Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Migudu
#2067139
Migudu heeft nu voor de tweede keer een implantaat, hij is een reu die erg gevoelig is voor zijn eigen hormonen, dus vandaar dit besluit na
4 jaar  "aankijken"..
Nu hebben we het idee om hem te laten castreren, dan zijn er geen hormoonschommelingen meer, is hij gewoon een leukere hond, en
zit hij zelf beter in zijn vel. Het implantaat werkt namelijk goed.
Alleen....ik ben zo bang voor de narcose, en ondanks dat de dierenarts mij daarin wil geruststellen, blijf ik er huiverig voor.
Grote hond (Newfoundlander) en narcose..ben ik een angsthaas?

Groetjes,
Gerda
Door Nijl
#2067144
Net vrijdag mijn Senghe( Toller, middelgroot) laten castreren, dus ik herken een hele hoop gevoelens. Het narcoserisico is niet groot bij Tollers, maar toch was ik ook heel bang( en later heel blij toen ze belden dat alles goed was gegaan en dat hij begon te kwispelen :) ). Dus nee, een angsthaas ben je niet. Een narcose is niet risico-vrij, en het soort ras maakt ook uit. Je zorgen zijn reëel. Helaas weet ik nix over narcose in Newfs :(

Wordt dit zijn eerste keer narcose? Anders heb je al een idee wat je kunt verwachten?

Iig wil ik je heel veel sterkte wensen tijdens de operatie. Vertel ff wanneer, dan kan ik voor jullie duimen.
Door Migudu
#2067146
Het zal pas in november zijn, want het implantaat zit er nog niet zo lang in.
Hij is nu 4,5 jaar, en nog nooit onder narcose geweest.
Maakt het ook nog verschil welk soort narcose er wordt gebruikt?

Groetjes,
Gerda
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2067197
Ik zou heel goed navragen wat voor narcose er wordt gebruikt.
Ketamine is voor mij echt een nono voor een hond. Ik zou dat goed navragen, want ook al heeft een dierenarts gasnarcose, dan nog gebruiken ze vaak ketamine. En dat werkt gewoon 2 uur en is niet goed voor het hart.
Door DJ_Doerak_Tucker
#2067429
Ik lees even mee, zit met hetzelfde 'probleem', alleen is Doerak geen newf. ;) Hij is 3,5 en ik wil hem aan het einde van zijn chip ook laten castreren, hij is een veel leukere hond nu en dat zal ook zo rond november zijn. Het zal zijn eerste narcose worden en ik vind dat doodeng...
Laatst gewijzigd door DJ_Doerak_Tucker op wo 17 aug 2011, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#2067510
Ik weet niet wat er bij Bas gebruikt is geweest; hij was meerdere keren door diverse artsen geopereerd... Bas reageerde goed op de narcoses, liet zich redelijk goed onder zeil brengen (ik bleef daar altijd bij) en als ik hem weer op ging halen dan wilde hij nog wel eens heel lui blijven liggen in plaats van zich uit de roes van de narcose te 'vechten'. thuis was het vaak wel een hoopje sneue hond, kouig, rusteloos maar de dag erna waren dat soort zaken over.
Door El budha
#2067672
Narcose vind ik ook altijd zo naar iets, ongeacht de grote van het beestje.
Mijn herder is bij onze oude kliniek geholpen. Ze konden hem niet makkelijk onder zeil krijgen en hebben dus bij moeten spuiten. Daar werd geen gebruik gemaakt van gasnarcose. Na meerdere slechte ervaringen na de castratie van onze herder zijn we bij onze huidige dierenkliniek terecht gekomen. Hier is onze Bulldog teef geholpen. Bij het inslapen ben ik gebleven. Dit ging heel netjes eerst een infuus inbrengen (was bij de herder niet gedaan) en direct in het infuus werd het inslaapmiddel gespoten. Ze was dan ook zo weg.
De operatie is verder met gasnarcose gedaan.
Bij onze kater (hartpatient en bejaard ;)) hebben ze een narcose gebruikt die een stuk veiliger voor hem was. Deze operatie was dan ook net zo duur als die van onze teef van bijna 50 kilo.
Bij iedere operatie kneep ik hem ook voor de narcose. Bij onze kater was ik er ook van overtuigd dat hij de narcose niet zou overleven, maar niets was minder waar. Hij is er super goed uitgekomen.
Laat je inderdaad goed voorlichten over de narcose en over de nazorg.
Bij onze oude kliniek kreeg de herder geen pijnstillers mee, een lampenkap konden wij na veel zeuren kopen. Onze man had de pech dat na de castratie zijn zak heel erg ging opzwellen en het advies wat ik mee kreeg van de oude kliniek is calendula zalf opsmeren. Gelukkig had onze nieuwe kliniek spoed dienst in het weekend en die hebben Budha voorzien van pijnstillers, een mooie romper en goed advies om de zwelling tegen te gaan. De castratie heeft hem wel veel goed gedaan. Hij is een stuk minder gefrustreerd met uitlaten.

