Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#2072806
Ot heeft weer eens een anorexia-bui  >:(

Eerder at ze haar ontbijtkuiken niet zo denderend, of eigenlijk gewoon niet. Ik dacht toen dat het kwam omdat ik een zakje Herby-kuikens (normaal heb ik KB-doos) had en die zagen na ontdooien er niet zo lekker uit; beetje plakkerig en hier en daar wat stront tegenover zacht en fluffy en zonder stront.
Daarna had ik weer een grote doos en die at ze weer.
Nu is langzaam de klad er weer ingekomen en doet ze weer moeilijk. Staat ze 's ochtends te mieuwen (Ot heeft baby-stem) dat ze honger heeft, geef ik beiden een kuiken. Het gebeurt steeds vaker dat ze hoogstens op een voetje kauwt en dan wegloopt, het hele kuiken laten liggen. Dan haal ik dat weg, want het hoeft niet in dikke Sien. Vaak geef ik haar dan maar een muis en gaat het kuiken voor de volgende dag weer terug in de koelkast.
Dat hoort niet. Ot moet ook kuikens eten. Die zijn niet zo duur en zitten ook vol allerlei vitamines. Ot lust geen los ei.
Ik krijg de neiging om de trechter erbij te pakken.

Iemand nog tips? Of een idee waarom ze die dingen ineens slecht eet?
Door Mevroi Kruim
#2072956
Katten blijven ondoorgrondelijk helaas  :P hier is de eetlust vaak ook leverancier-afhankelijk en dan speelt ook nog de afkomst een rol. Eppo eet geen kipkarkas van Herby maar wel de biologische van Antonia bv. En ik heb zelf het idee dat sommige leveringen te lang buiten de vriezer geweest zijn waardoor ze erg snel slecht worden.
Eppo eet overigens geen kuikens, ze wil alleen uitgepakt voer, maar dat is haar hele elven al zo.
Door Heloise
#2073491
Als senna weer eens een dieet-bui heeft krijgt ze tegenwoordig niets anders meer in de plaats van haar geweigerde maaltijd. Dan eet ze maar niet hoor  >:(. Wat namelijk wel opvalt is dat ze in zo'n periode dus ook niet afvalt. En ze het vaak wel wil compenseren door daarna meer (te willen) eten.

Oké, gisteren was een dan een uitzondering. Eergisteren begon de wasmachine te centrifugeren toen ze aan het eten was  :-X en da's eng dus het restje paardenvlees liet ze liggen (niets anders gehad). Gisteren weigerde ze weer om het paardenvlees te eten want de dag daarvoor gebeurde er iets engs  ::). Nou had ik er al wat muizen uitliggen en geen ander geschikt spiervlees dus die maar gegeven. Waren die muizen niet al ontdooid had ze pech gehad.

Als ze elke keer blijft weigeren zou ik ot even geen kuikens meer geven en dan over een week of twee weer proberen.
Door flin
#2073497
vreten gaat hier ook met vlagen;
netzoals soms hele dag liggen luieren,
of 'n hele dag lopen hyperen...

geen pijl op te trekken, die jongens, laat maar gaan, denk ik dan  ;)
ze komen er toch wel

't gemieuw als de koelkast opengaat is volgens mij simpelweg aangeleerd gedrag, wat nix met zgn 'honger' te maken heeft
Door Rianne145
#2073629
Hier ook enorme vlagen. ik heb ook het idee dat het er aan kan liggen of iets te lang naast de vriezer heeft gelegen oid. Bijv. CB van de leverancier wat hij 'sochtends geleverd heeft gekregen en wat we dan in grote getale ophalen wordt over het algemeen prima gegeten (kg verpakking) maar is het op en haal ik voor nood een paar halve kilo's bij die zelfde man dan wordt het vreselijk slecht gegeten. Dat is me nu al 2 keer opgevallen.
Ach, het blijven poezen en inderdaad in de slecht etenende perioden heb ik ook niet het idee dat ze enorm afvallen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2073768
Voor afvallen ben ik met Ot juist wel een beetje bang voor. Ze heeft al geen extra spek op de botten. En het is ook niet dat ze 2 muffins op een dag eet, hoogstens 1 en meestal doet ze over die ene ook vaak 2 dagen. Ze mieuwt niet altijd voor de koelkast, dus dat is geen standaard.
Vandaag had ze als ontbijt de laatste witte gerbil. De rest heeft ze zonder te proeven naar binnen gewerkt in 2 happen, maar deze liet ze ook nog eerst even liggen voordat hij naar binnen ging.
Door Heloise
#2075306
Ik denk dat ze dan toch gewoon niet echt honger heeft. Daar kun je verder niets aan doen. Zolang ze nog geen verzameling botjes in lang haar is komt ze echt niets te kort  :-*.
Ze is ook niet zo zwaar dus zoveel hoeft ze nou ook weer te eten. Hier gaat er ongeveer 2,5% per kat in. Zeg dat otje 3,5 kilo weegt, is dat ook maar 88 gram per dag. Volgens mij komt ze daar gemiddeld toch wel aan?

Ik heb nog even in de vriezer gegluurd en ik heb nog één lichte gerbil liggen die je wel mag hebben. De burmeesjes deed ze ook moeilijk over toch? Verder heb ik nog wel genoeg wildkleurtjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2075324
Ik denk dat ze gemiddeld wel meestal zo aan de 80-90 gram per dag komt, maar ik heb het liefst dat ze altijd 125-150 gram per dag eet, net zoals ze doet op goede dagen. En soms eet ze ook een hele weekendrat van 200 gram in dag op. Dus het past er wel in  :P
Normaal eet Ot wildkleur gerbils en die eet ze normaal ook gewoon goed. Burmees heeft ze denk ik nog nooit gegeten, het staat me alleen bij dat ze wat principiele bezwaren bij de zwarte gerbil had. Ik heb nog wildkleur gerbils (van KB), dus ik zit niet omhoog ofzo. Mocht je hem over een tijdje nog hebben toevallig, wil ik hem dan wel overnemen. Voor als KB de volgende keer weer geen gerbils heeft bijvoorbeeld.
Ik merk trouwens wel dat ze het vandaag toch wat warmer vinden. Ze zijn rustiger en slapen meer. Sien had vanochtend ook geen zeurende honger, dat is mijn graadmeter.

Ot heeft wel wat bespiering verloren sinds ze niet meer zo los in de tuinen mogen. Daardoor weegt ze ook een stuk lichter, maar in mijn hoofd moet ze eigenlijk nog steeds bijna 4 kilo wegen, terwijl ze denk ik nog geen 3,5 is. Het zit dus ook ergens tussen mijn oren. Ze is nu 4 en wordt niet meer groter en het is niet haar om dikker te worden, dat doet alleen Sien.
Alcatraz is al weer een stukje verder gevorderd, maar ik durf ze nog niet onder alleen mijn toezicht buiten te laten. Ze zijn gisteren wel even geweest met meneer koekje en vonden dat wel leuk (Sien eng). Nu moet alleen nog maar het schuine stuk op de andere kant en dan een net over mn terras. Ik hoop dat Otje dan ook meer activiteit krijgt en daardoor weer meer spieren en meer honger. En met de aankomende cv deze winter zal ze het ook minder koud hebben, dus kan ze dan ook meer binnen spelen, ipv bibberend onder een dekentje opgevouwen te liggen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door