Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2070258
Hoi allemaal,

Helemaal nieuw op het forum, althans ik heb wel heel veel al zitten lezen hier. Mijn zus voert haar honden al jaren barf (moet nog wel wennen aan al die termen hoor) en had mij op dit forum geattendeerd, me ook al een stukje op weg geholpen. Nadat onze honden al eerder in katzwijm lagen met sardines die ze me meegaf en van het weekend met een eendennek en ik heb begrepen hoe voedzaam hondenbrokken zijn maar niet heus, ben ik ook om.

Maar ja waar begin je dan. De honden gewogen, en ik weet hoeveel ze mogen hebben allebei en hoe ik het moet verdelen over de groepen spier enzovoorts. Frodo is een kruising cairnterrier, Puck een kruising mechelaar/hovawart/langharige duitse staander, samen goed voor 900 gram per dag. Frodo kan denk ik veel hebben, Puck heeft een gevoelige maag, maar waarvoor ben ik nog aan het ontdekken. Onze katten wil ook graag op versvoer, we hebben Harley kater van 8 jaar, poes Kaya van 7 jaar en poes Espit van maar liefst 17!

Ik heb dit weekend een probeerpakket besteld, zo van ik ga eerst eens kijken wat de honden lusten. Alleen, de katten staan ook te hengelen hier, en dan merk ik dat ik best onzeker ben en een hoop vragen heb. Ik zet ze maar in dit kattenhoekje neer, daar over honden ik het al wat beter begrijp en van katten nog zeker niet. Wat vinden of adviseren jullie van het volgende?

- wat zijn de dont's bij katten?  van honden weet ik het inmiddels, maar hoe zit dat bij katten, wat mogen ze pertinent niet hebben? Net als gisteren heb ik een mix geprobeerd bij de honden en esprit en harley stonden ook te mauwen, dus heb ik ze voor de probeer een hapje gegeven (het was mix orgaanvlees). Maar denk dat wel van joh moet ik dat nou wel doen, straks doe ik het verkeerd en gaat esprit hemelen op haar ouwe dag (ze vond het wel lekker trouwens)

- zit in kant en klaar voer altijd de goeie verdeling, dus qua de rekensom 3% en de onderverdeling, ook qua groente, kan ik daar op vertrouwen?

- het lijkt erop dat katten mogen hebben wat honden ook mogen (is dat zo?) maar waarom bestaat er dan een hondenmix en een kattenmix, als het toch hetzelfde is?

-  ik ben geen type voor hele koppen enzo. Een zalmkop ga ik echt niet in stukken snijden (met de verhalen van mijn zus in mijn achterhoofd, ploept zo je mes via het oog brrr), mixen vind ik prima, hart snijden ook geen ramp, de honden mogen best aan een vies stuk pens sjorren daar ben ik weer niet vies van. Tegelijkertijd hebben we een druk gezin, en realiseer ik me van wil ik het een kans van slagen kunnen geven moet het allemaal een beetje simpel zijn, het liefst kant en klaar en toch uitgebalanceerd dat ik het maar uit de vriezer hoef te trekken. Maar dan ga ik zitten oetelen met wat moet ik nou bestellen? Met elke dag een andere mix ben ik er ook niet, want vette vis had ik gelezen is niet handig om dat als een dagmaaltijd in te plannen dat zou te vet zijn. Gisteren hebben de honden dus orgaanvlees gehad, dan zou ik eigenlijk moeten gaan rekenen hoeveel procent dat was van wat ze wekenlijks mogen hebben?  Heb best wat in de vriezer nu liggen, maar ben welhet spoor bijster haha, terwijl dehonden bij de schuur staan te piepen die twijfel niet hoor.
Oh ja ook zoiets, wat doen jullie met restjes dan, er ligt mij nou nog een ons orgaanvlees aan te kijken, en ik kijk terug maar heb geen idee :)
Eigenlijk is dus de vraag: wat kan ik kant en klaar bestellen dat ik dagelijks iets anders ze kan aanbieden en het toch in totaal in balans is? 

