Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Doezengek
#2069116
Mijn 4 honden en 2 katten barfen al bijna 2 jaar. Naast de "beginners " probleempjes is het al 2 jaar een succes. Nu beginnen de laatste tijd 2 van mijn honden te klooien met hun ontlasting en hebben ze met enige regelmaat alle 4 last van kalkontlasting. mijn verhoudingen zijn al 2 jaar 40% bot, 30% vlees, 15% orgaan en 10% vis. De overige 5% zijn meestal tafelrestjes groente en fruit.
Ik ben al enige tijd minder bot aan het geven en dat lijkt de kalkontlasting wel op te lossen maar lopen ze hierdoor geen tekort op?
Die andere 2 reageren er weer op doordat de ontlasting dan te zeer wisselt, soms vast en dan eigenlijk weer te zacht. En met langharige honden is dat niet echt lekker.
Heb ook de vleesbotten een tijdje gemalen omdat ik steeds stukjes bot erin terug vind. Net of het niet meer goed verteerd?
Pffff wordt er nu een beetje moedeloos van en denk soms(heeeel soms) erover om weer terug te gaan naar br*kken. Maar als ik dan zie hoeveel ze genieten van hun maaltje is dat natuurlijk geen optie :).
Vandaar mijn vraag aan jullie medebarfers...... wat doe ik fout??????
Door Borke
#2069196
Zelf heb ik in de beginperiode ook wat lopen zoeken en wat fluctuatie gezien in de ontlasting.
Belangrijk om daar goed naar te kijken, want dat is toch (naast de conditie van de honden) de beste manier om te zien of hun menu klopt.

Zelf ben ik er toen achter gekomen, dat het belangrijk blijft om kritisch naar je inkoop te kijken.
Bijvoorbeeld: het ene karkas is het andere niet, aan het een zit meer vlees en zachter bot dan aan het andere, de ene keer krijg je blijkbaar oudere dieren (dus harder bot) geleverd dan de andere keer.
Dus kijk daar nog eens kritisch naar.

Mijn andere misvatting was dat ik dacht dat 2 honden die hetzelfde leven leiden en ongeveer even oud zijn, hetzelfde nodig hebben.
Dat is dus niet zo, je moet het echt per hond bekijken en dat kan ook nog in bepaalde periodes verschillen.

Sofi eet periodiek nierdieet (i.v.m. periodieke Leishmaniose medicatie die nierbelastend is) en Borke liet ik steeds meer met haar mee-eten, terwijl zijn nieren prima waren.
Dat maakte opeens dat zijn ontlasting veel mooier werd.

Borke is vorige week overleden aan leukemie, zijn lever was helemaal naar de knoppen, maar zijn nieren waren in perfecte conditie.

Uiteindelijk was voor mij de oplossing om alleen maar bot van gevogelte te voeren, dat gaf de beste ontlasting. Grotere dieren (lam, rund, geit, paard) daar voer ik spiervlees en/of orgaanvlees van.

Voor mij was dat de oplossing van het probleem, in combinatie met verhoudingsgewijs minder bot voeren en meer spiervlees en meer groente (wat toevallig grofweg nierdieet is).

Heb je hier iets aan?
Door Minhie
#2069216
En wat betreft de percentages..
Volgens de NRV percentages hoef je maar 15% bot dus 30% vleesbot te voeren.. Je kan volgens mij dus best naar beneden met die percentages.
Wat ik heb geleerd is dat je goed naar je eigen hond(en) moet kijken.. en daarop je menu baseren..  ;)
Door Lizzy
#2069817
Doezengek schreef: Mijn 4 honden en 2 katten barfen al bijna 2 jaar. Naast de "beginners " probleempjes is het al 2 jaar een succes. Nu beginnen de laatste tijd 2 van mijn honden te klooien met hun ontlasting en hebben ze met enige regelmaat alle 4 last van kalkontlasting. mijn verhoudingen zijn al 2 jaar 40% bot, 30% vlees, 15% orgaan en 10% vis. De overige 5% zijn meestal tafelrestjes groente en fruit.
Ik ben al enige tijd minder bot aan het geven en dat lijkt de kalkontlasting wel op te lossen maar lopen ze hierdoor geen tekort op?
Die andere 2 reageren er weer op doordat de ontlasting dan te zeer wisselt, soms vast en dan eigenlijk weer te zacht. En met langharige honden is dat niet echt lekker.
Heb ook de vleesbotten een tijdje gemalen omdat ik steeds stukjes bot erin terug vind. Net of het niet meer goed verteerd?
Pffff wordt er nu een beetje moedeloos van en denk soms(heeeel soms) erover om weer terug te gaan naar br*kken. Maar als ik dan zie hoeveel ze genieten van hun maaltje is dat natuurlijk geen optie :).
Vandaar mijn vraag aan jullie medebarfers...... wat doe ik fout??????
Wat vind jij kalkontlasting? Hoe ziet dat eruit?
En wat voor vleesbot voer je? En voer je dat in combinatie met iets?
Kortom, misschien is het handig om ons te vertellen wat je per dag voert (je menu). Dan kunnen we er misschien iets zinnigs over zeggen/hints en tips geven.

