Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2071876
Hallo allemaal!

Afgelopen woensdag heb ik voor het eerst vers vlees ingekocht.
Nu is het bijna allemaal verpakt per kilo.

Mijn vraag is: wat is nu een handige manier van portioneren?
Gisteren was ik vrij en heb ik steeds 3 stukken laten ontdooien totdat het snijdbaar was.
Die stukken heb ik om de beurt gesneden, in zakjes gedaan, dichtgemaakt en zo snel mogelijk weer ingevroren.
Op zich ging dit goed, maar als ik na de vakantie weer moet werken weet ik niet of dit wel handig is.

Bijkomend nadeel is dat het allemaal hele kleine zakjes zijn geworden.
Spiervlees is bijvoorbeeld maar 200 gram per dag. Kippennekken 280 gram per dag.
De hele vriezer ligt nu vol met kleine zakjes.

Mijn vraag aan jullie: hoe doen jullie dit?
Wat is een handige manier? De bedoeling is straks om voor 3 maanden vlees te halen.
Door Martine-Tom
#2071880
Ik gooi alles per kilo in de vriezer, haal er per week (ongeveer) een aantal kilo's uit (wat spier, wat orgaan en wat botten) maak daar dagporties van wat ik overhou leg ik weer in de vriezer en haal ik er de volgende keer weer uit.
Je krijgt er vanzelf wel een routine in, iedereen zal het op zijn of haar manier doen.
Ik heb eerst ook alles in zakjes geportioneerd maar Tom eet 150 gram (maximaal!) op een dag, als ik spier of bot in zakjes doe heb ik van 1 kilo meer dan 10 zakjes :o
Nu doe ik het dus maar in zijn bakje wat ik in zijn geheel invries, een stuk of 5 per keer.
Door Jump
#2071882
Hier eten ze samen 1 kilo per dag.Ik haal om de dag 1 kilo vleesbot uit,daar doen ze 2 dagen mee.
En om de dag 1 kilo spiervlees,daar snij ik de helft vanaf,de rest terug in de vriezer.
De andere dag pens/orgaan,dat is het enige wat ik wel vooraf portioneer en in zakjes doe.
En de groentemix maak ik 0ng.1x in de maand zelf en gaat ook met 100gr in zakjes.
Door BlissSpirit
#2071883
Tja, ik ben misschien een muts, maar alles wat hier binnenkomt aan vlees voor de dames wordt gelijk zodra het te verwerken is, in porties verdeeld en weer in de vriezer gedaan.
Heb zo altijd alles voor het grijpen in de goede hoeveelheid en ik persoonlijk vind dat er veel meer in mijn vriezer past dan waneer ik al die grote bevroren hompen er in gooi  :D
Nadia heeft een topic gescheven over de indeling van haar vriezer en moet zeggen, het werkt super.  :thumbsupup:

De ervaringen hier zijn dat er maar een derde aan Barf spullen in je vriezer kunnen van het aantal liters vriezerruimte.
Maar ik kan op deze manier dik 200 kilo kwijt in een 400 liter vriezer.

Het is wel ff werk  ;), maar ach, houdt me van de straat  ;D
Door Minhie
#2071884
Als ik een hond had die volwassen is, dan had ik denk ik porties gemaakt wat betreft hoeveel de hond per dag eet..
Nou is het met kaiyou zo dat hij elke dag soort van compleet eet, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Voor kaiyou had ik dus een weekmenu gemaakt waar hij bijna elke dag hetzelfde maakt en daarop gebaseerd porties indelen.

Mijn vriezer zit trouwens ook vol met zakjes  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2071891
Ik moet porties maken van 500 gram voor 2 honden.

Ik doe het per 500 gram in een boterham zakje en dan alles in een diepvrieszak, bij de action hebben ze een fijne grote maat diepvrieszak.
Door Anne in Zweden
#2071895
Bij zulke kleine dagelijkse hoeveelheden kun je denk ik het beste één keer in de twee weken of zo (of in de maand, of in de week, net wat jouzelf het beste past) een zaterdag- of zondagmiddag reserveren voor het portioneren. Het is niet erg als vlees voor de honden wordt ontdooid en dan weer wordt ingevroren, daar ondervindt een hond geen nadeel van.

Verder zou ik in plaats van zakjes afwasbare bakjes gebruiken; dat scheelt een hoop geld en milieuvervuiling, en bij het ontdooien blijft het vleesvocht erin zitten, wat je kunt meevoeren.

Kijk in de bieb even naar het topic van Nadia inderdaad, over hoe je je vriezer heel geschikt kunt indelen in vakjes. Hebben wij hier ook zo gedaan, en het werkt perfect. Je weet van ieder vakje dan wat erin zit en hoeft dus nooit te zoeken. Wij hebben een vriezer voor het botwerk en het orgaan, daar zitten zes vakken in, en dan is er boven de motor nog ruimte voor het eten van de katten, en een vriezer voor het vlees met vier vakjes; de ruimte boven de motor in die vriezer is gereserveerd voor pens. Harstikke handig, dat verhaal van Nadia!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2071911
Naar die bakjes ben ik inderdaad nog op zoek.
Ga van de week eens naar de action, kijken of ze daar goedkopere hebben dan bij de Sligro.

Bedankt voor de tips allemaal!
Door Lonaa
#2071928
Hope schreef: Naar die bakjes ben ik inderdaad nog op zoek.
Ga van de week eens naar de action, kijken of ze daar goedkopere hebben dan bij de Sligro.

