Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Marchje
#2075177
Sinds ik weer over ben op vers (eerst een maand KVV en sinds daarna volledig barf) is het helemaal drama met Mukkus zijn vacht. Eerst gooide ik het op het ontgiften, maar aangezien ik inmiddels al vanaf begin december weer vers voer (heb tussendoor een poos Farmfood gevoerd, daarvoor ook KVV) weet ik niet of ik het daar nog steeds op moet gooien en begin ik te twijfelen aan het barfen. Verstandelijk weet ik dat ik het beste wil voor mijn honden, maar gevoelsmatig begin ik steeds meer te twijfelen of het voor Mukkus het beste wel is (of hou ik het alleen maar stug vol omdat ik zo graag wil dat het eindelijk eens beter gaat)?

Hij is dus gigantisch aan het verharen en het lijkt alleen maar erger te worden in plaats beter. Ik kan er complete grijze plukken door haar uittrekken en hij ziet er alleen na een fikse borstelbeurt toonbaar uit. Waar ik voorheen eigenlijk nooit borstelde, moet ik nu min of meer elke week borstelen om hem enigszins toonbaar te houden. Hij is nu 3 en een half jaar en er komt echt zo gigantisch veel uit dat het net lijkt of al zijn puppyvacht en het haar van de rest van de afgelopen 3 jaar er in één keer uitkomt. Elke keer met het borstelen hou ik na een half uurtje maar op omdat ik bang ben dat ik hem anders kaal borstel.

Iemand ideeën/adviezen/tips? Ik weet het niet meer en begin hierdoor (en doordat hij elke keer wel wat heeft, maar dat is al langer) steeds meer te twijfelen of ik het barfen wel door moet zetten met mijn Mukje. Het verharen, de kleine dingetjes steeds, ik heb hem nog steeds niet weer terug op gewicht.. Hij is niet meer zo graatmager als twee maanden geleden maar voor het mooie eigenlijk nog steeds aan de té schrale kant...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2075250
Wat voor hond heb je?
Bij onze labrador mag je er niet met een borstel aankomen want dan stimuleer je de huid en krijg je steeds meer losse haren. Voordat ik dat wist, borstelde ik onze hond ook en stopte ik er ook maar mee als mijn arm lam werd. Nu borstel ik niet meer en heb ik ook (bijna) geen haren meer.

Nog een vraag, is het wel verstandig om steeds te wisselen van voer?
Eerst kvv, toen barf, toen farmfood, toen kvv en nu weer barf.
#2075255
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je sinds december vers bent gaan voeren? en daarna nog weer farmfood? En bedoel je met Farmfood de brokken of het vlees? Want als dat brokken waren dan vind ik het niet zo gek dat hij nu gigantisch verhaard. Dan gaat het ontgiften weer overnieuw beginnen. Wat ik dus zou doen is lekker doorgaan met barf voeren, de hond naar de trimsalon doen waar ze hem lekker ontwollen en wassen (dat scheelt weer in de haren) en geduld hebben  :P
Onze husky's zijn nu een half jaar over op vers en nu krijgt de reu echt al een mooie vacht, de teef duurt waarschijnlijk iets langer. De vacht is bij haar al beter maar kan nog beter. Mijn herdertje staat vanaf pup op vers en die kun je haast niet bekijken zonder zonnebril  :biggrin2:
Gaat echt goedkomen, hoe langer ze op brok hebben gestaan, hoe langer het duurt, maar uiteindelijk komt het goed. Of hij moet ergens allergisch voor zijn, maar dan moet hij ook rode liezen etc. hebben.
#2075262
Het is niet zo dat in constant van voer wissel. Ik voerde gewoon KVV en ben toen door omstandigheden een poosje driekwart jaar ongeveer) over geweest op brok. Na de brok een maand KVV gevoerd en sinds januari barf. Het is niet elke maand wat anders.

