Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#2070503
Sinds gister is Loki lusteloos, mauwerig en ik voelde dat hij erg mager was (was me eerder nog niet opgevallen dat hij zo! mager was vanwege zijn dikke halflange pluisvacht) Vandaag gewogen en ik schrok me rot.. 3 kg afgevallen.
Vandaag naar de da.
Er is bloedonderzoek geweest en er is al wat uitslag van.

Zijn TE is te hoog (86 grenswaarde 77)
zijn Glu ook (is dat glucose?) (6.6 grenswaarde 5.7)
Zijn kreat (234  grenswaarde 164)
GPT (544 grenswaarde 105)
Alk F (450 grenswaarde 123)
dit is allemaal afwijkend. (te hoog.)

Verder zover bekend nog geen afwijkingen. maar morgen komt er nog een verdere uitslag van eiwitspectrum? of zoiets en de galwegen.
De DA zei dat zijn lever en nierwaardes verhoogt zijn. (kreat en gpt denk?)

Maandag heb ik een afspraak met de echokliniek voor een echo van zijn lever e.d.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
DA denkt aan lympoma (schrijf je dat zo?) omdat hij zo jong is (4 jaar net geworden)

Hij eet erg slecht, ik heb hills blikjes mee gekregen en als hij niet eet moet ik hem dwangvoederen.
Ik heb een schema gemaakt met elke 3 uur (ook 's nachs) 35 gram hills en 25 gram water. Dan krijgt hij per dag ruim 2 blikjes binnen. (dat was meer dan prima zei de da)
Wil hij meer ook prima natuurlijk.

Hij eet niet echt, maar likt er wel wat aan. Hoe krijg ik het extra lekker voor hem? als ik het met een spuitje in zijn bek spuit dan eet hij het wel op, dus dat ga ik nu dgewoon doen. (die elke 3 uur dus, is dat een beetje een ok schema?)

Normaal at hij super.. zelfs pens van de honden.
warrig stukje maar ik ben wat van slag

groetjes Evy

edit: wat aanvullingen en waardes
Laatst gewijzigd door Evy_JD op wo 27 jul 2011, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#2070536
de da zei ook dat zijn eiwit te hoog was, lees nu net dat, dat kan komen door de eiwitten in het eten.
Hij heeft gister niet heel veel gegeten, maar wel een klein beetje en gewoon kvv.
Zouden de waardes bij vers etende katten niet anders zijn dan bij brok etende katten?
#2070656
Wat vervelend dat Loki zo ziek is!
Ja, creatinine en ureum zijn bij vers-etende dieren wat verhoogd maar niet dramatisch veel hoger. En zo te lezen is er echt wel wat mis met Loki helaas. Glucose moet je bij mensen iig een aantal keer meten om een goede waarde te krijgen, als je net gegeten hebt kan het soms even aan de hoge kant zijn.

GPT en Alk F zijn leverwaardes en die zijn echt hoog. Is hij een oosterse kat? Die schijnen hogere GPT-waardes te hebben maar dan nog niet zo hoog.

Eiwitten te hoog wijst op een ontsteking en heeft niks te maken met vers voeren. In vers zit niet overmatig veel eiwit.

Ik denk dat de da lymfoom bedoelde. Hier http://www.felissana.nl/dutch/text/fold ... 3-2002.pdf vindt je informatie over lymfomen.

Ik heb zelf een hekel aan dwangvoeren met spuitjes in de bek. Het risico dat er iets in de longen terecht komt is best groot en dan ben je helemaal in de aap gelogeerd. Ik prop dus gewoon lepels/klonten iets aangelengde Hills-meuk in de kat. Drinken kun je vaak nog bevorderen door een beetje kattenmelk door het water te doen of wat zelfgetrokken bouillon zonder zout.

