Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2065561
Hallo beste mensen,

Sinds enkele weken hebben wij grote problemen met onze hond Hope. Het is een gecastreerde labrador van 6 jaar.
Hij heeft eigenlijk altijd last van zijn huid, maar nu is het vreselijk erg. In de afgelopen weken zijn we vaker met hem naar de dierenarts geweest dan dat we van hem hebben kunnen genieten.

Ik ben niet zo van het symptoom bestrijden en zit te denken om Hope barf-voeding (zeg ik het zo goed?) te gaan geven. Mij lijkt het onmogelijk dat hij zomaar huidproblemen heeft en blijft houden.

Nu heb ik me er een aantal dagen in verdiept. Mijn ouders vinden dat ik maar het speciale voer van de dierenarts moet geven, maar ik weet niet of ik dat wel wil. Ze denken dat het heel lastig is om alles vers te bereiden. Ik heb op internet gezocht en veel ingrediënten gevonden. Nu is mijn vraag: hoe doen jullie dat? Ik neem aan dat alles bevroren binnenkomt, hoe kan je dat dan voor een dag snijden? Ik neem aan dat hij toch elke dag iets anders moet hebben, en ik niet eerst 1 soort vlees (neem als voorbeeld paardenvlees, spier) op moet voeren? Als ik het eerst moet laten ontdooien om te snijden dan mag ik het toch niet meer opnieuw invriezen?! Hoeveel ruimte hebben jullie ongeveer nodig in de vriezer?

En kan ik hem zomaar alles geven, of moet ik beginnen met 1 diersoort (bijvoorbeeld kip) en daar dan langzaamaan steeds een diersoort bijdoen? Of gewoon met 5 soorten meteen beginnen.

Zoals jullie wel kunnen lezen: ik ben een leek op dit gebied. Ik ben meer van het verzorgen van vee dan het snijden van hun vlees, haha!
Hoe zit het met jullie kosten? Vooral de verzendkosten vind ik behoorlijk. En kunnen jullie het goed volhouden? Of kost het heel veel tijd? Sorry voor al mijn vragen!
Door Lonaa
#2065570
Ten eerste, waar woon je? Als je in de buurt woont kan ik je bijv. ook fysiek helpen.

En verder, huidproblemen kunnen inderdaad ontstaan door voeding. In dat geval zou ik een eliminatiedieet doen. Je kiest 1 diersoort die hij nog nooit gehad heeft (bijv. konijn of geit) en hiervan voer je hem alle delen (dwz spiervlees, botten en orgaan). Dan krijgt hij dus NIKS anders binnen dan dat ene diersoort. Als zijn huidproblemen dan verdwijnen, weet je dat hij dus wel tegen konijn kan. Dan kan je er een diersoort bij voeren, bijv eend. Als dat ook goed gaat, kan je er nog een diersoort bijvoeren.
Die ene diersoort moet je wel een aantal weken volhouden (6 geloof ik)

Verder moet je dan een menu maken, dus wat en hoeveel hij nodig heeft. Er staat in de bieb een document geloof ik. Als je dat gedaan hebt, en je hebt een bestelling gedaan, laat je je vlees zoverre ontdooien dat je het kan snijden/verpakken. Dit verpak je dan in porties die handig zijn. Als hij bijv. 300 gram spiervlees per dag moet hebben, verpak je het per 300 gram. :) Opnieuw invriezen kan niet zoveel kwaad. :)

Qua vriezer ruimte, barf neemt veel ruimte in. Het aantal liters gedeeld door 3 is het aantal kilo dat er inpast (ongeveer)

De kosten kan je redelijk laag houden door slim inkopen te doen. Hier in de verzamelhoek komen regelmatig topics voorbij waarin men samen betseld, om kosten te besparen.

Ik hou het ontzettend goed vol, het is hartstikke leuk!
Als je eenmaal een systeem voor jezelf hebt, kost het niet zoveel tijd meer. :)
Door Anne in Zweden
#2065584
Hai en welkom op barfplaats!

Ik denk dat je niet meteen hoeft te beginnen met een eliminatiedieet. Veel huidproblemen zijn het gevolg van de granen waar brokken vol mee zitten, dus de kans is groot dat de huidproblemen al een stuk minder worden of verdwijnen door gewoon alleen op barf over te schakelen.

