.
Nu was de kip niet ideaal, maar het was financieel het eenvoudigst, ik kwam er gemakkelijk aan en het was fijn beginnersbot. Hij krijgt kip als vleesbot (kippennekken). Rund krijgt hij spiervlees, nier en hart. Lam krijgt hij spiervlees, lever, pens, hart en nier en paard krijgt hij spiervlees.

Net een paar minuten geleden heb ik tot mijn spijt moeten constateren dat er toch weer plekjes (en echt al een stuk of 6 in 1 avond) zijn bijgekomen. Pa roept vanuit de huiskamer heel hard: het moet eerst erger worden voor het beter kan worden, dat was vroeger ook al zo!
Zal ik me gewoon aan mijn oorspronkelijke plan houden en 6 weken volhouden?
Of moet ik toch iets veranderen?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2076458
Lees de topics over ontgiften even door. 
Daar wordt inderdaad vertelt dat zodra de hond weer ietsje beter wordt, alle schadelijke stoffen die hij opgeslagen heeft afgegeven worden en dat dit typisch gebeurt langs de weg waar hij al last mee had.  Bij jou dus de huid.
Dat het dus eerst slechter wordt maar dat het stillaan steeds beter wordt.
Aangezien hij het eerst even beter deed en in het algemeen een gezondere indruk maakt, afgezien van de plekjes, denk ik dat het dat zal zijn.
Maar lees het zelf even, dan is het voor je veel duidelijker. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2076563
Nieuwe ontwikkelingen!

We denken dat het niet het voer is. Hoewel dat geen reden is om hem weer op brokken te zetten.
Ik vind het veel te leuk, veel te gezond en mijn hond vind het geweldig. Nadat ik 3 weken van alles heb gelezen over brokken heb ik in ieder geval ontdekt dat hoe het ook zij, het zal er geen goed aan doen.

Afgelopen nacht schrok ik ineens wakker en dacht ik: het is de prac-tic!
Hij heeft de plekken nu een maand of 3, en toen ik vanmorgen eens in de agenda keek kon ik er eigenlijk niet omheen.
Hope krijgt altijd de 1e van de maand prac-tic, en de 3e van de maand plekken. Dat kan in mijn ogen haast geen toeval zijn.

Zijn warme, regelmatig ontstoken oren en zijn blijvende rui dat zal wel van de brokken zijn. Maar die plekken...
Ik geloof dat ik me nu maar eens ga verdiepen in de middelen die er zijn tegen teken en vlooien.

Wat vinden jullie?!
Door Lizzy
#2076568
Hope schreef: Nieuwe ontwikkelingen!

We denken dat het niet het voer is. Hoewel dat geen reden is om hem weer op brokken te zetten.
Ik vind het veel te leuk, veel te gezond en mijn hond vind het geweldig. Nadat ik 3 weken van alles heb gelezen over brokken heb ik in ieder geval ontdekt dat hoe het ook zij, het zal er geen goed aan doen.

Afgelopen nacht schrok ik ineens wakker en dacht ik: het is de prac-tic!
Hij heeft de plekken nu een maand of 3, en toen ik vanmorgen eens in de agenda keek kon ik er eigenlijk niet omheen.
Hope krijgt altijd de 1e van de maand prac-tic, en de 3e van de maand plekken. Dat kan in mijn ogen haast geen toeval zijn.

Zijn warme, regelmatig ontstoken oren en zijn blijvende rui dat zal wel van de brokken zijn. Maar die plekken...
Ik geloof dat ik me nu maar eens ga verdiepen in de middelen die er zijn tegen teken en vlooien.

Wat vinden jullie?!
Ik vind jou slim!

En ik denk dat je gelijk hebt. Prac-tic is leuk hoor, maar het is inderdaad je reinste gif en jouw hond zal niet de eerste en nog de laatste zijn die daar zo heftig op reageert. En helaas ken ik geen chemisch middel dat je werkelijk zonder gevaar kunt gebruiken...... Heeft jouw hond veel last van vlooien en teken? Geef je het voor de vlooien of voor de teken of voor beide?

Ik zou zeggen: ga vooral door met het geven van verse/rauwe voeding. En geef hem ook vooral wat knoflook en verse groeten door zijn maaltijden. Mijn ervaring is dat honden met een goed afweersysteem minder last hebben van ongedierte. En daarnaast zou je dat kunnen ondersteunen met een natuurlijk middel zoals Espree Knock Out spray. Dat is een natuurlijke spray, helpt niet 100% maar is ook niet zo giftig als al die andere zooi.  