Graag jullie hulp als dat kan, hoop dat ik toch een beetje duidelijk mijn vragen heb kunnen verwoorden.  Dit is wat ik in huis had gehaald:


Runderhart blokjes 500 gram  001023 1
Carnibest Kalkoenmix 500 gr (kat)  0001009 1
Kiezebrink Kipmix 1 KG (Bij 5 mixen naar keuze, 1 kilo kippennekken gratis)  002160 1
Kiezebrink Rundkipmix 1 KG (Bij 5 mixen naar keuze, 1 kilo kippennekken gratis)  002216 1
Kiezebrink organenmix 1 kg (Bij 5 mixen naar keuze, 1 kilo kippennekken gratis)  002241 1
Kiezebrink Zalmmix 1 kg (Bij 5 mixen naar keuze, 1 kilo kippennekken gratis)  002250 1
Kiezebrink vette vismix 1 kg (Bij 5 mixen naar keuze, 1 kilo kippennekken gratis)  002251 1
Carnibest Natuurvoer 1 KG  014001 1
Kiezebrink Runderpens stuk 3 KG 


Heel erg bedankt alvast (ps de katten hebben de kalkoenmix gehad, en aten het goed, ons ouwetje Esprit nog het best van allemaal)
#2070262
ja honden en katten mogen hetzelfde.
De rede voor de verschillende mixen zijn.
In hondenmix zit vaak pens en niet elke kat waardeert dit.
In hondenmix zit vaak groente en niet elke kat waardeert dit.
Een hond eet meer dan een kat dus verpakingen voor honden zijn groter.
Soms is dat laatste het eenige verschil en kun je dus beter de hondenversie kopen.
En als je kat wel pens en groente eet in een mix zou ik ook gewoon voor de hondenversie gaan die is tenslotte vaak goedkoper.
En 1 keer in de week vette vis is prima hoor.
Hier is woensdag vis dag en vandaag is het zalmkop met sardientjes.
Gezien je niet gecharmeerd bent van zalmkoppen kun je ook zalmmix bestellen bij bijvoorbeeld kiezebrink.
#2070276
Okee dus vraag 1 is opgelost, dank je wel! Zat er wel mee hoor...  met honden durf ik blijkbaar meer dan met de katten. Ik merkte wel bij de katten dat de grootte van het geheel voor de ene kat meer uitmaakt dan de andere, stoere kater Harley vond grote stukken niet interessant maar het fijngehakte weer wel, en ouwe dame Esprit draait voor de grote brokken haar poezepoot niet om. Maar daar kan ik mee experimenteren: vind het geen punt om een mix fijner te hakken als dat beter werkt.
De katten ook op het hondenvoer is veel handiger, als ik uiteindelijk weet wat ik moet bestellen voor de hele week dat het in balans is voor zowel honden en katten, kan ik het hopenlijk zo inrichten dat het met de kilo's ook klopt dat ik niet met restjes zit.

Mag ik de katten tussendoor ook eens een kippennek geven om te proberen neem ik aan?  Ik denk van wel, maar bevestiging ben ik nog veel aan het zoeken nu. Wel of niet dan de nekken platslaan?
#2070295
Katten mogen niet: varkensvlees (ik denk dat dat voor honden ook geldt)

De verhouding moet die van een prooi benaderen, dat zal voor honden ook wel gelden, en idd, van pens en groenten worden de meeste katten niet blij. Volgens mij hangen de meeste kvv's wel rond de goede percentage, maar niet alle kvv'z zijn compleet voer. Carnibest wel, kiezebrink mixen niet, en dan moet je veel soorten (minstens 5) geven om op een compleet menu uit te komen.

Kippennek kun je prima geven, platslaan zou ik pas doen als je katten het geprobeerd hebben, maar niet voor elkaar krijgen. Beetje helpen door de nek vast te houden kan ook helpen.
#2070300
Hai Iris, welkom!

