Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kimi
#2066106
Hoi,

Ik heb een vraag...
Mijn hond krijgt voorlopig nog brok van Dog Lovers Gold, maar zoals ik in een vorig topic tijdens mijn voorstelling al zei, overweeg ik om te gaan BARFen. Ik moet er eerst wel nog véél over lezen en leren :-)
Nu mijn vraag: stel dat ik beslis om te BARFen, kan ik dat van de ene dag op de andere met mijn brokkeneter of MOET ik eerst KVV geven? Kan ik bijvoorbeeld niet direct BARF geven, maar overgoten met een beetje kokend water?
Wat denken jullie?
Ik hoor het graag...
Alvast bednakt hoor!
Goed dat er zo een forums bestaan hé! :-)
Door M@rina
#2066127
Owwwwwwww wat een lieverd... eindelijk weer eens een cockertje..... sorry ik ben niet de meest geschikte persoon om je vraag te beantwoorden, ik eef mijn twee cockers kvv met af en toe een barf hap, hoe de overstap van brok naar barf verloopt kan je denk ik wel in de bibliotheek vinden.

Ik ga snel op zoek naar je voorstel topic, wil even meer weten over deze prachtige cocker!
Door Minhie
#2066169
Mijn pup is meteen overgegaan van brok naar barf/nrv. Dus het kan wel.. maar ik zou dan wel extra probiotica geven etc.

Maar als je hond al lang gewend is op brok zou ik persoonlijk denk ik eerst kvv geven.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2066170
Ja dat kan wel gelijk van brok naar Barf.
Ik heb dat toen ook gedaan.
Wel beginnen met beginnersbotten en deze evt ook platslaan.
Rustig aan uitbouwen naar andere vleesbotten.
Kokend water zou ik niet doen, waarom weet ik niet maar dat zegt mijn gevoel.
Ik heb dat zelf ook niet gedaan, de overstap ging eigenlijk heel goed.

Mocht je een erg gevoelige hond hebben qua spijsvertering, dan zou ik wel wat rustiger overschakelen.
Door Minhie
#2066180
kimi schreef: kip en konijn dan om te beginnen bijvoorbeeld?
ja ik geloof dat alle gevogelte wel zacht is m.u.v. fazant.
Door Jump
#2066313
Ik zou toch eerst wat nekjes(kip/eend) geven.
Hier vonden ze de karkasjes,vooral het konijn, wat zwaar in het begin,dat werd ook geregeld uitgespuugd.
Nu,na 2 maanden gaat het wel goed trouwens.
Laatst gewijzigd door Jump op za 23 jul 2011, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#2066336
Rechtstreeks van brok naar barf kan prima, heb ik destijds met Tara ook gedaan, die was toen (reken) 5. En pups sowieso.
Idd is het handig om met zachte botjes te beginnen, dus kippennekken, kippenruggen, eendennekken. Konijn is weer wat harder, parelhoen vind ik ook goed gaan, de grote katten knagen dat hier ook goed weg (als ze niet aan het miepen zijn  >:()
Kippenpoten en vleugels zijn harder dus die vind ik meer geschikt voor later.
Overigens heb ik nog wel eens konijnenribben, die zijn wel zacht en voorpoten ook.
Door kimi
#2066350
Ok, goed om weten...
Nu vroeg ik mij ook af wat de echt opmerkelijke fysieke veranderingen waren bij jullie hond bij het overstappen van brok naar BARF (natuurlijk enkel voor diegenen die dus eerst brok gaven)
Ik vind mijn hond er wel goed uitzien, blinkende vacht, mooi gebit, mooie heldere ogen,... Het enige, ja, dat ruiven... Hij ruift zeer onregelmatig vind ik. Zou het kunnen dat dat betert met het geven van BARF?
Natuurlijk gaan jullie allemaal in koor "JA" zeggen :-) maar kan je dat wat motiveren?
Zo werd mij ooit gezegd dat zalmolie ook goed was tegen het ruiven. Dat geef ik nu ook al enkele maanden, maar ik zei eigl geen verschil :-)
Groetjes en bedankt voor al die reacties!
Kim
Door Mevroi Kruim
#2066450
Ik vond ook altijd dat mijn hond en katten er goed uitzagen op de 'betere' kwaliteit br*k. Totdat ik barf ging voeren  ::) nu weet ik hoe echt goed eruitzien er uitziet  :biggrin2:
Betere bespiering, minder spek, minder kwabbig, dikke katten vielen mooi af, dunne katten kwamen bij, graatmagere hond werd eindelijk normaal van model, veel beter vacht (diepere kleur, zachter, voller) minder ruften, minder/betere stevige poep, geen stinkende hondenvachten meer.
Door beesteboelmona
#2066661
Ik heb duidelijk vacht verbeteringen gemerkt bij mijn hond.
Hij had op zijn achterhand hele droge en stugge haren en op zijn heup kale plekken.
Nu 4 maanden later is zijn achterhand mooi zacht en glimmend en de kale plekken zijn beduidend minder.
Door kimi
#2066717
Zou dit bijvoorbeeld een goed startmenu kunnen zijn voor mijn hond van 15kg?

Maandag: 150gr kippennek met 110gr spiervlees rund en 42gr groenten

Dinsdag: 150gr vis met 146gr runderhart en kippenlever

Woensdag: 150gr kippennek met 110gr spiervlees kip en een eitje met look

Donderdag: 150gr kippennek met 146gr kippenmaag en rundernier en 42gr groenten

Vrijdag: 150gr kippennek met 110gr spievlees kalkoen en 42gr groenten

Zaterdag: 150gr kippennek met 146gr runderhart en rundernier en 42gr groenten

Zondag: 150gr kippennek met 110gr spiervlees konijn en 42gr groenten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door