Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door joyce83
#2075180
Vorige maand zijn we met onze hond naar een homeopaat geweest. We hebben een allergietest laten doen waar uitgekomen is dat ze allergisch is voor mijten en grassen. Vooral copramijt, farinaemijt, hooimijt en meelmijt schieten uit. Ik had verwacht dat we op vlees zouden moeten met eventueel druppels ter ondersteuning.

Op advies van de homeopaat hebben we een zak meegekregen op basis van rijst. Dit natmaken in combinatie met druppels (uitgangspunt was het reinigen van de darmen/maag).
Hierbij mocht ze wel vlees krijgen. Heb schaap en rund gegeven. Op rund reageert ze in elk geval met krabben (tevens ook bij kip) maar nu we schaap gegeven hebben lijkt me ook dat de jeuk erger geworden is. Ik weet echter niet of het nu aan het vlees ligt of misschien toch aan de grassen die nu beginnen te bloeien?

Mochten nu overstappen op een brok van de homeopaat?? (en de meelmijt dan??) Ik heb dus het vermoeden dat die brokken ook geen zoden aan de dijk gaan zetten en ben me aan het orienteren op vers vlees. Nu ben ik dus op zoek naar KVV waar geen kip of rund in verwerkt zit. Nu is dat op zich al moeilijk genoeg.
Nu ben ik ook aan het twijfelen of we nu eerst met een elementatiedieet moeten gaan starten aangezien dus ook van buitenaf invloeden zijn en ik dus niet alles precies op het vlees af kan gaan halen.

Wie heeft tips qua kvv zonder kip en rund. Eventueel niet al te dure elementatie menu's ?

Al met al zie ik door de bomen op het moment het bos niet meer.
Door Mevroi Kruim
#2075186
Het beste eliminatiedieet stel je zelf samen. Dan weet je precies wat er in gaat. En het is helemaal niet moeilijk en meestal beter te betalen dan kvv.
Handige diersoorten zijn bv eend of konijn. Die zijn goed verkrijgbaar en je kunt ze in hun geheel voeren.
Rijst vind ik geen hondenvoer, homeopaat of niet. Een hond is niet gebouwd op het verteren van granen en zetmeel en je ondersteunt het lichaam er dus niet mee naar mijn mening.
Er bloeit idd het een en ander momenteel  :P (verstopte neus, kriebelogen) dus daar kan ze best last van hebben. Grasrijke gebieden mijden zou kunnen schelen. En als ze idd een allergie heeft voor allerlei soorten mijten die in graan voorkomen dan ligt een voeding met rijst zeker niet voor de hand, al maak je het dan nat.
Door joyce83
#2075209
scheelt dat ik hetzelfde dacht... Had alleen zoiets om nou gelijk adviezen naast me neer te leggen dan zou ik ook niet erop terug kunnen komen zeg maar.
Nou ik denk dat ik maar eens het boek van tannetje koning ga bestellen. Misschien dan toch een optie om kiezebrink mixen te pakken?
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2075236
Lastig, met zo'n advies van de homeopaat. Ik heb weinig verstand van dat soort zaken, dus daarin kan ik je niet adviseren.

Zelf samenstellen is een optie, maar als je lievee kvv wilt geven heb je vast veel aan deze site: http://www.voerwijzer.com/versvlees In het filter kun je aangeven dat je alle mixen zonder kip en rund wilt zien. Kiezebrinkmixen zijn een optie, maar die moet je nog wel aanvullen om compleet te maken.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2075247
Heb je een reden waarom je kvv wilt?
Ik ben zelf nog maar pas begonnen met barf (met een hond met jeuk) en het valt me reuze mee.
Voordeel vind ik zelf dat ik precies weet wat ik voer.
Door joyce83
#2075730
Reden kvv euhhh. Makkelijk? en eerlijk is eerlijk mijn vriend ziet het niet echt zitten om stukken dier te geven. Heb gisteren al eens laten vallen dat ik misschien zelf wil gaan samenstellen maar kreeg gelijk de opmerking dat ik dan ook echt dat helemaal zelf aan het doen kom. Geen probleem op zich dus.
Door Els77
#2076012
Ik ben met mijn dwergteckeltje Joy ook begonnen met een eliminatiedieet.
Omdat wij het vermoeden hadden dat het de granen/gluten waren, zijn we geen kvv gaan geven maar gaan barfen.
We doen het echt in heel kleine stapjes: eind februari begonnen en nu krijgt ze 2 diersoorten, konijn en geit.
En het gaat super!
Dat stukken dier geven valt wel mee, vind ik zelf. Niet anders dan een kippenpoot die op je eigen bord ligt.
Ik vind sommige kvv er viezer uitzien dan een konijnenboutje dat Joy krijgt.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2076037
Makkelijk, dat was mijn reden ook om kvv te gaan geven.
Mijn portemonnee dacht daar echter anders over, hahahaha.

Natuurlijk is het makkelijk. En als het goed voor je werkt is het denk ik ook prima.
Maar hier moet ik bekennen dat zelf samenstellen ook makkelijk is. Het is wat meer werk, maar ook dat valt reuze mee.

Je hond "stukken dier geven" klinkt heel anders dan je hond "vers voeren". Die stukken dier zien er niet anders uit dan jou biefstukje of hamburger. Mijn maag is heel zwak  ::) en ik had ook echt gedacht dat ik kokhalzend alles in die bak zou gooien maar dat valt reuze mee. Ik heb alles gesneden terwijl het nog half bevroren was en dan heb je niet eens in de gaten dat je vlees of organen snijdt. Toen alles in plastic zakjes gedaan en die hoef ik alleen maar in zijn bak leeg te schudden. Heb alleen nog enige moeite met de pens, maar ook dat zal wel wennen.
Toen ik kvv gaf, had ik daar echt moeite mee. Ik vond het niet fris ruiken, het lag 2 dagen in mijn koelkast en ik vond het niet fijn om te snijden. Met vers vlees heb ik dat niet. Gisteren zei ik zelfs tegen mijn moeder dat het paardenvlees wat ik in de hond zijn bak deed er eigenlijk heel lekker uitzag (ik, als paardenliefhebber, haha!)