(begrijp alleen niet zo goed hoe terug gaan naar brokken een optie kan zijn voor iemand die al 2 jaar barf voert?)
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#2069854
Ik heb door de tijd heen natuurlijk steeds de conditie van iedere hond in de gaten gehouden en ben er inmiddels ook achter dat ze niet hetzelfde zijn  ;) De een eet bijvoorbeeld geen konijnkarkas en de ander weer geen vis (krijgt kvv vis) en ga zo maar door. Maar over de gehele linie zijn de menu's van ze alle 4 hetzelfde.

Als ik dus nog minder vleesbot ga geven levert dit dus geen tekorten op. Dan ga ik nog minder bot geven de komende tijd. Eens kijken hoe het dan gaat. Ben er inmiddels wel achter dat het geen kwaad kan als je af en toe eens wat bot terug vind in de ontlasting.

Lizzy, met kalkontlasting bedoel ik echt witte tot lichtbeige ontlasting die keihard is en soms ook als zand uit elkaar valt. Dus naar mijn mening gewoon pure kalk. Ik ga denk ik iets meer vezels toevoegen in de vorm van groente. Daar bij minder vleesbot en meer spier. Dan moet het toch weer goed komen of zit ik dan fout??
Door Borke
#2069880
Geef je honden eens een maand het Barfnierdieet zoals dat hier op BP beschreven staat en je zal verbaasd zijn geen witte poep meer te zien, wel ook de groente er bij geven!
Toen ik Borke met Sofi liet mee-eten was zijn ontlasting veel beter.
Een kritische blik op zijn menu, leerde dat er toch te veel bot in zat en te weinig groente!
Als ik alles zo lees dan denk ik dat bij jou ook.
Door Lizzy
#2070075
Doezengek schreef: Mijn 4 honden en 2 katten barfen al bijna 2 jaar. Naast de "beginners " probleempjes is het al 2 jaar een succes. Nu beginnen de laatste tijd 2 van mijn honden te klooien met hun ontlasting en hebben ze met enige regelmaat alle 4 last van kalkontlasting. mijn verhoudingen zijn al 2 jaar 40% bot, 30% vlees, 15% orgaan en 10% vis. De overige 5% zijn meestal tafelrestjes groente en fruit.
Ik ben al enige tijd minder bot aan het geven en dat lijkt de kalkontlasting wel op te lossen maar lopen ze hierdoor geen tekort op?
Die andere 2 reageren er weer op doordat de ontlasting dan te zeer wisselt, soms vast en dan eigenlijk weer te zacht. En met langharige honden is dat niet echt lekker.
Heb ook de vleesbotten een tijdje gemalen omdat ik steeds stukjes bot erin terug vind. Net of het niet meer goed verteerd?
Pffff wordt er nu een beetje moedeloos van en denk soms(heeeel soms) erover om weer terug te gaan naar br*kken. Maar als ik dan zie hoeveel ze genieten van hun maaltje is dat natuurlijk geen optie :).
Vandaar mijn vraag aan jullie medebarfers...... wat doe ik fout??????
Ik zou mijn honden niet op een nier dieet zetten. Dat is voor honden met nierproblemen.

Ik hoor mensen wel vaker klagen dat ze een te kalkrijke ontlasting zien. Als ik dan kijk naar de vleesbotten die ze voeren, dan verbaast me dat niet. Een goed vleesbot hoort te bestaan uit 50% vlees en 50% bot. En de meeste vleesbotten die gegeven worden bevatten 80% bot en 20% vlees. Omdat deze karkassen goedkoop zijn en goed aan te komen zijn. En als je dan een menu samenstelt met 40% a 50% vleesbot, dan gaat dat soms niet goed.

