Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2065263
Ha!

Ik heb een oproep voor Diza gekregen (ze is nu ruim een jaar) voor haar inentingen. Natuurlijk wist ik dat dit er aan zou komen, maar heb het telkens voor me uit geschoven om een beslissing te gaan maken wat ik nou wel en niet wil.
Nou, daar heb ik een beginnetje mee gemaakt: geen leptospirose (ziekte van Weil) en geen parainfluenza (dus geen Pi, L en KC).
Nu moet ik nog beslissen of ik haar distemper (hondenziekte), hepatitus en parvo (D, H en P) wil geven.

Ik heb ergens gelezen dat honden jonger dan 1 jaar bevattelijk zijn voor parvo en oudere honden veel minder.

Mijn vragen aan jullie:
- klopt dat verhaal over parvo
- kan je distemper en hepatitus apart krijgen, of ziet die samen met andere middelen in een cocktail
- ze zeggen dat D, P, Pi en H (van nobivac) 3 jaar werkzaam is, waarom zou Diza dan opnieuw deze entingen moeten hebben?

Lastig allemaal.

Alvast bedankt voor de hulp.

Judith
#2065289
Het klopt dat vooral pups gevoelig zijn voor parvo, ook oude honden met verminderde weerstand zijn gevoelig.
Distemper en HCC zijn niet los verkrijgbaar, dus je zult toch aan de DHP moeten.
Het klopt dat DHP een 3 jarige registratie heeft, maar de fabrikant adviseert toch om op 1 jaar te "boosteren", het blijkt dat dan de basis wordt gelegd voor langdurige bescherming.
#2067269
Ik denk dat bijna alle volwassen honden barsten van de antilichamen tegen parvo en het daarom zelden bij volwassen honden voorkomt. Maar als ze geen antilichamen hebben, denk ik dat ze evengoed flink parvo kunnen krijgen en er ook dood aan kunnen gaan. Ik heb wel eens een volwassen Rottweiler in de praktijk gehad die dood ging aan parvo.

De reden dat ze adviseren om de DHP nog een keer te geven op een jaar is dat uit onderzoek is gebleken dat niet alle honden evengoed gereageerd hebben op de puppyentingen. Dus die paar die niet voldoende antilichamen hebben opgebouwd die pak je dan nog even mee, en dan vind ik de parvo veel belangrijker dan de HCC en Hondenziekte. Omdat dat veel vaker nog voorkomt.
Door Martine-Tom
#2067448
Tom is nu bijna 20 maanden, kan ik dan nog boosteren op de DHP prik?
Hij reageerde zo heftig de laatste keer (16 weken) dat ik niet durfde maar begin steeds meer te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan...
Parvo vind ik toch wel eng...Ziekte van weill ook maar zwemmen doet hij niet en drinken van slootwater ook niet meer dus dat risico durf ik wel aan.
#2067632
Hitam schreef: Ik denk dat bijna alle volwassen honden barsten van de antilichamen tegen parvo en het daarom zelden bij volwassen honden voorkomt. Maar als ze geen antilichamen hebben, denk ik dat ze evengoed flink parvo kunnen krijgen en er ook dood aan kunnen gaan. Ik heb wel eens een volwassen Rottweiler in de praktijk gehad die dood ging aan parvo.