Barf is niet moeilijk, maar je moet je even goed inlezen in het hoe of wat. Als je hier begint, weet je al een heleboel: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Misschien dat je, terwijl je je in alle rust inleest, alvast kunt overstappen op kant-en-klaar versvlees (kvv). Dan geef je je hond in ieder geval al graanloos voer en ben je al bezig iets aan de huidproblemen te doen. Als je je dan hebt ingelezen in barf, kun je moeiteloos overschakelen op het zelf samenstellen van de maaltijden voor je hond. Kvv is fijngemalen barf, zeg maar, en er zijn inmiddels al diverse merken op de markt. Kies wel een kvv waar absoluut geen graan in zit!

Hou er rekening mee dat de huidproblemen in eerste instantie nog wat erger kunnen worden na de overstap op vers voer. Dat heeft te maken met het ontgiftingsproces: je hond heeft 6 jaar lang ongezonde rotzooi in zijn lichaam opgestapeld ('ongezonde rotzooi' is hier op bp de verzamelnaam voor brokken  :biggrin2:), en dat moet hij eerst even uit zijn systeem verwijderen. Sommige honden hebben er geen last van, andere heel erg, maar het gaat voorbij en dan gaat de zon pas echt schijnen voor het hondenlijf! Niet door laten ontmoedigen dus, als je hond flink gaat ontgiften. Voor ondersteuning, tips en advies kun je ook op barfplaats terecht; velen zijn je voorgegaan, met het beste resultaat!

Succes met de omstelling! Enne, vragen als je vragen hebt!



Edit: ha, Nynke, je was me voor met die link!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op vr 22 jul 2011, 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2065634
Bedankt allemaal!

We weten nog niet hoe we het gaan doen met vriezerruimte en bestellen, maar we hebben de knoop doorgehakt.
Zojuist kom ik van de DA en daar kreeg ik het advies om over te stappen op hypoallergeen voer. Kosten: 80 euro voor 14 kg.
Dat zie ik niet zo zitten, daarnaast vind ik het nog steeds onnatuurlijk.
Wat betreft de granen: dat zou wel eens heel goed het probleem kunnen zijn. Ik twijfel nog of ik een eleminatiedieët ga doen of niet. Een menu maken lijkt minder ingewikkeld dan het is. Ik ben er nu op aan het puzzelen.

Voor nu gaan we een aantal van die rollen kvv halen. Dan kunnen we inderdaad al overstappen en kan ik me eerst rustig inlezen en kijken of ik samen met iemand kan bestellen. Ik woon in Tilburg, dus als iemand me hiermee wil helpen: graag! Lijkt me ook nog eens heel gezellig! Ik heb op internet gekeken voor producten. Ik heb een handicap, dus ik denk dat het me niet gaat lukken om alles te snijden en te bereiden. Zijn dan bijvoorbeeld gemalen kippennekken etc ook een optie? Is misschien wel iets duurder, maar tja, ik moet ook een beetje aan mezelf blijven denken.
Door Martine-Tom
#2065640
Als je een allergie vermoed is kip 1 van de eerste dingen die je het beste maar kan vermijden.
Rund vaak ook, ik zou naar andere dieren dan kip gaan kijken, geit, schaap, eend, konijn enz.
Door Cathelijn
#2065665
Welkom! Als je een labrador hebt, zal je niet heel veel snijwerk hebben hoor.

Ik heb bijvoorbeeld een basset van 30 kg en voor haar hoef ik nauwelijks iets te snijden. Zij eet 500 gram op een dag.
Volgens mij weegt een beginnersbotje als een kippennek nog geen 100 gram  ;)
Ik bestel altijd via een online bestelsite, bijvoorbeeld dogshape. Bij een bestelling van minimaal 100 euro komen ze het gratis thuis brengen, ook in Tilburg.
Het is dan al per kg verpakt.
Het is overigens wel mogelijk om iets wat je deels laat ontdooien opnieuw in te vriezen voor je hond. Die heeft daar niet zo snel last van.
Hoe ziet zijn huid er nu trouwens uit? Grote kans dat het al verbetert als je vers gaat voeren.
Door Veerle-scrappyToo
#2065667
De enige tip die ik je zeker wil meegeven aangezien je er nog niet uit bent of je een eliminatiedieet wil gaan doen of wil starten met een kvv.
Denk nu al na over welke diersoort je zou willen/kunnen gebruiken mocht het uiteindelijk toch nodig zijn om een eliminatiedieet te gaan geven.  Je zou nu zo enthousiast in kvv of barf kunnen springen met een enorm mooi aanbod.  Maar als dan blijkt dat het toch een allergie is voor een diersoort moet je toch over op een eliminatiedieet en dan kan het soms moeilijk zijn om nog een diersoort te vinden waar je makkelijk aan kna geraken.  Ik dacht bvb aan konijn of eend, geef dit nog niet en hou het achter de hand.  Er zijn nog genoeg diersoorten die je nu kan geven.
Ik wens je in elk geval veel succes en hoop dat je probleem eigenijk al is opgelost door een granenvrije kvv te gaan geven.
Door Bien
#2065680
als je graan vrij wilt voeren, dan geen kippenekken geven, daar kan altijd graan in zijn achter gebleven.

