Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Berna
#2072833
Hoi allemaal,

ik heb me al een hele tijd terug aangemeld hier op het forum. Geen flauw idee of ik me toen heb voorgesteld.
Maar in het kort; ik heb een schat van een Vizsla van 1,5 jaar oud en we wonen in Gorinchem (met 2 katten overigens).

Met onze vriend hebben we een tijd getobt met eten. Toen we heb kregen dachten we dat Royal Canin hem wel zou smaken, helaas... niet het geval. Na wat gerommel kwamen we uit bij kivo. Een vriendin van ons, ze geeft haar honden barf, zei; 'joh, geef hem dat er eens bij'. Dus dat hebben we geprobeerd. Het was een succes want Drago lustte alles.
Echt 100% barf zag ik niet zitten.. het leek me erg duur en ik weet ook niet goed waar ik het vandaan moet halen.
We bleven op kivo hangen. Drago moest echter steeds meer eten; 1,5-2 kg per dag! En dat gingen we te hard in de portomonee voelen en voor een ranke hond als de Vizsla is het echt veel te veel. 
Drago had in die tijd ook heel veel last van diarree. Op advies van de dierenarts zijn we toen overgestapt op Eukanuba Working & Endurance. Dat gaat opzich aardig. Maar hij vind het niet super lekker. Meneer krijgt dagelijks zo'n 500gr brokken. Maar blijft wat mager. Daarnaast vind ik hem minder energiek en ziet zijn vacht er gewoon echt minder mooi uit.
We waagde dus maar een poging met kivo weer; 1kg kivo aangevuld met geitenribben of kippen/eendennekken. 't ging echter mis. Flinke diarree! Onze woonkamer er onder... nouja, zal het verder besparen aan jullie.
Vriendlief wil er eigenlijk niet meer aan beginnen. 'straks heeft hij weer zo'n diarree' en 'hij moet er veel te veel van eten'.

Wat is jullie idee? We hebben het hier dus over een hele actieve hond, met gevoelige darmen, 1,5 jaar oud. Opzich lust hij alle barf dingen wel (lever en kip vond hij helemaal fantastisch!!). Bovendien weet zijn baasje niet zo goed waar we het vandaan moeten halen. Muv kivo, dat halen we hier om de hoek.

volgende week gaan we met vakantie, maar daarna overweeg ik toch om het toch nog eens over een andere boeg te gooien.
Ik heb al gezocht naar een ander topic, maar kon zo niks vinden, met name over die energie uit kvv/barf.

Wie heeft een goede raad/tip....?
Door mysmoothcollies
#2072839
KIVO is vrij vet, misschien kan hij daar niet zo goed tegen??? Ik zou zeggen probeer toch eens een ander merk, zoals Tinlo Barfmenu. Of probeer of langzamer overschakelen en evt. met wat warm water overgieten beter gaat.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 724.0.html

Hierboven de link naar de diverse KVV's hier kan je ook vinden of een leverancier/verkooppunt bij jou in de buurt levert. Wat ook kan helpen is probiotica geven, zodat de darmen kunnen wennen.......Suc6!
Door hannabelgje
#2072958
Ik zou inderdaad wat trager overstappen of tussendoor een dag vasten voor je overgaat. Ik zou beginnen met een kvv in kleine porties en ik zou de kvv in het begin aanvullen met smuldier kip(gemalen kipkarkassen) door wat meer bot toe te voegen voorkom je misschien de diarree.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2073363
[quote="hannabelgje"]
Ik zou inderdaad wat trager overstappen of tussendoor een dag vasten voor je overgaat. Ik zou beginnen met een kvv in kleine porties en ik zou de kvv in het begin aanvullen met smuldier kip(gemalen kipkarkassen) door wat meer bot toe te voegen voorkom je misschien de diarree.
[/quote]
Goed idee. Ik had bij smuldier altijd een beetje het gevoel dat het 'rommel' was. Maar de kip variant is dus goed om diarree wat te voorkomen door dat er veel karkassen in zitten. Drago lust overigens graag karkassen, ik heb er ooit wat gehad van een vriendin. Eens kijken of ik het in de buurt kan krijgen.
Ik had er nooit van gehoord dat karkassen diarree remmen. 

Kan het ook zijn dat geit lastiger te verteren is? Met kip en eend heb ik nooit wat gemerkt.

