Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tycolaika
#2067091
een vraagje
mijn poezels , wil ik graag op vers zetten.
barf vind ik nog niet eens hoognodig , als het maar vers is , en geen brok
nu had ik verteld , 1 kat weigert.
ze vertikt het nog steeds.
mijn andere 2 eten gewoon vers:D
ze vinden het gewoon lekker ;) wel alleen maar kip  :-\ iets anders laten ze me staan ??? kan dit kwaad ? als ze alleen maar kip krijgen ?
ik doe zelf malen. kip karkas vlees en orgaan van de kip.
dan heb ik nog een vraagje
omdat 1 brok blijft eten. staan er brokjes op de eetplek.
is het een probleem , als 1 van de vers katten zeg maar hier en daar wat brokjes mee pikt ?
hoor het graag even :D
Door Mirj@m
#2067104
Mja in theorie is het niet handig om brok en vers te combineren.
Het maagzuur moet om bot te verteren namelijk veel zuurder zijn en van brok wordt het minder zuur. Dus kunnen katten die brok en vers door elkaar eten last krijgen van hun maag en mogelijk gaan spugen. Maar dit hoeft dus niet, er zijn ook katten die hier geen last van hebben.

Je schrijft dat je ze over wil zetten op vers maar dat 'barf niet hoognodig is, als het maar vers is'. Hoe bedoel je dat? Wil je ze dan op KVV zetten of bedoel je dat je het niet nodig vindt om een echt menu samen te stellen?
Om alle voedingsstoffen binnen te krijgen is het namelijk heel belangrijk dat je de juiste verhoudingen vleesbot/spiervlees/orgaan/bijproducten aanhoudt. Als er een keer wat van wordt afgeweken zal dit geen probleem opleveren, maar als je dit consequent doet krijgt de kat tekorten. Ik zou je dus in aanraden om óf alleen KVV te voeren, wat al compleet is, óf om toch een uitgebalanceerd menu samen te stellen of te kopiëren van iemand hier op het forum.
Ook het puur en alleen geven van kip is daarbij niet handig. Ik geloof dat de richtlijn is dat je minimaal drie verschillende diersoorten per twee weken moet geven? Maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval is het wel van belang dat je afwisselt, alleen kip is niet handig. Er zijn diersoorten die je relatief makkelijk in je menu kan verwerken, denk aan: lamshart, rundergehakt, runderriblap, eendennekken, parelhoenvleugels, kalfslever. Allemaal dingen waar relatief makkelijk aan te komen is. Ik zou dus zeker kiezen voor meer dierensoorten dan alleen kip.
Door tycolaika
#2067108
heyzzz.
ik bedoel met ik vind het niet hoognodig om ze op barf te zetten.
dat ze niet zoals mijn honden barfen , ik doe het voor de katten malen
dat bedoel ik daar mee.
ik maak dus zelf hun voeding/menu indd met alles dr op en dr aan , vleesbot , spiervlees en orgaan.
maar dan gemalen.

misschien is dat niet overgekomen dat ik dat er mee bedoelde.

ik weet dat de beesten meerdere diersoorten binnen moeten krijgen , maar hoe ga ik dat aan pakken ?
ze weigeren andere soorten ???
ik heb genoeg in huis van een kuikentje tot een eendje , en alle maatjes die er tussen zitten :D ik heb 3 honden die volledig barfen.
maar ze laten het staan , als er ook maar iets anders dan kip in zit.

en het is niet zo , dat ze met de brokken , een menu voorgeschotelt krijgen , maar ze pikken er af en toe nog wel eens een paar uit het bakje.
al is dit niet veel , want hun hebben hun portie al  binnen dan ..
Door Mirj@m
#2067113
Misschien proberen te mengen? En dan beginnen met hele kleine beetjes, bijvoorbeeld wat rundergehakt er door ofzo?
Door Mevroi Kruim
#2067277
Het is ook voor brokkenkaten helemaal niet nodig dat er de hele dag een bak vol staat. Gewoon 2 of 3x daags eten en daarna de bak weg werkt prima, krijgen ze niks van. Veel beter voor de eet-discipline ook.

Alleen kip is op de lange duur niet handig, ik zou toch geleidelijk aan andere diersoorten introduceren, kleine beetje tegelijk door de kip mengen.
Door Nathascha
#2068767
Hier ook begonnen met langzaam aan div. andere diersoorten door de kip te doen. kip is gewoon HOT bij katten.

Probeer eens lamshart, lamslever en lamsnier samen met kipKK en Kipvlees te mengen. Het hoofd bestandeel is dus nog steeds KIP en een beetje lam.
Maak ook een mengsel met EendKK en Kiporgaantjes en Kipvlees. Nog steeds hoofdbestandeel KIP en waarschijnlijk gaan ze ook dit eten!

KonijnKK ruikt ook niet heel sterk. Zou je ook vrij snel kunnen introduceren. En Lama schijnt naar Kip te smaken. En eten ze ook makkelijk.

Rund, paard, geit en haas heb ik ook een tijd moeten 'verstoppen'. Maar eten ze nu ook. Desnoods doe je eerst maar 1 eendKK door je mengsel en verder KipKK en Kiporgaan en Kipvlees. En bouw je het nog langzamer op. Maar ik zou zeker andere smaken gaan toevoegen. Katten zijn erg lastig, maar ze hebben het wel nodig!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2075054
En lusten ze in brok ook niets anders dan kip?
Kan je geen brok geven met een andere smaak (wel kijken naar de samenstelling, meestal is het toch nog grotendeels kip), al is het maar dat ze dan wel iets anders dan kip moeten eten (ofwel gemalen kip met iets anders, ofwel andere brok).  Gewoon om aan een nieuwe smaak te wennen...
Natuurlijk is het beter om hen meteen in vers aan iets nieuws te laten wennen, maar als dat niet lukt...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door