Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door SHIVA
#20587
menu shiva
maandag ochtend pens avond bibi
dinsdagochtend gf wat later pens', avond vleesbotten of kipnekken
woensdag ochtend pens avond bibi
donderdag zuiveldag
vrijdag gf met vis avond vis
zaterdag pens avond vleesbotten
zondag pens en bibi
Door Helen
#20602
Hoi Shiva,

De hoeveelheden staan er niet bij. Dat maakt het een beetje moeilijk, maar ik vraag me wel af waarom jij vijf keer pens per week geeft.? Als ik het goed heb geef je maar drie maaltijden per week kvv. Volgens mij moeten de overige maaltijden dan redelijk uitgebalanceerd zijn. Mijn indruk is dat met een dinsdag en zondag pens en vleesbotten( + di gf) en een zuiveldag ( wat geef je dan eigenlijk?) en een dag dat je alleen maar vis voert je daar niet aan komt.

groetjes Helen
Door SHIVA
#20630
van de bibi krijgen de reuen 800 gram en de teef 600 gram
vleesbotten zit behoorlijk wat vlees op
en de vis is meestal vers sardientjes of koolvis of wat ik aan afval vis kan krijgen
behalve makreel
zuiveldag is kwark biogarde eitje yogert
gf is van alles en nog wat en dan krijgen ze uit het vuistje wat zuurkool
pens geef ik omdat ze dat lekker vinden
en ik mijn honden graag iets in hun maag wil laten hebben
gr shiva
Door Ink
#20636
Wil je per dag aangeven wat je geeft?
Iets als:
maandag:
ochtend x gram bibi
avond x gram kippenvleugels
dinsdag:
ochtend x gram pens
avond x gram bibi

Nou en dan zo verder. Als je zegt 'vleesbotten' dan graag wat voor type en een schatting van het percentage vlees/bot. Steekt niet op een gram.
Door SHIVA
#20652
maandag ochtend 150gr.pens
avond 8oogr bibi teef 600gr
dins ochtend gf soms een blikje vis erdoor geen idee hoeveel het is 2groente lepels kunnen er ook 3 zijn
avond vleesbotten variabel van kip tot lamsbotten en runderzachte botten als het kip is zo 7 a8 ons
woensdag zelfde als maandag
donderdag geen idee hoeveel dat is ik meng alles doorelkaar en s avonds het zelfde
1beker biogarde kwark yogert 3 eieren
avond zelfde
vrijdag gf pens vis
als ik sardientjes heb 1,5 kilo met drie honden
als het koppen zijn dan drie stuks per hond
zaterdag pens en vleesbotten ktijgen ook weleens een diike rib of paardenvlees hangt van prijskaartje af
zondag pens en bibi
pens is altijd 150 gr en bibi 8oo gr
dan krijgen ze tussendoor ook nog wel eens een schapenvet lapje krijg ik van de slager
en af en toe wat pasta
o ja bij de zuivel gooi ik ook wat vlokken erdoor heen
zuurkool krijgen ze tussendoor uit het vuistje
ik zelf dacht dat het toch wel gevarieerd was van de bibi heb ik 4 soorten en daarzit orgaanvlees bij
gr shiva
Door Lupa
#20680
hoi shiva,
ik zou personlijk minder pens geven en dat vervangen door spiervlees.
In bibi zit er al veel organen.
Bij de lidl hebben ze heel goedkoop rundergehakt, ingevroren.
Maar ik hoop dat ink jou meer op weg kan helpen.
Door Ink
#20716
Shiva, ik heb m'n zondagse potlood er even bijgepakt en es een paar dingen op een rijtje gezet. Hoeveelheden heb ik soms een beetje moeten gokken, dus zeg maar als het goed fout gaat. (Ik laat het woord 'gram' even weg en O is ochtend, A is avond))

maandag
O 150 pens
A 800 bibi

dinsdag
O 50 gf + 100 vis
A 800 rmb

woensdag
O 150 pens
A 800 bibi

donderdag
O 500 zuivel + ei
A 500 zuivel+ ei

vrijdag
O 50 gf + 150 pens
A 500 vis

zaterdag
O 150 pens
A 800 rmb

zondag
O 150 pens
A 800 bibi

Maakt als het goed is 6.450 totaal.
Neem ik 2 dingen aan:
1) de rmb's zijn ca 1/3 vlees en 2/3 bot
2) bibi bestaat uit orgaan/vlees/bot/graan in de verhouding 50/20/20/10