Heel veel succes!
Door Nijl
#2068110
Senta schreef: Ik vind Tollers geen middelgrote honden heb jij dan zo'n groot exemplaar? ;D ;D
Succes met het castreren Gerda, het gaast vast wel goedkomen, gewoon een goede kliniek opzoeken en vragen naar hun manieren van ondernarcose brengen en de bewaking, want daar zit wel heel erg veel verschil in en dat kan je al zien aan de prijs.
Sputter, sputter,.... Officiëel vallen ze onder de middelgrote honden. En hij is idd ook erg groot voor z'n soort( bijna 26 kg) en beslist niet te dik. Je ziet trouwens twee types Tollers: de gedrongen exemplaren, kort op de poten en met een brede, gedrongen, behoorlijk gefronste kop. Het andere type is wat eleganter, hoger op de poten; meer een soort kleine Golden Retriever, met een "opener" gezicht dan het eerste type. Die zie je minder vaak. Senghe is van dat laatste type.
Door tieneke
#2068130
Gasnarcose is zeker voor de gevoelige en zwaardere rassen het beste.
Wij konden ook nog kiezen maar omdat ik al eerder had aangegeven om alleen mijn hond daar achter te laten met in mijn ogen de beste narcose zei onze Da ook dat dit de veiligste was maar ook duurder en ondanks deze narcose er toch nog altijd iets mis kon gaan.
Tis en blijft moeilijk.
Door Irish
#2068214
Voordeel van gasnarcose is dat de narcose ook op ''maat'' gegeven wordt.
Liggen ze onrustig, dan krijgen ze wat meer isofluraan/ of wat anders en wanneer de ademhaling bijv. te diep is, minder.
(Correct me if I'm wrong, heb wel opleidingen gehad, maar ben er niet meer in werkzaam)
Je zou evt. ook van te voren een bloedonderzoek kunnen doen naar lever/nier waarde, dan kunnen ze (mocht dat nodig zijn) voor een andere narcose kiezen die minder belastend is voor deze organen.
:-* :-* :-* Succes
Door zurca
#2068335
*Dorothea* schreef: Ik zou heel goed navragen wat voor narcose er wordt gebruikt.
Ketamine is voor mij echt een nono voor een hond. Ik zou dat goed navragen, want ook al heeft een dierenarts gasnarcose, dan nog gebruiken ze vaak ketamine. En dat werkt gewoon 2 uur en is niet goed voor het hart.
Gebruiken ze dat ketamine dan in combi met gasnarcose of bedoel je dat ze, ondanks dat ze gasnarcose in huis hebben, toch vaak nog kiezen om ketamine als narcose te gebruiken?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2068851
zurca schreef: Gebruiken ze dat ketamine dan in combi met gasnarcose of bedoel je dat ze, ondanks dat ze gasnarcose in huis hebben, toch vaak nog kiezen om ketamine als narcose te gebruiken?
Om gasnarcose toe te dienen, moet een hond eerst geintubeerd worden. Dit ga je niet redden op enkel een roesje, dan hebben ze teveel kaakspanning.
Dus moet er eerst een narcosemiddel toegediend worden om te kunnen intuberen. Dit is vaak ketamine, mooier is om hiervoor een middel als propofol of alfaxan te gebruiken dat via een infuus rechtstreeks in de bloedbaan wordt gespoten.
Door zurca
#2068963
*Dorothea* schreef: Om gasnarcose toe te dienen, moet een hond eerst geintubeerd worden. Dit ga je niet redden op enkel een roesje, dan hebben ze teveel kaakspanning.
Dus moet er eerst een narcosemiddel toegediend worden om te kunnen intuberen. Dit is vaak ketamine, mooier is om hiervoor een middel als propofol of alfaxan te gebruiken dat via een infuus rechtstreeks in de bloedbaan wordt gespoten.
Bedankt voor de informatie! Ik ga dit opschrijven want het lijkt me goed om te weten mocht het nodig zijn....Daarnaast zijn windhonden zowiezo al "gevoelger" als het gaat om narcose dus  hoe meer ik zelf weet, hoe beter ;)
Die middelen die jij noemt, die blijven niet in het lichaamsvet "hangen", worden die geheel door het bloed opgenomen? Ik weet dat het narcosemiddel barbituraat bij windhonden afgeraden word omdat een deel hiervan in het lichaamsvet word opgenomen, omdat een windhond amper lichaamsvet heeft komt er meer in de bloedbaan terecht en kan de narcose te zwaar uitvallen...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door