Succes, ik zou ook een drainage kuur doen (groene os), met de zoekfunctie kun je hier veel over vinden.
Verder pro bioforte (weerstand verhoging) gaan geven (poeder ook van groene os)

Na 6-8 weken ga je wat merken, zoals gezegd KAN het eerst erger worden.

Krabt je hond veel? bijten aan poten?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2065849
Hoe zijn huid er nu uitziet? Verschrikkelijk.
Ik heb hem uit wanhoop compleet kaal geschoren, en dat was het beste wat ik kon doen.
Hij heeft overal kale plekken, zweren, hotpots en blaren. Van het krabben vermoeden we.
Hij is 2,5 kg afgevallen van ellende. Zijn huid schilfert, doet pijn als je het aanraakt, en hij is dof.
Door de medicijnen die hij heeft gekregen (prednoral, hydrocortiderm) heeft hij minder jeuk. Iedere dag wassen met betadineshampo is werkelijk een verschrikking. Hij kruipt met zijn staart tussen zijn poten in zijn hok als hij een handdoek ziet.

Ik wil hier van af. Hoe dan ook. Dit kan zo niet, en het is puur symptoombestrijding.
Hij heeft ooit in het park een dode duif voor de helft ingeslikt, dat bleef steken in zijn darmen en hij was doodziek.
Na de operatie waarbij een stuk darm is verwijderd moest hij lange tijd op rijst met kipfilet. Beter als toen heeft hij er nooit uitgezien. Ik verwacht dus geen allergie voor kip, vandaar mijn keuze. Maar misschien toch nog eens even verder kijken. Eerlijk gezegd heb ik dan weer niet zo'n idee wáár ik moet kijken, haha! We komen er wel.
Door Martine-Tom
#2065897
[quote="Hope"]
.
Na de operatie waarbij een stuk darm is verwijderd moest hij lange tijd op rijst met kipfilet. Beter als toen heeft hij er nooit uitgezien. Ik verwacht dus geen allergie voor kip, vandaar mijn keuze. Maar misschien toch nog eens even verder kijken. Eerlijk gezegd heb ik dan weer niet zo'n idee wáár ik moet kijken, haha! We komen er wel.
[/quote]
Ohjee....hoeveel darm is er weggehaald?
Hoelang is het geleden?
Heeft hij medicatie voor zijn darmen?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2065908
Geen idee hoeveel darm er weg is gehaald. Hij heeft geen medicijnen.
Er zat een stuk bot van een vogel (we denken duif) klem. Ik neem aan dat ze dat stuk hebben weggehaald.
Is dit een probleem voor barf? We denken er verder nooit over na, omdat hij er nooit last van heeft.

De operatie was in 2006.
Door Martine-Tom
#2065913
Nee voor barf is het geen probleem, het kan dan weer wel de huid en verteringsproblemen verklaren.

Mijn kat heeft in 2006 ook een darmoperatie gehad, daarbij is een meter darm verwijderd, wat ik toen niet wist maar nu wel...
Hij heeft SBS (short bowel syndrom) wat inhoud dat hij te weinig darm heeft om voedingsstoffen op te nemen, zijn auto-immuunsysteem is daardoor zeer slecht.
De da vond het onzin en gaf hem telkens ab kuren, middeltjes tegen diarree, prikken tegen de jeuk enz....
Daar ligt de oplossing dus alleen niet.
Idd barf, heel goed, hou het zo zuiver mogelijk, probeer niet té vet te voeren en hou granen weg.

Verder zou ik zeker iets van supplementen gaan geven, iets multivitamine-achtigs en iets voor het immuunsysteem.
Mijn kat krijgt nu all septum van de Groene Os, nog maar net dus ik kan er nog geen recentie over geven ;)

Maar Google eens op short bowel syndrom en vraag na hoeveel darm er is weggehaald...
Ik vermoed wel dat het ermee te maken heeft gezien mijn kat die dezelfde symptomen heeft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door