Als een vleesbot uit bijna alleen bot bestaat, zul je dat moeten compenseren met meer vlees/orgaanvlees. Of, minder vleesbot gaan voeren. Ik weet niet wat voor vleesbotten jij voert, maar ik kan je aanbevelen daar eens kritisch naar te kijken. Waarschijnlijk zijn de botten die je voert ook te kaal. En ik denk dat je dan 2 dingen kunt doen: andere vleesbotten gaan geven of minder vleesbot gaan geven en het te geven in combinatie met vlees/orgaanvlees en groenten.

Indien je vrij kale vleesbotten geeft (nogmaals hoor, zoals de meeste van ons dus het is geen kritiek!), dan zou ik eens afzakken naar 30% vleesbot, 10% groentenmix of gekookte groenten, 20% orgaanvlees (inclusief pens) en 40% spiervlees, vette vis en extra's.
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#2070083
Lizzy, dat het aan het botpercentage ligt was ik zelf ook al achter en ga dit dus nu ook verminderen. Het klopt wat jij zegt dat het meestal vrij kale botten zijn. Ik voer eigenlijk alleen maar kleine dieren en gevogeltebotten, dus geen botten van grote dieren. En die zijn idd erg weinig bevleesd. Maar wat ik dan niet begrijp is dat dit al 2 jaar goed gaat en nu ineens niet meer?? En op het moment geef ik minder bot en meer vlees/groente en dan is de ontlasting bij 2 honden eigenlijk weer te zacht. Het is blijkbaar een kwestie van even weer de juiste verhouding uitvogelen als ik het goed begrijp. Mijn  vraag kwam dus uit pure frustratie, als je iedere keer 2 achterkanten moet afspoelen word je niet blij..... Maar zolang ik maar weet dat ik goed bezig ben en dus zonder problemen het botpercentage omlaag kan brengen zal het wel weer goed komen toch?

bedankt voor het meedenken :)
Door Lizzy
#2070090
Doezengek schreef: Lizzy, dat het aan het botpercentage ligt was ik zelf ook al achter en ga dit dus nu ook verminderen. Het klopt wat jij zegt dat het meestal vrij kale botten zijn. Ik voer eigenlijk alleen maar kleine dieren en gevogeltebotten, dus geen botten van grote dieren. En die zijn idd erg weinig bevleesd. Maar wat ik dan niet begrijp is dat dit al 2 jaar goed gaat en nu ineens niet meer?? En op het moment geef ik minder bot en meer vlees/groente en dan is de ontlasting bij 2 honden eigenlijk weer te zacht. Het is blijkbaar een kwestie van even weer de juiste verhouding uitvogelen als ik het goed begrijp. Mijn  vraag kwam dus uit pure frustratie, als je iedere keer 2 achterkanten moet afspoelen word je niet blij..... Maar zolang ik maar weet dat ik goed bezig ben en dus zonder problemen het botpercentage omlaag kan brengen zal het wel weer goed komen toch?

bedankt voor het meedenken :)
OK! Ik snap je frustratie! En ik snap je vraag!

Ja, het is inderdaad raar, dat ze na 2 jaar ineens problemen hebben. Mag ik vragen, is het echt zo dat ze hard moeten persen om de ontlasting kwijt te raken? Want, het is mij opgevallen dat de ontlasting van BARF honden vooral deze zomer heel erg wit opdroogt. Er blijft echt een hoopje spierwit kalk achter. En dit is in andere jaargetijden niet het geval en dit was de vorige zomers ook wel, maar niet zo erg als deze zomer. Als je ontlasting dus alleen wit opdroogt: dan raad ik je aan je daar gewoon lekker geen zorgen om te maken. Als ze moeite hebben met de ontlasting eruit te krijgen, dan heb je wel een probleem en ik durf je echt niet te vertellen hoe dat ineens kan..... Misschien toch een andere vleesbot leverancier? Ik weet wel dat de botten van plofkip bijv. andere (slappere) ontlasting oplevert dan soepkip of biologische kip.

