Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kaatje88
#2071714
Wij zijn nu al een tijdje volledig aan het barfen. In principe gaat het goed. Maar Milo heeft wel vaak last van dunne ontlasting.

Ik zou graag willen weten wat hier de oorzaak van kan zijn. Gister heeft Milo 's morgens 325 gram kipkarkas en 230 gram spiervlees (paard en geit) en 's avonds een makreel gehad. Als snack heeft hij een gedroogde bullepees gehad. Vanmorgen om 5 uur hoorde ik hem piepen in zijn bench. Ik heb hem snel eruit gelaten, want dit doet hij anders nooit. Hij wist niet hoe snel hij naar buiten moest, zo zwaar was hij aan de diarree. Nu gaat het al wat beter, maar hij is nog wel wat winderig.

Ik zet hierbij even ons weekmenu:

Maandag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
91 gram groente
1 ei
Dinsdag 325 gram bot
303 gram orgaan
91 gram groente
Woensdag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
1 vis
Donderdag 325 gram bot
303 gram pens
91 gram groente
1 ei
Vrijdag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
91 gram groente
Zaterdag 325 gram bot
303 gram orgaan
91 gram groente
Zondag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
1 vis

En dit zijn de percentages:
50 % vleesbot:2275
20 % spiervlees:910
20 % orgaan:910
10 % groente: 455

Ik geef twee keer per week vis omdat hij het errug lekker vindt, en omdat de katten dan ook een stukje krijgen. Dus die zijn dan ook weer helemaal gelukkig.

Zou ik het percentage vleesbot moeten verhogen?

Kan ik trouwens met een pup van ruim acht maanden al naar één maaltijd overstappen? Of is dat niet verstandig? Een ander probleem is namelijk dat Milo sommige dingen niet graag eet. Zoals op dit moment het spiervlees. Dat geef ik dan eerst en later het botvlees. Want als ik het samen geef eet hij het spiervlees niet. Op die manier zit er nogal een tijd tussen het eten van het spiervlees en het botvlees. En dat zal ook niet goed zijn voor een stevige ontlasting.

Alvast bedankt maar weer!
Gebruikersavatar
Door Senna99
#2071731
Was het de eerste keer dat ie makreel heeft gehad? Want ik denk dat de heftige diarree door de makreel is veroorzaakt.
Makreel is een vette vissoort, heel gezond verder, maar er zijn genoeg honden die er niet goed tegen kunnen (kotsen, diarree).
En geit is natuurlijk ook een vette vlees soort. Waarschijnlijk geen gelukkige combinatie geweest.

Ik zou niet het percentage vleesbot verhogen, maar misschien eerder het percentage orgaanvlees verlagen. (En dan wat extra spiervlees). Maar wellicht is er iemand anders die daar iets zinnigs over kan zeggen.

Volgens mij kan je met een hond van acht maanden al wel naar 1x per dag voeren. 
Door Lizzy
#2071780
Kaatje88 schreef: Wij zijn nu al een tijdje volledig aan het barfen. In principe gaat het goed. Maar Milo heeft wel vaak last van dunne ontlasting.

Ik zou graag willen weten wat hier de oorzaak van kan zijn. Gister heeft Milo 's morgens 325 gram kipkarkas en 230 gram spiervlees (paard en geit) en 's avonds een makreel gehad. Als snack heeft hij een gedroogde bullepees gehad. Vanmorgen om 5 uur hoorde ik hem piepen in zijn bench. Ik heb hem snel eruit gelaten, want dit doet hij anders nooit. Hij wist niet hoe snel hij naar buiten moest, zo zwaar was hij aan de diarree. Nu gaat het al wat beter, maar hij is nog wel wat winderig.
Geit en makreel is beide vet. Dus daar zou het van kunnen zijn. Ik heb ook 1 hond die aan de dunne gaat van bullepees. Dus het zou meerdere oorzaken kunnen hebben. Het zou ook nog een virusje kunnen zijn. Maar goed, ik begrijp uit je verhaal dat je hond vaker diarree heeft. Heb je wel eens probiotica gegeven?
Ik zet hierbij even ons weekmenu:

Maandag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
91 gram groente
1 ei
Dinsdag 325 gram bot
303 gram orgaan
91 gram groente
Woensdag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
1 vis
Donderdag 325 gram bot
303 gram pens
91 gram groente
1 ei
Vrijdag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
91 gram groente
Zaterdag 325 gram bot
303 gram orgaan
91 gram groente
Zondag 325 gram bot
227,5 gram spiervlees
1 vis

En dit zijn de percentages:
50 % vleesbot:2275
20 % spiervlees:910
20 % orgaan:910
10 % groente: 455

Ik geef twee keer per week vis omdat hij het errug lekker vindt, en omdat de katten dan ook een stukje krijgen. Dus die zijn dan ook weer helemaal gelukkig.

Zou ik het percentage vleesbot moeten verhogen?
De percentages zien er prima uit en ik zou op zich nog geen vleesbot verhogen. Ik kan verder niet zoveel over je menu zeggen omdat je er geen diersoorten bij hebt gezet. Waar je zelf op kunt letten is bijv. dat je geen vette vis of ei geeft wanneer je ook vet vlees zoals lam of geit geeft of vette vleesbotten zoals eendennek.
Kan ik trouwens met een pup van ruim acht maanden al naar één maaltijd overstappen? Of is dat niet verstandig? Een ander probleem is namelijk dat Milo sommige dingen niet graag eet. Zoals op dit moment het spiervlees. Dat geef ik dan eerst en later het botvlees. Want als ik het samen geef eet hij het spiervlees niet. Op die manier zit er nogal een tijd tussen het eten van het spiervlees en het botvlees. En dat zal ook niet goed zijn voor een stevige ontlasting.