Bedankt voor de tips allemaal!
Bij de action hebben ze wel hersluitbare zakjes. Die doen het erg goed. ;)

Ik verdeel ook als het hier komt.
De katten eten samen 600 gram per dag. Dus alle spiervlees en vleesbot wordt per 600 gram verpakt.
Het menu van de honden heb ik zo aangepast dat dat ook past.
Sally krijgt per dag 150 gram spiervlees en 150 gram vleesbot. 1 x vleesbot met een ruime hoeveelheid pens. en 1 x vleesbot met 150 gram orgaan. :)
Indy krijgt 450 gram van elk. :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2071931
Maak jij er dan meteen "menu's" van? Dus vleesbot en spiervlees bij elkaar?
Of alles gewoon los verpakt?

Ik heb nu (als voorbeeld) 30 zakjes kippennekken, 10 zakjes paardenvlees, 10 zakjes runderhart etc.
Door Lonaa
#2071942
Hope schreef: Maak jij er dan meteen "menu's" van? Dus vleesbot en spiervlees bij elkaar?
Of alles gewoon los verpakt?

Ik heb nu (als voorbeeld) 30 zakjes kippennekken, 10 zakjes paardenvlees, 10 zakjes runderhart etc.
Ja, dat heb ik ook.
De katten eten om en om. De ene dag spiervlees, de dag erop vleesbot enzovoorts. Af en toe wat orgaan of eendagskuiken erbij.
De honden krijgen 5 dagen spiervlees, 7 dagen vleesbot, 1 dag pens en 1 dag orgaan en 1 dag vis erbij.

Spiervlees dus verpakken per 600 gram, net als vleesbot en orgaan. :)

Voor vandaag pak ik dan bijv. paardenvlees voor de katten. En voor de honden konijnenkarkas en hertenvlees. :)
Morgen krijgen de katten dan kippenkarkas en de honden hazenschouder en pens. :)
Door Lonaa
#2071944
Dit is mijn basis, zeg maar:

Sally, 17 kg 2 % 320 gram per dag = 2240
50 % vleesbot = 1120
35 % spiervlees = 784
15 % orgaan = 336
extra: vis, groente, ei, yoghurt

7 dagen 160 gram vleesbot
5 dagen 150 gram spiervlees
2 dagen 150 gram orgaan = 150 gram orgaan en 150 gram pens


Indy: 30 kg 3 % = 900 gram = 6300 gram per week.
50 % vleesbot = 3150
35 % spiervlees = 2205
15 % orgaan = 945
extra: vis, groente, ei, yoghurt

7 dagen 450 gram vleesbot
5 dagen 450 gram spiervlees
2 dagen 450 gram orgaan = 450 gram orgaan en 450 gram pens

Poessies: 4 kg. 4% = 125 gram per dag = 875 per week
6 poessies = 5,250 kg
60 % vleesbot = 525 gram 3,150 kg per week
25 % spiervlees = 220 gram 1,313 kg per week
15 % orgaan = 131 gram 0,788 kg per week

4 dagen 750 gram vleesbot
3 dagen 750 gram spiervlees
1 x 300 gram orgaan

Daar varieer ik een beetje op. Ik heb nu wel 6 katten, maar 1 eet niet alles, dus die krijgt wat anders. Met katten barfen (vind ik) sowieso lastig.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2071979
Iedereen zal zijn eigen handigheidjes hebben met het portioneren.
Toen ik nog 3 kleine honden had, maakte ik zodra het vlees binnenkwam portie's.
Maar dan wel zo dat ik het vleesbot niet hoefde te portioneren, scheelde weer de helft  ;)
Ze kregen dan 6 dagen 500gr vleesbot, dus dat is 1kg in de 2 dagen.
De andere dingen gingen in portie's in de vriezer. orgaan en groente in bakjes en spiervlees in zakjes.
En alle zakjes spiervlees weer in 1 grote boodschappentas. En de vleesbotsoorten ook per soort in een boodschappentas.

Nu hebben we meer honden en portioneer ik nog steeds als het vlees binnenkomt, dan is alles gelijk weg en hoef ik er niet meer over na te denken.
Wel gaat alles nu per kilo de vriezer in, want ze eten 3kg per dag. Erg handig  :biggrin2:
Door El budha
#2071988
Hier wordt ook alles geportioneerd als het binnenkomt.
Gelukkig voor mij eten mijn 2 honden samen bijna 1 kilo vleesbot en 1 kilo spiervlees. Daar ben ik dan wel snel mee klaar. Het spiervlees snij ik wel in handige blokken voor de honden en vacumeer en seal het dan in.
Voor de katten is het heel wat meer werk. Hun spiervlees snij ik eerst heel klein en vacumeer hun porties. Scheelt veel ruimte in de vriezer!
Het vleesbot voor de katten gooi ik door de vleesmolen en vacumeer deze porties ook.
Door hannabelgje
#2072001
ik maak ook porties als het binnenkomt. Ik voer per dag compleet dus ik maak ook dagporties, voor een dag spiervlees, voor een dag vleesbot en voor een dag orgaanmix(die maal ik en doe ik in bakjes die ik invries). Bij grote hoeveelheden bijvoorbeeld 10 kg kipsnippers doe ik het in een boodschappentas in de vrieskist. Dan hoef ik niet al die zakjes te schrijven.
In mij grote vrieskast ligt mijn vleesbot en dat ligt per vak gesorteeert, een vak met eendennekken, een vak met kippennekken, vak met eendenvleugels, 1 vak is voor de soorten die minder gevoerd worden zoals de geitenribben, haaskarkas enzo, daar heb ik nooit zoveel voorraad van.
In de andere vrieskast heb ik een lade met spiervlees en een lade met orgaanvlees wat niet gemalen is. Zo blijft alles netjes terug te vinden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door