Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Stef@nie
#2069889
Joehoe, ben ik ook eens in deze hoek :D .
De aanlooplapjesdame gaat natuurlijk ook aan de BARF en ik heb wat vraagjes. Ze weegt nu zo'n 1200 gram, is ergens rond de 12 weken en vreselijk hongerig. De dierenarts waarschuwde de vorige keer dat ik wat moest gaan minderen met het voer. Ze krijgt nu zo'n 80 gram gemalen vlees. Is dat echt te veel? Mausi zelf vindt van niet, die plakt aan m'n voeten ("aan de voet" kan ze stukken beter dan Maxi ;D ) en mauwt om meeeeer. Wat is nou een acceptabele hoeveelheid voor een kitten die nog groeit (ik neem aan dat dat wat afwijkt van een volwassen kat)? Ik weet dat gewoon voelen en kijken een goede methode is om te bepalen of de juiste hoeveelheid voert, maar ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dat moet doen bij een kat, waar ik op moet letten (ja ik weet echt nog niks :-X :-[ ). Wanneer is een kat trouwens volgroeid?

Ik heb nu voorlopig zelf even een gemalen mixje samengesteld van kalkoennek, haring en lamshart. Dat is een acceptabele maaltijd? Ik ga natuurlijk voor meer afwisseling zorgen, maar ik ben weer net zo onzeker als in het begin bij Maxi en een kat is toch weer anders. Maar ze kan toch in principe (al zal het soms gemalen moeten zijn) alles eten wat Maxi eet? Groenten? Pens? En vanaf welke leeftijd mogen ze een kippennekje zelf weg knagen? Tenminste, ik dacht gelezen te hebben dat dat een vleesbotje is wat katten zelf kunnen vermalen. De eendagskuikens en muizen vind ik echt nog wat te freaky... Wie weet, ooit... maar ik hou het voorlopig nog liever bij de onherkenbare delen :D . Na 6 jaar BARF toch nog steeds een watje 8) .
#2069924
Op deze leeftijd mag ze 10% van haar lichaamsgewicht eten, dus 80 gram is nog vrij weinig. Kittens hebben gewoon enorm veel honger, Kai en Plien aten op die leeftijd samen een prooi die net zo groot was als dat ze zelf waren. Ik zou echt niet gaan minderen met voer, wat de dierenarts ook zegt, op deze leeftijd mogen ze ook mollig zijn, een week later zijn ze weer ontzettend slungelig.

Hoe lang het duurt voordat ze volgroeid is kan nogal wisselen, tot een jaar zijn het sowieso nog kittens, maar sommige katten, met name katten die groot worden, hebben nog langer nodig. Maar als de ergste groei eruit is gaat ze vanzelf minder eten, en na de sterilisatie (6 maanden, of eerder als ze eerder krols wordt) gaat ze waarschijnlijk ook minder eten.

Groenten hebben katten niet nodig, pens ook niet. Kippennek zou ze gewoon moeten kunnen eten, al moet jij hem de eerste paar keer misschien even vasthouden zodat ze hem goed tussen haar kiezen kan krijgen.
#2069965
Ik voer kittens naar vraag. Dus Snorri vreet tot hij ploft en Starri stopt net daarvoor  :D Ze krijgen hier (wsch ong 8 weken inmiddels) 4x daags eten en bij elkaar denk ik dat ze zeker 100 tot 120 g per stuk wegwerken op een dag (ik weeg niet alles, gaat op het oog). Ze worden nog niet moddervet maar wel zeer energiek en atletisch en glimmend dus ik vind het prima zo.

Kippennek krijgen ze hier echt nog niet weg, een gedemonteerd kuiken wel, al vindt Starri dat eigenlijk te veel werk. Nekken worden gemalen of geplet en kleingeknipt. Ze eten wel stukjes kip, kalkoen, konijn, rund en paard. Alles wat ze zelf kunnen knagen maal ik niet, hoe meer knagen hoe beter.

Dat ze geen groente nodig hebben daar zijn ze het niet mee eens, en wie ben ik om dat dan beter te weten  :D

Als de penzen echt permanent uitbollen naar opzij, van boven bekeken, dan zijn ze te vet, idem als ze hangpenzen krijgen. Knor heeft er wel 3 jaar over gedaan om volledig uit te groeien en uit te zwaren, mini-Kruimel was met 1 1/2 wel uitgegroeid.
Door Limpy
#2070236
Het lappenkind zou met 12 weken idd al zelf kipnekjes weg moeten kunnen knagen.
Mijn pekke vond pens trouwens heerlijk op die leeftijd, nu geef ik het nog maar amper omdat alleen hij het lust (obi-wan af en toe) maar ik heb dus ook geen hond waarvoor ik het in huis moet hebben.

Poezie heeft trouwens ook lever+nier nodig in dr dieet.
Qua spiervlees en organen kun je hetzelfde geven als aan de hond (behalve pens dan), makkelijk vleesbot voor katten is kipnek, -karkas, - vleugels (poten als ze wat groter is want hard) kwartel, parelhoen (karkas,vleugels) en als ze wat groter is eendnek, -rug, -vleugels.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2070263
Hier aten ze met 12 weken nog geen volledig vers, dus daar heb ik geen ervaring uit eigen hand over. Ot heeft rond die leeftijd wel voor de eerste en laatste keer een hele ongehamerde kippennek naar binnen gewerkt.
Het kan best zijn dat ze voldoende kaakkracht etc heeft om de nek te eten, maar gewoon nog een stukje techniek mist. Dat heb ik wel zo bij Sien gezien toen die op barf ging. Die techniek komt vanzelf en kan je wat meehelpen door de boel wat kleiner te snijden en hakken.