Wat betreft het borstelen ben ik van op de hoogte. Mukkus is een kruising bordercollie/schotse herder. Voorheen was het ook nooit nodig om te borstelen maar nu moet ik wel. Als ik het niet doe is het helemaal een ontplofte mol. Het is ook niet zo dat ik ben begonnen om structureel elke week te borstelen omdat ik dat leuk vind. Ik merk aan hem dat hij last heeft van al die dode losse haren en daarom ben ik begonnen met borstelen. Mocht zijn vacht eens wat opknappen dan wil ik het ook zoveel mogelijk weer 'afbouwen' maar het is nu eigenlijk gewoon noodzaak.
#2075264
suzanne 1 schreef: Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je sinds december vers bent gaan voeren? en daarna nog weer farmfood? En bedoel je met Farmfood de brokken of het vlees? Want als dat brokken waren dan vind ik het niet zo gek dat hij nu gigantisch verhaard. Dan gaat het ontgiften weer overnieuw beginnen. Wat ik dus zou doen is lekker doorgaan met barf voeren, de hond naar de trimsalon doen waar ze hem lekker ontwollen en wassen (dat scheelt weer in de haren) en geduld hebben  :P
Onze husky's zijn nu een half jaar over op vers en nu krijgt de reu echt al een mooie vacht, de teef duurt waarschijnlijk iets langer. De vacht is bij haar al beter maar kan nog beter. Mijn herdertje staat vanaf pup op vers en die kun je haast niet bekijken zonder zonnebril  :biggrin2:
Gaat echt goedkomen, hoe langer ze op brok hebben gestaan, hoe langer het duurt, maar uiteindelijk komt het goed. Of hij moet ergens allergisch voor zijn, maar dan moet hij ook rode liezen etc. hebben.
Nee, de Farmfood brok krijgen ze vanaf november al niet meer. Ik heb voornamelijk KVV gevoerd, toen driekwart jaar Farmfood, daaropvolgend een maand KVV voordat ik met het barfen begonnen ben. Ze eten dus al vanaf januari anders niet dan barf.
#2075271
He wat vervelend van die vacht.
Krijgt jouw hond ook vette vis? Je kunt ook visolie geven. Daar zitten omega 3 vetten en en daar knapt een vacht vaak van op.
Nog een mogelijkheid is teunisbloemolie door 't eten, is ook goed voor huid en vacht.
En misschien moet je hond ontgift worden? Daarvoor kun je chlorella geven of groene leem geven.

Misschien kun je een keer je hond laten checken door een holistische dierenarts.
Dan weet je wat er aan de hand is. Er kunnen zo veel oorzaken zijn.
Sterkte!
Door wijkje
#2075285
Sinds dat mijn honden op vers staan, is hun vacht anders geworden..
Nora zat altijd dunnetjes in de vacht..Borstelen was er niet bij..Sinds ze vers krijgt, kreeg ze meer haren... Nora had een enorme mooie broek en staart gekregen...Ze zat mooi in de vacht..De keerzijde was dat het erop leek dat ze enorm veel haar verloor tijdens het verharen...Maar ik heb dat maar voor lief genomen omdat ik zag hoe goed ze het verders deed op vers...
#2075585
ik zweer bij zoowiera.. http://hond.elvabo.nl/index.php?action=page&group_id=42&lang=NL

het is niet duur en onze beide honden (dalmaat, vreuzelijke klötehaartjes!! en beagle, harige broek..  :biggrin2: ) zijn ondanks dat ze al zacht waren.. nóg zachter geworden en het verharen is vele malen minder geworden!!
natuurlijk hebben ze nog hun periodes, de beagle op het moment weer flink..
maar mijn dalmaatje kun je nu gewoon aaien zonder 1 witte haulo van haartjes op te waaien..

er zijn er meer hier op bp die zoowiera gebruiken.. :)
Door Lizzy
#2075707
Wat voer je precies?

Het eerste wat ik altijd denk ik 1)doorzetten en 2)meer omega 3 vetzuren. En of je dat nou door middel van een goede visolie doet of dmv zo'n algen product waar Spreeuwtje een link naar geeft: omega 3 vetzuren!

En, verder raad ik aan 40% a 50% vleesbot te voeren, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 20% a 30% spiervlees en 10% groenten. Liefst bladgroenten. En liefst nog zo vaak mogelijk vers. Want dat invriezen is leuk maar er gaan natuurlijk wel voedingsstoffen verloren.

