Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Valerie
#2075133
Aangezien in de vriezer wat vlees e.d. voor de honden zit :), wilden we proberen vandaag een eerste menu samen te stellen.

Ik had aan het volgende gedacht:
Waiko: reu 40 kilo (krijgt momenteel ong 1200 tot 1500 gr KVV (vnl Tinlo) Dus ben van hetzelfde uitgegaan:

Ochtend
Orgaanvlees: 100 gram runderhart
Spiervlees: 250 gram kalfssnippers
Vleesbot: 400 gram parelhoenkarkas
Groente: 50 gram komkommer

Avond
600 gram Tinlo

Astor: reu 38 kilo (krijgt momenteel ong 800 tot 1000 gr KVV (vnl Tinlo en Darf)

Ochtend
Orgaanvlees: 50 gram runderhart
Spiervlees: 150 gram kalfssnippers
Vleesbot: 400 gram parelhoenkarkas of 300 gram runderribben
Groente: 50 gram komkommer

Avond
400 gram Tinlo

Donja: teef 30 kilo (krijgt momenteel ong 600 tot 800 gr KVV (vnl Darf)

Ochtend
Orgaanvlees: 50 gram runderhart
Spiervlees: 150 gram kalfssnippers
Vleesbot: 250 gram runderribben
Groente: 30 gram komkommer

Avond
250 gram Darf

Aangezien Donja een moeilijke eter is en bijna geen tanden heeft, weet ik dat ze heel voorzichtig is met runderribben. De anderen zijn ook zeer voorzichtig ermee. Echter Waiko krijgt het niet aangezien hij een maand geleden in de ontlasting nog botten had zitten (kleine stukjes).

Daarom hebben we eerst eendennek en kippennekken gegeven en dat gaat goed. Dus hierbij de vraag. Kan ik aan Waiko parelhoenkarkas al aanbieden? Moet ik het eventueel fijnkloppen? Had ik met de eendennekken de eerste keer wel gedaan ::)

Lijkt het menu er een beetje op? of is het beter om het runderhart weg te laten en bijvoorbeeld rond het middaguur een klein lapje vuile pens te geven?
Door Valerie
#2075175
Bedankt! Ik zou inderdaad in het weekend eens aan het experimenteren met een groentemix te maken. Aangezien ik weet dat ze komkommer graag lusten, had ik gedacht dat er bij te doen voor de eerste keer  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2075189
Groetenmix maken is makkelijk hoor!
Hoewel onze hond alle groenten lust, dus dat is natuurlijk wel heel handig.
Hier heb ik gewoon van alles door elkaar gedaan, eerst gekookt en daarna door de blender.
Mijn blender protesteert nog wel eens, dus ik moest eerst alles lichtjes koken.
Hij zat er bij te kwijlen, haha!
Door Valerie
#2075208
Dat geloof ik!! Maar moet eerst zien wat er in de hof te vinden is momenteel  ::) En wat ik er dan nog moet bij halen :-) De jongste is gek van groenten, maar het liefst rauw (boontjes, bloemkool, brocolli, wortel, tomaat, komkommer,...) De andere 2 zijn wat kieskeuriger en hebben alles het liefst gekookt  :-\ Ook fruit gaat er bij de jongste zeer goed in. Die zit regelmatig onder de fruitbomen, frambozenstruiken, ... ook noten vindt hij erg lekker. Bij de andere moet het omhulsel eraf zijn, maar de jongste kraakt ze zelf en haalt ook netjes de groene schil eraf  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Hope
#2075214
Handig, zo'n notenkraker!
Komt goed hoor, met die mix. Ik heb gewoon gehaald waar ik aan kon komen.
Volgende keer doe ik er wel weer iets anders in.
Door Lizzy
#2076618
Valerie schreef: Aangezien in de vriezer wat vlees e.d. voor de honden zit :), wilden we proberen vandaag een eerste menu samen te stellen.

Ik had aan het volgende gedacht:
Waiko: reu 40 kilo (krijgt momenteel ong 1200 tot 1500 gr KVV (vnl Tinlo) Dus ben van hetzelfde uitgegaan:

Ochtend
Orgaanvlees: 100 gram runderhart
Spiervlees: 250 gram kalfssnippers
Vleesbot: 400 gram parelhoenkarkas
Groente: 50 gram komkommer
Ik zou kalfsvlees vervangen door rundvlees. Kalfsvlees is armer aan voedingsstoffen. Komkommer heeft je hond echt niks aan, behalve dat ie het wel lekker vind. Ik zou zeggen : kook of pureer courgette. Dat is rijker aan voedingsstoffen.
Avond
600 gram Tinlo

Astor: reu 38 kilo (krijgt momenteel ong 800 tot 1000 gr KVV (vnl Tinlo en Darf)

Ochtend
Orgaanvlees: 50 gram runderhart
Spiervlees: 150 gram kalfssnippers
Vleesbot: 400 gram parelhoenkarkas of 300 gram runderribben
Groente: 50 gram komkommer

Avond
400 gram Tinlo

Donja: teef 30 kilo (krijgt momenteel ong 600 tot 800 gr KVV (vnl Darf)

Ochtend
Orgaanvlees: 50 gram runderhart
Spiervlees: 150 gram kalfssnippers
Vleesbot: 250 gram runderribben
Groente: 30 gram komkommer

Avond
250 gram Darf

Aangezien Donja een moeilijke eter is en bijna geen tanden heeft, weet ik dat ze heel voorzichtig is met runderribben. De anderen zijn ook zeer voorzichtig ermee. Echter Waiko krijgt het niet aangezien hij een maand geleden in de ontlasting nog botten had zitten (kleine stukjes).