Sterkte met Loki!
#2070682
Ik heb de da er ook nog even over gebeld (over het vers voeren), die zou me nog terug bellen.
Ureum is niet verhoogt tenminste als de ur dat betekend die is 5,8 grenswaarde is 11,9.
Ik denk dat hij nu al ruim 1/3 blikje hills op heeft.
echt dwangvoederen is niet nodig gelukkig, hij likt het op en stribbelt niet tegen als ik het in zijn mond spuit (Via de zijkant achter zijn kiezen hele kleine beetjes tegelijkertijd)
Loki is een kruising ragdol/noorse boskat dus geen siamees oid.
kattenmelk, water en verschillende kleine hapjes staan klaar dus hij kan kiezen, zo anders nog ff een bouilonnetje trekken.
ik zelf ben bang dat hij gewoon te wenig gegeten heeft en daardoor zijn lever vervet is.. tenminste... daar hoop ik op want dat kan verbeteren. lympklierkanker wil ik liever niet aan denken.
ik ga ff je link lezen, bedankt voor je reactie.
Door Lil
#2070695
Vorig jaar is Scooby ook heeeeeel ziek geweest. Toen ook die eiwitwaardes toren hoog. Mijn da zei meteen: vers gevoerd, dan heeft ze een behoorlijke ontsteking. Volgens haar ernstiger dan bij brokkenkatten. Zij is trouwens niet van dwangvoederen en heeft een eetlustopwekker gegeven en dat hielp gelukkig. Verder heb ik toen ook alles gegeven wat ze wilde. Helaas was dat tijdelijk brok, maar goed bij leververvetting is eten belangrijker dan wat het is. Toen ze beter was ging er gewoon weer kvv in.
#2070720
de da zei geloof ik dat het geen ontsteking was, heb wel veel proberen te vragen, maar het ging ook een beetje langs mij heen eerlijk gezegt.
Hij ligt nu nog steeds onder het bed en wil er niet onderuit komen, normaal is hij de enige die direct komt als ik roep, arme kat...
Hij is ook helemaal geel :-( dat me dat gewoon niet opgevallen was... echt super stom.
Er staat een plateutje voor hem met kleine hapjes, kvv, Animondablikvoer, snoezepoesblikvoer, melk en water.
mocht hij niets eten geef ik elk uur 15 cc omgeroerde (dus niet aangelengt ivm verslikking) hills.
de andere katten zitten weg gesloten zodat ik kan zien of hij plast en de wekker staat elk uur zodat als ik in slaap val ik wakker word om voer te geven.
Vanmorgen heeft hij een ietsiepietsie whiskasmeuk gegeten (zelfstandig) en nu dan al aardig wat hills.
misschien wat overdreven elk uur, maar mocht het echt een leververvetting zijn, wat ik hoop is elke keer kleine beetjes beter las ik en hoe meer enrgie hij binnen krijgt hoe meer zijn lever kan herstellen lijkt me.
#2070943
Het is zeker belangrijk dat hij blijft eten, al is het dan blikmeuk. Kruimel is ook een keer heel erg ziek geweest, ineens torenhoge leverwaardes, nieren deden gelijk ook maar mee, koorts, niet eten natuurlijk. Da stond voor een raadsel, heeft toen maar prednison en ab gegeven, zo van, als we niks doen gaat ze iig dood. En ik heb 3 weken dwanggevoerd, dat liet ze goed toe maar zelf eten deed ze niet. Ze is daarvan ook weer hersteld, tot op heden geen idee wat er mis was.
#2070960
Hij eet nu niets meer zelf, maarja hij heeft al bijna een heel blikje hills ad op (in 12 uur)  en 1 blikje in 24 uur was al ok dus ik denk dat hij gewoon vol zit.
Net liep hij alweer op de gang ipv onder het bed te zitten en ging hij liggen rollen over de grond om over zijn buik geaait te worden. nu zit hij weer onder het bed, maar goed, hij was weer even ietsies actiever.. nog niet veel maar goed hij voelt zich natuurlijk ontzettend beroerd.
Ook heeft hij eindelijk geplast want dat had hij de hele dag nog niet gedaan.
zo nog wat hills geven en dan even 3 uurtjes slapen, hebben we beide even rust :-) en slaap hersteld zeggen ze ;-)
#2071092
hij wil geen kvv, geen snoezepoes, geen gourmet en geen hillls, maar wel... whiskas puur hahaha.
niet veel maar buiten de hills om die hij ook gewoon krijgt, eet hij ook zelfstandig en hij mauwt weer.
vanmorgen vroeg was hij 1 ons zwaarder, dus daar ben ik ook al blij mee.
dus ik hoop echt dat het alleen een leververvetting is of een ontsteking en geen kanker.
#2071189
gister een deel, vandaag een deel en morgen weer een deel.
bij de echo maandag word er direct verteld wat ze zien begreep ik uit de folder.
net dronk hij uit het toillet  :biggrin2: en lag hij gezellig op bed ipv eronder. ooh en hij heeft ook nog een x geplast!
#2071312
bij de da had hij nu wel koorts (39,7) , de dierenarts van gister dacht eigenlijk niet dat het fip was, deze misschien wel, dus een beetje buikvocht oid afgetapt, geen bijzonderheden, dus geen natte fip.
ivm de koorts zou het een ontsteking kunnen zijn galwegzuren zijn extreem verhoogt (605 ipv onder de 13!!!!!!!!)
ik heb weer 8 blikjes hills mee genomen en probeer hem zo veel mogelijk vocht en eten te geven.
ik hoop maar niet dat hij misselijk word van de ab die ik mee gekregen heb.
wat zou nu het beste zijn? 10 tot 15 cc per uur proberen te geven (naar voor hem, want dan heeft hij amper rust) of elke 2 of 3 uur en dan iets meer?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door