De reden dat ze adviseren om de DHP nog een keer te geven op een jaar is dat uit onderzoek is gebleken dat niet alle honden evengoed gereageerd hebben op de puppyentingen. Dus die paar die niet voldoende antilichamen hebben opgebouwd die pak je dan nog even mee, en dan vind ik de parvo veel belangrijker dan de HCC en Hondenziekte. Omdat dat veel vaker nog voorkomt.
Mijn da heeft alleen de 'grote' cocktail, dus incl de Pi. Wat vind jij van die toevoeging?
Als ik Diza nog een (laatste) keer inent wordt dat dan wellicht de DHP.
#2068770
martine-tom schreef: Tom is nu bijna 20 maanden, kan ik dan nog boosteren op de DHP prik?
Hij reageerde zo heftig de laatste keer (16 weken) dat ik niet durfde maar begin steeds meer te twijfelen of ik daar wel goed aan heb gedaan...
Parvo vind ik toch wel eng...Ziekte van weill ook maar zwemmen doet hij niet en drinken van slootwater ook niet meer dus dat risico durf ik wel aan.
Hij hoeft niet geboosterd te worden als de enting goed is aangeslagen. Als hij zo heftig gereageerd heeft is dit zeker een klant voor een titerbepaling.
judith vd schreef: Mijn da heeft alleen de 'grote' cocktail, dus incl de Pi. Wat vind jij van die toevoeging?
Als ik Diza nog een (laatste) keer inent wordt dat dan wellicht de DHP.
Ik vind de Pi niet erg functioneel. Het is gewon een soort griepje.
#2068807
Hitam schreef: Ik denk dat bijna alle volwassen honden barsten van de antilichamen tegen parvo en het daarom zelden bij volwassen honden voorkomt. Maar als ze geen antilichamen hebben, denk ik dat ze evengoed flink parvo kunnen krijgen en er ook dood aan kunnen gaan. Ik heb wel eens een volwassen Rottweiler in de praktijk gehad die dood ging aan parvo.
Toch komt het nog regelmatig voor dat ik een hond titer die geen antilichamen heeft tegen parvo, ik verbaas me hier iedere keer weer over. Je zou zeggen dat honden dat virus best wel eens tegenkomen, in ieder geval vaker dan HCC of hondenziekte.
De reden dat ze adviseren om de DHP nog een keer te geven op een jaar is dat uit onderzoek is gebleken dat niet alle honden evengoed gereageerd hebben op de puppyentingen. Dus die paar die niet voldoende antilichamen hebben opgebouwd die pak je dan nog even mee, en dan vind ik de parvo veel belangrijker dan de HCC en Hondenziekte. Omdat dat veel vaker nog voorkomt.
Ik weet niet wat jouw ervaring is? Maar ik vind dat best veel honden niet voldoende afweer hebben opgebouwd tegen de pupentingen.
Ik vertel het tegenwoordig ook anders, ik zeg niet meer van tevoren dat de kans groot is dat er niet gevaccineerd hoeft te worden, omdat ik merk dat het toch een hele teleurstelling is als het wel moet gebeuren.
#2068809
Biscuit had nul titer tegen alle 3 de ziektes bij 1 jaar. Zij heeft gewoon d'r puppy entingen gekregen. Ik wilde een titer omdat ik naar de show moest en ik op dat moment niet wilde enten omdat ze loops was. Net wat Dorothea schrijft: vette pech dus......
#2068814
Lizzy schreef: Biscuit had nul titer tegen alle 3 de ziektes bij 1 jaar. Zij heeft gewoon d'r puppy entingen gekregen. Ik wilde een titer omdat ik naar de show moest en ik op dat moment niet wilde enten omdat ze loops was. Net wat Dorothea schrijft: vette pech dus......
sterker nog, ze had zelfs twee keer de hele cocktail gehad....en nog nul komma nul afweer.
#2068832
Lizzy schreef: Biscuit had nul titer tegen alle 3 de ziektes bij 1 jaar. Zij heeft gewoon d'r puppy entingen gekregen. Ik wilde een titer omdat ik naar de show moest en ik op dat moment niet wilde enten omdat ze loops was. Net wat Dorothea schrijft: vette pech dus......
Charlie had juist tegen alle drie de ziektes +++ dus optimale bescherming bij 1 jaar.
Zo zie je hoe het verschilt per hond.
Laatst gewijzigd door Charlie Angel op ma 25 jul 2011, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#2068863
Bernie schreef: Charlie had juist tegen alle drie de ziektes +++ dus optimale bescherming bij 1 jaar.
Zo zie je hoe het verschilt per hond.
ja gelukkig zijn er genoeg honden die volop beschermd zijn, maar het percentage dat het niet is, valt mij tegen.
#2068868
*Dorothea* schreef: Toch komt het nog regelmatig voor dat ik een hond titer die geen antilichamen heeft tegen parvo, ik verbaas me hier iedere keer weer over. Je zou zeggen dat honden dat virus best wel eens tegenkomen, in ieder geval vaker dan HCC of hondenziekte.
Ik kom het maar heel zelden tegen. Ik denk dat bij mij zeker 90% van de volwassen honden (ouder dan 2) torenhoge titers heeft voor Parvo. Bij pups zie ik vaak dat ze geen antilichamen hebben tegen parvo.
*Dorothea* schreef: Ik weet niet wat jouw ervaring is? Maar ik vind dat best veel honden niet voldoende afweer hebben opgebouwd tegen de pupentingen.
Ik vertel het tegenwoordig ook anders, ik zeg niet meer van tevoren dat de kans groot is dat er niet gevaccineerd hoeft te worden, omdat ik merk dat het toch een hele teleurstelling is als het wel moet gebeuren.
Dat wisselt. De meeste honden wel, een enkele keer niet. Ik schat zo'n 70% wel. Maar een flink aantal honden die ik titer heb ik ook als pup getiterd. En dus gericht geënt en niet klakkeloos drie keer.
#2068869
Lizzy schreef: Biscuit had nul titer tegen alle 3 de ziektes bij 1 jaar. Zij heeft gewoon d'r puppy entingen gekregen. Ik wilde een titer omdat ik naar de show moest en ik op dat moment niet wilde enten omdat ze loops was. Net wat Dorothea schrijft: vette pech dus......
Alle drie niet? Dat is wel bijzonder. Is ze inmiddels wel geënt? En ook gecontroleerd? Ik heb ook wel eens een hond die helemaal niet reageert op een enting, ook na een paar keer niet.
#2068873
Hitam schreef: Alle drie niet? Dat is wel bijzonder. Is ze inmiddels wel geënt? En ook gecontroleerd? Ik heb ook wel eens een hond die helemaal niet reageert op een enting, ook na een paar keer niet.
Alle 3 niet.

Ze is inmiddels niet geent omdat ze loops was en ik niet durf te enten na de loopsheid vanwege de verminderde weerstand. Dus ik loop het maar voor me uit te schuiven, misschien ook niet verstandig...... :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door