Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2075187
Hallo allemaal,
ik heb een Siberische kitten van 4,5 maand en hij weegt 2,7 kg. Hij eet een beetje carnibest mee van de 5 mnd oude pup. 2x per dag ong. 50 gram voor de rest staan er altijd royal canin kitten brokjes.
De carnibest gaat soms op soms niet. Daarom durf ik nog niet over te gaan op alleen maar carnibest met als aanvulling  1dags kuikens en kippennekjes.
Ik heb wel kippennekjes gekocht en die liggen in de vriezer verpakt per kilo  :( En de 1dags kuikens worden morgen geleverd.

Hoe nu verder? Mijn plan is brokken weg en ...gram carnibest. Wat doe ik met de kippennekjes en kuikens? Hoeveel? Hoevaak? Hoe? (moet ik de kippennekjes malen?)
Wie kan mij helpen?
#2075190
De kippennekken hoef je niet te malen. kat heeft niet voor niets tanden  ;)
CB-hond bevat pens en de meeste katten vinden dat niet zo lekker. Ik zou dus cb-kat nemen of een smaak zonder pens. Ik zou qua cb beginnen met 150-200 gram per dag en op de tast en je ogen voeren (lang haar maskeert snel te veel of te weinig vet). Kuikens kan je wel 3-4 stuks per week erbij voeren. Hou er rekening mee dat kippennekken vleesbotten zijn, dus dat het totale vleesbotgehalte van zijn menu dan wel omhoog gaat.
#2075192
Kippennekken hoef je niet te malen, je kunt ze in het begin een paar klappen met de hamer geven (in een stevige plastic zakken tegen het spatten  :P) en in stukken knippen/snijden. Een beetje kat van 4,5 maand kan dat best aan. De Frummels zijn 9 weken en werken een niet gemepte geknipte nek zo weg. Een kuiken ook trouwens, da's helemaal lekker zacht.

Op zich voegt kip niet zoveel toe bij CB want daar zit ook al kip in. Maar om te wennen aan zelf knagen is het wel handig spul want makkelijk weg te werken. Wat ook goed knaagt is spiervlees en daarvan kun je dan soorten uitzoeken die niet in de CB zitten, voor een kitten heb je niet zoveel nodig dat je er bankroet van gaat.

Brokken idd gewoon weg. Er hoeft, ik herhaal het nog maar eens, echt niet de hele dag iets eetbaars te staan voor katten, of dat nou brok, blik of vers is. Een kat doet het prima op meer keer per dag een afgepaste maaltijd. Voor een kitten van 4,5 maand is 3 x eten per dag goed te doen. Hij zal in het begin ff raar staan te kijken maar hij komt er snel genoeg achter dat hij moet eten als het er staat omdat het anders verdwijnt, dat gaat hier ook zo.

Je kunt kuikens en nek toevoegen bij de CB en geleidelijk aan meer barf geven en minder gemalen spul. En dan meer interessante diersoorten toevoegen zoals parelhoen, kalkoen, eend, konijn, haas.
#2076348
Dank jullie wel voor de goede tips en info.
Ik heb nog snel CB katten uitvoering in verschillende smaken besteld en dat heb ik nu binnen. Het is best een drempel om zo`n kuiken uit te gaan pakken. Wat zeg ik het was al een drempel om ze in de vriezer te leggen. Want door een gaatje in de zak keek zo`n kuiken me aan. Wat dit betreft ben ik echt een mietje, terwijl mijn vriezer nu vol ligt met dode dieren maar die zijn vermalen door Carnibest en kijken me niet aan. Maar goed, misschien ga ik morgen eens een paar keer diep ademhalen en er 1 ontdooien.

Ondertussen vertikt Lenny het vandaag om te eten van zijn nieuwe lam-mix-kat en ook de er over gestrooide brokjes eet hij niet. (Niets van aantrekken?)
#2076382
Lamsvlees heeft erg sterke geur (ik vind het rauw ook bah ruiken terwijl ik het wel lekker vind om te eten)

Heb je ook andere smaakjes/diersoorten? Als je een ander smaakje hebt die katsel wel lekker vindt zou je kunnne proberen om daar ieneminie lam aan toe te voegen om te laten wennen aan de smaak...
#2076384
Vasten is niet goed voor een kat, deze kan een vette lever krijgen en ben je veel verder van huis. Ik zou hem even wat anders (bij voorkeur wel rauw, andere smaak of voor mijn part een halve kipfilet) voorschotelen.
de kuikens worden vanzelf minder eng en meer kattenvoer.
#2076855
Ik heb gisterenavond een succesje geboekt door de lam te verwarmen in de magnetron. Het was wel wat ver gekookt maar hij at het op! Vanmorgen heb ik het eerst weer rauw voorgeschoteld en vanmiddag ietsje minder ver gemicrogolfd en hij begon weer te eten. Nu is het plan het voer steeds een beetje rauwer te voeren. Of in plaats van het hele schaaltje in de magnetron een deel en dan mixen met dat wat niet in de magnetron is gegaan. Ik hoop dat Lenny mijn plannetje volgt.  :-X

Ik had 10 kilo kattenvoer besteld van alle smaakjes wat. Na al 30 kilo in de vriezer gelegd te hebben (hondenvoer) heb ik het kattenvoer er in gemikt zonder naar de etiketten te kijken.  :cold: :cold: :cold: :cold:
Die kuikens (en kippennekken) stel ik dus nog even uit totdat hij overtuigd is van CB vers voer. (ik held op sokken)

Zou ik die kippennekken kunnen ontdooien, apart verpakken en dan weer in kunnen vriezen? Want een kilo verpakking is natuurlijk super onhandig. Anders wordt het kippen-nekken-soep maken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door