Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#2071587
Onze Cane Corso liep de laatste week zo beroerd dat ik vandaag maar foto's heb laten maken van zijn gewrichten.
Nu heeft hij wel een verleden, hij is 4,5 jr geleden geopereerd omdat hij afgescheurde kniebanden had en iets van een botsplinter in zijn voorpoot.
Ik verwachtte eigenlijk dat hij wel last van artrose zou hebben, maar de DA vond dit eigenlijk nog wel mee vallen. Er zat wel iets in zijn knieen/elleboog en heup :o maar niet schrikbarend volgens haar.
Wat er verder wel uit de foto's kwam is dus spondylose. Bij iig 3 wervels heel goed zichtbaar op de foto. En volgens de DA dus dé boosdoener voor zijn beroerde houding.

Nu heb ik tegen de pijn, want die moet hij volgens de DA echt hebben, al geeft hij het niet aan :-[ Trocoxil gekregen, maar ik wil hem ook nog iets gaan geven om de boel een beetje af te remmen.
Bij onze DA adviseren ze een speciale brok, maar dat is voor ons natuurlijk niet van toepassing.
Toen heb ik gezegd dat ik zelf wel even op zoek zou gaan voor een goed middel.
Maar dat blijkt nog niet zo makkelijk ::)
Ik lees positieve dingen over Corta, maar dan weer niet voor de spondylose.
kortom, heeft iemand enig idee waar ik op moet letten/zoeken.
Het enig wat ik weet is dat er glucosamine en chrondothine in moet zitten.

Op deze pagina heb ik ook al wat verschillende dingen gezien, iemand ervaring met een van deze producten?

http://www.nmlhealth.com/c,5729,,/Spondylose.aspx
Door Lizzy
#2071617
Ja, ik. Met sommige dan hoor.

De gluco van de Groene Os ken ik niet. Dat klinkt wel goed. Ik ken de Phytonics Joint comp. Dat is best goed spul. Ik moet er bij Linga echter ook glucosamine bij geven, vreemd genoeg. Omega 3 vetzuren (visolie) vind ik erg belangrijk. Die van Doils/NML zijn erg goed (en best duur, maar ook wel erg geconcentreerd). Puur Spondy vind ik zelf erg goed. Het is een homeopathisch middel waarvan ik zeg "zeker proberen!". Spier Support ga ik echt nooit meer gebruiken. Ik vind de bijwerkingen 3 keer niks. Brutus werd daar zeer onrustig van.
Door avalon
#2072282
Die doils van nml wilde ik ook bestellen, maar dat kon alleen maar via de da en dan is die gelijk weer zo duur. Heb nu de zalmolie van carnibest. Ben er inmiddels wel achter dat Angie dol is op alles met een vissmaak :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door choopy
#2072440
Djilly (nu 12 1/2) heeft ook spondylose.
In de beginfase ( oktober 2008) (vanaf het moment dat het geconstateerd was) hebben we haar op de Rimadyl gezet.
Maar ondanks dat had ze er toch last van, wat bij haar resulteerde in onzindelijkheid. (bij haar zit het echt in de laatste wervels)

Vanaf het moment dat ze echt overgegaan is op vlees (maart 2009), in combinatie met toen glucosamine via Carnibest en nu op Corta RX, doet ze het super goed.
Ik loop zelfs weer veteranen wedstrijdjes Agility met haar en ze zit niet meer op de pijnstillers.
Alleen als ze last krijgt met ontlastend, niet meer in 1x, dan krijgt ze weer een paar dagen pijnstilling. Meestal is dat genoeg en kan ze er weer een paar weken goed tegen
Door Elizaw
#2072650
Dat klinkt positief Choopy :)

Ik gaf eigenlijk al zalmolie om het eten vaak wat op te leuken voor hem, maar heb nu visolie gehaald.
Ik ga naast de pijnstillers de Puur erbij geven, dan maar even kijken hoe het gaat.

