Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door AnneGTS
#2069563
Hoi allemaal,

Onze hond heeft sinds 2 jaar last van maag/darm problemen,. Ze heeft sindsdien constant prednison gekregen (wisselende dosering).
Iets meer dan 2 maanden geleden zijn we overgestapt van brok naar Darf Eko Kvv. Daarna zijn we de prednison langzaam gaan afbouwen.
3 weken geleden kreeg ze opeens jeuk. Sinds 2 weken krijgt ze helemaal geen prednison meer.
We hebben geen vlo kunnen vinden en onze andere hond heeft nergens last van. Spriet heeft wel redelijk wat huidschilfers, dit had ze normaal ook wel af en toe, maar nu lijkt het iets meer. Normaal gaven we dan schapenvet, maar dat durven we nu niet te geven omdat ze zo'n problemen met haar maag/darmen heeft gehad. Haar ontlasting is op dit moment goed.

Kan deze jeuk nog komen van de overschakeling van voer? Ook al krijgt ze de Darf al meer dan 2 maanden? Of kan het zijn dat het zich nu pas uit doordat ze eerst prednison kreeg? Of heeft het waarschijnlijk niks met het voer te maken?

Wie kan ons helpen?
Laatst gewijzigd door AnneGTS op ma 19 dec 2011, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2069622
Waar de jeuk exact vandaan komt...geen idee natuurlijk vanaf deze plek, maar omdat het tegeljk op kwam zetten met het afbouwen van de pred, ga ik bijna denken dat de jeuk er al was en dat de pred deze eerder heeft onderdrukt. Het kan een vorm van ontgifting zijn, ook gezien de schilfers.
Door nike
#2069640
Kan het niet zijn dat je hond allergisch is voor kip, als ik me goed herinner zit dit in alle smaken van DARF, en doordat de prednison het nu niet meer onderdrukt is de kans groot dat het zich gaat uiten.
Door AnneGTS
#2069713
Als het van het ontgiften komt, zou de prednison het eventueel onderdrukt kunnen hebben en dat het zich nu uit, lijkt mij. Maar ze krijgt de Darf al 10 weken, kan ontgiften dan soms enkele maanden duren? En zijn die schilfers vaak een teken van ontgifting dan? Wat kun je hier eventueel aan doen?

Allergisch voor kip.. Ik heb geen idee. We hebben bewust voor Darf gekozen om zo veel mogelijk allergische reacties uit te sluiten ivm haar maag/darmen (vers vlees, geen granen en toegevoegde troepjes). Waarom zou het specifiek de kip kunnen zijn (en niet de rund, lam, geit of groenten die er in zitten)?

Bedankt voor het meedenken! :)
Door nike
#2069778
Kip is een dier wat met graan wordt gevoerd, hierdoor zit het graan in de hele kip, dus het vlees zeg maar, ook wil het nog wel eens zo zijn als er kippennekken worden gemalen dat er graan achter blijft in de krop. Honden die erg allergisch zijn reageren daarom  op kip. Rund kan ook een allergische reactie geven maar dat  komt veel minder voor dan kip.
Door mysmoothcollies
#2069951
Er zijn met de zoekfunctie meerdere topics te vinden over ontgiften, e.e.a. is ook afhankelijk van hoelang je hond hiervoor brokken heeft gegeten echt ontgiften kan soms wel een jaar duren volgens mij. Prednison e.d. onderdrukt het imuumsysteem van de hond, misschien eens een Probiotica kuur proberen?
Door Pedro98
#2070718
[quote="nike"]
Kip is een dier wat met graan wordt gevoerd, hierdoor zit het graan in de hele kip, dus het vlees zeg maar, ook wil het nog wel eens zo zijn als er kippennekken worden gemalen dat er graan achter blijft in de krop. Honden die erg allergisch zijn reageren daarom  op kip. Rund kan ook een allergische reactie geven maar dat  komt veel minder voor dan kip.
[/quote]

