Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door rexie
#2075644
Ik hoor zoveel tegenstrijdige adviezen dat ik het soms lastig vind.

De dierenwinkel die zelf ook KVV verkoopt raadt af om fulltime vers te voeren.
Beter afwisselen. Nou wil ik onze aankomende pup z.s.m. op vers zetten. Ik heb al 8 "worsten" van 500gr haaksbarf in huis. Ik dacht dat het biologisch was, zeker gezien de prijs.
Ook heb ik daarna KVV biologisch voor pup gekocht.
2e Vriezer is ook aangeschaft voor het voer.

Nu vertelde de dierenwinkelmedewerkster dat als je KVV voert dat de tanden er dan uit gaan rotten. Ze kauwen niet genoeg. Ze krijgen er tandsteen van die normaal eraf gaat met het kauwen van de brokken.
Ik zei dat ik ook al van die biologische graaide huid had gekocht voor het kauwen. Die ook nog low fet zijn.
Er werd mij verteld dat de pup dan toch teveel binnen krijgt en het niet goed is.

Ik vind het zo lastig. Over 3 weken krijgen wij ons moppie en wordt toch soms onzeker van de tegenstrijdige adviezen.

Mijn vraag is: Is het waar dat het gebit te lijden heeft als een hond volledig KVV eet?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2075652
;D Echt serieus, heeft die zelf dieren?
Ik zit zelf nog niet helemaal op barf/kvv, maar ik weet wel dat brokken dooddoeners zijn voor tanden!
Ik geef mijn katten net wat vers vlees om de tanden iet of wat in orde te houden tot ze over kunnen op volledig vers.
Vers voer blijft niet aan de tanden kleven, dus als je een kvv zonder rijst geeft, is er helemaal niets dat voor tandplak zou kunnen zorgen.  Geef je daar brok bij, dan heb je wel een haard natuurlijk.

Zoveel mensen raden aan om brok te voeren voor de tanden, maar heb je al ooit zo'n brokje gebroken? Dat glijdt helemaal niet langs de tanden, dat breekt gewoon uiteen en laat kruimels achter.  Niets tandplak verwijderd, juist een film achtergelaten vol met koolhydraten die tandplak induceren.
Er zijn ervaringen genoeg van mensen die brok geven maar daar tussendoor wat rauw vlees en de tanden zijn zichtbaar stukken beter dan op gelijk welke brok.  Gewoon elke dag een klein stukje te kauwen en geen tandproblemen meer.

Dus: klinkklare onzin.
Het is wel waar dat Kvv minder aan de tanden werkt dan volledige barf, maar als er nog geen tandsteen is, is dat niet zo'n probleem.  Dus voor je pup: niet twijfelen, en al zeker niet tussen kvv en brok, want dan is wel duidelijk waarom de kans op tandsteen het grootste wordt.


Aangeboren gebitsafwijkingen staan daar natuurlijk los van, maar dan maakt het ook weinig uit wat je geeft voor zover ik gehoord heb, al ken ik zo geen ervaringen met vers...
Door rexie
#2075656
Dank voor je antwoord.

Ik dacht omdat het al kant en klaar was dat het misschien minder goed voor tanden was. Ze hoeven geen huid te scheuren en kauwen niet op de botjes daarvan.
Misschien dat het tandbederf daar vandaan kwam.

Maar gelukkig is het niet waar.

Ik ben gerustgesteld.
Gebruikersavatar
Door Ruby/Billy
#2075673
Dat van tandplak door kvv is echt de grootste onzin. Ruby hebben we opgehaald toen ze 5 was en ze heeft al die tijd brok gehad, haar tanden waren net zo bruin als de brokken die ze kreeg. Nu krijgt ze kvv en haar tanden zijn bijna wit/geel en ze stinkt ook niet meer uit haar bekkie. En de 2 tanden die ze is verloren die zijn toch echt aangetast geweest door de brok en niet door de kvv.
Door nike
#2075677
Nou dat is weer een advies van iemand die dus geen verstand heeft van voeding. Brokken vergelijk ik altijd met kaakjes bij ons mens, eet maar eens kaakjes en voel dan je tanden. Nu begint bij ons mens de vertering al in de mond waardoor ons speeksel en ons tong die resten voor een groot deel opruimt, bij een hond is dit niet zo. Dus sorry voor de medewerkster maar helaas. Misschien kan je haar vragen om eens contact op te nemen met een versvlees producent dan kan ze wat leren.
Ik wordt wel altijd een beetje moe van de onkunde in dieren speciaalzaken
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2075840
Kvv is niet slechter voor het gebit dan brokken. Maar zoals je zelf zegt, de tanden worden niet gebruikt en er is dan ook zeker een hoger risico op tandplak met kvv dan met zelf samenstellen. Als je kvv geeft zou ik aanraden om ook af en toe een vleesbotje te geven of een kauwartikel zoals gedroogde pensstaafjes of bullepezen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2076184
Geloof nooit, maar dan ook nooit zomaar een verkoper in een dierenwinkel.
Je hebt meer kans dat het fout advies is dan juist, en meestal veeeel meer kans. 
Er zijn dierenwinkel, of eerder dierspeciaalzaken waar ze echt moeite doen om de consument juist in te lichten, maar er zijn er veel meer waar de verkoopspraatjes van de reclame gevolgd worden.  Uiteindelijk willen ze ook verkopen, dus dat werkt het beste door de reclame die de consument toch al ziet na te praten.

De foute adviezen ook op andere vlakken, daar kan je zo van achterover vallen.  Konijnen plaats je alleen, hamsters, nou die zijn liever met twee hoor, eentje is zo zielig  >:(  (voor alle duidelijkheid het is dus net andersom).
Door fransbulletje
#2076228
Tja op brokken wordt zoveel meer verdient dan op vers vlees........

Onze drie bullen krijgen kvv en de twee oudste hebben in hun jonge jaren nog brokken gehad. Onze jongste heeft alleen maar kvv gehad en hij heeft het mooiste en schoonste gebit van allemaal :biggrin2: Het is echt flauwekul dat brokkenverhaal , bullen kauwen niet eens op brokken maar slikken ze heel door ;)
Ze hebben hier nylabones om te kauwen en dat doen ze dagelijks.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#2076355
Door brokken krijgen ze meer tandsteen dan van wat dan ook. Maar ik moet er ook wel bijzeggen dat mijn hond 6 jaar KVV heeft gehad. Vanaf het moment dat hij met 8 weken hier kwam en dat hij best wel wat tandsteen heeft/had. Nu geef ik een aantal maanden Barf en nu pas zie ik dat het aan het minderen is. Door het niet hoeven kauwen kunnen ze toch best wel wat tandsteen ontwikkelen, maar lang niet zoveel als met brokken.
Door Hanny
#2076377
Het gebit van mijn honden wodt smerig, als ze gemalen voeding krijgen en zelfs met barf moet er nog onderhoud aan het gebit gepleegd worden.
T.z.t. gewoon kijken hoe het gaat en als er tandsteen wordt gevormd, dan kun je eventjes wat krabben en poetsen..
Kvv kunnen ze zo naar binnen zuigen en brokken zullen misschien een keer worden gekauwd, maar geven en wat plakkerige laag op het gebit. Met tanden wordt niet gekauwd, dus die hebben vaak toch wel wat zorg nodig.

Hanny
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door