Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door *poes*
#2070144
Ik vind nergens een plek waar ik me voor kan stellen als nieuw lid, dus dat doe ik dan maar even in mijn eerste post. Ik ben Marloes, 23 jaar. Ik kom uit Nederland en woon op kot in Belgie, waar ik Diergeneeskunde studeer. Ik heb een katertje van 1 jaar, Beau, ik heb hem als kitten uit het asiel gehaald, hij is de meest geweldige kat die ik ooit gekend heb! En ik heb 7 tamme ratten genaamd Ka-ru, Kasumi, Kemuri, Mizu, Maru, Yoru en Yuki.
Beau krijgt sinds hij bij mij woont KVV, eerst Tinlo (uit Nederland) en nu Carnibest. Hij lust alleen helaas maar 3 smaken van Carnibest: kip, rund en lam. En hij eet het niet supergraag, hij heeft soms dagen dat hij helemaal niet wil eten.. Ik wil hem wat meer variatie in diersoorten en merken geven en misschien ook eens proberen of hij Barf wil eten. Nu ben ik gewezen op deze website: http://www.hondjegezond.be, die hebben allerlei barf producten en ook KVV. Ze hebben Haak's barf en ik heb het nagevraagd en ze kunnen de kattenvariant voor me bestellen. Ze verkopen ook Degomeat (KVV), dat zou geschikt zijn voor honden en katten, kent iemand hier dat merk? Wat zijn jouw ervaringen ermee?
En ik wil eens proberen of Beau barf wil eten. Ik heb al veel hulp gekregen van "burretje" op het Katplaza forum en heb besloten om te beginnen met parelhoenkarkas, runderspiervlees, kippenhart, kippenlever en kippen/konijnennier (eigenaar van hondje gezond moet nog kijken of hij aan een van deze twee kan komen, want nu verkopen ze alleen rundernier) in de volgende verhouding: 35% vleesbot, 50% spiervlees, 9% hart, 4% lever en 2% nier.
Tips zijn welkom!
Door Limpy
#2070264
Hallo en :hi:  en wat is beau een mooierd zeg!

Haaksbarf is ook wel een leuke kvv en is kompleet mits je 4 of 5 diersoorten afwisselt (of aanvult met barfen en dan de diersoorten die niet in HB zitten)
Die site die je aangeeft heeft wel leuke barfspulletjes, dus zou het zeker eens proberen of je kater wilt gaan knagen.
(sommigen vinden dat lekkerder dan die gemalen prak)
Degomeat heeft allemaal enkelvoudige vleesrollen, zul je nog moeten gaan puzzelen om het compleet te krijgen en op hun site staat niet van alle produkten wat er nou (ongeveer) inzit, ik zou het dan niet willen voeren want ik wil weten wat ik aan de katsels geef.

Omdat hij beginnend barfknager is kun je beter met wat zachter bot beginnen bv kippennekjes want knaagt makkelijker en is makkelijker te verteren (kwartels zijn ook zacht en heel lekker volgens mijn katten)
Kippennier zul je niet gaan vinden daar vogels maar ieneminie niertjes hebben en konijnenniertjes hebben heul veul aanhangend vet (betaal je ook voor maar zul je niet allemaal opvoeren), lams- en rundernier kun je ook voeren.