Wat ik ook nog ergens las is het volgende:
Spondylose is erfelijk, maar wordt vooral door het milieu beïnvloedt. Het kan veroorzaakt worden door spel, verkeerde bewegingen van de rugwervel. Bij grote honden komt spondylose vaker voor dan bij kleine honden.
Is Spondylose te voorkomen?
Spondylose is niet te voorkomen. Toch is het belangrijk om te weten dat als het voer van je hond niet de mineralen in de juiste hoeveelheid en
verhouding heeft, dat dit het ontstaan van de afwijking bevordert.

Dan begin ik toch te twijfelen over die mineralen..wat is nu een juiste hoeveelheid en verhouding ??
Ik dacht dat ik met mijn menu, door afwisseling van zoveel mogelijk vleessoorten, verse groentemix ed. wel goed zou zitten maar ja..begin nu overal aan te twijfelen. Zeker omdat mijn hond de enige uit het nest is met al zijn klachten en ook de enige die zijn hele leven al vers eet :(
Maar iets toevoegen van mineralen of vitamines heb ik nooit gedaan.
Door Lizzy
#2072657
Ik vind visolie beter dan zalmolie.

Ik neem aan dat je BARF voert? In de juiste percentages? Dan hoef je je mineraal-technisch dus nergens zorgen over te maken. Juist met onnatuurlijke mineralen loop je kans op gekke dingen. Spondylose is toch wel erg vaak erfelijk hoor. En ja gut, het is de vraag, of jouw hond de enige is. Is de rest ook gerontgend? Dat ze geen last hebben wil nog niet zeggen dat er geen spondylose zit.

Had je nou niet gaan twijfelen als je je hond Eukanuba had gevoerd?
Gebruikersavatar
Door choopy
#2073407
mysmoothcollies schreef: Hebben jullie ook een bewegingsadvies gekregen? Geen lange wandelingen meer? Vaak en kort?
Hier alleen het advies, kijken naar wat je hond kan.
Bij mij gaat ze wel mee met grote(re) wandelingen. Soms krijgt ze voor of na die tijd voor de zekerheid een pijnstiller als het echt een lange wandeling is.
Zelf vindt ze het nog superleuk, dus ik laat haar liever nu nog fun hebben en dan maar misschien een korte leven, dan dat ze als een vloerkleedje thuis moet blijven om haar leven te rekken.

@RuBep, spondylose kan inderdaad erfelijk zijn.

Bij Djilly in de lijn weet ik niet of er spondylose voorkomt, kan het niet achterhalen iig. Of andere eigenaren zijn niet eerlijk, wat helaas ook nog wel voorkomt.
Hier is het wel zo dat haar zoon Darky ook spondylose heeft, maar dan wel op een andere plek in zijn rug. Bij hem is die plek te verklaren. Hij was in de agility zeer lomp met zn raakvlakken en het heeft een paar jaar geduurd voordat we met hem de juiste training hiervoor hadden. Hij sprong letterlijk van boven naar beneden en zijn rug heeft heel wat klappen op moeten vangen. De plek waar de rug dan "knikt" is ook de plek waar hij nu de spondylose heeft. Darky was ook pas 6 toen we het constateerde en had al redelijk wat bruggen. Bij Djilly is het per toeval ontdekt en was ruim 9 1/2. En bij haar was het toen nog redelijk beginnende spondylose.
Door Elizaw
#2074934
Lizzy schreef: Ik vind visolie beter dan zalmolie.

Ik neem aan dat je BARF voert? In de juiste percentages? Dan hoef je je mineraal-technisch dus nergens zorgen over te maken. Juist met onnatuurlijke mineralen loop je kans op gekke dingen. Spondylose is toch wel erg vaak erfelijk hoor. En ja gut, het is de vraag, of jouw hond de enige is. Is de rest ook gerontgend? Dat ze geen last hebben wil nog niet zeggen dat er geen spondylose zit.