Daarom hebben we eerst eendennek en kippennekken gegeven en dat gaat goed. Dus hierbij de vraag. Kan ik aan Waiko parelhoenkarkas al aanbieden? Moet ik het eventueel fijnkloppen? Had ik met de eendennekken de eerste keer wel gedaan ::)

Lijkt het menu er een beetje op? of is het beter om het runderhart weg te laten en bijvoorbeeld rond het middaguur een klein lapje vuile pens te geven?
Maar wacht even hoor, ben je van plan om dit menu elke dag te geven, dag in dag uit? In dat geval denk ik heel eerlijk gezegd dat je zelf samengestelde gedeelte weinig toevoegt. Behalve dan de parelhoenkarkassen en de eendennekken.

Ik denk dat je beter in je zelf samengestelde gedeelde parelhoenkarkas en eendennek af kunt wisselen. Dat je runderhart met lamshart, geitenhart maar ook nier en lever kunt afwisselen. Dat de kalfsnippers echt niks toevoegen en je daar beter rundvlees, lamsvlees, geitenvlees, etc. af kunt wisselen. En als groente komkommer is echt zinloos. Daar zou ik dan de ene dag courgette, de dag erop gekookte of gepureerde witlof, waterkers, andijvie, wortel, biet, etc. af kunt wisselen.

Dus, voor 1 dag in de week is dit menu prima (hoewel ik -nogmaals- kalfsvlees en komkommer zou vervangen) maar om dit iedere dag te geven vind ik echt geen goed idee.
Door Valerie
#2076709
Hallo Lizzy,

Bedankt voor u reactie! Het is inderdaad voor 1 of 2 keer in de week te proberen voor bijvoorbeeld een week. Gaat het goed dan was de bedoeling het spiervlees te vervangen naar bijvoorbeeld paard of hert en het orgaanvlees naar pens, rundernier, kippenhartjes, runderlever,... (lam/geit heb ik hier nog niet kunnen vinden). Qua vleesbot heb ik nog niet zoveel in huis aangezien het nog maar "beginnende" zijn (heb wel rundskrop en strot). Daar moet ik nog naar op zoek wat we nog kunnen krijgen. Eendennek en zo is voor alle 3 nog geen minuut werk :-[. en verteerd goed , dus vandaar parelhoenkarkas als volgende stap.

Ik zal dit weekend eens beginnen aan een groentemix. Ik had gedacht de eerste keer komkommer gewoon puur omdat ze het lekker vinden. Courgette hebben we genoeg vers in de tuin, dus die gaat er zeker bij  :biggrin2:

Wat denkt u van de hoeveelheden? Is het mogelijk 's ochtends Barf en 's avonds KVV? 's avonds KVV is eigenlijk puur gemak. Dit omdat we vaak erg laat zijn na trainen.
Door Lizzy
#2076807
Aha, op die manier! Nou, dan is het helemaal goed!!

De hoeveelheden en de percentages zien er prima uit. En 's morgens KVV en 's avonds BARF of andersom kan ook prima.
Door Valerie
#2077286
[quote="Lizzy"]
Aha, op die manier! Nou, dan is het helemaal goed!!

De hoeveelheden en de percentages zien er prima uit. En 's morgens KVV en 's avonds BARF of andersom kan ook prima.
[/quote]

Bedankt!!!

Nog enkele vraagjes. Als ik nu bijvoorbeeld een dag wil barfen, is dat dan mogelijk om de maaltijd in 2 of 3 te verdelen? Bijvoorbeeld:

Waiko: reu 40 kilo (krijgt momenteel ong 1200 tot 1500 gr KVV (vnl Tinlo) Dus ben van hetzelfde uitgegaan (menu 1400 gram = 3.5%):

Orgaanvlees: (210gr) 100 gram runderhart, 120 gram pens
Spiervlees: 350 gram kalfssnippers
Vleesbot: 700 gram parelhoenkarkas
Groente: 140 gram groentemix

Kan ik dan bijvoorbeeld het volgende geven:
's ochtends 200 gram snippers en 50 gr runderhart
's middags 700 gram parelhoenkarkas en 110 gram pens
's avonds 150 gram snippers, 50 gr runderhart en 140 gr groentemix

Of moet je dit werkelijk als 1 maaltijd geven op een dag? Moet je rekening houden met de bot/vlees verhouding bij verdelen in porties?

Kan ik bij een volledige dag Barf beter de organen verdelen in bijvoorbeeld 50 gram nier en 50 gram hart?

