Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#2073579
Even met jullie delen hoe het nu gaat met Romeo.

Sommigen kunnen het zich misschien nog herinneren.
Romeo heeft een paar maanden terug twee zware buik operaties ondergaan nadat er een stuk bullenpees in zijn darmen vast was komen te zitten.
Eerst de darmoperatie waarbij het stukje bullenpees is verwijderd.
En vier dagen daarna zijn milt die was bloed gaan sijpelen en zag er slecht uit.

Na de operaties moest hij heel voorzichtig weer wennen aan alle soorten voedsel.
Maar helaas kwam ik niet verder dan blik en later heel voorzichtig wat brokjes.
Telkens als hij een stukje vlees kreeg dat rauw was, werd hij enorm ziek.
Heel veel last van gasophoping in zijn darmen, heftige pijnen die enorme misselijkheid veroorzaakten en waardoor hij bergen met gras ging eten.
Ik heb toen besloten om hem in de ochtend wat blik met brok te blijven geven (alles biologisch), en in de avond iets dat ik zelf kook.
In eerste instantie maakte ik me zorgen of ik het wel goed deed, maar ik heb dat van me af gezet omdat ik voor mijn eigen voedsel ook niet kijk hoeveel calcium, fosfor, omega 3/6/9 etc ik binnen krijg.
Ik eet gewoon gevarieerd, dus ik besloot om voor Romeo ook gewoon gevarieerd te gaan koken.

Dus zo begon ik om biologisch vlees en orgaan van de Islamitische slagerij te gaan bakken in olijfolie, en dit aan te vullen met rauwe gepureerde groentes met allerlei natuurlijke toevoegingen.
Ik kookte eieren, bruine rijst, aardappels, bataat, macaroni, elke keer weer iets anders voor erbij. Ik koos voor verschillende soorten vis, ook allemaal gebakken of uit blik.

En op een dag had ik een zalmkop met rug en staart voor Julia en Anders.
Maar Julia wilde de kop pertinent niet eten, en Romeo had er enorm veel interesse in.
Dus ik heb hem de kop van binnen op laten eten (had hem in tweeën geknipt) en de harde buitenkant heb ik weggegooid.
Tot mijn grote vreugde heeft hij hier totaal geen last van gehad.
De week erna heb ik hem een hele zalmkop (volledig) laten eten, over twee maaltijden verdeeld, en dat is goed gegaan, bij het eerste deel begon hij gras te eten en werd hij even misselijk, toen heb ik hem direct gastronol gegeven. Bij het tweede deel heb ik hem van tevoren een beetje van mijn zelfgemaakt gekookt eten gegeven als bodempje, en toen ging het perfect.

Het is een hele lastige periode geweest.
We hebben weer helemaal moeten uitvinden wat hij wel en wat hij niet verdraagt, en daar zijn we dus nog steeds niet helemaal achter.
Wel weet ik nu dat als ik zelf kook, dat hij werkelijk álles verdraagt, ook allerlei graansoorten.
Hij heeft nu 3x per dag iets te eten nodig, anders wordt hij weer ziek.
Hij kan geen rauw vlees, maar wel rauwe zalm (ook andere vis?) eten, wel moet ik hem daarvoor een bodempje gekookte rijst oid geven omdat hij anders weer pijn krijgt.
Hij heeft dus een hele gebruiksaanwijzing, maar hij is al wekenlang klachtenvrij!!!!
Hij ziet er ook weer perfect uit, en zijn conditie is geweldig.

Ik wil verder gaan om de vissoorten uit te gaan breiden, zodat hij toch weer gedeeltelijk kan gaan barfen, maar dan enkel met vis.
Want hij heeft er zo gigantisch van genoten, dat was zo mooi om te zien.
Ik wil de zelfgekookte maaltijden (met rauwe groentemix) ook blijven geven, want daar reageert hij zeer goed op, en daarmee is hij weer terug op conditie gekomen, dat lukte daarvoor niet toen hij nog enkel blik met brok kreeg.

