Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door geer
#20740
Kreeg vandaag weer een fijne brief in de bus van de DA...dat het weer hoog tijd wordt voor Saar d'r jaarlijkse prikken... Nu heb ik die van mijn katten (2 jr. oud en komen nooit buiten) meteen weggemikt, maar nu zit ik toch weer even in dubio.. Saar is 9, gezond, maar wel een beetje een oude friemel.. Mijn gevoel zegt "niet doen", maar wat zouden jullie doen?? Ik heb denk ik nog even een ruggesteuntje nodig...
Door Helen
#20743
Hee zo'n brief kreeg ik gisteren binnen. Ik was welkom op het spreekuur en mijn hond zou direct ontwormd worden, want dat moet vier keer per jaar......Volgens mij heeft de da een nieuwe auto nodig of zo.

groetjes Helen
Door Ink
#20750
Ik zou het niet doen. Sterker nog ... die 2 jonge godenzonen krijgen al niet eens prikken meer.
Dus tante Saar zou ik al helemaal niet meer doen.
Leg het geld dat je uitgegeven zou hebben maar bij je autootje!
Door geer
#20752
Oke, oke, oke...ik doe het niet...dacht ik zelf ookal.
Mocht ze wat krijgen, dan ga ik gewoon naar Tannetje, die wordt tenminste niet boos ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#20776
De dierenartsen hier in de buurt beginnen er ook al aan te wennen. Van de week een delegatie op bezoek gekregen die buitengewoon gepikeerd was over onze entadviezen.
Ze waren ook gepikeerd omdat we in eerste instantie hadden beloofd niet te gaan enten. Maar onze klanten vonden het maar niets om voor de entingen dan weer naar een andere dierenarts te moeten. (En dan vervolgens zo ongeveer bedreigd te worden dat hun dier waarschijnlijk wel dood zou gaan aan een hele enge ziekte)

Uiteindelijk moesten ze toegeven dat de entschema´s inderdaad aan herziening toe zijn maar zij wilden er nog even mee wachten tot er officiële adviezen komen en zijn vonden ons entschema wel erg radicaal.
Maar goed uiteindelijk begrepen ze wel dat we dat niet gingen veranderen.
Door sylvia
#20792
Geer hier krijgen de volwassenhonden ook geen entingen meer hoor,Donna is wel geent ,dat zal ik ook nooit achterwege laten om mijn puppen te enten.
Donna wordt de aankomende jaren wel volgens schema geent of in iedergeval als ik het geregeld kan krijgen alleen een sticker in haar boekje omdat ik op de show en op de training entingsbewijzen moet kunnen overleggen.Mijn oude honden zijn allemaal oud geworden op vlees en zonder entingen,liepen overal en zwommen overal,zijn met honden in aanraking geweest die parvo hadden (puppen) en zijn nooit ziek geweest.
Door Helen
#20800
Ik snap je helemaal Geertje. Ik vind het ook een beetje eng en daarom Tannetje, nog een keer een entvraagje :-[ Balou is met vijf weken geent, met negen weken geent en met 12 weken geent. Respectivelijk de pupenting, vervolgens Parvo (levend verzwakt) en lepto en tenslotte Parvo(levend verzwakt), hondenziekte leverziekte, lepto en parainfluenza. Ze was toen nog niet van mij trouwens. Ze is nu twee en ik heb haar sinds ze een jaar is. En toen ze een jaar werd heeft ze weer een cocktailtje gehad( :-[ ) WederomParvo (levend verzwakt), hondenziekte. leverziekte, lepto, para-influenza en bordetella.
Jeetje als ik het opschrijf denk ik al pfft...
Nu was ik niet meer van plan om te enten, in ieder geval de komende drie jaar niet. Alleen in het voorjaar Weil. Dat vertrouw ik gewoon niet. Ze springt in iedere mogelijke sloot. En ik begrijp uit jouw verhaal dat jij het enten ook zou afraden?Zelfs om uberhaupt nog te enten?
Ik vraag het nogmaals zo uitgebreid omdat ik zeker wil weten dat ik hier goed aan doe, vandaar.

Verder vroeg ik me eigenlijk af of het uitmaakt van welk merk de entingen zijn. Merial, intervet etc. Zit er verschil tussen de entstoffen?

groetjes Helen
Door geer
#20864
Tannetje, ben jij een beetje bekend met de dierenartsten in Amsterdam? Ik zit nl. bij dierenkliniek Hoofdweg, weet jij hoe die daar tegenover staan?
Door Ink
#20868
geer schreef: Tannetje, ben jij een beetje bekend met de dierenartsten in Amsterdam? Ik zit nl. bij dierenkliniek Hoofdweg, weet jij hoe die daar tegenover staan?
Niet Tannetje maar muts.

* In Nederland is het niet nodig om tegen hondsdolheid te vaccineren, maar wel is het belangrijk om uw hond goed te laten vaccineren tegen bv. de ziekte van Weil en Parainfluenza. Deze vaccinaties zitten beide in de jaarlijkse cocktail.*

http://www.dierenkliniekhoofdweg.nl

Ik zie ik zie wat jij niet zie en het is ... volgens mij lekker jaarlijks jassen.
Door sylvia
#20882
Ink schreef:

Niet Tannetje maar muts.