Probiotica heb ik hem wel eens gegeven, een poeder over het eten. Dat zou ik wel weer kunnen geven.
Kivo is vrij vet lees ik. Maar dat betekend ook dat hij er wel meer energie uit zou halen.. of is dat onterecht?

Ik maak me wat zorgen dat ik Drago, met barf of kvv, weer verschikkelijk veel te eten moet geven.... ideeen???
Door hannabelgje
#2073381
Ik zou voorlopig geen geit geven, maar magerder vlees zoals kip en rund. Het zijn niet echt de karkassen die stoppend werken, maar bot maakt de ontlasting harder.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2073400
Barf kun je tegenwoordig heel goed online bestellen. Hier op BP kan je een oproep plaatsen om mee te betsellen als je de minimale bestelling niet haalt.

Als ik mn lab eend geef gaat ie op zeker aan de race. Makreel verdraagt hij ook slecht, het is te vet voor hem. Mijn volwassen reu van 9,5 jaar krijgt ongeveer 2 kilo per dag afhankelijk van het feit of dat kvv of barf is en dan nog ligt het aan de maaltijd die hij krijgt. Voorheen was ik op kvv rond de 160 euro kwijt voor 40 kilo, op Barf zit ik daar wel onder. Geen idee hoeveel exact, ik koop ruim in en heb dan voor ongeveer 3 maanden in huis. Tussendoor word er nog weleens wat bijgehaald als er ergens leuke aanbiedingen zijn (supermarkten, slagerijen). ;)
Gebruikersavatar
Door Manon
#2073413
En als je bij iets leuks gaat bestellen, kan ik vaak mee bestellen hoor ;)
Ik woon namelijk in Hellouw, dus we zouden zo bij elkaar zijn :biggrin2:

Maar wil je echt gaan barfen/nrv'en of ga je kvv geven??
Gebruikersavatar
Door Berna
#2073506
[quote="Manon"]
En als je bij iets leuks gaat bestellen, kan ik vaak mee bestellen hoor ;)
Ik woon namelijk in Hellouw, dus we zouden zo bij elkaar zijn :biggrin2:

Maar wil je echt gaan barfen/nrv'en of ga je kvv geven??
[/quote]
Hellouw, nooit van gehoord, moest het echt even opzoeken ;-) Maar het is in de buurt ja!

Ik zit sterk te twijfelen. Voor mijn gevoel is barfen ingewikkeld. Ik zit me in te lezen hier. Heb er weinig ervaring mee.
Wat me vooral tegen houd is het feit of het energiek genoeg is. En ik ben gewoon wat bang voor diarree, daar hebben we zoveel problemen mee gehad. Maar is vast wel een topic over energieke, gevoelige honden en barf ;-)
KVV beviel opzich wel alleen vind Drago kluiven op nekken en ribben echt fantastisch! En KVV is, voor mijn gevoel, altijd het zelfde! Barf is lekker gevarieerd, dat is voor de hond wel lekker (denk ik)
Gebruikersavatar
Door Manon
#2073552
Als je het zelf samenstellen ziet zitten, wil ik je altijd helpen met een menu in elkaar zetten hoor ;)

Voor de katten zou ik misschien wel eerder kvv doen, want de meeste katten eten niet zo graag vlees (als ze eenmaal later beginnen).
Hier heb ik er ook 4 die echt geen vlees eten.. (1 wel, maar die krijgt het nu al vanaf begin (7 weken) af aan), misschien dat je dus voor de katten misschien eerst even kan proberen
met een bakje smuldier kip uit de supermarkt?

En vanaf hier is gorinchem een kwartiertje rijden, dus dat valt reuze mee he ;)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2073553
Kvv kan je net zo interessant maken als je zelf wilt, door meerdere smaken te voeren of verschillende merken te gaan voeren. Barf voeren blijft spannend, ik blijf er zelf wel altijd bij als er gegeten word. In het begin zag ik door de bomen het bos niet meer,  Max moest erg wennen aan deze manier van voeren, maar ondertussen wil ik niet anders meer. Ik voer 4 dagen barf en 3 dagen kvv, hoofdzakelijk omdat vriendje barf nog te eng vind om alleen te voeren.
Het is een kwestie van goede porties maken bij binnenkomst van de leverancier en een goed menu zodat je per dag weet wat en hoeveel je gaat voeren.

