Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2061560
Hallo,

Ben nu al een paar maanden over op KVV.
Alleen elke keer sta ik weer voor hetzelfde probleem..
Ik koop worsten van 1 kilo, want deze zijn voordeliger.
Helaas heb ik maar 200 gram per dag nodig. En aangezien een worst na ontdooien nog maar 2 dagen goed is,
kan ik dus niet een hele worst in 1 keer ontdooien.
Dan moet ik dus terwijl het nog bevroren is de worst in 5 stukken snijden.
Hoe scherp ons mes ook is, dit blijft echt een drama.
Heb al geprobeerd om het mes onder de warme kraan te houden, maar dit hielp ook weinig.
Ik kan zeker niet de worst eerst laten ontdooien, dan snijden en dan weer invriezen?
Dan blijft de houdbaarheidsdatum zeker niet meer goed? of kan dit geen kwaad?
Alle tips zijn welkom!!!!

Gr. Kimberley
#2061571
Gewoon een klein beetje ontdooien zodat het makkelijk(er) te snijden is dan daarna weer de vriezer in, kan best hoor.
Denk dat de meesten het zo doen (als het helemaal ontdooit is wordt het zo snotterig en valt t helemaal niet meer te snijden)
#2061667
Leg de worst even (of iets langer) in de koelkast of op het aanrecht als het niet te warm is. Neem een scherp en stevig en goed vleesmes of hakmes. Geen broodmes of een ander mes met ribbels, dat is moord aan het mes, snijdt amper en geeft rotzooi.
Leg een snijplank (bij voorkeur speciale voor het kattenvoer) klaar en leg daar een vochtig gemaakt poetsdoekje onder. Zo blijft de snijplank goed liggen op je aanrecht.
Leg de worst op de plank, je kan ook een vochtig doekje tussen worst en plank leggen. Neem je hak- of vleesmes en slijp dat eventueel met je aanzetstaal (altijd sterker dan je mes, dus keramisch of diamant). Maak met je mes kleine inkepingen in de worst, zodat je al de porties kunt zien en dat die mooi verdeeld zijn.
Maak met je mes wat snijdende bewegingen in een inkeping en zet nu je mes er diep in. Druk met 2 handen en je hele gewicht op het lemmet van het mes. Het mes gaat nu vanzelf door de rol heen.
Haal het plastic van de porties af en en leg de overige porties in een diepvrieszak in de vriezer.
#2062260
Foei!
Broodmes is voor brood, vleesmes is voor vlees.

Met een broodmes sloop je je mes. Dat heeft kartels en is voor dingen met minder grip, zoals een losse structuur van brood. Ook moet je met een broodmes meer kracht zetten, door de kartels met een zagende beweging door de massa heen te sleuren.
#2062906
Ik doe het met een heel scherp vleesmes en bruut geweld.  :biggrin2: Met een broodmes schiet het niet op, want dan moet je die kartels erdoor gaan trekken. Een goed scherp vleesmes kun je er doorheen drukken, werkt prima.
Carnibest snij ik na aankoop gelijk in stukken, en dan vries ik het in stukken weer in, zodat ik iedere keer een stukje kan ontdooien.
#2065124
Hier laat ik de rol altijd een uurtje op het aanrecht ontdooien en dan gebruik ik een broodmes van Tupperware om te snijden.
Afbeelding
Ik snijdt stukken van 75 gram en 125 gram.
Als ik snijdt weeg ik het ook af, soms moet er een frummeltje bij en soms een frummeltje van af.
Maar het gaat prima.
#2067225
Ik leg hier de rol een 45 minuten tot een uurtje buiten de vriezer en snij dan ook met een broodmes.
Een broodmes is de enige waar ik er mee door heen kom. Met een vlees mes echt niet.
Maar de rol is op het moment dat ik ga snijden ook nog redelijk goed bevroren, maar niet meer zo knetterhard als hij is wanneer je het rechtstreeks uit de vriezer zou proberen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door