Kalkoen, haring en hart is geen volledige maaltijd nee.
Ik denk dat je best zelf een menu kan maken. Dat kost echt niet meer tijd dan voor een hond (minder zelfs, want geen groen over het algemeen) en zet dat even hier weg.
40-50% vleesbot
15-20% orgaan (lever, hart, en ook wel nier zijn essentieel)
65-30% (de rest) spiervlees
En dan ook af en toe (dus niet iedere dag  ;) ) een portie vette vis en zo eens een eitje of kuikentje.
De afwisseling van diersoorten komt vanzelf wel met de tijd denk ik zo, maar de percentages kan je nu al wel op orde krijgen.
Je barft al met je hond, dus je bent geen beginner. Barfen met katten is niet zo heel veel anders.
#2070288
koekje schreef:
Het kan best zijn dat ze voldoende kaakkracht etc heeft om de nek te eten, maar gewoon nog een stukje techniek mist. Dat heb ik wel zo bij Sien gezien toen die op barf ging. Die techniek komt vanzelf en kan je wat meehelpen door de boel wat kleiner te snijden en hakken.
Of vasthouden op bekhoogte, dan kunnen ze eraan trekken, eromheen lopen, verschillende bekstandjes proberen. Ik heb het maar een keer of 2 hoeven doen, en toen konden ze het zelf.
Door Mary
#2070988
Was op zoek naar dit onderwerp, heel herkenbaar! Ik heb ook zo'n kitten van 12 weken met enorme honger, wat ie allemaal eet op een dag, ik geef hem 3 a 4 keer! Nu is ze de laatste dagen vreselijk aan het spugen, al het eten eruit, een aantal uren (denk ongeveer 4 uur) nadat ze heeft gegeten. De drolletjes zijn gewoon normaal en ze is erg levendig, maar hongerig dus. Ik heb wel de laatse dagen versvlees van Haak, eerder 'eigen merk' van diezelfde biologische dierenwinkel, maar dat heeft ze eerder gehad en dat ging gewoon goed...wat zou dit kunnen zijn? Moet toevallig straks naar de DA voor prikje en chip, kan ik het wel vragen maar ze hebben geen verstand van versvoer natuurlijk.
Moet ik haar toch vaker en kleinere beetjes geven?
Alvast bedankt,
groetjes, Mary
#2071074
Helemaal met koekje eens, niet laten inenten! En sowieso niet en inenten en chip plaatsen tegelijk, da's een veel te grote aanslag op zo'n klein lijfje.

Ik zou Okugest geven (homeopathisch middel bij maagklachten, te koop bij de drogist). En idd heel veel kleine maaltijden op een dag, en niet laten overeten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2071080
Ot en Sien zijn gechipt tijdens de ontstokking. Dan waren ze toch al onder zeil en voelden ze niets van die dikke stopnaald (vond ik zo zielig). Overigens zijn ze beiden wel ziekig geworden na die ingreep; beiden wat lichte niesziekte (oogontsteking). Paar dagen zalfje smeren en het was wel weer over.
Dat ze beiden ziek werden (er zit een jaar leeftijdsverschil tussen) weet ik eraan dat ze voor de sterilisatie natuurlijk met veel (zieke) dieren en veel stress bij de DA in een hokje zitten en het was ook winter. En bij kittens is het afweersysteem nog niet helemaal compleet.
De meeste dierenartsen zullen ook niet vaccineren als het dier ziek is, maar niet allemaal en soms is dat ook niet te zien. Toen Ot eigenlijk haar 2e kittenvaccinatie moest, had ze niesziekte. De dokter zei dat ze eerst behandeld moest worden en pas haar prik kreeg als ze helemaal beter was. Overgeven en kotseritis is moeilijker te zien aan de buitenkant.
Ik ben snel geneigd om met overgevende kittens naar de dokter te gaan. Kittens hebben geen reserves en ook nog geen kans op haarballen. Kittens zullen ook lang levendig en actief blijven, aard van het beestje en de leeftijd.
Door Wendi
#2077444
Ook ik volg dit topic met interesse, heb gisteren vrijwilligerswerk in het asiel gedaan en....jawel... ::)
Tussen al die kittens zat er 1 die me opviel omdat hij gewoon geboren is om therapiekat te worden.
12 weken en uiteraard meteen op vers gezet, eerst even wat mixjes (hij is er net een dag), maar eet alles prima.
Leuk, al die kittens hier!
Oja, ik heb 'm Olivier van Zwieten genoemd  :biggrin2:
Door Stef@nie
#2088305
Even een update! Ik wilde (nog) geen muizen voeren, maar daar dacht ze zelf anders over. Ze heeft er al een paar gevangen :o !! De eerste werd niet opgegeten. Zonde, vond ik. Was al aan het verzinnen of ik daar wat aan zou kunnen veranderen, maar dat was niet nodig. De volgende werd heerlijk opgepeuzeld. Ze eet ook volop vliegen en gisteren heeft ze zelfs een libellenlarve weggewerkt. Dit is eh, allemaal gezond en normaal? Geboren barfkat? Ze is in ieder geval erg zelfvoorzienend! Ze is nog steeds even hongerig, dus dat zal wel een enorme drijfveer zijn. Ik moet dan ook goed opletten dat ik niet te veel meer bij voer.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door