Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2067230
Ik vraag me af waarom ik vaak lees dat mensen het vlees uit de koelkast even een half uurtje op het aanrecht zetten voor ze het vlees aan hun hond of kat geven.
Wij eten toch ook rechtstreeks uit de koelkast en ja een net gedode prooi in de natuur is wel warm als ze hem direct opeten. Maar ze zullen ook koud karkas eten of ijskoud water drinken.

Ik geeft het vlees hier altijd direct uit de koelkast. Ook omdat ze het soms niet in een keer op eet en de rest dan een uurtje later. En als ik het al op temperatuur laat komen buiten de koelkast staat het alleen maar langer te verpieteren.

Ik had gisteren trouwens ook vergeten der zaterdag kuiken te ontdooien en heb hem een uurtje op het aanrecht gezet, maar was toen nog niet helemaal ontdooit. Dacht ach zet hem vast voor de neer voor ik hem vergeet. Laat ze vast wel staan tot het ontdooit is. Nee hoor... heeft binnen no-time der ijskuikentje opgegeten.
Zal hem volgende keer wel weer netjes ontdooien, want vind dit toch te koud.
Maar moet zeggen... geeft helemaal geen rommel zo'n bevroren kuiken. Geen eigeel druipsels op de vloer ::)
#2067380
Limpy schreef: Geef het hier enigszins op kamertemperatuur omdat er anders 1 of 2 zekers over hun nek gaan omdat het te koud is.

En met een half uur of een uur buiten de koelkast is het echt nog niet verpietert....
oke, ja als ze er van over de nek gaan zou ik dat ook doen.
half uur of een uur buiten de koelkast is ook niet erg, maar vaak laat ze een gedeelte nog eens een uur tot 1,5 uur staat en dan staat het alweer 2,5 uur buiten de koelkast. Ook als het warm weer is.
#2067404
Met warm weer neem ik ook niet teveel risisco: niet gelijk of binnen een half uur op? Terug in de koelkast en krijgen ze het later weer.
(als het heul warm is voer ik ze ook vroeg in de ochtend en laat op de avond met tussendoor een klein hapje omdat ze anders niet eten)
#2067408
Ook dat hoeft niet bezwaarlijk te zijn.
Ik voer wel eens een hele kwartel aan 2 katten. Die leg ik dan weg en mogen ze er de hele dag over doen. Die kwartel ligt dan echt langer dan 3 uur op kamertemperatuur en Ot en Sien leven nog steeds.
Het is een beetje afhankelijk van allerlei factoren. Zulke dingen voer ik niet bij 30+ graden, want dan is het wel snel weg. Ik heb geen vloerverwarming. Het voer ligt nooit in de directe of felle zon.
Gemalen voer is wel sneller weg dan ongemalen voer. Het zijn de snijvlakken die als eerste gaan rotten/uitdrogen en gevoeliger zijn voor bacteriegroei. Gemalen voer heeft dus veel meer snijvlakken dan ongemalen voer.
#2067422
koekje schreef: Ook dat hoeft niet bezwaarlijk te zijn.
Ik voer wel eens een hele kwartel aan 2 katten. Die leg ik dan weg en mogen ze er de hele dag over doen. Die kwartel ligt dan echt langer dan 3 uur op kamertemperatuur en Ot en Sien leven nog steeds.
Het is een beetje afhankelijk van allerlei factoren. Zulke dingen voer ik niet bij 30+ graden, want dan is het wel snel weg. Ik heb geen vloerverwarming. Het voer ligt nooit in de directe of felle zon.
Gemalen voer is wel sneller weg dan ongemalen voer. Het zijn de snijvlakken die als eerste gaan rotten/uitdrogen en gevoeliger zijn voor bacteriegroei. Gemalen voer heeft dus veel meer snijvlakken dan ongemalen voer.
Ik leg het ook vaak uit de koelkast. Soms wel een halve dag. Die enkele keer dat ik te laat was eten ze het niet meer, maar dat is zo zeldzaam.
Kan best een paar uur daarbuiten. Ze eten het wel koud, maar meer met lange tanden. Ze vinden het gewoon veel lekkerder als het niet zo koud is. Dus doe er ook wel wat warm water doorheen soms, als ik het niet uitgehaald heb, dan smullen ze er duidelijk veel meer van dan wanneer het koud is..
Net als lauwe soep, of een lauw kopje koffie.. Als je dorst heb, drink je het wel, maar warm is
wel lekkerder :biggrin2:
#2067520
Ik laat het altijd buiten de koelkast ontdooien (zo'n 12 uur) en daarna eten ze het rechtsstreeks uit de koelkast. Ik denk ook dat het op kamertemperatuur lekkerder is maar ja, dan moet ik een half uur eerder opstaan om de katten eten te geven en ze hebben er geen last van.
#2068411
Veel katten knappen af op koud voer, het is onnatuurlijk, in de natuur eten katten hun prooi ook nog op wanneer de
lichaamstemperatuur nog warm is...

Mijn katten vinden het niet lekker als het meteen uit de koelkast komt, ik laat het of eerst een uurtje op kamertemp komen of
ik doe het heel even in de magnetron zodat het niet warm is maar beetje lauw.
#2068575
De katers hier krijgen s ochtends de boel rechtsstreeks uit de koelkast, maar de poes moet het echt op kamertemperatuur hebben. Ze geeft het anders binnen 5 minuten over en daar zit ik niet op te wachten. Hun avondportie staat dus zeker een uur buiten de koelkast voordat ik het geef. Ik heb zelfs opgemerkt dat de poes kvv dat een paar uur buiten de koelkast heeft gestaan lekkerder vind dan een vers prakje. Nou gaat mijn voorkeur daar niet naar uit natuurlijk. ;)
#2069642
Ja, ik vermoed dat dat ook èen van de redenen was van het overgeven van Axl, naast de haarballen.
Ik verwarm het daarom nu gewoon even heel kort .. niet te lang want als het niet meer rauw is, ook al maar
een paar kleine stukjes, wil hij het al niet meer !
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door