Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door beesteboelmona
#2068742
Ik heb zinds 1 week een asiel kitten van nu 7 weken oud. (ik heb stage gelopen in dat asiel en er was een overbevolking aan kittens want niemand hier wil een zwart kitten)
Maar nu het punt hij is heel erg aan de diarree.
Hij eet goed en is ook erg speels en vrolijk.
Eigenlijk eet hij zelfs te goed.
Als ik voer neer zet dan stampt hij zich helemaal vol en soms moet hij daarna overgeven omdat hij gewoon veel te veel heeft gegeten.
Hij krijgt zelf gemalen barf.
De eersten 5 dagen at hij carnibest omdat ik geen maalbaar vleesbot in huis had maar dat vondt hij helemaal niks.
In het asiel waar hij brokjes kreeg had hij geen diarree.
Hij heeft qua wennen eigenlijk geen problemen gehad aan zijn nieuwe omgeving.
Wat zouden jullie doen hiermee?

Ik zit te twijfelen tussen of even aanzien omdat hij verder nog wel levendig is, de gemalen barf even overgieten met kokend water of nog even op brok houden.
Laatst gewijzigd door beesteboelmona op ma 25 jul 2011, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2068744
Op 7 weken hoort hij nog bij zn moeder ipv al een week bij jou. Hopelijk heb je andere (oudere) katten die surrogaatmoeder willen en kunnen spelen.
Een kitten heeft geen reserves, helemaal niet op die leeftijd. Ik zou er dus mee naar de dierenarts gaan.
Kittens voer je sowieso meerdere keren per dag en kleinere hoeveelheden. Zo kan hij zich niet overeten en ook niet daardoor gaan overgeven.
Door Martine-Tom
#2068751
Hij is idd een beetje jong, Joris kreeg ik met 4 of 5 weken al omdat zijn moeder hem verstoten had en ook dat is goed gekomen kost wel meer tijd en toewijding hoor zo'n klein hummeltje.
Ik zou nu nog niet zo heel veel doen, hij is brokken gewend dus het is omschakelen, zolang hij verder levendig is zou ik het nog even aanzien (maar bij twijfel ALTIJD naar de da gaan!).

Ik zou hele kleine porties geven en des noods 10 keer per dag, en in elk geval met tussenpozen voeren zodat hij langzaam leert eten, zo schrokken is niet goed (zoals je nu merkt).

Dus gewoon vaker kleinere porties voeren en in de gaten houden dat hij levendig blijft dan komt het best goed.
Door beesteboelmona
#2068752
koekje schreef: Op 7 weken hoort hij nog bij zn moeder ipv al een week bij jou. Hopelijk heb je andere (oudere) katten die surrogaatmoeder willen en kunnen spelen.
Een kitten heeft geen reserves, helemaal niet op die leeftijd. Ik zou er dus mee naar de dierenarts gaan.
Kittens voer je sowieso meerdere keren per dag en kleinere hoeveelheden. Zo kan hij zich niet overeten en ook niet daardoor gaan overgeven.
Het kitten krijgt om het uur eten.
Ik heb nog 3 katten waarvan 1 echte moederpoes.
Het kitten was 1 week oud toen hij in een doos werdt gedumpt.
Dus ik kan er niks aan doen dat hij niet bij zijn moeder is want er is niet bekend waar die is.
Door beesteboelmona
#2068753
martine-tom schreef: Hij is idd een beetje jong, Joris kreeg ik met 4 of 5 weken al omdat zijn moeder hem verstoten had en ook dat is goed gekomen kost wel meer tijd en toewijding hoor zo'n klein hummeltje.
Ik zou nu nog niet zo heel veel doen, hij is brokken gewend dus het is omschakelen, zolang hij verder levendig is zou ik het nog even aanzien (maar bij twijfel ALTIJD naar de da gaan!).

Ik zou hele kleine porties geven en des noods 10 keer per dag, en in elk geval met tussenpozen voeren zodat hij langzaam leert eten, zo schrokken is niet goed (zoals je nu merkt).

Dus gewoon vaker kleinere porties voeren en in de gaten houden dat hij levendig blijft dan komt het best goed.
Ja dat weet ik maar ik heb het er graag voor over.
2 van mijn andere katten zijn ook dumpertjes.
Eentje was in het bos gedumpt en de ander door de vorige eigenaar met 4 weken uit het nest gehaald en na een week wou diegene haar naar het asiel brengen omdat ze aanviel enz uit angst maar die mensen vonden haar vals en eng. (kleine kinderen die aan de staart trokken enz)
Door Martine-Tom
#2068756
beesteboelmona schreef: Ja dat weet ik maar ik heb het er graag voor over.
Was ook geen kritiek hoor, het was even om aan te geven dat de opmerking van Koekje wel erg hard was, ideaal is het niet maar dat zal je zelf ook wel weten.
Zolang je weet wat je doet hoeft het geen drama te zijn...en dat denk ik ook niet als ik zo lees hoe je met de kleine omgaat :)