Dus als je kvv wil voeren dan moet je dat doen. Maar voor mijn hond, die allergisch is, wil ik gewoon zeker weten wat er in zijn bak ligt. Het is zoals hier iemand laatst tegen mij zei: je moet de verkoper op zijn mooie blauwe ogen geloven wat er in de verpakking zit. Want alles is gemalen en gemixt dus je ziet het niet. Nu weet ik precies wat ik voer, ik weet precies hoeveel en in welke verhoudingen. Het vers valt me echt 100% mee, de hond geniet, baasje geniet. Wat wil een mens nog meer?!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2076179
[quote="Hope"]

Toen ik kvv gaf, had ik daar echt moeite mee. Ik vond het niet fris ruiken, het lag 2 dagen in mijn koelkast en ik vond het niet fijn om te snijden. Met vers vlees heb ik dat niet. Gisteren zei ik zelfs tegen mijn moeder dat het paardenvlees wat ik in de hond zijn bak deed er eigenlijk heel lekker uitzag (ik, als paardenliefhebber, haha!)
[/quote]

;D ;D
Zo herkenbaar!
Ik vind ook altijd dat een vers stuk kipfilet of zeker zalmfilet er gewoon veeeel beter uitzien voordat het gebakken is  :P
Dan denk ik: wat een mooi stuk vlees of vis, en als het in de pan gaat, of in de oven, wordt dat heel wat minder.  Vind ik altijd zo zonde...
Ook eens gaan kijken voor wat rauw eten voor mezelf.  ;)
Door Lil
#2076558
Misschien een rare vraag: waarom elimineren als allergisch voor mijten en grassen?  Hier ook een hond die daarvoor allergisch is (en voor katten) en die nu een desensibilisatiekuur krijgt. Voor voer is ze niet allergisch (tenminste nooit ontdekt). Op mijn vraag. Of ik moest elimineren zei de da: ben je gek er is toch geen voer probleem? En als je nu alles gaat uitsluiten weet je ook niet of de kuur aanslaat of het dieet of wat anders.
Als je hond allergisch is voor voer zou ik onmiddellijk gaan elimineren en de regels zoals ze op dit forum staan volgen.
Door Kaatje88
#2076599
Ik als vegetariër heb gelukkig ook geen moeite met het snijden van vlees. Dus dat zal met vriendlief uiteindelijk ook wel meevallen  ;)

Die van mij zag het eerst ook totaal niet zitten. Nu houdt hij met liefde de plastic zakjes open zodat ik het vlees er in kan doen. En soms helpt hij ook nog met hakken en snijden  ;) Daarna staan we samen te kijken hoe Milo geniet van zijn eten.
Door Mevroi Kruim
#2076979
Zelf samenstellen is helemaal niet moeilijk. De schijf van 5 voor honden is veel simpeler dan die voor mensen, bij ons heet die 'de percentages'  :D Het is beduidend goedkoper dan gemalen spul, je weet exact wat je voert en je hond kan z'n eigen maalgereedschap gebruiken.

Zo'n 12 jaar geleden was de grote kunst om aan je spullen te komen. Langs slagers en abattoirs, hier dit en daar dat vandaan en altijd op zoek. Tegenwoordig is het een kwestie van een bestellijst van een barf-leverancier invullen en de levering verstouwen in je vriezer (die je toch al had aangeschaft voor de kvv).

Overigens ziet niet alle barf er even appetijtelijk uit. Ik noem een vuile pens, een lamskop, konijnenkoppen, zalmkoppen  ::) maar het went snel. Je hond heeft veel meer lol van z'n eten, je ziet de gezondheid toenemen en de wetenschap dat je hem nu echt geeft wat hij nodig heeft doet ook wat  ;)

En de meeste mannen zijn barfwatjes  >:( de enkele goeie niet te na gesproken.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2077458
[quote="Mevroi Kruim"]
En de meeste mannen zijn barfwatjes  >:( de enkele goeie niet te na gesproken.

[/quote]

Dat had ik hier ook verwacht, maar mijn vega vriend vind alles stukken minder erg dan dat ik dat vind. Elke keer als ik iets wil denk ik dat ik het voorzichtig moet brengen, maar hij vind alles prima.

Persoonlijk vind ik barf ook veel minder vies dan ik gedacht had. Ik had vooral moeite met de organen, maar dat valt me reuze mee.
Door Miranda 1
#2081383
Ik zit met hetzelfde probleem. Mijn hond heeft ook jeuk en ik moet er nog achter komen waarvan. Hij hem denk ik wel sterk dat het komt door sommige dingen die hij eet. Zit ook erover te denken om te gaan BARfen en een eliminatiedieet te gaan starten. Heb zelfde redenen als jij, haha. En lees het graag mee.

Om even terug te komen op je vraag. Ik bestel bij lotgering. Ik geef momenteel voornamelijk lam, dit schijnt ook goed te zijn voor veel honden met een allergie. Ze hebben daar meer soorten met 1 dier erin. Je kunt ook denken aan smuldier en rodi. Zeggen ook beide dat 1 dier erin zit. Beide te verkrijgen bij de supermarkt en niet duur.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door