Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door MissPepper
#2069794
Hi,

Heb een menu samengesteld waarbij ik geen gebruik meer maak van kip en/of lam/geit, omdat deze onder de 'heet' vallen, wat jeuk kon veroorzaken, waar mn dame last van had.
Ik krijg verschillende reacties op eerder geplaatste menus ook op andere forums, waarbij ik de ene keer hoor dat ik te hoog zit in bot, en de andere keer dat ik te laag zit.
graag jullie mening.

ze weegt 5 kilo en ik bereken het menu 3% , omdat ze op 2 en 2,5 wat leek af te vallen wat niet de bedoeling is.
ze krijgt eens per week een volledige kwartel of duif en eens per week vette vis of pens.  Deze dagen neem ik dus niet mee in de berekening.
Ik kom dan op het volgende uit:
3% van 5kilo is 150gr per dag.
pens/vis af
kwartel/duif af
150gr x 5dgn =750gr
30% vleesbot = 225
15% orgaanvlees= 112,5
55% spiervlees= 412,5

even week
M. 40gr. eenderugstuk, 110gr. rundvlees
D. 110gr. kalkoennekken, 25gr. konijnenlever, 15gr. nier
W. Runderpens
D. 150gr. Konijnenvlees
V. Kwartel
Z. 75gr. parelhoenkarkas, 75gr. runderhart
Z. 150gr. paardenvlees

onevenweek
M.40gr. parelhoenkarkas, 110gr. kalkoenvlees
D.110gr. eendkarkas , 25gr. lever, 15gr nier
W.150gr haring of sardines
D.150gr rundvlees
V.Duif
Z.75gr. konijnenvoorpoten, 75gr hart
Z. 150gr. paardenvlees



Alle feedback is welkom.
Laatst gewijzigd door MissPepper op do 28 jul 2011, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2072380
Je afwisseling is super!

Ik vind je 30% vleesbot wat aan de lage kant, ik zou persoonlijk liever tussen de 40-50% voeren dan zit je altijd goed.
Voor de rest lijkt me je menu prima.
Door Lizzy
#2072611
[quote="MissPepper"]
Hi,

Heb een menu samengesteld waarbij ik geen gebruik meer maak van kip en/of lam/geit, omdat deze onder de 'heet' vallen, wat jeuk kon veroorzaken, waar mn dame last van had.
Ik krijg verschillende reacties op eerder geplaatste menus ook op andere forums, waarbij ik de ene keer hoor dat ik te hoog zit in bot, en de andere keer dat ik te laag zit.
graag jullie mening.

ze weegt 5 kilo en ik bereken het menu 3% , omdat ze op 2 en 2,5 wat leek af te vallen wat niet de bedoeling is.
ze krijgt eens per week een volledige kwartel of duif en eens per week vette vis of pens.  Deze dagen neem ik dus niet mee in de berekening.
Ik kom dan op het volgende uit:
3% van 5kilo is 150gr per dag.
pens/vis af
kwartel/duif af
150gr x 5dgn =750gr
30% vleesbot = 225
15% orgaanvlees= 112,5
55% spiervlees= 412,5

even week
M. 40gr. eenderugstuk, 110gr. rundvlees
D. 110gr. kalkoennekken, 25gr. konijnenlever, 15gr. nier
W. Runderpens
D. 150gr. Konijnenvlees
V. Kwartel
Z. 75gr. parelhoenkarkas, 75gr. runderhart
Z. 150gr. paardenvlees

onevenweek
M.40gr. parelhoenkarkas, 110gr. kalkoenvlees
D.110gr. eendkarkas , 25gr. lever, 15gr nier
W.150gr haring of sardines
D.150gr rundvlees
V.Duif
Z.75gr. konijnenvoorpoten, 75gr hart
Z. 150gr. paardenvlees



Alle feedback is welkom.




[/quote]

Ik vind dat je pens wel in je berekening mee moet nemen. Want pens is gewoon orgaanvlees. En pens is niet compleet. En als je dame last heeft van jeuk: pens kan ook jeuk veroorzaken. Vis kan ook jeuk veroorzaken. Dus hoe weet je dat het kip/lam/geit is die het veroorzaakt? Heb je een eliminatie dieet gedaan? Ik vind 40% a 50% vleesbot ook beter. En ik mis groenten in je menu.

Handig he, op alle fora je vraag stellen en overal ander advies krijgen :)
Door MissPepper
#2074730
IK heb niet een eliminatie dieet gedaan, echter heb ik begrepen dat volgens de Chinese geneeskunde/voedingsleer, deelt met voedingmiddelen in naar hun thermische werking.
Honden met huidproblemen, zoals die van mij, zou dan gebaad zijn bij vleessoorten die vallen onder de neutrale en koele soorten.
Het is in ieder geval het proberen waard dacht ik.
Het valt nl wel op dat wanneer de vaker in de week kip heeft gehad ze hier veelal op reageert door te krabben.
Ik heb altijd begrepen dat ik pens niet mee moest rekenen? Ik zal nog even kijken naar het botpercentage wat ik voer. Richting 30/40 begrijp ik dus?
Voor wat betreft de groentes, hoor ik verschillende verhalen. De ene zegt dat een hond geen groentes nodig heeft en de ander zegt dat het wel nodig is.
Ik moet zeggen, dat ik haar wel eens bij haar vlees wat rauwe wortel, tauge, boontjes of komkommer geef.
Wat voor groente zou ik nog meer kunnen voeren dan? En moet je dit dan mee rekenen in je menu of kun je dit naast het menu erbij voeren?
Dat je op verschillende forums verschillende antwoorden krijgt vind ik ook wel weer interresant. Zo leer je elke keer weer wat anders en kun je denk ik uiteindelijk steeds meer je eigen weg hierin vinden. Zo haal ik bij iedereen wat tips en trucs vandaan.
Helemaal fijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2075193
Is het risico van allerlei verschillende meningen niet, dat je een menu creëert dat niet meer in balans is?
Ik zou juist óf voor het een óf voor het ander gaan. Ik zou denken dat alle methoden hun eigen gedachten hebben en daarmee een dieet samen stellen. Zou je die dingen gaan verwisselen, krijgt je hond dan wel alles in de juiste verhoudingen binnen? Is mijn idee hoor  ;)

Zelf heb ik ook een hond met jeuk. Die krijgt nu een menu met kip, rund, lam en paard (en groenten).
De pens valt onder orgaan (ben ik vanuit gegaan) en is 50% van de totale hoeveelheid orgaan. Vleesbot heb ik op 50%.
Ik heb bewust voor deze 4 diersoorten gekozen omdat er makkelijk aan te komen is. Mocht de jeuk hier nu niet mee over gaan (de hond heeft altijd brokken gehad, ik gok dat dit de boosdoener is) dan kan ik nog terugvallen op elimineren.
Je gebruikt nu al veel verschillende diersoorten (eend, rund, parelhoen, konijn, paard, vis) dat het straks heel moeilijk zou gaan worden wil je nog elimineren. Dat kan natuurlijk nog wel, maar dan ga je al snel naar producten waar je slecht aan kan komen. Misschien moet je die optie toch nog even in je achterhoofd houden?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door