Wat je verder kunt doen om de ontlasting zo gelijkmatig mogelijk te maken/houden: je begint een kuurtje probiotica (altijd goed om af en toe te doen. Ze hebben geen wormen?). En daarnaast kan ik je aanraden om voorlopig heel regelmatig te gaan voeren. Dat wil zeggen: elke dag 1 maaltijd met daarin vleesbot, spiervlees of orgaanvlees (bijv. 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees) en groenten. En dan kijk je goed naar wat je voert en wat je daar als extra's bij voert. Zo raad ik je bijv. af om vet vlees zoals lamsvlees of geitenvlees te combineren met eendennek. Dat is beide vet en dat is vragen om dunne ontlasting bij honden die gevoelig zijn. En op dagen dat je vet vlees of vet vleesbot geeft, geef je daar geen rauw ei of een vette vis bij. Want dat kan ook genoeg zijn om dunne ontlasting te geven. Dus als je bijv. een dag kipkarkas + mager rundvlees geeft, dan kun je daar best een rauw ei of sardien bij voeren. Op de dagen dat je geitenvlees of eendennek geeft, geef je geen rauw ei en geen vette vis.

Post anders je menu. Dan kan ik voor je kijken wat je kunt veranderen om een zo consistent mogelijke ontlasting te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#2070099
Ik voer al 2 jaar om en om vleesbot en spiervles/ orgaan. Het is idd oon nu eigenlijk pas dat deze ontlasting voorkomt. Echt hard persen hoeven ze gelukkig niet dus heb niet het idee dat het verstopt zit of zo. Het menu voor 1 week ziet er zo uit:

140 gr. kipkarkas + 210 gr. mager paardenvlees
140 gr. konijnkarkas/kop + 65 gr. geitennier + groentemix/ei
140 gr. haaskarkas + 210 gr. runderlip
140 gr. kipkarkas + 100 gr. geitenlever
300 gr. vis of vis kvv
140 gr. haaskarkas + 50 gr. runderhart + groentemix/ei
140 gr. kipkarkas + 300 gr. geitenpens

Nu geef ik al een aantal weken minder bot... zal ongeveer 100-120 gr. zijn per keer.
Maar ben wel 210 spier blijven geven en wat meer groentemix
Door Lizzy
#2070104
Doezengek schreef: Ik voer al 2 jaar om en om vleesbot en spiervles/ orgaan. Het is idd oon nu eigenlijk pas dat deze ontlasting voorkomt. Echt hard persen hoeven ze gelukkig niet dus heb niet het idee dat het verstopt zit of zo. Het menu voor 1 week ziet er zo uit:

140 gr. kipkarkas + 210 gr. mager paardenvlees
140 gr. konijnkarkas/kop + 65 gr. geitennier + groentemix/ei
140 gr. haaskarkas + 210 gr. runderlip
140 gr. kipkarkas + 100 gr. geitenlever
300 gr. vis of vis kvv
140 gr. haaskarkas + 50 gr. runderhart + groentemix/ei
140 gr. kipkarkas + 300 gr. geitenpens

Nu geef ik al een aantal weken minder bot... zal ongeveer 100-120 gr. zijn per keer.
Maar ben wel 210 spier blijven geven en wat meer groentemix
Ziet er goed uit. Ik zou runderlip zelf vervangen door een vlees dat meer voedingsstoffen bevat (kopvlees is al beter). Op welke dagen hebben ze harde ontlasting en op welke dagen zachte?

Maar hadden ze nu gelijkmatigere ontlasting/nooit dunne ontlasting toen je wat meer bot voerde? En hoefde ze toen ook niet te persen?
Gebruikersavatar
Door Doezengek
#2070112
De ontlasting was eigenlijk altijd hard maar nooit dat ze echt hoefde te persen. Maar wel echte witte knikkers soms. En een teef had soms harde witte ontlasting gevolgd met wat slijm, dunne bruine zooi aan het einde van de harde ontlasting ( in 1 ontlasting)
Jee wat een onderwerp :)

Zal de runderlip gaan vervangen want ben nu door mijn rund heen. Zal nu even improviseren worden want er is weinig aanbod van vleesje op BP voor het zuiden.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2070553
ik vind het niet zo gek, met het ouder worden van de hond wordt ook de kalkbehoefte ietsje anders. Immers ze zijn niet meer in de groei. Ik zou eerder het probleem zoeken in te kale karkassen. Liever goed bevleesde dingen kopen ipv karkas. Denk aan hazen-, konijnen- en kippenbouten. heb je zo veel meer spiervlees en een mooiere botvlees verhouding.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door