Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dotti
#2066700
Hi!

Ik weet dat t compleet tegen al jullie overtuiging ingaat.. maar mn ouders hebben ook een hond (herder) maar ze WEIGEREN om m op barf over te zetten.. Maar ik zou m toch graag wat BARF zien eten, vooral omdat ze Vreselijk slechte tanden heeft..

Nu is t voor mij Niet haalbaar om elke dag na mn ouders te crossen om de hond te voeren, anders kreeg ze natuurlijk barf.. dus nu is mijn vraag.. is t zinvol.. en is t mogelijk om de hond de 2 x die ik per week daar ben BARF te geven, en de rest brok?
Of mischien hebben jullie nog een ander strak plan tegen de slechte tanden? (behalve dentasticks die mn moeder elke dag met veel overtuiging geeft:P)

Groetjes!
Door Martine-Tom
#2066705
Optie 1: stoppen met dentastix :biggrin2:

Ik weet niet of 2 dagen in de week wel goed gaat met de vertering...botten zou ik denk ik niet durven geven, pens of spiervlees wel, een lekkere lap daarvan doet ook al goed voor de tandjes :)
Door Lizzy
#2066749
Dotti schreef: Hi!

Ik weet dat t compleet tegen al jullie overtuiging ingaat.. maar mn ouders hebben ook een hond (herder) maar ze WEIGEREN om m op barf over te zetten.. Maar ik zou m toch graag wat BARF zien eten, vooral omdat ze Vreselijk slechte tanden heeft..

Nu is t voor mij Niet haalbaar om elke dag na mn ouders te crossen om de hond te voeren, anders kreeg ze natuurlijk barf.. dus nu is mijn vraag.. is t zinvol.. en is t mogelijk om de hond de 2 x die ik per week daar ben BARF te geven, en de rest brok?
Of mischien hebben jullie nog een ander strak plan tegen de slechte tanden? (behalve dentasticks die mn moeder elke dag met veel overtuiging geeft:P)

Groetjes!
Die twee dagen in de week gaat het 'm waarschijnlijk niet doen.... Maar toch beter 2 dagen BARF dan niks. Ik zou in die twee dagen beginnersvleesbot geven (kippennek - platgeslagen). En een vrij laag percentage (zo'n 40% maximaal en goed bevleest!). En je dus vooral concentreren op spiervlees, orgaanvlees, groenten en wat vleesbot. Als dat nou een tijdje goed gaat en er geen problemen zijn, zou je eens kunnen kijken hoe een halve zalmkop gaat. Als dat nou goed gaat, kun je een hele geven. Dat is aardig wat kluifwerk, kun je dan 1 keer per week geven en dat is ongeveer 30000 keer beter dan die gore ongezonde smerige Botlek Dentastixzooi.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 23 jul 2011, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2066751
Senta schreef: Jawel geen probleem, alleen karkassen en botten niet, die kunnen ze slecht of in het ergste geval niet verteren.
Beginnersvleesbot zoals plat geslagen kippennek lukt in de regel prima hoor. Ideaal is het niet, dat ben ik 200% met je eens, maar ik ben van mening dat het wel kan met de juiste vleesbotten (nek en platgeslagen). Mijn buurhond eet brokken en eet een keer per week een zalmkop. Probleemloos. Al 6 jaar. Moet je natuurlijk wel een hond hebben die dat aan kan, vandaar ook dat ik hierboven schrijf dat ze eerst maar eens een laag percentage beginnersvleesbot moeten geven.
Door Lizzy
#2066755
Voor de duidelijkheid: voorzichtigheid in de combinatie brok + BARF (de vleesbotten) is wel geboden!!!!!!!!!!!!! Het beste kijk je dus ook eerst hoe de hond reageert op rauw vlees/pens. En als dat goed gaat, kun je voorzichtig een keer een platgeslagen nekje geven.
Door Lizzy
#2066807
Senta schreef: Klopt Lizzy, had dr bij moeten zeggen dat gemalen en platgeslagen karkassen wel mogelijk is, vandaar mijn opmerking over KVV.
Onbehandeld bot geven is een risico als ze dat helemaal niet gewend zijn om te verteren, dat moeten ze leren.
We zijn het helemaal eens.
Door Dotti
#2066983
Oke goed, dan ga ik dat eens proberen.. En moet ik dan gewoon de hoeveelheid neme die ik volgens de rekenhulp per dag moet geven of awt minder om te probere?
en dan begin ik met n flinke lap pens en wat spiervlees.. gevolgd door  40% platgemepte eendennek (is wel een grote hond, zal deze die niet in zijn geheel afslikken?)

Groetjes!
Door Dotti
#2067016
Senta schreef: Antwoord is simpel; nee. Het maagzuur wordt door brok minder zuur dus kunnen botten verstoppingen gaan geven, mij is verteld dat een portie brokken dit al kan veroorzaken, en dat wil je niet hebben.
Wat je wel kunt doen is KVV
Ik had trouwens begrepen, dat als dr meer dan 8 uur tussen een brokmaaltijd en een barf maaltijd zit t geen kwaad kan? Daarbij heb ik ook n topic in de bibliotheek gevonden waarin dat weer achterhaald word.. ik hoop dat t duidelijk is dat de dagen die ik haar voer, ze alleen BARF krijgt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door