Weten jullie per toeval ook nog enkele botten wat ze kunnen krijgen als beginnersbotten maar waar ze toch een deel werk mee hebben? Kippennekken, Eendennekken is secondenwerk. Het zijn wel rustige kauwers, als ze maar wat werk hebben :)

Wat me nog niet geheel duidelijk is, is hoe het werkt bij een visdag. (Vis uit blik eten ze graag). Heb nu verse sardientjes gekocht voor ze als verwennerij een keer te geven (en tegelijk zien wat ze ermee doen :biggrin2:).
Gebruikersavatar
Door Hope
#2078153
Ik ben nog niet zo lang bezig, dus ben geen kenner.

Onze hond 1 maaltijd geven gaat gewoonweg niet. Hij krijgt er al 6 jaar lang 2 per dag.
Als ik de ochtendmaaltijd oversla dan zit hij van 's morgens vroeg tot 's avonds laat bij zijn bak te wachten.
Haal ik de bak weg dan zit hij voor de koelkast. Geen optie dus.
Hier krijgt hij nu 's morgens zijn groenten en 's avonds zijn vlees. Hij is dan ook wel super gek op die groenten dus dat gaat prima.

Een visdag moet je proberen. Ik heb het geprobeerd en het was geen succes.
Hij vond het best lekker maar hij ging er enorm van aan de dunne. Dus voor ons geen visdag meer maar verdeeld door de week.
Door Lizzy
#2078356
Valerie schreef: Bedankt!!!

Nog enkele vraagjes. Als ik nu bijvoorbeeld een dag wil barfen, is dat dan mogelijk om de maaltijd in 2 of 3 te verdelen? Bijvoorbeeld:

Waiko: reu 40 kilo (krijgt momenteel ong 1200 tot 1500 gr KVV (vnl Tinlo) Dus ben van hetzelfde uitgegaan (menu 1400 gram = 3.5%):

Orgaanvlees: (210gr) 100 gram runderhart, 120 gram pens
Spiervlees: 350 gram kalfssnippers
Vleesbot: 700 gram parelhoenkarkas
Groente: 140 gram groentemix

Kan ik dan bijvoorbeeld het volgende geven:
's ochtends 200 gram snippers en 50 gr runderhart
's middags 700 gram parelhoenkarkas en 110 gram pens
's avonds 150 gram snippers, 50 gr runderhart en 140 gr groentemix

Of moet je dit werkelijk als 1 maaltijd geven op een dag? Moet je rekening houden met de bot/vlees verhouding bij verdelen in porties?
Nee hoor, je kunt prima 3 maaltijden geven. Ik vind persoonlijk wel dat 3 maaltijden voor een pup is. In de regel voer je een volwassen hond met verse/rauwe voeding 1 keer per dag. Hooguit 2 keer.
Kan ik bij een volledige dag Barf beter de organen verdelen in bijvoorbeeld 50 gram nier en 50 gram hart?

Weten jullie per toeval ook nog enkele botten wat ze kunnen krijgen als beginnersbotten maar waar ze toch een deel werk mee hebben? Kippennekken, Eendennekken is secondenwerk. Het zijn wel rustige kauwers, als ze maar wat werk hebben :)
Kipkarkas, parelhoenkarkas, eendkarkas, konijnkarkas.
Wat me nog niet geheel duidelijk is, is hoe het werkt bij een visdag. (Vis uit blik eten ze graag). Heb nu verse sardientjes gekocht voor ze als verwennerij een keer te geven (en tegelijk zien wat ze ermee doen :biggrin2:).
Je kunt meerdere dingen doen met vis. Je kunt bijv. 1 keer per week een zalmkop geven. Dan hebben ze ongeveer wel genoeg vette vis binnen voor die week. Maar 1 hele dag-maaltijd vervangen door sardientjes (bak vol sardien) is in de regel niet echt aan te bevelen. Ik deed dat ook hoor, vroeger. Het kan wel, maar ik ben er mee gestopt. Ik had te vaak misselijke honden. Dus nu geef ik mijn honden of 1 zalmkop per week of ieder 2 sardientjes per week. En een zalmkop reken ik tot vleesbot. De sardientjes reken ik niet mee, die krijgen ze als extraatje.
Door Valerie
#2079395
Oke, super, ik snap het  :)

We geven eigenlijk altijd 2 x eten aan de volwassen honden. Enkel bij wedstrijden durven we hiervan afwijken. Wanneer de wedstrijden een eind rijden zijn, krijgen ze 3 of 4 keer een kleine portie of tussendoortje (als we vertrekken, na speuren, na pakwerk en dan 's avonds als we thuis zijn).
Door Valerie
#2080121
Alles voor de eerste groentemix ligt klaar. Heb wortel, bloemkool, witloof en courgette. Is dit voldoende variatie? Maakt het nog uit welke hoeveelheid of moet bijvoorbeeld van alles 200 gram gepakt worden?
Door Valerie
#2087204
Gisteren voor de eerste keer groentenmix gemaakt  :)

De groenten (niet alles o.a. maar 1 biet en 3 blaadjes rode kool):

Afbeelding

Het resultaat: 7 porties van +- 400 gram
Afbeelding

Even proberen of ze het lusten:
Afbeelding
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door