Verder zou ik het eigenlijk niet zo'n gek idee vinden om eens een lekkere reinigingskuur te doen met jouw hond. Ik denk dan aan Drainage Compositum van de Groene Os.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2076697
Hoi allemaal,

Wat ik denk?
De hond had jeuk, en huiduitslag (blaren, korsten, zweren, etter). We hebben hem een behandeling gegeven bij de da met een injectie tegen de jeuk en antibiotica tegen de huiduitslag. Het hielp niet. Tegen de jeuk wel, maar tegen de uitslag niet.
We werden (lees: de hond werd er) helemaal gek van. Ik schoor hem volledig kaal om in ieder geval zich te hebben en er lucht bij te laten. De injectie tegen de jeuk werkte 3 weken zei de da. Dat was ook zo. Na 3 weken en 1 dag zaten wij weer in de wachtkamer. We kregen de mededeling: de hond is allergisch. Waarvoor weten we niet, kunnen we ook heel moeilijk uitzoeken. Ze hem maar op hypoallergeen voer en kom over 6 weken terug.

Hypoallergeen voer zag ik niet zitten. Het is duur, het stinkt en ik vroeg me af wat er in zat. Gek genoeg kwam ik daar maar niet achter. Ik ben zelf ook niet helemaal gek dus ik ging mezelf verdiepen in huidproblemen bij de hond en voedselallergie. Na veel gelezen te hebben stond ik niet meer zo achter brokken. Hypoallergeen of niet. We besloten de hond op vers te zetten. Eerst op kvv omdat ik wat bang was dat ik het fout zou doen. Na 1,5 week op vers.
We dachten: als het niet werkt, kunnen we altijd nog zo'n zak bij de da halen.

We zijn 2 weken verder nu. De hond is veranderd. Hij is blij, heeft meer energie, zoekt niet meer de hele dag naar eten (we moesten hier in de tuin alle bladeren opvegen anders at hij ze op, nu kan ik ze laten liggen) en hij ziet er zichtbaar anders uit. Hij was veel afgevallen. Naar mijn idee van de stress, van de ellende, van de jeuk en de pijn.
Voorheen, als je de haren aan de kant legde was de huid roze. Rood soms. We dachten dat het zo hoorde.
Nu is zijn huid wit. Zijn oren zijn koud, koel. Voorheen altijd klam, warm, broeierig. Als ik hem loslaat in het bos heeft hij geen schuim meer op zijn bek. Zijn ogen tranen nog wel wat, maar toch echt minder dan voorheen. Zijn neus is nat.

Wat ik denk? Ik denk dat de hond wel degelijk problemen had met zijn brokken. Wat zich geuit heeft in roodheid, schilfers, altijd verharen, natte ogen, schuim op de bek bij inspanning, ontstoken oren en vooral jeuk.
Daarnaast denk ik dat de huiduitslag daar los van staat. Eerst zag ik dat als 1 probleem. Ik dacht dat de huiduitslag kwam door de jeuk, of de jeuk door de uitslag. In ieder geval zag ik het niet los van elkaar.
Nu denk ik dat ik daar een fout heb gemaakt. Dat het wel degelijk los staat van elkaar.

Want nu heeft hij wel huiduitslag, maar hij krabt niet. Hij heeft geen jeuk.
Hij heeft wel van die nare plekken. Maar hij is rustig, hij stoort zich er niet aan. Het ziet er naar uit, en het doet hem pijn als je er aan komt. Maar voorheen rolde hij over de grond, beet hij zich, krabde hij zich suf, schuurde hij langs je benen, langs de keukenkastjes en noem maar op. Nu ligt hij in zijn mand lekker te dromen.
Dus in mijn ogen zijn het 2 verschillende problemen.

Een overgevoeligheid voor de brokken, die goed te verklaren is met als hoofdbestanddeel mais en andere granen en maar 4% kipmeel (niemand kan me overigens uitleggen wat daar inzit. Ze weten het niet of ze zeggen het niet).
En een allergie voor iets anders, waarschijnlijk de prac-tic.

@ Lizzy:
Waar wij onze hond prac-tic voor geven?
Vlooien heeft hij nog nooit gehad, teken wel.
Mijn moeder heeft een behoorlijk zwakke gezondheid, en we willen geen risico nemen dat ze ergens ziek van kan worden. Dat is eigenlijk de enige reden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door