Ik denk dat je Vizla snel genoeg door krijgt hoe lekker knaagwerk is en met een beetje vertrouwen komen jullie er samen wel doorheen. Op dit forum staat zo ontzettend veel informatie, dat moet lukken.
Wb. de energie: er lopen hier voldoende werkhonden  en jachthonden rond die allemaal keurig doen wat ze moeten doen.
Door Heidi T.
#2073592
Hoi Berna,

Wij wonen ook in Gorinchem en wij halen tegenwoordig bijna alles van http://www.versvoerenzo.nl/
Hier kan je KVV halen, maar ze heeft ook Kiezebrink en ik begrijp dat dit meer Barf is. Dat willen wij nog gaan uitproberen dus daar heb ik nog geen ervaring mee, hopelijk binnenkort wel :)
Maar wij hebben nog maar een half jaar een hondje en zijn nog maar een paar maanden bezig met vers voer, wij gaan er dus ook nog rustig mee door want het bevalt erg goed :) :) :)
Gebruikersavatar
Door Manon
#2073786
Ik ben inderdaad ook wel eens bij versvoerenzo geweest uit Gorinchem.
Maar Kiezebrinkmixen zijn gewoon gemalen en vind ik niet echt barf hoor.

En voor de rest hebben ze erg weinig op het gebied van barfproducten.
Voor de rest zit hun prijs ook boven het gemiddelde...

Een runderstrot daarzo kost bijv. 1.70 ofzo en op andere plekken heb je er 2 voor 1 euro.

Wij kopen er trouwens wel altijd kattenvoer ;)
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#2073873
[quote="Berna"]
Goed idee. Ik had bij smuldier altijd een beetje het gevoel dat het 'rommel' was. Maar de kip variant is dus goed om diarree wat te voorkomen door dat er veel karkassen in zitten. Drago lust overigens graag karkassen, ik heb er ooit wat gehad van een vriendin. Eens kijken of ik het in de buurt kan krijgen.
Ik had er nooit van gehoord dat karkassen diarree remmen.  [/quote]

De kipvariant bevat amper bot, en is daarom ook niet geschikt om diarree te voorkomen. Dan kun je beter kipkarkas erbij geven.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2074937
Als je naar de prijs kijkt is barf toch wel een stuk goedkoper als KVV.  Heel veel zelfs.
Dat gaf je toch al aan als motivatie.
En als hij last heeft van gevoelige darmen kan je dat ook beter op je hond afstemmen.  De hoeveelheid bot variëren, de hoeveelheid orgaan in de gaten houden (lever werkt laxerend vb) en ook het vet.  Dat is met KVV natuurlijk een stuk lastiger. 
En je kan inderdaad ook beter afwisselen waardoor het ook gewoon een stuk leuker is om te doen. Als je het graag doet natuurlijk. 
Zijn gesmikkel maakt het vast meer dan goed.  ;)

Schakel gewoon niet te snel over als hij gevoelig is.  Zodat zijn spijsvertering zich kan aanpassen. Anders wordt het bot in het begin nog niet verteerd (door de pH in de maag) en krijg je natuurlijk gemakkelijk diarree.
Lees je maar wat in, gaat vast helemaal goed komen eens je er wat in zit en weet waar je mee bezig bent.  ;)
Gebruikersavatar
Door Berna
#2076299
Hoe moet ik me geleidelijk aan overstappen voorstellen??

De brokken die hij nu krijgt zijn niet te combineren met Barf of KVV dus dat gaat niet.
Ik zit wel te overwegen om een brok (dog lovers gold, ook bij versvoerenzo, bij voorbeeld) te zoeken waar vers bij kan gegeven worden.. zou dat een optie zijn?

(ja ik weet dat de meeste brokken een vies woord vinden ;-) )

versvoerenzo heb ik gezien. voor kvv prima, maar ik twijfel wel om te gaan barfen met onze viervoeter. (hoewel mijn vriend het absoluut niet ziet zitten door alle diarree toestanden!)

Een van onze katten is ook gek op vers. Dus die krijgt regelmatig kip oid te eten. De ander wil het echt niet.. dus dat laat ik verder voor wat het is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door