Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nantastic
#2066988
Hallo,

Mijn kruising shih tzu/schapendoes van bijna 9 maanden weegt 7.5 kilo en krijgt ongeveer 200 gram vers vlees op een dag.

Nu ga ik Maandag mijn pupje ophalen (shih tzu) en ik vroeg me af hoeveel gram je een pupje moet voeren?

Nu weet ik wel dat je  5% van het lichaamsgewicht moet voeren aan een pup, maar hoe kun je dat dan het beste uitrekenen, want daar ben ik nog niet echt over uit?  :o

Mijn Dobermann (inmiddels overleden) kreeg als pup ook 1 keer per dag bambix papje aangemaakt met karnemelk, kan ik dat bij dit pupje ook weer doen of is dat niet aan te raden in combinatie met vers vlees?

Alvast bedankt voor het helpen  ;)
Door Suzanne
#2067037
Hoi,
Ik heb er niet al te veel verstand van ;-) maar dat bambix-papje dient nergens toe; weglaten dus!

Voer je kvv of barf? Let er bij dat laatste wel op dat je zo'n minifrutsel ;-) ook minibarfdingetjes geeft... begin dus met eenvoudig bot zeg maar!!
Het is voor zo'n kleintje 5 - 10 % van het lichaamsgewicht van dat moment.
Laat ik aannemen (omdat ik het niet weet) dat zo'n frunnik 500 gram weegt: pup krijgt dan 25 - 50 gram voedsel per dag.
Weegt pup 1 kg, dan krijgt hij 50 - 100 gram per dag. Begin met een gemiddelde, dus in het midden van die twee getallen en kijk hoe het frummel gaat... wordt hij te dik? Dan minder voeren. Te mager, dan meer.
Let wel op dat je 'm enkele malen per week weegt; je moet wel uitgaan van het gewicht van dat moment; en pups hebben de eigenaardige gewoonte om te groeien ;-) en dus moet je je hoeveelheid voeding aanpassen aan het gegroeide gewicht.

Over het soort voer kan een ander je beter adviseren, zeker als je barf voert.

Suzanne

[quote="Nantastic"]
Hallo,

Mijn kruising shih tzu/schapendoes van bijna 9 maanden weegt 7.5 kilo en krijgt ongeveer 200 gram vers vlees op een dag.

Nu ga ik Maandag mijn pupje ophalen (shih tzu) en ik vroeg me af hoeveel gram je een pupje moet voeren?

Nu weet ik wel dat je  5% van het lichaamsgewicht moet voeren aan een pup, maar hoe kun je dat dan het beste uitrekenen, want daar ben ik nog niet echt over uit?   :o

Mijn Dobermann (inmiddels overleden) kreeg als pup ook 1 keer per dag bambix papje aangemaakt met karnemelk, kan ik dat bij dit pupje ook weer doen of is dat niet aan te raden in combinatie met vers vlees?

Alvast bedankt voor het helpen  ;)
[/quote]
Door Nantastic
#2068103
Heel erg bedankt voor de reactie...
Ik voer alleen KVV en de honden krijgen wel groenten, fruit, ei, karnemelk en kippennekken...

Ik zal dan uit gaan van 50/75 gram per kilo lichaamsgewicht...

Morgen ga ik haar ophalen, ze zal vast smikkelen en smullen van haar vlees..  :)
Door Monoxxide
#2068162
Dit is het hulpje wat ik gebruikte met mijn pup. Heb wel 2 heel verschillende honden, Indy wordt snel te dik en Amadeus daar krijg ik geen grammetje vet op.
tot 4 maanden: 5% van het lichaamsgewicht aan voeding
4-7 maanden: 4% van het lichaamsgewicht aan voeding
7-10 maanden: 3% van het lichaamsgewicht aan voeding
10+ maanden: 2% van het lichaamsgewicht aan voeding

Het aantal grammen bereken je simpel door het gewicht x 10 te doen en dan x het aantal grammen.

Bijvoorbeeld 8 kilo en 4% voeding: 8x10 = 80, 80x4=320 gram.
Door Nantastic
#2069573
Heel erg bedankt voor het helpen...
Nu snap ik precies hoe ik moet uitrekenen en ook wanneer ik minder voer moet gaan geven...

Ze weegt nu 1600 gram en krijgt van mij 4 keer per dag tussen de 20/25 gram vers vlees...
Ze doet het er erg goed op....

De dokter zei dat ze qua gewicht wel iets mag verliezen, ze heeft nogal genoten van de moedermelk haha...
Maar nu ze vers vlees krijgt en lekker kan spelen gaat dat vast helemaal goed komen..
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#2069986
Wat ook al gezegd is: Papje weglaten. Ik voer niet op %, ik voer op het oog en voel of de pup goed van dikte is. Te mager, meer eten. te dik minder eten. Het is misschien een richtlijn, maar elke hond is anders.
Door Minhie
#2071050
[quote="Monoxxide"]
Dit is het hulpje wat ik gebruikte met mijn pup. Heb wel 2 heel verschillende honden, Indy wordt snel te dik en Amadeus daar krijg ik geen grammetje vet op.
 
[/quote]

Wow ik vind de rekensom ontzettend onlogisch..
Misschien maakt dit de rekensom logischer:

Om procenten te berekenen moet je uitgaan van het gewicht.. dus bijv.. 8 kilo is hetzelfde als 8000 gram  (want 1 kg = 1000gram)
Dit is het gehele gewicht dus 100%.
1% is dus 8000/100% = 80 gram.
Om 4% te hebben moet je dus 80x4 doen = 320 gram.

Je komt ophetzelfde neer natuurlijk maar ik hou van redenaties :biggrin2:

Goed om te horen dat ze het er goed op doet nantastic
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door