Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2071330
Van KVV nu toch over gaan op Barf.
Iemand nog aanvullingen en/of tips?
Graag zou ik ook willen weten of het een goed gevarrieerd menu is. (om mee te beginnen)
het is de bedoeling het gehele menu te malen om vervolgens door elkaar te mixen en er zo dagportie's van te maken.
Wil de 390gr per dag verdelen over een keer of 2-3 maaltijden.
Hoe houden jullie in de gaten of echt elke poezel/hond 'zijn' portie opeet en het niet opgegeten word door een collega-huisdier?

Het betreft hier 3 katten; iets ruim gerekend kom ik aan totaal 390gr per dag= 2730gr per week = 10920gr per maand.

Spiervlees; 4912gr p/m. 5000gr gerekend:
- 1kg Kippennekken
- 1kg Kippenrug/karkas
- 1kgKwartelkarkas
- 1kgeendenrugstuk
-1kg Parelhoenkarkas

Spiervlees (vond ik moeilijk samen te stellen!); 4368gr p/m; 4,5kg gerekend:
- 500grKalkoendijvlees
- 500gr Eendspiervlees
- 2kg Runderkopvlees
- 1kg Mager paardenvlees
- evt 500gr hert


Orgaan 1640gr p/m; 2kg gerekend::
Is het voldoende om de Kiezebrink orgaanmix te voeren?
Konijnnier 25%
Eendlever 25%
Kipmaag 25%
Rundhart 25%

Daarnaast zullen ze regelmatig nog extra aan kuikens krijgen en evt wat extra muis, kippennek oid om de tanden goed schoon te kunnen houden.
Nog iemand tips voor 1 dame die niet zo van het kauw-werk is in geval van een schoon gebit te kunnen behouden?
Kuikentje is denk ik niet voldoende als kauwwerk, maar is wel zo goed als het enigste waar ze nog moeite voor wil doen..
Laatst gewijzigd door tripkippiej op za 06 aug 2011, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2071400
Denk dat je meer respons in de kattenhoek zult krijgen  ;)
Qua variatie zit je iig wel goed.
Kwartel is erg zacht bot, zal ze daar moeite voor willen doen?
Zo ja, vooral niet malen en gewoon in 3en knippen.

Hier eten ze een flink stuk uit mekaar om te voorkomen dat ze in mekaars bakken zitten, maar het meeste spul vinden ze zo lekker dat de bakken gelijk leeg gaan.
Voor opa limpy die wat langzamer eet geldt dat de anderen van zijn bak moeten afblijven (wat ze meestal ook braaf doen)

Muizen zijn errug duur en daarom krijgen ze het hier niet zo vaak, hamsters en gerbills zijn wat goedkoper als je toch prooidieren wilt voeren
#2071426
Thanks voor je respons!
Er staat een topic van mij in de kattenhoek; maar aangezien ik waarschijnlijk deze avond ga bestellen (word straks terug gebeld door leverancier) wilde ik graag al wat reactie's hebben ;)

Muizen zijn ze ook niet super gek van; om mee te spelen wel maar echt opeten doen ze niet.
Vooral kuikens zijn ze helemaal wild van
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2071457
Ziet er goed uit, ook nette afwisseling!
Ik kom op de volgende percentages:
vleesbot: 45,45%
spiervlees: 36,36%
orgaan: 18,19%
Die zijn ook prima.

Dus bestellen maar  :biggrin2:

De katten hier eten ook gemalen barf. Ze krijgen dit gewoon in ieder hun eigen bakje een stuk uit elkaar.
Ze eten het altijd gelijk helemaal op, dus geen probleem dat de een van de ander opeet.

De mix van kiezebrink is prima qua percentages orgaan.
#2071466
Weten jullie toevallig ook of het rundvlees zonder bot van Kiezebrink onder spiervlees valt?
Caroba levert oa dat, maar kon Kiezebrink niet meer bereiken vandaag om dat na te vragen..