Bij de hondenhoek hier heb je de verzamelplaats om samen te bestellen, hou die in de gaten want er lopen ook vaak bestellijntjes in belgië, vooral Tamara ("orinake") kan aan veel dingen komen of er loopt wat vanuit nederlands limburg naar belgië.
Gebruikersavatar
Door *poes*
#2070322
Beau is inderdaad erg knap, maar vooral vreselijk leuk en lief  :smitten:
"burretje" op kattenplaza zei dat parelhoen ook goed "beginnersbot" is, maar kippennek kan idd ook, kwartels hebben ze niet bij die webwinkel (kan wel vragen of ze eraan kunnen komen).
"burretje" zei ook dat je beter geen runderorganen kunt voeren, zij voert zelf konijnennieren omdat haar katten lamsnier niet lusten, jouw katten lusten dus wel lamsnier?
Ik heb helaas geen auto, dus het is lastig voor mij om veel te reizen in Belgie, ik laat meestal mijn vriend een keer in de zoveel tijd op en neer rijden voor voer en ik wil dus het liefste alles op een locatie kopen. Maar ik vind barf (vergeleken met KVV) echt spotgoedkoop, dus over de prijs zit ik niet zo in  :)
Door Limpy
#2070341
Je kunt op de markt of bij de lokale poelier ook eens gaan rondsnuffelen voor kwartels o.i.d.
Gewoon proberen die parelhoen, hou ook nekjes achter de hand voor ´t geval hij ze te hard vind.

Als runderorganen afgeraden worden ivm de antibiotica e.d. die allemaal in koeien gaan moet je met kippenlever ook voorzichtig zijn want in kippen gaat ook veel antibiotica.
Tenzij je biologische organen voert....of iig bio lever en nier.
Runderorganen voer ik hier niet omdat er 1 allergisch is voor koe, lamsnier/lever heb ik nog nooit geprobeert - ze lusten hier wel lam maar ikzelf ben een beetje vies van lam/schaap/geit vanwege de lucht :D
Ze krijgen hier tot nu toe ook alleen maar konijnenniertjes maar ik moet gewoon maar eens een wasknijper op mn neus doen denk ik.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2070352
Welkom!

Tanja heeft al veel gezegd, heb ik weinig meer aan toe te voegen.
Nog wel even over de percentages van een ideaal barfmenu.
Hier houden wij zo ongeveer het liefst de volgende aan:
- 40-50% vleesbot (waarbij een ideaal vleesbot 50% bot en 50% vlees is)
- 15-20% orgaan
- de rest spiervlees
Ik vind 35% vleesbot best weinig. Als ik dat Sien zou voeren, zou ze vaak en veel platte drollen hebben.
Organen voer ik het liefst zoals deze in een prooi ook voorkomen. Daar is de lever juist wat groter, dan maag en hart en nieren. 2x zoveel hart voeren is dan niet helemaal logisch. Het orgaangedeelte in je menu mag je natuurlijk ook over 4 gelijke delen verdelen (lever, hart, nier, maagjes). Zolang het dus maar een beetje in verhouding is en niet het ene 2x zoveel als het andere.
Verder bestaat een goed barfmenu ook uit af en toe (zeg 1x per week) wat vette vis voor de omega3-vetzuren en af en toe (1-3 x per week) een eitje of kuikentje.
Ook bij een barfmenu minimaal 5 diersoorten en deze zoveel mogelijk afwisselen en ook de verschillende delen daarvan. Het is dus niet ideaal om alleen maar kippennekken als vleesbot te voeren. Voer ook idd eens kipkarkassen en parelhoen en konijn bv.

Het is bij katten echt niet de bedoeling dat ze gaan vasten, ivm leververvetting. Ik neem aan dat je door je studie wel weet hoe dat zit.