Waar ik dus aan denk, is om hem in de ochtend wat gekookt voedsel te geven, en in de avond een stuk rauwe vis met een bodempje van het gekookte voedsel in zijn maag (anders gaat het mis) in de middag krijgt hij dan (als kleine maagvulling) een klein handje brok (Yarrah Eko kip/rijst)

Heeft iemand nog tips of ervaringen?
Ik zou graag weten of er meer honden dit probleem hebben en geen rauw vlees (meer) kunnen verdragen, maar wel zalm (andere vis?).
Door miik
#2074083
Ik vind dat je echt onwijs goed bezig bent geweest ! Complimenten !
Op voernatuurlijk zit Tarah (met galgo Rubia) en Verona (met golden retriever Yola) en volgens mij hebben hun allebei een tijd lang gekookt voor hun hond ivm ziekte.
Door Martine-Tom
#2074087
Ik herken het in zoverre dat ik een kat met hetzelfde probleem gehad heb.
Hoe lang is die operatie geleden? Joris verdroeg ook niks van rauw, een lepeltje gehakt, een snippertje kip maar dan hield het op, krampen en diarree waren het gevolg. Vis ging bij hem wel goed, daar deed ik wel even gekookt water overheen anders moest meneer het niet mar verder had hij daar geen last van, gekookt ging ook goed, blik en brok meestal ook, mist niet te vet en niet te zware brokken. Overzetten op barf wilde ook niet lukken dan gingen zijn darmen echt in protest.
Door Staftime
#2074193
De operaties zijn eind Maart/begin April geweest als ik me niet vergis.

Een snippertje rauw vlees is al genoeg om hem ziek te laten worden, en dan bedoel ik ook echt goed ziek.
We hebben thuis samen besloten dat we het niet meer gaan proberen.
We blijven bij wat hij nu krijgt, en willen de rauwe vis uit gaan bouwen zodat hij steeds meer vers kan gaan eten.
Door BarfBull
#2074204
Tips of ervaring met dit specifieke probleem heb ik niet, maar ik wil wel m'n complimenten overbrengen. Volgens mij heb je echt alle registers opengetrokken voor Romeo :)
Als hij zo ziek wordt van rauw, terwijl z'n huidige dieet wél goed valt, dan blijf je dat toch geven?
Door Martine-Tom
#2074278
Oh dan is de operatie nog echt heel vers, Joris heeft er zeker 2 jaar over gedaan voor hij weer normaal (in zijn geval toen brok en blik) kon verwerken zonder ziek te worden.
Ik denk dat ik zeker 4 maanden blikvoer aanlengde met koffiemelk (advies da, ik wist niet beter :-\) en dat heb ik langzaam afgebouwd, en nog had hij 6 jaar na de operatie heel snel een rommelbuik en spuitpoep als ik iets veranderde aan zijn eten.

Als het nu goed gaat en als alle voedingsstoffen erin zitten zou ik dat zeker voorlopig lekker zo houden.
ik wilde Joris ook graag op barf zetten maar dan kreeg hij zo snel last van zijn buik dat ik het niet gedaan heb.
Door Staftime
#2074292
Ja het gaat nu werkelijk voortreffelijk met hem.
Maar dus wel met gebruiksaanwijzing.
Drie keer per dag moet hij iets eten, als ik zijn middaghapje vergeet is het weer mis.

Van iedereen krijg ik complimenten dat hij zo snel alweer de oude is, en dat hij zo lekker in zijn vel zit.
Hij is al 10 jaar, en twee van deze zware operaties achter elkaar in 4 dagen tijd is natuurlijk een behoorlijke klap.
Door Martine-Tom
#2074297
Joris at in den beginne wel 10 keer op een dag, op het laatst at hij nog steeds 4 keer per dag en dan vaak nog wel meer.
Als hij dat niet deed kreeg hij weer rommelbuiken.

Ik denk dat je het super doet als je het nu onder controle kan houden, zo relatief snel na de operaties.
Ik zou het echt nog even zo houden, ik werd er ook een soort van ongeduldig van en wilde af en toe testen of hij iets kon verdragen maar dat liep altijd fout, Joris gaf het vaak zelf aan als hij een stapje verder kon, door ineens eten van de andere kat te eten en het daar goed op te doen bijvoorbeeld.

