Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Miranda 1
#2072030
Ik heb me net al voorgesteld in een andere topic, dus bij deze laat ik het achter wegen.

Mijn honden krijgen Lotgering, 100% lamsvlees. Wil je weten waarom alleen lamsveel, lees dan even mijn andere topic, want daar heb ik een vraag geplaatst over het alleen geven van lamsvlees.

Ik heb wel een vraagje over het zelf toevoegen van groente. In het vlees dat ik geef is geen groente verwerkt, dus alleen 100 % vlees. Nou vraag ik me af of ik dan zelf groente toe moet voegen aan het eten?

Ik heb op de site het BARF 'principe' gelezen en daarin lees ik dat honden wel degelijk groente nodig hebben. Ik heb ook gelezen dat veel honden groente niet lekker vinden, maar tot nu toe vinden ze de groente die ik geef wel lekker, dus dat lijkt me geen probleem.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes Miranda
Door Miranda 1
#2072132
Bedankt voor je antwoord.
Oke, dan ga ik dat doen.
Ik ga het eerst 'uitproberen' met koken, want ik heb geen keukenmachine. Dus dan is dit op het moment het makkelijkst.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2072175
[quote="mirjansen"]
Bedankt voor je antwoord.
Oke, dan ga ik dat doen.
Ik ga het eerst 'uitproberen' met koken, want ik heb geen keukenmachine. Dus dan is dit op het moment het makkelijkst.
[/quote]

HIer krijgen ze altijd licht gekookte groenten. Datgene wat wij ook eten, daar kook ik wat meer van. :)
Door Miranda 1
#2072238
Wij koken heel weinig groente appart. We zijn niet van de aardappels, groente, vlees. Ik denk dat ik voor hun dan gewoon wat groente ga halen, dit kook en dan invries voor x aantal dagen.
Hoeveel soorten groente per week kan ik het beste geven? Of kan ik gewoon uitgaan van 1 soort groente per dag?
Behalve de dingen die ze niet te vaak mogen, maar die staan duidelijk hier op de site.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2072259
Hier krijgen ze zo'n vier soorten per week en dan 1 soort per dag, soms 2. Wij zijn ook meer van de roerbakhussels, maar als ik daar dan b.v. Broccoli in doe dan gooi ik wat ik over heb in een apart pannetje. Officieel moet het natuurlijk een mix van rauwe groenten ziijn, maar omdat ik die enkel tegen de keukenkaastjes aan terugvond en ze het me echt niet in dank afnamen dat dat in het bakkie lag ben ik gekookte stukken gaan geven en dat vinden ze wel lekker hier.
Door Staftime
#2078670
[quote="mirjansen"]
In het vlees dat ik geef is geen groente verwerkt, dus alleen 100 % vlees.

[/quote]