Ik wil je aanraden om gewoon eens het eea door te lezen, eventueel ook in de katten&kvv-afdeling.
in de hondenafdelingen kunnen ook wel eens handige dingen staan. De verzamelhoek zit daar ook, maar die is natuurlijk ook voor kattenmensen beschikbaar.
Gebruikersavatar
Door *poes*
#2070404
Ja, ik had gelezen dat het ook een beetje proberen is, dat het er ook aan ligt hoeveel vlees er nog aan het vleesbot zit en dat je een beetje moet kijken "hoe het eruit komt" om het zo maar te zeggen haha. Platte drollen: meer vleesbot geven, te harde drollen: minder vleesbot geven. Organen voeren zoals ze in de prooi voorkomen klinkt wel logisch.. Pff lastig hoor, iedereen heeft weer een andere mening, haha. En maag is vooral spier, dus valt niet echt onder orgaanvlees?
Ik wil naast de barf nog 2 dagen afwisselen met KVV van Haaks barf, maar nu zag ik dat de webshop Haaks Barf zalm en zalmmix van Kiezebrink verkoopt, ze bestaan allebei uit hele gemalen zalmen, alleen de mix van Kiezebrink is maar €2,50 per kg en de Haaks Barf zalm is €4,75 per kg, is er echt zoveel verschil in kwaliteit of is de Kiezebrink mix ook gewoon goed om 1x per week te geven?
En ik wil uiteraard gaan afwisselen met verschillende soorten vleesbot en spiervlees, maar ik koop eerst parelhoenkarkas en runderspiervlees om te proberen of ik hij het uberhaubt wil eten, ik ga geen 10kg inkopen om tot de conclusie te komen dat meneer het echt vertikt ;)
"burretje" op het Kattenplaza forum voert geen ei/kuiken bij, waarom is dat nodig?
Door Mevroi Kruim
#2070412
Ei en kuiken zijn niet nodig in de zin van onmisbaar. Maar wel hele goeie voedingsmiddelen voor katten, en als zodanig dus wel heel waardevol. Hoe meer variatie hoe beter, want hoe meer verschillende bestanddelen.

Alles dat niet dient om het skelet bij elkaar te houden en te bewegen is orgaan of bot. Maag is orgaan, net als hart, ook al zijn het allebei een soort spieren. De samenstelling van hart en maag is anders dan van de skeletspieren en ze zijn dus niet 1op1 te vergelijken of vervangers voor elkaar.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2070421
Wat Burretje doet, mag ze helemaal zelf weten natuurlijk. Ik voer kuikentjes omdat die biotine bevatten, wat oa goed is voor de vacht.
Je kan ook de zalmmix van KB voeren als vette vis 1x per week.
Gebruikersavatar
Door *poes*
#2070472
Ja, inderdaad, maar als leek is het nogal lastig te bepalen wat je moet doen als iedereen een andere mening heeft ;)
Maar je moet dus hart, lever en nier voeren, dat begijp ik. Maar waarom dan ook nog maag voeren? En waarom alle andere organen dan niet? Darmen, hersenen, milt, longen enz..
Gebruikersavatar
Door koekje
#2070518
Hart, lever en nier zijn essentieel vanwege hun voedingsstoffen. Darmen eten katten meestal niet. Maagjes (bv van kip of eend) kunnen een leuke aanvulling zijn op het orgaandeel. Mijn katten eten ze graag en ze zijn ook niet zo duur. Hersenen vind ik eng, maar ze krijgen deze wel als ze een hele prooi krijgen. Ik geef deze dus niet los. Milt is moeilijk of niet aan te komen, long bevat weinig voedingswaarde. Vergeet niet dat orgaan niet zo'n groot deel uitmaakt van je menu. En katten eten niet zo heel veel. Als het totale orgaandeel moet gaan verdelen in veel meer soorten, krijg je wel hele kleine porties. Daarom voer ik alleen de essentiele en wat dingen erbij (maagjes in mijn geval en hersenen krijgen ze gratis bij een hele prooi).

