Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door king sky
#2073027
ik vind deze methode echt top en mijn  hond vind het ook echt lekker maar n zit iedereen op mijn dak dat ik mijn hond rauw vlees ngeef en dat dit verschrikkelijk slecht is voor wormen want volgens hen zit er in alle ruw vlees wormen?
ik weet voor mensen dat je wormen krijgt als je veel rauw gehakt eet maar geld dit ook voor honden.
groetjes
Door Suzanne
#2073030
Nope!
Doorgaans op rauwgevoerde honden juist veel minder wormen.
Wormkuren dan ook niet op voorhand maar geven: je kunt niet iets vermoorden wat er niet is. Zodra je problemen hebt met de ontlasting en wormen vermoed kun je een mest-onderzoek laten uitvoeren en indien nodig gericht een kuur geven.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2073049
Das echt onzin hoor! Ik heb Raiko al twee jaar niet meer ontwormd. Wel af en toe een mestonderzoek en daar komt elke keer uit dat er geen enkele spoor van wormen gevonden wordt.
Als het zo was, zoals jouw omgeving zegt, zou ie moeten stikken van de wormen. En net wat Suzanne zegt: zoiets als preventief ontwormen bestaat niet. Dus wanneer een hond geen wormen heeft, heeft het geen enkele zin om hem te ontwormen. Maar is het alleen maar een extra aanslag op het lichaam.
Lekker rauw blijven voeren.

Ik snap jouw twijfels en onzekerheid trouwens heel goed hoor. Dat had ik precies hetzelfde toen ik begon met barf. Ook in mijn omgeving werden er vraagtekens gezet. Maar heb gewoon doorgezet, en bij twijfels hier weer hulp gezocht.
Dus bij twijfel gewoon vragen, je wordt er vanzelf zeker in!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2073136
Ik ga mee met mijn voorgangers. Het is juist andersom een hond die rauw eet heeft een betere weerstand en zal dus ook minder vatbaar zijn voor wormen.

Overigens ben ikzelf gek op rauw rundvlees en nog nooit wormen gehad hoor  ;)
Door Anne in Zweden
#2073202
Hier hetzelfde verhaal als Senta. Ik ben precies twee jaar geleden overgestapt op barfen (nou ja, mijn honden en katten dan), en heb sindsdien niet meer ontwormd of ontvlooid. En sindsdien ook nooit wormen of vlooien gehad. Toegegeven, voordat we barften ook niet, maar toen ging er dus regelmatig vlooi- en ontwormingsspul overheen. Maar dat was dus achteraf allemaal onzin, onnodig.

Lekker rauw blijven voeren dus! Die onzekerheden hadden we allemaal in het begin, maar daar zet je je al snel overheen wanneer je ziet hoe goed de resultaten zijn op barf!
Door Monoxxide
#2073263
Zelfde verhaal hier, Indy staat nu een jaar op barf/kvv, wel nog mest onderzoek laten doen maar daar kwam niks uit. Pupje van 7 maanden (altijd op vers gestaan) zijn mestonderzoek was ook goed. Zal nu ook niet zomaar weer een ontwormkuur er doorslaan.
Door Rianne145
#2073287
Ook hier het zelfde verhaal. Ik heb mijn katten al 2 jaar niet ontwormd, de hond al 3 jaar niet. Bij de hond hebben we 2 keer mestonderzoek laten doen en daar kwam uit dat ze geen wormen heeft.
Door Lizzy
#2073288
Ik laat regelmatig de mest controleren. Nooit wormen. Ik kan me niet eens herinneren dat ik mijn honden heb ontwormt :g:. Ik denk dat ik Linga voor het laatst heb ontwormt als pup (6 jaar geleden).

Ja natuurlijk! Ik heb pas wormen gehad en ontwormt! Een (1) keer. Bij mijn pup. Een paar spoelwormen. Zij is met rauwe voeding afgespeend, was niet ontwormt met chemische ontwormingsmiddelen bij de fokker (wel met propolis) en bij thuiskomst heb ik een mestonderzoek laten doen. Daar trof men een zeer milde spoelwormbesmetting aan. Ik heb een ontwormmiddel gegeven specifiek voor spoelworm waarbij de wormen dan ook dood gaan en naar buiten komen (en niet oplossen). Ik heb 4 spoelwormen geteld. Dat is niet echt veel, voor een pup. Daarna nog 2 keer mest laten onderzoeken; niks nada nul noppes wormen. En dat al sinds jaar en dag idem voor al mijn andere honden.

Mensen moeten gewoon niet zo uit hun nek kletsen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 31 jul 2011, 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#2073296
Lizzy schreef: Ik laat regelmatig de mest controleren. Nooit wormen. Ik kan me niet eens herinneren dat ik mijn honden heb ontwormt :g:. Ik denk dat ik Linga voor het laatst heb ontwormt als pup (6 jaar geleden). Ik laat wel regelmatig een mestonderzoek doen hoor.