Je zal merken dat je over 2 maanden misschien ineens een steekje laat vallen en ze wat rauws te pakken heeft wat zomaar ineens goed gaat.
Stapje voor stapje kom je er wel weer, en mss ook niet hoor. Mijn da gaf aan dat Joris met een paar maanden wel weer de oude zou zijn, maar zo werkt het in mijn ervaring echt niet, het is iets waar je levenslang rekening mee moet blijven houden, het word wel minder maar helemaal zoals het was word het mss niet meer.
Door Staftime
#2074671
Dus eigenlijk is hij er al heel snel weer bovenop?
Ik moet wel zeggen dat ook op de da-praktijk ze versteld staan van hem.
Het is ook wel een erg sterke hond.

Ik vind het heel jammer dat ik hem niet meer terug kan zetten op Barf.
Maar hij is niet meer piepjong, en ik vind dat hij nu eindelijk wel eens mag gaan genieten van een leven zonder maag/darm/misselijkheids klachten. Dit had hij nml al vóór de operaties.
We hebben alleen nooit kunnen achterhalen wat precies de oorzaak was.

Hij at toen hij jong was brok, verschillende merken geprobeerd, maar hij werd veel te dik overal van.
En hij spuugde elke dag gal doordat hij steeds een lege maag had.
Toen Barf gaan geven, en dat ging superdesuper goed, op 1 ding na en dat was af en toe die hevige buikpijnen met enorme misselijkheid.
Soms was het tijdenlang bijna niet, en dan plotseling weer heel erg vaak.

Nu sinds de operatie gaat het goed, op die paar keer na dat hij een druppel vleesvocht en een stukje rauw vlees of rauw ei kreeg.
Door Martine-Tom
#2074747
Ja ik vind dat het snel gaat, Joris was natuurlijk wel een kat dus dat zal mss iets anders zijn maar die heeft echt zo lang spuitpoep gehad, en nog veel langer smerige aangelengde blikjes en kuipjes...
Mentaal was hij er wel heel snel klaar mee, na 2 dagen ontsnapte hij al en is hij een halve dag buiten geweest  ::) Maar lichamelijk heeft het zeker wel anderhalf jaar geduurd voor hij stabiel was.
En zelfs op het laatst, nu een half jaar terug denk ik, een jaar of 6 na de operatie toen ik hem wilde overzetten op barf ging hij weer in de weer met rommelbuiken.
Ontlasting is nooit meer goed geweest trouwens.

Dus ik denk echt dat het goed gaat naar omstandigheden.

Hetgeen waar ik met Joris nog rekening hield was geen kleurstoffen en vetarm, lichtverteerbaar ook.
Hij at graag verse gekookte vis (blik en rauw vielen niet goed) gekookte kip (niet helemaal, zeg maar een flinke kook er overheen) en rauw gehakt wat dan weer wel goed ging ???

Ik denk dat Barf iif voorlopig even te hoog gegrepen is, maar wat je nu doet is toch al heel mooi? Tuurlijk het liefst wil je het beste van het beste geven, maar ik denk dat het beste van het beste in dit geval is wat je nu doet :-*

Voor zover ik er echt een ervaringsadvies aan mag en kan geven ik zou het nu houden bij zelf bereiden en er voorlopig even niet aan tornen. Probeer af en toe, 1 keer per maand ofzo, gewoon een klein stukje om te zien hoe het valt en mss is rauw dan nog te hoog gegrepen mss moet je het dan half koken ipv rauw.
Door Staftime
#2074965
Ik heb Romeo wel direct na zijn operaties Psylliumvezels en Probiotica gegeven, en dat krijgt hij nu nog steeds elke dag.
Als ik stop met de probiotica gaat hij aan de dunne.