Kom ik op:
vlees 1.700 = 26%
bot 1.500 = 24%
orgaan 1.950 = 30%
overige 1.300 = 20%

De simpelste oplossing is dus om je pens te vervangen door vlees. Dan wordt het:
vlees 2.450 = 38%
bot 1.500 = 24%
orgaan 1.200 = 18%
overige 1.300 = 20%

Groetjes!
Door Helen
#20741
Ink, wat vind jij van hoeveelheid zuivel? Het lijkt mij wat veel.


groetjes Helen
Door Ink
#20745
[quote="Helen"]
Ink, wat vind jij van hoeveelheid zuivel? Het lijkt mij wat veel.


groetjes Helen
[/quote]

Mja, ik kom er ook niet aan per week. Maar als iemand er voor kiest een zuiveldag in te lassen ... why not?
Ik weet zeker dat Sam me naar het asiel stuurt als ik hem dat voorzet. Moos (nog) niet. Die vreet werkelijk alles. O nee, worteltjes vindt ie niet lekker.
Net nog even bij een poelier binnengehuppeld trouwens. Helaas ... de ressies haas gaan in de hazenpeper (weet wat u eet!) en van de karkassen wordt bouillon getrokken. Pech voor mij. Wel leuk om weer eens een poelier met de bek open te zien staan toen ik zei dat ik naar wat spullekes voor de hond op zoek was.

En ..... een nieuwe vriezer gekocht! Netto 249 liter.
Pffff leuk hoor dat zelf samenstellen!
Door Helen
#20764
Jeetje, wat lux zo'n grote vriezer. Maar dat heb je wel nodig met twee grote honden. Kijk nog een voordeel van een klein hondje. Ik heb ruim voldoende aan een tafelmodel :) Balen dat ie geen haas over had. Ach, anders kom je toch eens een keertje in Utrecht shoppen ;D

Groetjes Helen
Door SHIVA
#20819
hoi ink
bedankt voor je antwoord
pens ga ik iets minder geven en iets meer vlees
ja die zuiveldag heb ik nog maar 2 keer gedaan
maar daar zal ik iets minder van doen
het zijn wel 3 honden die ik daarvan voer
en ze zitten overdag buiten dus een beetje vet voor de wintermaanden mag wel
nog even wat kan ik extra geven voor wat glans op de vacht visolie of borageolie
gr shiva
Door Lizzy
#20835
Hee Ink, gefeliciteerd met je nieuwe vriezer!! (en Helen, wees inderdaad maar blij met een kleine hond.... Ik heb drie grote vriezers staan en moet er eigenlijk nog 1 kissie bij....).
Groetjes, Lizzy
Door Angelique
#20907
[quote="Lizzy"]
Hee Ink, gefeliciteerd met je nieuwe vriezer!! (en Helen, wees inderdaad maar blij met een kleine hond.... Ik heb drie grote vriezers staan en moet er eigenlijk nog 1 kissie bij....).
Groetjes, Lizzy
[/quote]

tja, wat kan een mens een problemen hebben hé! LOL ;D
Door Lizzy
#20908
[quote="Angelique"]
[quote="Lizzy"]
Hee Ink, gefeliciteerd met je nieuwe vriezer!! (en Helen, wees inderdaad maar blij met een kleine hond.... Ik heb drie grote vriezers staan en moet er eigenlijk nog 1 kissie bij....).
Groetjes, Lizzy
[/quote]

tja, wat kan een mens een problemen hebben hé! LOL ;D
[/quote]Zeg dat ja ;D!
Door Lupa
#21462
shiva, ik heb nu pas gelezen in de andere rubriek over dat je zorgt maakt over je honden.
Ik moet zeggen, ik heb het nog niet durfen te zeggen maar sinds ik Lupa carnibest ben gaan geven vind ik haar veel meer glimmen en het rood is veel minder.
maar over 2 weken zie je haar en kun je beordelen.
Kijk niet te veel naar jonge honden, die glimmen veel meer die hebben ook een "jongere jas"kijk op shouw de jeugd klas glimt je tegemoet terwijl de openklas veel minder.
probeer meer spiervlees te geven.
En mischin als je goed over denkt en je achter staat kun je overstappen(en dat is niet erg hoor) vlees is vlees!
qua prijs kom je echt op het zelfde uit, want ik geef Lupa nu 500gr in plaats van 900gr, en ik heb echt het gevoel dat ze ook meer body gekrijgen heeft en dat in 3 weken.
Maar ja je ziet haar snel en kun je even kijken mischin zie ik iets wat ik graag wil zien.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door