Hoe gedraagd hij zich, verder wel levendig?
Door beesteboelmona
#2068764
martine-tom schreef: Was ook geen kritiek hoor, het was even om aan te geven dat de opmerking van Koekje wel erg hard was, ideaal is het niet maar dat zal je zelf ook wel weten.
Zolang je weet wat je doet hoeft het geen drama te zijn...en dat denk ik ook niet als ik zo lees hoe je met de kleine omgaat :)

Hoe gedraagd hij zich, verder wel levendig?
Sorry nu reageer ik een beetje sacherijnig op jou.
Hij is verder levendig en vrolijk.
Hij rent door het huis, terrotiseert ons, springt op de hond als hij langs de krabpaal loopt.
Alleen is de diarree erg waterig.
Vandaar dat ik twijfel over of ik door zal gaan met dit voer of dat ik het beter licht kan koken of hem nog even op brok houden.
Al moet ik wel zeggen dat hij gewoon rauwe gemalen barf het beste eet.
brokjes en gekookte barf eet hij wel maar met erg veel tegenzin en ook erg weinig.
Door Mevroi Kruim
#2068792
Plast hij ook nog?
Heb je geprobeerd om hem ipv gemalen, kleine stukjes spiervlees te voeren? Het kauwen en knagen werkt goed tegen het te vol proppen.
De Frummels hebben ook allebei diarree gehad toen ze hier kwamen en overgingen op vers. Geen water gelukkig maar wel dun. Ik heb het verder zo gelaten, het ging met een paar dagen op barf over. Zolang ze levendig zijn, niet niezen of proesten en goed eten en drinken vind ik het geen onmiddellijk noodgeval maar als het met een dag of 2 nog is, als hij hangerig wordt, slechter eet, niet drinkt/plast, dan ging ik wel gelijk naar de da.
Door beesteboelmona
#2068795
Mevroi Kruim schreef: Plast hij ook nog?
Heb je geprobeerd om hem ipv gemalen, kleine stukjes spiervlees te voeren? Het kauwen en knagen werkt goed tegen het te vol proppen.
De Frummels hebben ook allebei diarree gehad toen ze hier kwamen en overgingen op vers. Geen water gelukkig maar wel dun. Ik heb het verder zo gelaten, het ging met een paar dagen op barf over. Zolang ze levendig zijn, niet niezen of proesten en goed eten en drinken vind ik het geen onmiddellijk noodgeval maar als het met een dag of 2 nog is, als hij hangerig wordt, slechter eet, niet drinkt/plast, dan ging ik wel gelijk naar de da.
Hij plast ook nog gewoon.
Kleine stukjes spiervlees heb ik nog niet geprobeert.
Ik zal het morgen eens proberen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2068878
martine-tom schreef: het was even om aan te geven dat de opmerking van Koekje wel erg hard was
Pardon?!
Ik geef een heel duidelijk advies nav van de gegeven informatie. Niet gaan zitten stoken Martine-tom, dat is nergens voor nodig.
Door Martine-Tom
#2069297
koekje schreef: Pardon?!
Ik geef een heel duidelijk advies nav van de gegeven informatie. Niet gaan zitten stoken Martine-tom, dat is nergens voor nodig.
Ik stook niet ik vond je mening erg hard overkomen en wilde relativeren juist omdat ik zelf ook een 4 weken poesje gehad heb wat prima ging.
Jij gaat uit van de negatieve kant en ik van de positieve.

@beestenboel: als ik het zo lees zou ik me geen zorgen maken, nog niet in elk geval.
Persoonlijk zou ik bij het rauwe blijven, ook niet nu ineens gaan koken oid, ik zou het echt nog even aanzien.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2069310
martine-tom schreef: Ik stook niet ik vond je mening erg hard overkomen en wilde relativeren juist omdat ik zelf ook een 4 weken poesje gehad heb wat prima ging.
Jij gaat uit van de negatieve kant en ik van de positieve.
Ook dat is een aanname die nergens op gebaseerd is. Juist deze aanname zegt eerder iets over jou dan over mij. Jij bent namelijk degene die het als negatief opvatte, ipv neutraal.
In de openingspost staat dat ze het kitten heeft, omdat niemand daar zwarte kittens heeft. Daar wordt niet genoemd dat moederpoes al een tijd niet meer in zicht is.

En iets vinden en iets zijn, zijn 2 hele verschillende dingen. Zolang je dat onderscheid niet maakt, zit je te stoken.
Door Martine-Tom
#2069319
ja hoor je hebt gelijk. Zullen we het nu weer bij het onderwerp houden?
Als je nog meer commentaar heb mag je me wel een PB sturen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door