Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door wendelijntje
#2067457
Hallo allemaal!

Ik ben Wendy en sinds paar weken hebben wij een puppekind Dzjinny (border collie)
Toen we haar ophaalden kreeg zei brokken(merk fokker en hills puppybrokken) (fokker was wat moederhond at en pup at dit dus ook)
mMar goed mijn hondje had alleen ma diaree...en nog meer diaree...werd er gek van!
Ik ben dus na 1 week al overgestapt op kvv en zag dus al na 3 dagen verbetering in ontlasting (yes!)
We zijn op vakantie geweest, en tijdens vakantie heb ik haar dus kvv naturis gegeven in combi met rodi
dit ging en gaat prima.

Nu zijn we weer thuis en wil ik haar dus op haaksbarf zetten in combi met gewoon barfen,
alleen ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen?
ma t/m do wil ik dus gewoon kvv geven haaksbarf, maar s'wekens vrij t/m zo wil ik dus echt gaan barfen voor haar.
Maar ondanks vele lezen over barfen weet ik t toch niet zo goed hoe ik dit moet doen :-[

Verder wil ik dus door de weeks haar wel laten kluiven kan dit met de haaksbarf wel?
En wat kan ik dan t beste geven volgens julie?

Ze is nu 14 weken oud en weegt 5,9 kilo

Groetjes Wendy en Dzjinny
Door wendelijntje
#2073257
nou ik heb ondertussen flink wat gelezen...en gelezen,,en nog meer gelezen
maar echt lukken wilt t me nog niet :-[

pup weegt nu bijna 7 kilo dus ik heb t maar even afgerond naar 7 kilo
daar 7% van zou ze 490 gram eten per dag mogen...
nu heb ondanks die rekenmachine me eigen rekenmachine echt een punthoofd met al die procenten :(

heb dus een menuutje gemaakt en naja..ik pen t maar neer wat mijn idee is
mss dat iemand voor mij dan de gewichten voor me wil berekenen..t lukt mij nl echt niet

maandag: eendenmix (kiezenbrink)
                runderspiervlees (kiezenbrink)
                eigen gemaakt groentenmix
                tussendoortje konijnenoor

dinsdag:    konijnenmix (kiezenbrink)
                hazenvlees  (kiezenbrink)
                eigengemaakte groentenmix
                tussendoortje kippennek

woensdag: runderkipmix (kiezenbrink)
                  hazenvlees (kiezenbrink)
                  eigengemaakte groentenmix
                  tussendoortje konijnenoor

donderdag: lamsmix (kiezenbrink)
                  hertenvlees (kiezenbrink)
                  eigengemaakte groentenmix
                  tussendoortje kippennek

vrijdag :    kipmix(kiezenbrink)
                runderspiervlees (kiezenbrink
                eigengemaakte groentenmix
                tussendoortje konijnenoor

zaterdag:  kipkarkas (kiezenbrink)
                gemaken pens (kiezenbrink)
                organenmix (kiezenbrink)
                zelfgemaakte groentenmix

zondag :    word t kvv haaksbarf  (ivm werkdag en me vriend de rest te vies vind)
                tussendoortje kippennekje

het enige waar ik dus nu niet uitkom..is hoeveel van gram van alles moet ik geven?
en is dit wel oke menu?
verder heb ik wel gemerkt dat dzjinny van teveel bot moeilijker gaat poepen..zou daar mss bij hulp rekening mee kunnen  gehouden worden met berekenen van bovenstaande menu?
alle hulp/tips/ideen zijn echt welkom

in toekomst wil ik steeds meer  stapje verder gaan met barfen,voor nu wil ik beetje hiervanuit gaan uitbouwe

groetjes wendy en dzjinny
Door El budha
#2073395
Welkom op barfplaats!