Wat geweldig dat de katten zoveel interesse hebben in de verse honden-hap, dat is nogal eens anders. .
Eigenlijk gaat t niet zo snel fout hoor :
-de meeste katten blieven geen pens [ zo af en toe een klein hapje kan geen kwaad] : hart, lever en nier zijn essentieel [t orgaan percentage voor een kat ligt op ca 15%]
-katten krijgen geen groenten [al doen de mijne een moord voor snij- , sperziebonen en komkommer ]
- restjes: gaan netjes terug de vriezer in , of worden de dag erop gevoerd -ik heb de voorraad in dagporties in de vriezer liggen, kost even wat tijd maar dan heb je er wekenlang plezier van

De kvv's van de diverse merken [oa Carnibest, Carnivoer, Bandit etc] zijn zoals de naam al zegt compleet, daar hoef je helemaal niks aan te rekenen.
Van de mixen van Kiezenbrink weet ik te weinig om je te adviseren, die zijn iig niet compleet en in 'balans'

Sommige katten zijn echte 'barf-tijgerrrrs' hoe groter hoe beter terwijl anderen zelf knagen een hele klus vinden, knagen moeten ze ook echt leren en wat kaakkracht opbouwen
Af en toe een gehamerd nekje [in de eerste periode] kan prima, is ook goed voor de tandjes en t tandvlees! Veel katten vinden [een stukje] kwartel errug lekker, de botjes zijn superzacht dus ook voor een beginner goed te doen. Kwartels kan je ook gewoon bij de poelier of de Makro kopen, t is nooit heel goedkoop maar voor zo af en toe best te doen
#2070330
Wat een reacties, wat fijn!  Joh ik had hier al zoveel zitten lezen dat ik dacht van straks ga ik nog dromen van pens en konijnekoppen haha.

Ben ook blij te horen welke kvv's wel compleet zijn. Dan ga ik dus kiezenbrink opmaken gewoon te probeer van wat vinden ze lekker, en de volgende keer een ander merk bestellen. Ik kon op de verpakking ook al niet zien welke dieren erin zaten.

Dus, als ik jullie goed begrijp, stel ik geef de honden en katten elke dag iets van carnibest of bandit, dan hoef ik niet te kijken naar welke mix of smaak, ik kan gewoon iets geven van dat merk en weet dan zeker dat de verhouding qua aantal dieren dat erin zit (minimaal 5 had ik begrepen) en groen enzo okee is, dus dat ze niets tekort komen in totaal?

Het restje van orgaanvlees van gister is genoeg voor de katten zie ik, dus dat zou ik ze vandaag kunnen voorzetten.