Zit er wel bot en orgaan in?
Of echt alleen spiervlees?
Want anders moet je nog veel meer toe gaan voegen dan alleen groente.
Door KarinM
#2081334
Ja hoor dit zijn de NRV percentages. Ik heb ook een tijd Lotgering gegeven voor mijn pup maar nu niet meer nu stel ik zelf samen. Ik voeg sinds kort ook groenten toe. Ik pureer het wel, soms met een beetje yoghurt/karnemelk er bij. Ik weet dus niet waarom je alleen lam geef, maar afwisseling zou natuurlijk beter zijn. Heb je andere topic niet gelezen. Vind wel als je alleen maar Lotgering geeft je dan wel 1 tot twee keer in de week "hoogwaardig" spiervlees zou moeten geven het liefst van een ander dier dan je al geeft. Maar in jou geval geldt dat dus niet. Ik deed altijd 4 dagen lotgering en dan om en om: dus 1 dag alleen pens met een rauw eitje, de volgende dag spiervlees en d e volgende dag bot/orgaan. Dit omdat het spiervlees welke gebruikt wordt in Lotgering niet zo kwalitatief hoogwaardig is (zenen).
Door Miranda 1
#2081345
Ik geef alleen lam omdat mijn hond allergisch is voor andere dieren, ik weet alleen nog niet precies welke dieren. Ik ben nog bezig met het uitzoeken van welke dieren. Ik denk sowieso kip.
Ik wist niet dat het goed is om er iets bij te geven. Verklaard dit ook waarom lotgering in prijs scheelt met andere merken?
Door KarinM
#2081350
Dat speelt wel mee, maar lotgering verpakt ook niet commercieel (gerold in folie), geen reklame campagnes etc. Daardoor is het voer ook goedkoper dan overige kvv's. Ik heb gehoord dat ze ook hun voer binnenkort willen laten analyseren, en dat het dan misschien wel wat duurder zou worden.
Ik weet dat Lotgering ook uitsluitdieet rund heeft, dan kan je dat inderdaad de volgende keer proberen. Wat wel voor meer afwisseling zorgt is als je dan op zo een spiervleesdag (zoals in mijn voorbeeld) je kan kijken wat je hond wel aan kan. Eend, geit o.i.d. Ik weet niet waar je woont, maar in Rotterdam heb je IC slager (Islamitsche slager) met veel keus en je bent niet gebonden aan grote hoeveelheden te kopen, dus kan je het makkelijker uitproberen. Heb je ooit vuile pens geprobeerd?
Door Miranda 1
#2081357
Klopt, hun voer gaat duurder worden door de analyse.
Ik heb de laatste keer vis erbij besteld om te kijken of hij daar tegen kon. Ik dacht dat dat alleen vis was, maar er zit ook lam en rund bij, dus dan is het nog niet 100% zeker.
In mijn andere topic heb ik het er ook over om een uitsluitdieet te doen en dan misschien zelf te gaan BARFen.
Hij heeft wel rund compleet gehad van Farmfood en smuldier. Hier deed hij het ook goed op. Alleen Farmfood is erg duur, hij eet ruim 1 kilo per dag en dan ben ik 35 euro per week kwijt aan Farmfood kvv. Alleen voor mijn Berner, beetje duur dus.
Ik woon naast Utrecht en daar zijn ook meerdere islamitische slagers. Ik zat daar idd aan te denken. Ook omdat ze daar veel andere dieren hebben, deze tip heb ik ook hier ergens gelezen.
Ik zit dan alleen nog te twijfelen of ik volledig over wil op BARF of dat ik als basis de lam neem van lotgering en vanuit daar ga kijken waar hij wel tegen kan.
Hij is net 1 jaar en nog volop aan het groeien, dus hij moet wel alles goed krijgen. En dat vind ik wel een beetje spannen met BARF. Aan de andere kant, niet alle kvv's zijn ook 100% zoals je het zou willen. En zoals jij al zei, dan moet je er nog dingen bij gaan geven.
Door KarinM
#2081384
Let wel op de percentages. Als je het doet zo als ik voorstel kom je goed uit (heb ik al eens uitgerekend) maar je moet dan zeker 4 keer lotgering geven niet minder want dan zijn de percentages niet goed in balans. Het lijkt mij heel erg handig om naast 4 keer lotgering (lam of rund) zo uit te proberen wat ze wel lusten. Islamitische slagers hebben over het algemeen veel variatie (geit,rund,kip,kalkoen,kalf etc.) Als je er dan een beetje uit bent kun je over gaan op zelf samenstellen of dat nu BARF percentages of NRV percentages zijn dat is aan jou. Op de site gelukkig dier zit een calculator voor beide methoden, heel gemakkelijk. Ik vind het ideaal. Ik ben nu  op vakantie in buitenland en ik duik gewoon een slager in en stel het samen, iets beperkter in mijn keus maar voor drie weken vind ik dat geen probleem. Ik voeg behalve groenten (gekookt en gepureerd) ook nog pitten (zonnebloem, pompoen, pijnboompitten (gemalen) en kruiden (vers gemalen bewaar ik in diepvries) toe. Ik tel dit niet bij de percentage op . De laatste twee genoemden doe ik twee keer per week. Ook geef ik sochtends huttenkase/karnemelk/honing en twee keer per week knoflook.
Ja dat van de vis dat wist ik. Je had misschien om te proberen beter eerst gewoon zalmkoppen (op de markt) kunnen halen of een andere gezonde vissoort.
Een kg. per dag is best veel ik kan dan best snappen dat je voor lotgering hebt gekozen. De andere kvv's zouden dan wel erg duur worden.
Zelf samenstellen is volgens mij het goedkoopst (bij mij dan maar ik heb twee dwergpinschers). Omdat ze zo klein zijn bestel ik voor drie maanden en maak een menuutje voor die drie maanden.
Ik vind zelf samenstellen ook wel erg leuk, als je er eenmaal aan begint..... wil je niet meer anders.
Door Miranda 1
#2081395
Wat jij voorstelt is misschien wel handig als overgang naar helemaal BARFen. Dan kan ik er alvast aan wennen, en langzaam overgaan. Zo van de ene op andere dag vind ik toch spannend. Maar volgens mij vinden heel veel mensen dat.

De laatste levering van lotgering ging niet goed, dus ik heb kraakbeen van ze gekregen. De honden vonden het heerlijk. Mijn Golden begon er gelijk aan alsof het een kluif was. En mijn Berner vond het een beetje raar en onwennig. Maar ze vonden het duidelijk heerlijk. En dat vond ik totaal niet erg om te geven. Net alsof ik zelf een kippepoot ofzo heb.

Bedankt voor je reacties.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door