Ja natuurlijk! Ik heb pas wormen gehad en ontwormt! Een (1) keer. Bij mijn pup. Een paar spoelwormen. Zij is met rauwe voeding afgespeend, was niet ontwormt met chemische ontwormingsmiddelen bij de fokker (wel met propolis) en bij thuiskomst heb ik een mestonderzoek laten doen. Daar trof men een zeer milde spoelwormbesmetting aan. Ik heb een ontwormmiddel gegeven specifiek voor spoelworm waarbij de wormen dan ook dood gaan en naar buiten komen (en niet oplossen). Ik heb 4 spoelwormen geteld. Dat is niet echt veel, voor een pup. Daarna nog 2 keer mest laten onderzoeken; niks nada nul noppes wormen. En dat al sinds jaar en dag idem voor al mijn andere honden.

Mensen moeten gewoon niet zo uit hun nek kletsen.


Amen  :biggrin2:
Door king sky
#2073358
ben nu toch al veel geruster.heb mijn hond deze ochtend met smaak een kippenekje zien binnen slaan.het was zijn eerste nekje en dat ging goed binnen, zonder twijfelen.echt tof om te zien.
Door Martine-Tom
#2073369
Tom is met 10 weken overgegaan op KVV/Barf, hij heeft wel alle prikken gehad en alle pup ontwormingen, in die tijd ook een paar keer ontvlooid (preventief...zo stom achteraf) na de overstap is hij niet meer geeent, niet ontwormd of vlooientroep gehad, hij heeft 2 teken gehad en dat was het, 1 teek was al dood en de 2e heb ik zo kunnen pakken.
Tegen de tijd dat ik vermoed dat hij 1 of ander raar beest te pakken heeft is het vroeg zat om te handelen.

Kinderen geef je toch ook niet preventief een pipetje tegen luizen? (veronderstel dat dat zou bestaan) Waarom honden dan wel?
Door Staftime
#2074675
Al het rauwe vlees dat ik voer is eerst goed ingevroren geweest.
Wat ik dus ook tegen de dierenarts zei toen die begon te zeuren dat ik vaker moest ontwormen, (zéker omdat ik rauw vlees voerde was dat erg belangrijk): 'Nee hoor, ik vries het vlees eerst minimaal 2x 24uur in, dan zijn alle wormen en eitjes dood en kapot gevroren.
En daar had de dierenarts geen weerwoord op.  ;D
Gebruikersavatar
Door Hope
#2074695
Interessant dit!
Wij ontwormen onze hond 2 x per jaar. Onze dierenarts zegt 4 x per jaar, maar dat vind ik zelf behoorlijk veel.
Waarom ik ontworm? Omdat onze hond op een paardenstal rondloopt en ik niet kan voorkomen dat hij mest eet van paarden. Alleen als de paarden zijn ontwormt, dan houd ik hem 3 dagen thuis.
Of ik het ontwormen weg zou kunnen laten heb ik eigenlijk nog nooit over nagedacht...

Ook met anti vlooien en tekenmiddel behandelen wij iedere maand, van maart tot september.
Voorheen stikte het bij onze hond van de vlooien, nu hebben wij er nooit meer 1 gezien.
Maar of het nog nodig is? Nooit bij stil gestaan eigenlijk!

Of een hond meer wormen kan krijgen door rauw voer, nee dat geloof ik niet zo.
Zoals al gezegd is, is het vlees eerst ingevroren. En we laten het toch ook niet eerst een halve dag buiten in de zon staan!

Hoe vaak doen jullie mestonderzoek?
Door Kemi
#2074738
Hier ook geen problemen met wormen hoor. Kemi is nu 9 maanden (afgespeend op kvv en hier vrijwel meteen gaan barfen) en ik heb haar (omdat dat 'moest') 1x ontwormd toen ze nog heel klein was.

Hier op BP las ik dus ook over dat mestonderzoek en dat heb ik vlak voor de vakantie laten doen. Niks! Geen wormen of eitjes! Ze adviseerden om in oktober weer te testen, maar dat mag je zelf aankijken natuurlijk.
Mochten er wél wormen zijn, heb ik propolis in huis om op een natuurlijke manier te ontwormen. Beter dan al dat gif!

Lekker doorblijven gaan hoor, t is een genot om je hond te zien genieten van eten en ook nog eens te weten dat het hartstikke goed voor hem is!!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2074776
king sky schreef: ik vind deze methode echt top en mijn  hond vind het ook echt lekker maar n zit iedereen op mijn dak dat ik mijn hond rauw vlees ngeef en dat dit verschrikkelijk slecht is voor wormen want volgens hen zit er in alle ruw vlees wormen?
ik weet voor mensen dat je wormen krijgt als je veel rauw gehakt eet maar geld dit ook voor honden.
groetjes
Als rauw vlees vol wormen zou zitten, hoe kan het beest waar dat rauwe vlees van is dan gewoon geleefd hebben? Wormen houden zich over het algemeen in het maag-darmkanaal voor. Een enkele soort kan reizen door het lichaam, maar dieren die daarmee besmet zijn, zijn erg ziek. Er zal er vast eens een tussen kunnen zitten in de bioindustrie, maar massaal? Nee, dan zou de hele vleeshandel een probleem hebben.

Bovendien, wormen zie je wel. Kijk maar eens als je een dier ontwormt dat een besmetting heeft. Dikke spagettie komt er uit, heel vies! Ontworm je een gezond dier, dan komt er niets uit, want wat er niet is, kan niet gedood worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door