Alvast bedankt maar weer!
Wat voor ras is Milo? Ik begin altijd na een jaar pas met 1 maaltijd per dag maar ik ken zat honden die dat al op jongere leeftijd kregen en dat ging prima. Zeker voor niet te grote honden is het geen probleem.
Door Kaatje88
#2071897
Volgens mij zijn karnemelk en yoghurt ook probiotica? Of het zit er in? Dat geef ik wel eens, ja.

Hij heeft niet vaak echte diarree. Maar wel vaak dunne ontlasting.

De diersoorten die hij op dit moment (volgende week krijg ik een nieuwe voorraad) krijgt zijn:
Vleesbot: Kipkarkas, parelhoenkarkas, kwartel, eendenrug.
Spiervlees: Paard en geit
Orgaanvlees: Kippenmaag, eendelever, rundernier en kippenhart

Vis: Makreel, haring of zalmkop.

Vanaf volgende week zit dit in zijn menu:
Bot:
konijnnenrugkarkas
geitenrib jong
eendenrug
parelhoenkarkas
kippenkarkas

Spier:
rundkopvlees
hazenvlees
lamsvlees
paardenvlees
geitenvlees

Orgaan:
konijnennier
kalkoenhart
lamslever
kalkoenmaag

Pens:
Geitenpens
Runderpens

Ik heb geen menu meer waar precies in staat welk botsoort en spiervlees e.d. hij op die dag moet. Dat vond ik te veel gedoe. Ik let er natuurlijk wel op dat ik zoveel mogelijk afwissel.

Zou ik dan wel vis op een dag kunnen geven dat hij orgaanvlees krijgt? Omdat ik had begrepen dat dat ook laxerend werkt... Of liever alleen op een dag dat hij geen vet spiervlees krijgt?

Milo is een Amerikaanse Stafford reutje. Dus een middenmaatje. Ik probeer het nog een tijdje met twee maaltijden. Mocht het toch niet gaan dan weet ik dat ik naar één maaltijd over kan stappen.
Door Minhie
#2072026
Ik zou vis geven op dagen dat hij geen vet vlees of orgaan zoals lever eet geven.
Verder wat voor groente geef je?
Door Kaatje88
#2072558
De groentes bestaan op dit moment uit: wortel, courgette, sperziebonen, komkommer.

Hij is nog steeds geen groente liefhebber. Wortel is eigenlijk het enige dat hij graag eet. En dan het liefst een hele wortel.
Door Lizzy
#2072614
Kaatje88 schreef: Volgens mij zijn karnemelk en yoghurt ook probiotica? Of het zit er in? Dat geef ik wel eens, ja.
Het zit in rechtsdraaiende yoghurt en in veel biologische yoghurt. En niet in karnemelk. En niet in de meeste gewone yoghurts.
Hij heeft niet vaak echte diarree. Maar wel vaak dunne ontlasting.
Dat kan de combinatie in voeding zijn (teveel laxerend). Het kan een wormbesmetting zijn (heb je wel eens een mestonderzoek gedaan?), het kan iets zijn waar ie niet tegen kan in de voeding (heb je een dagboekje bijgehouden?), het kan een zwakke darmflora zijn (vandaar de probiotica). Hoe dun is dun?
De diersoorten die hij op dit moment (volgende week krijg ik een nieuwe voorraad) krijgt zijn:
Vleesbot: Kipkarkas, parelhoenkarkas, kwartel, eendenrug.
Spiervlees: Paard en geit
Orgaanvlees: Kippenmaag, eendelever, rundernier en kippenhart
Prima afwisseling.
Vis: Makreel, haring of zalmkop.
Helemaal goed!
Vanaf volgende week zit dit in zijn menu:
Bot:
konijnnenrugkarkas
geitenrib jong
eendenrug
parelhoenkarkas
kippenkarkas
Prima.
Spier:
rundkopvlees
hazenvlees
lamsvlees
paardenvlees
geitenvlees

Orgaan:
konijnennier
kalkoenhart
lamslever
kalkoenmaag

Pens:
Geitenpens
Runderpens
Ziet er allemaal goed uit!
Ik heb geen menu meer waar precies in staat welk botsoort en spiervlees e.d. hij op die dag moet. Dat vond ik te veel gedoe. Ik let er natuurlijk wel op dat ik zoveel mogelijk afwissel.

Zou ik dan wel vis op een dag kunnen geven dat hij orgaanvlees krijgt? Omdat ik had begrepen dat dat ook laxerend werkt... Of liever alleen op een dag dat hij geen vet spiervlees krijgt?

Milo is een Amerikaanse Stafford reutje. Dus een middenmaatje. Ik probeer het nog een tijdje met twee maaltijden. Mocht het toch niet gaan dan weet ik dat ik naar één maaltijd over kan stappen.
Als je vette vis met orgaanvlees geeft, dan heb je dikke kans dat de ontlasting dun is. Hetzelfde voor een maaltijd met veel pens. Hetzelfde als je orgaanvlees met ei geeft (beide laxerend). Hetzelfde voor een combinatie eend + geit of lam + geit. Vette vleessoorten geven dus ook vaak slappe ontlasting.

Een hele wortel heeft je hond niks aan. Maar wat je wel kunt doen is de wortel koken (stukjes). Dan neemt hij wel weer voedingsstoffen op. Courgette en sperziebonen gekookt vinden ze ook vaak erg lekker. Gekookte broccoli ook. Pureer je rauwe groenten of geef je gekookte groenten? Als je rauwe groenten pureert, is het een goed idee om het met het vlees of orgaanvlees te mengen en het dan een uurtje te laten staan zodat de smaken vermengen. Je kunt trouwens ook bladgroenten geven. Dat is erg gezond.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door