Waarschijnlijk kan hij niet aan kwartelkarkas en parelhoenkarkas komen, dus zal ik daar vervangers voor moeten zoeken.
Is Konijnenkarkas een goede vervanger? En is dat een beetje te malen met een 8mm schijf?

Kalkoendijvlees & Eendspiervlees is ook moeilijk zei hij, maar zijn collgea ging nog even rondbellen.
Alles van Kiezebrink kan hij zowiezo leveren.
Met Lupa heeft hij géén contact maar hij ging proberen of ze ook wat van categorie spier-vlees van hun in het assorti konden krijgen.
Hij dacht van niet, omdat ze hun als een grote 'concurrent' zien, doordat Caroba snel kan leveren.

Iemand nog ideeën?
Door Limpy
#2071483
Rundvlees zonder bot is idd spiervlees,als je dan rund-paard-hert(die gemalen van KB) dan zit je ook al aan 3 soorten spiervlees.

Je zou ook nog de zalmmix als vleesbot kunnen geven (de meegemalen graten tellen dan als vleesbot, is ± 35% in deze mix)
Door Limpy
#2071489
Ow ja, met eend en kip zit je dus aan 2 diersoorten qua bot, konijn zou er idd dan bijkunnen ja.
Geen flauw idee of dit te malen is (ik maal alleen maar beetje kip en parelhoen)

Die zalm zou ik niet vaker dan 1x p/week geven, is wel goed voor de omega3.
#2072570
Geloof dat ik hazenvlees ook gehad heb en dat ze er inderdaad niet zo'n fan van waren.
Zelfde met alle vis-soorten, terwijl de vis die in Tinlo Cattery-mix verwerkt zit, dat eten ze dan weer wel.
Bozita Zalm (pakjes natvoer) eten ze ook, volgens mij voornamelijk doordat de kitten het wél eten.
Gisterochtend wist Caroba nog niets, had paar mails geverstuurd en hij had nog een bel-afspraak dus hij gaat me vandaag nog iets latan weten.
Ik ook wel nodig, want de vriezer raakt nu aardig leeg!

Daarnaast heb ik gister m'n Westmark 10 met extra 8mm schijf binnen gehad :D
Mijn vader werk op een sociale werkplaats (ivm lichamelijke dingen), op een metaalafdeling.
Hij gaat als de vakantie voorbij is, de 4,5mm schijf meenemen naar het werk en hem omtoveren tot een 10-12mm :biggrin2:
#2072649
Keurig menu zo, niks mis mee! Als bot zou je idd konijn kunnen toevoegen, da's meestal goed te malen idd. Haas is behoorlijk hard, hier vinden ze het geweldig.

De katten krijgen hier 4x (frummels) en 1 a 2x daags (ouwe katten) te eten. Ik laat niks staan, ook niet voor de frummels, ik sta er bij terwijl ze eten en zorg dat ze elk uit hun eigen bak eten. Als het op is of als ze weglopen haal ik de bakken weer weg. Zo weet ik zeker dat iedereen krijgt wat voor hem/haar bedoeld is.
#2072901
Hetgene wat ik wil bestellen.
helaas moet ik voor 4 maanden gelijk bestellen om aan de 125e te kunnen komen.
Het is geworden:

Vleesbot 5x4= 20kg
4kg parelhoenkarkas
2kg kippennekken
2kg eendenrugstuk
4kg kwartelkarkas
4kg eendenkop
4kg kippenkarkas

Spiervlees 4,5x4= 18kg
3kg eendenvlees
3kg konijnenvlees
2kg rundvlees
2kg Kalkoendijvlees
1kg paardenvlees (mager)
1kg lam
4kg runderkopvlees
2kg kippenvlees

Organen 1640x4=6550; 7kg genomen
2kg orgaanmix kiezebrink
1kg konijnenorgaanpakket
1kg runderorgaanpakket
1kg kippenlever
1kg lamslong
1kg kalkoenhart

Kan ik met deze bestellen een goed gevarrieerd menu van 4 maanden geven?
Ben dan van plan om toch 4 verschillende mixen te gaan maken
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door