Het is een hoop gezoek, maar wel erg leuk, het was ook zo geinig ik liep met die bevroren toestanden naar de vriezer in de schuur en de honden waren helemaal toedeledoki en hebben de hele middag bij de schuurdeur staan miepen.
#2070365
Een kvv is zeker compleet te noemen als het erop staat. Sommige merken adviseren minimaal 4 of 5 smaken af te wisselen om het pas compleet te noemen. Haaksbarf is er zo 1 van. Sowieso is afwisseling aan te raden, met meer afwisseling voer je ook meer specifieke voedingsstoffen.
Het verschil met honden- en kattenkvv is dat de kattenkvv meestal fijner gemalen is, er geen pens en weinig of geen groen inzit en minder koolhydraten met vulmiddelen als rijst. Er zijn ook merken hondenkvv die aloe-vera in hun mix doen (ropadog iig). Dit is niet geschikt voor katten, want lelie en lelie-achtigen zijn giftig voor katten. En kattenkvv is meestal duurder.
Bij de meeste hondenkvv's geldt wel dat als de katten het lusten, het ook wel geschikt is voor katten.
Meestal kan je op de website meer informatie vinden over oa de samenstelling.
#2070386
Goede info, hier kan ik wel wat mee. De produktinfo van kiezenbrink is duidelijk, en toch goed om de vragen van de katten hier neer te pennen zie ik al, zoals van de pens en de groente maar vooral de dingen die giftig kunnen zijn. Ik had niet gedacht trouwens dat er ook vulmiddelen zouden kunnen zitten in kvv, ben daar wel verbaasd over.
Maar ik ga googelen op de door jullie als compleet genoemde merken, daar leveranciers van zoeken in Tilburg, en dan die hoek eens uitproberen. Als ik dat helder heb en dat voeren gaat goed bij de beestenbende, durf ik het meer aan om zelf ns wat te gaan samenstellen. Je kunt best veel doen tussendoor begreep ik al van mijn zus, al is het maar een rauw ei (voor de honden dan, katten weet ik ook weer niet, maar ik ga jullie forum weer door er staat zat op). Al doende leert men. Voor nu staat er voor de probeer weer een mix te ontdooien, gisteren had ik maar de helft gegeven omdat ik geen diarreeveroorzaker wilde zijn, maar niks van dat alles het ging goed, en een minidrol in plaats van een zak vol (dat rijmt).
#2070448
Ben ik weer, heb het er maar druk mee idd, maar mijn eerste indruk al googelend is dat de merken die ik hier vaak lees, gemiddeld 4 euro de kilo doen. Is dat globaal ook wat jullie voor kvv betalen, even los van of het voor hond of kat is, of heb ik gewoon per ongeluk dure webwinkels aangeklikt? Ik schrik daar eigenlijk wel van, dat is dan voor de hele beestenbende 170 euro per maand en da;s wel heel wat meer dan de honden/kattenbrok. Nou wil echt wel van de brokken af, dus ik noem dat niet als argument om niet naar vers over te gaan, maar is kvv idd zo duur?
Want als dat zo is, ga ik niet verder zoeken goede maar minder dure kvv, dan is het beter om zelf menus te gaan bedenken en te gaan hakken en samenvoegen enzo, ook al ben ik niet herkenbaarbeestminded aangelegd. Jammer van de kiezenbrink die viel wel mee in prijs. Of ik moet die qua samenstelling gaan zitten omrekenen naar behoeftespercentages, en kijken hoe ik dat compleet kan maken, dat zou ook nog kunnen.

Of doe ik nou te moeilijk?  (zegt mijn man soms, dus tja zou zomaar kunnen hoor  :-X)
#2070471
Bij de wat beter kvv´s zit je idd aan de 4-5 euri per kg ja.
Tussenweg zijn evt de kiezebrink mixen en dan toevoegen wat er daar evt ontbreekt (sommige hebben niet alle organen of bij andere moet je nog wat spiervlees toevoegen) das dan wel wat goedkoper.

Zelf samenstellen scheelt al helemaal in de portemonai, plus dat je dan helemaal zeker weet wat er in je hond/kat gaat en jij zelf dus ook de hoeveelheden van elk onderdeel bepaald.

Heb hier 4 katten die barfen, kost me tussen de 20-30 euri per maand aan voeding (voor alle 4 samen)
#2070908
Inmiddels ben ik al een heel eind met verzinnen voor de honden. Nu de katten nog wegen, en dan voor de katten iets bedenken. Het lijkt goed in elkaar te passen, dat als ik van een verpakking van een kilo voor de honden over heb, dat dit weer precies genoeg is voor de katten, en dan zo uitgekiend dat het iets is dat de katten graag lusten (denk ik). Maar ik moet er nog even goed op puzzelen, als ik eruit ben zal ik het hier plaatsen met de vraag of jullie willen checken of ik het goed gedaan heb.
De prijs valt me mee, heb net zitten tellen en voor een hele week voor de honden is het 12 euro. Dan heb ik niet zitten pietlutten met kiezen denk ik, zitten toch nog mixen tussen, en dan nog ben ik goedkoper uit dan hondenbrokken.
Maar goed, eerst goed lezen over de katten en dan die nog uitvogelen. Leuke woordspraak. Komt wel goed denk ik.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door