Kip is inderdaad ook hier een probleem met een van de teckels, zodra hij maar een stukje krijgt weet je zeker dat het een half uurtje later mis is. Dus geen kip meer voor Ukkie hoe gek hij er ook op is.
Door siempie
#2070809
Darf is vrij vet. Zeker omdat het Geit en lam bevat. Dit zijn ook vleessoorten die volgens de chineese voedingsleer als 'warm' gezien worden. Hier kan je hond op reageren. Ik heb ook een hond die hier niet tegen kan. Ook zou het kunnen dat je hond niet tegen kip of rund kan. Mijn advies is om over te gaan op Tinlo barf menu en dat eerst via een eleminatie dieet uittesten waar je hond tegen kan. Dus eerst bv 6 weken alleen de konijn variant voeren en verder niets gaat dit goed dan ga je een diersoort toevoegen bv de Eend van Tinlo dit doe je voor 4 weken. Gaat dit ook goed dan weer een diersoort erbij zodat je uitkomt op 4 soorten minimaal. Als je dan uiteindelijk weet waar je hond tegen kan dan kun altijd bekijken of dit ook de diersoorten zijn die in Darf zitten. Anders lekker de Tinlo blijven voeren zou ik zo zeggen. Ik ben er erg tevreden over. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. ;)
Door Eline van Oosterom
#2155692
Ik heb ook sterk het vermoeden dat Terra (toller) jeuk krijgt van Darf. Na de maaltijd krijgt ze meer jeuk. Ze deed het goed op de carnibest dus dat ga ik vanmiddag maar weer even halen en dat 6 weken proberen om te kijken of de jeuk dan verdwijnt. Ik voer Darf nog maar kort dus de kans dat het door Darf komt is best aanwezig. Jammer want het ziet er goed uit. Wellicht stap ik over op Haaks of All Animall. Maar als ze het op de carnibest gied blijft doen dan hou ik het misschien ook wel daarbij.
Voor mijn toekomstige pup geen Darf en ga ik denk ik beginnen met Haaks.
Door Martine-Tom
#2155701
Tom is doodziek geweest van Darf, oa jeuk (al was dat het minste van zijn problemen) ik vermoed dat het door het hoge vetgehalte en de hoeveelheid kip komt die erin zit.
Gelijk gestopt met Darf en weer lekker zelf gaan samenstellen en het probleem is over.

Heb er nog met Darf over gemaild en waar ze in 1e instantie zeer bereid waren mee te werken laten ze keer op keer afweten als puntje bij paaltje komt.
Beetje jammer.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#2155756
[quote="AnneGTS"]
Als het van het ontgiften komt, zou de prednison het eventueel onderdrukt kunnen hebben en dat het zich nu uit, lijkt mij. Maar ze krijgt de Darf al 10 weken, kan ontgiften dan soms enkele maanden duren? En zijn die schilfers vaak een teken van ontgifting dan? Wat kun je hier eventueel aan doen?

Allergisch voor kip.. Ik heb geen idee. We hebben bewust voor Darf gekozen om zo veel mogelijk allergische reacties uit te sluiten ivm haar maag/darmen (vers vlees, geen granen en toegevoegde troepjes). Waarom zou het specifiek de kip kunnen zijn (en niet de rund, lam, geit of groenten die er in zitten)?

Bedankt voor het meedenken! :)
[/quote]
Kun je beter niet overstappen op zelf samenstellen? Dan weet je precies wat je je hond voert. van Kvv weet je bijna nooit wat er precies allemaal in gaat van de genoemde dieren. Na prednison heeft je hond ws ook een verminderde weerstand. Ik zou zeggen mijd zoveel mogelijk diersoorten die eventueel met ab zijn gefokt. (ergste zijn de kip en het rund). Met zelf samenstellen zou je ook kunnen gaan elimineren en starten met een diersoort die je hond nog nooit gehad heeft. Mocht je ze groenten willen geven is het wellicht ook beter om je eigen groentenfruit mix te maken.
Door Monoxxide
#2165402
Ik voerde tig merken KVV doormekaar toen ik nog voornamelijk kvv gaf. Indy mijn oudste reageerde ook op 1 van de merken (volgens mij de vlokken van degomeat maar weet het niet zeker). Ben toen afgestapt van merken te wisselen en op darf blijven steken, van toen af nergens meer problemen mee.
Nu geef ik de hoofdmoot barf met soms darf en gaat perfect hier. Denk dat je best even uitzoekt op welk merk je hond het goed doet en dan van hun de smaken afwisselt.
Door AnneGTS
#2200315
Even een update: Onze hond krijgt nog steeds Darf en de jeuk werd vanzelf steeds minder. Ze heeft het nu nog af en toe, maar niet vaak.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door