Verder elke week wat verse vis. Dus bijv. 2 keer per week 1 sardientje. Of 1 keer per week een zalmkop (hoewel ik niet weg ben van die gekweekte zalmhandel), niet teveel kip, 3 rauwe eitjes per week (liefst biologisch).
Door Deesje
#2075737
ik zou ook nog even doorzetten.. het is sowieso een raar jaar met verharen dit jaar.. ik heb kortharige honden maar die verliezen ook al lange tijd meer en minder haar.. dus kan me voorstellen dat het een combinatie is van het ontgiften en het vreemde weer...
hier hebben ze in het voorjaar een verhaar periode gehad, daarna even rustig en nu alweer een hele tijd zo net aan wel en niet.. dan verliezen ze weer wat en dan even minder en opeens valt er weer een berg uit..

als dat met mijn kortharige honden al het geval is kan ik me voorstellen dat het bij langharige nog iets forser is.. ik hoor het van meer mensen dat het lijkt of ze niet goed weten wanneer ze hun 'jas' uit moeten trekken...
#2075829
Lizzy schreef: Wat voer je precies?

Het eerste wat ik altijd denk ik 1)doorzetten en 2)meer omega 3 vetzuren. En of je dat nou door middel van een goede visolie doet of dmv zo'n algen product waar Spreeuwtje een link naar geeft: omega 3 vetzuren!

En, verder raad ik aan 40% a 50% vleesbot te voeren, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 20% a 30% spiervlees en 10% groenten. Liefst bladgroenten. En liefst nog zo vaak mogelijk vers. Want dat invriezen is leuk maar er gaan natuurlijk wel voedingsstoffen verloren.

Verder elke week wat verse vis. Dus bijv. 2 keer per week 1 sardientje. Of 1 keer per week een zalmkop (hoewel ik niet weg ben van die gekweekte zalmhandel), niet teveel kip, 3 rauwe eitjes per week (liefst biologisch).
Ik voer 40% vleesbot, 40% spiervlees en 20%orgaan. Groente krijgen ze hier als in af en toe tafelrestjes want een mix hoeven ze niet, en sinds twee weken krijgen ze nu Chlorella bij. Wat misschien ook wel weer oorzaak ik van extra verharen?
Normaal gesproken krijgen ze één keer per week vette vis, maar nu tijdens mijn zwangerschap ff niet want ik trek het echt niet. De rauwe eieren is wel ene goede, die vergeet ik regelmatig en daar kan ik best wel wat beter om gaan denken.

Qua spiervlees voer ik paard, rund en konijn, vleesbot is hier parelhoen, kip, eend, konijn, orgaan heel verschillend. Pens heb ik meestal van lam, nu toevallig kippenhartjes en ik verwacht deze week runderlever/nier binnen te krijgen.

Ik ben ook wel van plan om door te zetten hoor, maar soms word ik er echt even gigantisch onzeker van en weet ik het ff niet meer.
Door tessa
#2075846
Ik heb een trimsalon en krijg regelmatig honden met vachten zoals jouw hond.
Het helpt echt om hem eens goed te laten ontwollen, wassen en fohnen.
Dan haal je alles wat los zit eruit.
Daarna moet je zo min mogelijk bostelen, alleen de plekken die snel klitten.
Verder inderdaad lekker veel vis of visoliecapsules geven, dan moet het echt beter gaan.
#2075858
tessa schreef: Ik heb een trimsalon en krijg regelmatig honden met vachten zoals jouw hond.
Het helpt echt om hem eens goed te laten ontwollen, wassen en fohnen.
Dan haal je alles wat los zit eruit.
Daarna moet je zo min mogelijk bostelen, alleen de plekken die snel klitten.
Verder inderdaad lekker veel vis of visoliecapsules geven, dan moet het echt beter gaan.
Het ontwollen kan ik zeker aanraden. Heb onlangs mijn Duitse herder laten ontwollen en hij glimt weer gigantisch.
Het verharen is stukken minder geworden!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door