De berekening is als volgt 7000 gram * 7%= 490 gram.
Jouw hond mag dan 490 gram per dag eten. Je gaat 6 dagen in de week barfen. Dit komt neer op 490 gram * 6 dagen= 2940 gram.
De verdeling per week is dan als volgt:

vleesbot 50% (van 2940 gram)= 1470 gram
Spiervlees 20% (van 2940 gram)= 588 gram
Orgaanvlees 20%(van 2940 gram)=588 gram hiervan voer je de helft pens en de andere helft overige organen (nier, hart en lever)
Groente 10% (van 2940 gram)= 294 gram

Ik voer zelf alle dagen vleesbot, 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaan.
Ik zie dat jij 5 dagen spiervlees geeft dit houd in dat jij de 588 gram moet delen door 5 dagen. Dit houd in dat je op een spiervlees dag 117,60 gram aan spiervlees geeft. Ik zelf zou 4 dagen spiervlees voeren en 2 dagen orgaan.
Verder ben ik niet thuis is in de mixen geen idee hoe de verhoudingen daarvan zijn, wellicht dat iemand anders je hierbij kan helpen.

Denk er wel aan dat je pup wel groeit en dat je het menu (hoeveelheden) iedere keer daarop aan moet passen.

Heel veel succes!

Groetjes Nicole
Door wendelijntje
#2073403
hi

bedankt nicole voor je hulp
probleem is idd al dat er in die kiezebrinkmixen dus dat meeste wel  redelijk bot/spier/orgaan mix hebben
en de andere niet en die dus aangevuld moeten worden met spiervlees (als ik berichten op forum beetje goed gelezen heb)
en dan weet ik dus niet meer hoe ik t bovenstaande moet uitrekenen
ik heb hier echt problemen mee (rekenen en getallen snap k eg nie zo goed)

bv voor vandaag eet ze op dit moment netjes een kipkarkasje weg
maar heb in haar bak wel bijna zelfde hoeveelheid paardenspiervlees bij gedaan
omdat ik dus echt nie weet hoe ik die kipkarkas wat ik dus dolgraag geef dus moet combineren met de rest

vandaag ben ik door omstandigheden thuis..en heb ik dus vanmorgen dat eruit gehaald voor haar
en geef ik er vanaaf dus nog x haaksbarf konijn

verder kauwt ze eigenlijk al haar botten prima en verwerkt de rest van lichaam ook prima
ze heeft al kipkarkassen kipnekken en lamsbotje van de slager gehad ..deze 3 gaan dus prima

groetjes wen
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2073412
Lijkt me een prima menu zo. Kiezebrink is inderdaad bijna compleet, op wat spiervlees en evt groenten na en de organen zijn niet helemaal in verhouding. Je zou 70% kiezebrinkmix, 20% spiervlees en 10% groente kunnen geven. Je geeft dan:

70% kiezebrinkmix = ongeveer 21% bot, 21% orgaan, 28% spiervlees
Totaal is dan dus 21% bot, 21% orgaan, 41% spiervlees en 10% groente

Ik zou dan de orgaanmix en de pens achterwege laten, want er zit al genoeg pens, long en hart in de kiezebrinkmixen. Je zou dan beter een klein beetje lever en nier kunnen toevoegen alleen, beiden bijvoorbeeld ongeveer 2,5% van het totale menu. Je zou op zaterdag bijvoorbeeld 50% kipkarkas en 50% zalmmix of vette vismix kunnen geven (ik miste nog vis in je menu).

Duidelijk? Of heb ik het een beetje ingewikkeld gemaakt nu?
Door wendelijntje
#2073426
hi

ja das wel al stuk duidelijker  :biggrin2:
2,5% lever en nier..is dat 2,5% van de 490 gram totaal?
en is dat samen of 2,5% lever en 2,5% nier
en..uhm elke dag of paar x per week

groetjes
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2073545
2.5% van 490 gram is 12.25 gram per dag. Makkelijker is het om per week te doen, dus (12.25 x 7 =) 85 gram lever en 85 gram nier per week. Lever en nier werken laxerend, dus daar kun je rekening mee houden. Je zou het bijvoorbeeld met de lammix kunnen combineren, want die bevat veel calcium en heeft dus het meeste risico op harde ontlasting.

Ei bevat veel vitamines en biogarde (liever dan yoghurt) bevatten probiotische bacteriën. Sommigen geven ook knoflook (zou parasieten weren), kiemen (vitamine E geloof ik), gember en andere supplementen. Met de zoekfunctie vind je daar vast meer over.

En ipv de vismix kun je natuurlijk ook heel goed een hele sardien geven of een zalmkop (is wel wat harder). 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door