Had je nou niet gaan twijfelen als je je hond Eukanuba had gevoerd?
Nee bij Eukanuba had ik me waarschijnlijk minder zorgen gemaakt, mede omdat de fokker er vanaf het begin al wat twijfels over had, over mijn "aparte"manier van voeren  ;) en ja, ik ben er nog steeds erg blij mee, alleen twijfel ik dan of ik het wel goed gedaan heb allemaal :-\
Ze Barfen hier, maar hebben ook een tijd op KVV gestaan. Nu krijgt hij tijdelijk ook Darf omdat hij dit gewoon zo lekker vind, dus hij word een beetje verwend.
De rest van het nest is idd niet gerontgend, zijn ouders ook niet.
Door Elizaw
#2074935
choopy schreef: Hier alleen het advies, kijken naar wat je hond kan.
Bij mij gaat ze wel mee met grote(re) wandelingen. Soms krijgt ze voor of na die tijd voor de zekerheid een pijnstiller als het echt een lange wandeling is.
Zelf vindt ze het nog superleuk, dus ik laat haar liever nu nog fun hebben en dan maar misschien een korte leven, dan dat ze als een vloerkleedje thuis moet blijven om haar leven te rekken.

@RuBep, spondylose kan inderdaad erfelijk zijn.

Bij Djilly in de lijn weet ik niet of er spondylose voorkomt, kan het niet achterhalen iig. Of andere eigenaren zijn niet eerlijk, wat helaas ook nog wel voorkomt.
Hier is het wel zo dat haar zoon Darky ook spondylose heeft, maar dan wel op een andere plek in zijn rug. Bij hem is die plek te verklaren. Hij was in de agility zeer lomp met zn raakvlakken en het heeft een paar jaar geduurd voordat we met hem de juiste training hiervoor hadden. Hij sprong letterlijk van boven naar beneden en zijn rug heeft heel wat klappen op moeten vangen. De plek waar de rug dan "knikt" is ook de plek waar hij nu de spondylose heeft. Darky was ook pas 6 toen we het constateerde en had al redelijk wat bruggen. Bij Djilly is het per toeval ontdekt en was ruim 9 1/2. En bij haar was het toen nog redelijk beginnende spondylose.
Wij hebben geen bewegingsadvies gekregen. Maar we liepen al niet zo heel lang omdat hij al jaren last heeft van zijn knieen, hij is daar ook al aan geopereerd.We lopen dan ook wat vaker korte stukken en heel af en toe een stuk(je) lekker los.

Sta ik daar overigens vanavond voor de hele serie van Puur, wist ik toch niet meer welke versie ik nu moest nemen, toen kwam mijn man aan met iets van de dierendrogist, Glucochondran.
Hier zit in glucosamine hydrochloride en chondroitinsulfaat, kent iemand dit?
Door Lizzy
#2075688
RuBep schreef: Nee bij Eukanuba had ik me waarschijnlijk minder zorgen gemaakt, mede omdat de fokker er vanaf het begin al wat twijfels over had, over mijn "aparte"manier van voeren  ;) en ja, ik ben er nog steeds erg blij mee, alleen twijfel ik dan of ik het wel goed gedaan heb allemaal :-\
Ze Barfen hier, maar hebben ook een tijd op KVV gestaan. Nu krijgt hij tijdelijk ook Darf omdat hij dit gewoon zo lekker vind, dus hij word een beetje verwend.
De rest van het nest is idd niet gerontgend, zijn ouders ook niet.
Dat bedoel ik. Het gaat nog wel over hoor, dat je als eerste bij wat er mis gaat denkt "is het dan toch de voeding?".
Door Elizaw
#2081885
Eindelijk de foto van zijn rug binnen. Heeft iemand enig idee aan de hand van de foto, hoe lang hij hier al mee loopt?Er zitten drie vergroeien volgens de DA, maar ik vraag me af hoe snel zoiets dan groeit ::)

Afbeelding
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door