Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door TMG1961
#2068911
Mijn poes heeft op de buik en bij de staartaanzet schaafwondjes en wondjes van overmatig likken. Wat kan ik hier op doen wat ook nog eens ongevaarlijk is als ze na opbrengen de plekken likt?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2068986
Kan het overmatig likken van de nieren komen? Ze is toch nierkat?
Gebruik igg geen teatree-middelen. Die zijn giftig voor katten.

Sien heeft een gaatje gehad, waarschijnlijk een mep van een buurtkater gehad (of eventueel van Ot). Het wondje was mooi rond en zag er goed uit, maar voor de zekerheid toch de DA gebeld. De assistente zei me er niets op te smeren. Dat zou alleen maar de wond te vroeg afsluiten en katten likken toch alles eraf.

Ik neem aan dat ze geen vlooien heeft. Die plaatsen zijn volgens mij wel berucht bij vlooienallergie.
Door TMG1961
#2069000
Ze likt zich al jaren echt regelmatig echt plaatselijk driekwart kaal. Vlooien heeft ze geen, althans heb er geen gevonden.
Heb haar in het verleden met diverse middeltjes ontvlooid maar overal reageerde ze op met kale plekken die echt zo groot als een handpalm waren. Dus daarna niet meer ontvlooid.
Door TMG1961
#2069104
anne-rené schreef: Ik zou Calandulan Emulsie van VSM gebruiken werkt heel goed.
En ff een kap op zodat ze niet meer kan likken anders kan je blijven smeren.
kap op doen is geen optie, ooit eens geprobeerd en mevrouw flipt dan compleet uit.
Door Lil
#2069149
TMG1961 schreef: kap op doen is geen optie, ooit eens geprobeerd en mevrouw flipt dan compleet uit.
je hebt ook een medical petshirt voor katten  ;)
Door Limpy
#2069160
Bach rescue-zalf zou je er ook nog op kunnen smeren. Als extra zit hier crab apple in (zit niet in de druppels) en dit verlicht de jeuk.
Trekt vrij snel in de huid, mocht poes toch wat oplikken kan het geen kwaad (zorg dat ze na opsmeren niet gelijk gaat likken zodat er tenminste iets in de huid trekt)

Heb het hier ook regelmatig gebruikt bij een jeukende obi-wan, bij hem werkte ´t als een tierelier.
Door TMG1961
#2069170
Lil schreef: je hebt ook een medical petshirt voor katten  ;)
Ze wil absoluut niets aan of om hebben..het moet dus echt iets zijn wat of heel snel intrekt of wat bij oplikken geen kwaad kan
Door Limpy
#2069172
Zou ik zeker de rescue creme eens proberen, geeft echt verlichting aan de jeukplekken, trekt snel in en kan geen kwaad.
Is ook gewoon bij de etos verkrijgbaar.
Door TMG1961
#2069433
Heb de rescue creme meegenomen toen ik vanmiddag even in het dorp was. Zal poes vanavond behandelen. Kan je ze 2 keer per dag ermee behandelen?
Door Limpy
#2070320
Jup, kun je meerdere keren op een dag smeren.
Werkt bij mensen trouwens ook goed voor jeukplekken, zelfs muggenbeten verzacht het wat.

Edit: in de bijsluiter zal vast wel staan hoe vaak je max mag smeren...
Door ieniemienie
#2070932
Even los van de smeersels tegen jeuk: hoe is het met haar anaalklieren?

Ik vraag dat, omdat onze poes Esprit jarenlang op precies dezelfde plekken dezelfde klachten had. Toen heeft de dierenarts haar anaalklieren uitgeknepen en dat was erg nodig. Esprit heeft sindsdien nooit meer last gehad en is mooi bevacht, nog steeds op haar ouwe dag van 17. Ik wist toen helemaal niet van dit probleem van anaalklieren mogelijk bij katten, wel van de honden, dus ik stond compleet verbaasd (naast dat ik me er aardig rot onder voelde al die jaren, maar dat is weer wat anders).
Door TMG1961
#2070937
Geen idee hoe het met haar anaalklieren is. Zal eens bij de DA langsgaan voor controle en eventueel leegdrukken aangezien ik niet weet hoe je dat doet
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door