* In Nederland is het niet nodig om tegen hondsdolheid te vaccineren, maar wel is het belangrijk om uw hond goed te laten vaccineren tegen bv. de ziekte van Weil en Parainfluenza. Deze vaccinaties zitten beide in de jaarlijkse cocktail.*

http://www.dierenkliniekhoofdweg.nl

Ik zie ik zie wat jij niet zie en het is ... volgens mij lekker jaarlijks jassen.


ik zie..............em ook ;D
Gebruikersavatar
Door Hitam
#20884
Helen, als je helemaal nul komma nul risico wilt lopen kun je ervoor kiezen jaarlijks alleen leptospirose (=Weill) te laten enten. Die enting werkt zeker geen heel jaar, maar ongeveer 9 maanden. Doe dat dan wel in het voorjaar.

De andere, gevaarlijke, ziektes daarvan werkt de enting echt langer dan een paar jaar. Parvo en hondenziekte zeker 5 tot 7 jaar, mogelijk zelfs levenslang.

Op zich klopt het verhaal van de Hoofdweg dat ook de parainfluenza enting niet zo lang werkt. Parainfluenza is een onderdeel van het kennelhoest complex en op zich een vrij onschuldig virus. Het is in mijn ogen absoluut niet noodzakelijk om daarvoor te enten.

Ik ken de dierenartsen daar niet, alleen een paar bij ons in de buurt.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#20886
Welk merk entstof wordt gebruikt maakt bij mijn weten niet uit. Het scheelt wel in reactie hoe het gekweekt is, op hondencellen, kippencellen of nog anders, maar dat is meestal hetzelfde per enting.

Als je toch bang bent voor entreacties, kun je eventueel homeopathisch ontstoren. Daarvoor hebben wij nosodes van de entingen en die geef je dan vier dagen achter elkaar, na de enting.
Door Helen
#20887
Hitam schreef: Helen, als je helemaal nul komma nul risico wilt lopen kun je ervoor kiezen jaarlijks alleen leptospirose (=Weill) te laten enten. Die enting werkt zeker geen heel jaar, maar ongeveer 9 maanden. Doe dat dan wel in het voorjaar.

De andere, gevaarlijke, ziektes daarvan werkt de enting echt langer dan een paar jaar. Parvo en hondenziekte zeker 5 tot 7 jaar, mogelijk zelfs levenslang.

Op zich klopt het verhaal van de Hoofdweg dat ook de parainfluenza enting niet zo lang werkt. Parainfluenza is een onderdeel van het kennelhoest complex en op zich een vrij onschuldig virus. Het is in mijn ogen absoluut niet noodzakelijk om daarvoor te enten.

Ik ken de dierenartsen daar niet, alleen een paar bij ons in de buurt.
Bedankt voor je antwoord. Werkt de enting voor leverziekte ook zo lang?

Dat wordt dan voorlopig niet enten!!!

groetjes Helen
Door Ink
#20888
Hitam schreef: Helen, als je helemaal nul komma nul risico wilt lopen kun je ervoor kiezen jaarlijks alleen leptospirose (=Weill) te laten enten. Die enting werkt zeker geen heel jaar, maar ongeveer 9 maanden. Doe dat dan wel in het voorjaar.
Maar Tannetje ... Is dat zo? Nul komma nul. Wat dan over het verhaal dat er standaard geent wordt voor type a en b en dat in de praktijk blijkt dat type c en d steeds vaker voorkomen? Waar dus (nog) geen entstof voor is.

Daarnaast houdt het volgende rekensommetje mij bezig.

Er zijn 1.600.000 honden (in NL).
Stel nou es dat 75% daarvan jaarlijks een cocktailenting krijgt. Dat zijn 1.200.000 honden.
Laten we eens aannemen dat die gelijkmatig over het jaar een kaartje van hun DA krijgen dat het weer tijd is voor een en ander. Dat zijn 100.000 honden per maand.
Dat zijn er dus ook 100.000 in de maand juli en 100.000 in augustus. Leggen we daarnaast dat een enting 9 maanden werkt.
Dan gooi ik er nog wat tegenaan: 50% van deze honden loopt een eventueel besmettingsgevaar. Dus wordt uitgelaten bij (veel) andere honden en zwemt regelmatig daar waar het uitkomt.
Zit ik met 100.000 onbeschermde honden zo ongeveer in het voorjaar wanneer 'de risicoperiode' aanbreekt.
Hoeveel procent van deze honden wordt werkelijk ziek van type a en b? Wie doet er een gooi?
Waarom blijf ik denken dat het zo'n vaart niet loopt en al helemaal niet voor een goed gevoerde, ogenschijnlijk kerngezonde hond?
Laatst gewijzigd door Ink op do 06 nov 2003, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#20891
Klopt wel Ink, dat van die types weet ik niet. Dat verhaal komt uit Amerika en daar kunnen eventueel andere types voorkomen dan hier. Voor zover ik weet worden er hier in Nederland geen types bepaald als er leptospirose wordt vastgesteld.

Leptospirose komt nog maar heel zelden voor. Het is ook besmettelijk voor mensen dus als het in het water zit, reken maar dat alles wordt afgezet en er een zwemverbod komt. De voornaamste infectiebron zijn andere honden (urine likken) en rattenurine.

Het komt echter nog wel eens voor. Sommige dierenartsen roepen dat ze er zo´n een of twee gevallen per jaar hebben. Ik heb er nog nooit een gezien, maar misschien heb ik ze gemist. Kan ook. Omdat het zo weinig voorkomt wordt de diagnose nog wel eens gemist.

Daarom: de kans dat je hond het krijgt is niet zo groot, maar als je echt zo min mogelijk risico wilt nemen, zou je het kunnen doen. Is altijd eigen keuze.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door