Het hele idee van dat iedereen een eigen mening heeft, is omdat iedereen zijn menu aanpast aan de behoeftes van zn eigen huisdier. Daarom zijn er zoveel verschillen onderling en kan je niet 1 vaststaand menu maken wat voor iedereen geldt.
Die variatie onderling is in het begin best lastig, ik heb daar ook mee zitten dubben. Uiteindelijk als je zelf je eigen menu maakt en dat ook in de praktijk gaat toepassen, merk je vanzelf wel wat het beste werkt.
Er zijn wel wat vaste handvatten (oa wat percentages en hoeveelheden als minimum aantal diersoorten) en die vertellen we je hier. Natuurlijk kan je altijd je menu hier neerleggen te beoordeling.
Door al9katten
#2073098
Hallo poes, ondertussen zal je msch al enige dingen geprobeerd hebben; wij kopen ook sommige dingen bij hondjegezond maar niet alles lusten ze hier even graag. Zo willen ze hier absoluut niks weten van zalmmix (nt van kiezebrink en ook nt van HB). De degomeat-worsten die heb ik jammer genoeg moeten weggooien; zelf de zwerfkatten lieten ze liggen.
Wat wel een aanrader is : het slachthuis van Anderlecht, superverse kwaliteit en spotgoedkoop; wij halen daar kip, konijn en rundvlees alsook hun organen.
Ik geef 1/2 KVV en dat levert LUPA (wel moet je voor bep. bedrag bestellen anders komen ze niet tot hier, wij wonen op de grens van Vlaams-Brabant en O-Vlaanderen).
Tussendoor halen we wat worsten bij Top-Dog in Wetteren, hij verkoopt Tinlo en carnibest.
En hun wekelijkse portie vis komt uit blik...
Gebruikersavatar
Door *poes*
#2073342
Nee, ik heb nog niks geprobeerd, ik zit nu een maand in Nederland (bij mijn ouders). Ik ga pas over een tijdje wat proberen. Mag ik vragen welke Barf-producten van Hondje Gezond jouw katten dan wel lekker vonden? Anderlecht is helaas net te ver weg, al komt mijn vriend er wel langs als hij naar zijn ouders gaat, misschien valt er dus nog een keer iets te regelen..
Van Tinlo lust hij maar 2 smaken, dus dat wil ik niet meer geven, van Carnibest lust hij 3 smaken, maar hij eet het niet supergraag en het is ook niet zo natuurlijk als Tinlo en Haaks Barf. Ik wil Haaks Barf eens proberen, hopelijk lust hij daar meer smaken van.
Door al9katten
#2079606
ik geef verschillende soorten KVV van diverse merken, het was in ' t begin uitproberen wie wat lustte en nu nog is er soms wel eentje die iets niet eet (dan pas ik het trukje toe van een beetje blikvoer eronder te pletten met een vork). zo eten ze hier van Haaks barfs enkel konijn en rund. bibi (de 2 soorten) vinden ze super. van Tinlo ook enkel het konijn en van carnibest zowat alles (natuur, vleesmix, eend, lam en kalkoen) omdat ik daar het best aangeraak. Nu onlangs het ik carnivoer gekocht maar is nog niet uitgetest.
Bij hondje gezond neem ik als spiervlees rundstoofvlees en kalfsnippers, bot : eendenek en kalkoennek. alle kip en het konijn alsook alle organen neem ik van het slachthuis. Wel maal ik alles omdat niet iedereen hier kan/wil bot eten;
Gebruikersavatar
Door *poes*
#2136741
Ik ga EINDELIJK beginnen met barfen. Inmiddels wil Beau gelukkig wel Tinlo KVV eten, want Carnibest wilde ie echt helemaal niet meer eten, hij was echt afgevallen  :-\. Misschien wil hij gewoon meer afwisseling, want ik heb een hele tijd Carnibest in maar 3 verschillende smaken gegeven, misschien was hij het gewoon zat. Ik ben nu een bestelling geplaatst voor barf producten. Ik ga beginnen met kippennekken, runderspiervlees, kippenhartjes, kippenlevertjes en konijnenniertjes en Kiezebrink zalmmix. Daarnaast bestel ik ook wat Haaksbarf want dat heeft hij ook nog nooit geprobeerd. Ik ben heeeeel benieuwd wat meneer er van denkt en ik hoop heel hard dat ik geen kippennekken in m'n bed terug ga vinden  :-X
Door Huskymeisje
#2138320
Een van mijn katten was ook zo'n zeikerd met kvv. De honden had ik toen al over op barf en toen ik daar eens druk mee bezig was werd meneer helemaal idioot en kwam van het vlees jatten. Hij was echt enthousiast Ik heb ze direct op barf gezet en vanaf dag 1 aten ze beter dan ooit tevoren. Hoop voor jou dat het bij Beau ook zo makkelijk gaat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door