Heb jij ook probiotica gebruikt om de darmflora weer goed te krijgen?
Door Martine-Tom
#2075044
helaas niet, bij Joris is het nu 5 of 6 jaar geleden dat hij die operatie kreeg, toen verkeerde ik nog in de "de reguliere da weet waar hij het over heeft de rest is onzin" fase...
Joris heeft 2 weken op koffiemelk met supplementen gestaan, dat was toen het advies...een raar maar waar hij knapte er wel van op.
Na die 2 weken steeds een klein beetje meer natvoer door de melksmurrie, en dan moet je echt denken aan een theelepeltje voer op een bak melk, en dan elke paar dagen een lepeltje extra.
Zou ik nu voor deze operatie staan zou ik het gelijk doen, pro en pre biotica en mss iets van allseptum ofzo, iets ontstekingsremmends op voorzorg want Joris heeft in dat eerste jaar nog 2 keer een ab kuur gekregen omdat hij een lichte darmontsteking had.


Er zijn overgens ook regulieren medicijnen waar ze wat aan kunnen hebben, maar "het magische protocol" schrijft niet voor dat die gegeven moeten worden.
Vraag me niet naar namen maar het zijn medicijnen die zorgen dat voer langer in de darmen blijft waardoor ze langer de kans krijgen om het goed te verteren.
Eerlijk gezegd geen idee of ik die gegeven zou hebben, mss wel al was het maar om te proberen...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2075170
Toen onze labrador Hope een stuk darm moest laten verwijderen was hij ook echt doodziek. Er was ook iets in blijven steken.
We hebben hem 8 weken op volledig vloeibaar gehad (van de DA) dat we 6 keer per dag gaven in hele kleine beetjes. Daarna hebben we heel langzaam dat vloeibare steeds dikker laten worden. Daarna over op blik, dat we dan met kokend water moesten overgieten om het vloeibaar te krijgen. Steeds minder water en zo hebben we hem weer kunnen laten wennen aan voedsel.

Onze hond stond toen nog op brokken, maar daar werd hij meteen weer ziek van. Dan kwam het er van onder en vanboven tegelijk als water uit. Hij heeft eerst nog een hele periode alleen rijst met gekookte kipfilet gehad, dat was het enige dat erin bleef. Ik heb toen zijn brokken laten weken en dat door de rijst gedaan. Ook weer heel langzaam opgebouwd, en pas na 6 maanden kon hij weer redelijk normaal brokken eten. Het heeft wel een jaar geduurd voordat hij weer als voorheen kon eten.
Nu staat hij op barf. De operatie is een jaar of 4 geleden en hij doet het tot nu toe erg goed op barf.

Maar ik zou jou hond nu gewoon geven wat hij binnen kan houden, en dan met hele kleine hoeveelheden kijken wat hij verdraagt.

Goed bezig hoor! Complimenten! Het is zo vreselijk, een hond die steeds zo ziek is.
Laatst gewijzigd door Hope op di 02 aug 2011, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Staftime
#2075327
Bedankt dat jullie je ervaringen met mij willen delen.
Geeft me toch een beetje steun dat ik het goed doe.
Ik merk wel dat hij mijn zelf gekookte voedsel met rauwe groentemix écht nodig heeft.
Gisteren was het op, dus heeft hij een hele dag zonder moeten doen en alleen wat blik met brok gegeten.
Vandaag is hij meteen weer heel erg sloom en lusteloos.
Duidelijk dus dat hij hier absoluut niet voldoende uithaalt.
Vanavond ga ik weer voor hem achter de pannen staan, en dan zal je zien dat hij zich morgenmiddag weer helemaal top voelt.
Dit is nml al eens vaker gebeurd, en dan had ik precies het zelfde ritueel.
Morgen ga ik denk ik eens een ander visje voor hem kopen, wat makreel of sardines ofzo, even kijken wat er verkrijgbaar is.
Door Martine-Tom
#2075392
Als ik het zo lees doe je het idd gewoon goed, als je het zo duidelijk aan het gedrag kan merken :)
Ik gaf Joris alleen witvis en soms wat zalm de rest was voor hem te vet.

Joris had overgens een darmobstructie, in het rapport stond dat er een rood draadje rond de darm zat, er is 70 cm verwijderd en er was nog ong 50 cm darm wat niet goed werkte was blijven zitten.

Ik denk dat ik veel ellende had kunnen voorkomen door te koken voor hem, had ik dat toen maar in gezien ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door