Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door suzanne 1
#2063313
Ben een beetje op de feiten vooruit aant lopen want ik heb de uitslag van het bloedonderzoek nog niet binnen, maar hoogst waarschijnlijk zijn Tirza haar nieren niet meer je van het. Ze drinkt mega veel, plast dus ook mega veel. Eet heel weinig, de da voelde zogoed als geen voedsel in haar darmen. Ze eet dus bijna niks en is afgevallen. Ze geeft vaak over, dus misselijk en dit zijn dan geen haarballen maar haar voer.
Dit zijn allemaal symptomen van nieren die niet goed werken.
Ik was dus vast al even aan het kijken of ik een nierdieet in elkaar kan flansen voor haar. Wel lastig want ze is heeeeel kieskeurig. Ze vindt vooral prooidieren (muizen) erg lekker. Maar kip lust ze ook wel, rund wel (daar zit wel weer meer fosfor in) en de rest moet ik proberen.
Nou heb ik een beetje het honden nier dieet omgezet naar een katten dieet en kom uit op:
30% bot van gevogelte
5% orgaan
5% ei/eendagskuiken/volle yoghurt
60% spiervlees

Kloppen deze percentages een beetje? En weet iemand hoeveel fosfor er in prooidiertjes zit ( zoals muizen)
Door Limpy
#2063357
Volgens mij zit je al aardig in de goeie richting. Word bij het bloedonderzoek ook haar schildklierwaardes gecontroleerd?
Gewoon veel vogels gaan proberen qua vleesbot/spiervlees, ander kan konijn+haas ook nog.
Khad ergens hier gelezen dat spiervlees van sommige grote grazers evt wel zou kunnen mits met mate ? ? ?

Flin is goed in analyses van diverse dieren, ws zal ze nog wel reageren mbt je vraag over muizen (anders vraag dr even)
Door Mixxy
#2063360
Oei, dat klinkt inderdaad naar nierfalen. Ik heb zelf ook al een topic hierover met daarin een menu. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2033268  Ik geef extra ondersteuning met visolie, solidago en rehmannia. Hier draait ze nu enkele weken op en ze is alweer aangekomen. Heeft meer zin om te eten en is tieriger. Van muizen geen verstand, maar het is wel een onderdeel van hun natuurlijke voeding.
Succes.
Door Limpy
#2063379
Visolie is idd ook wel een goede ondersteuning, doils is wel een goed merk.
Omdat het zo zuiver en geconcentreerd is hoef je niet zoveel te gebruiken, 0,1 ml per kg.
Mijn katten vinden het overigens vies (evt rustig opbouwen dus)
Door flin
#2063449
suzanne 1 schreef:

Kloppen deze percentages een beetje? En weet iemand hoeveel fosfor er in prooidiertjes zit ( zoals muizen)
in verhouding zit er meer calcium dan fosfor in 'n muis,
en da's met de meeste kleine knagertjes zo,


mocht je katzel graag muis eten, dan zou je ook kunnen proberen om gerbills te voeren, of misschien een klein hamster oid?

volgens mij, als je lekker die kleine prooitjes voert kun je alleen maar goeddoen (voor katzel dan hè.. ;) )
't allerbelangrijkste is idd vochtrijk-voer, met daarnaast een nette verhouding Calcium-Fosfor

je kan niet geen fosfor voeren zonder calcium en andersom, da's een balans, kleine prooitjes zijn ideaal voor katzels,
bij zelf samenstellen van prooi, ga je daar ook rekening mee moeten houden

mochten de waardes zo slecht worden, dan kun je verder zoeken naar een anti-misselijk-pil, en/of ook een fosforbinder

*met de zoekfunctie bovenin, kun je nog wel wat vinden over kat en nier ;)
Door suzanne 1
#2063573
Limpy schreef: Volgens mij zit je al aardig in de goeie richting. Word bij het bloedonderzoek ook haar schildklierwaardes gecontroleerd?
Gewoon veel vogels gaan proberen qua vleesbot/spiervlees, ander kan konijn+haas ook nog.
Khad ergens hier gelezen dat spiervlees van sommige grote grazers evt wel zou kunnen mits met mate ? ? ?

Flin is goed in analyses van diverse dieren, ws zal ze nog wel reageren mbt je vraag over muizen (anders vraag dr even)
Ja, er wordt een algeheel bloedonderzoek gedaan, dus ook haar schildklierwaardes kunnen ze dan aflezen. En nu maar wachten op de uitslag, dat duurt altijd te lang naar mn zin :-\
flin schreef: in verhouding zit er meer calcium dan fosfor in 'n muis,
en da's met de meeste kleine knagertjes zo,


mocht je katzel graag muis eten, dan zou je ook kunnen proberen om gerbills te voeren, of misschien een klein hamster oid?

volgens mij, als je lekker die kleine prooitjes voert kun je alleen maar goeddoen (voor katzel dan hè.. ;) )
't allerbelangrijkste is idd vochtrijk-voer, met daarnaast een nette verhouding Calcium-Fosfor

je kan niet geen fosfor voeren zonder calcium en andersom, da's een balans, kleine prooitjes zijn ideaal voor katzels,
bij zelf samenstellen van prooi, ga je daar ook rekening mee moeten houden

mochten de waardes zo slecht worden, dan kun je verder zoeken naar een anti-misselijk-pil, en/of ook een fosforbinder

*met de zoekfunctie bovenin, kun je nog wel wat vinden over kat en nier ;)
Dan ga ik idd kleine knagers voeren. Ze is gek op muis, fuzzy rat en met een beetje moeite eet ze ook gerbil, hamster is te veel gevraagd, die zijn niet lekker volgens haar. Maar muis staat echt bovenaan haar menu. En eendagskuikens vindt ze ook jummie, alleen daar mag ik er niet zo veel van voeren toch?
Moet ik er idd alleen nog wel wat kip o.i.d bij doen want anders kom ik niet aan 4 diersoorten. Ga idd doils aanschaffen. Ben heel benieuwd want vis is heeel vies. Dus weet niet of ik dat naar binnen krijg.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2063592
Kuiken is ook kip.
Bij Lupa en KB hebben ze ook babykonijnen. Hier vonden ze die dingen niet te vreten, maar mss bij jou wel. Is weer een diersoort extra. Let er wel op dat babykonijnen nog baby's zijn en mogelijk niet de meest ideale verhoudingen hebben en daarmee niet als volwassen prooi dienen.
Nu was ik altijd in de veronderstelling dat dat ook zou gelden voor eendagskuikens, maar dat leek na analyse wel mee te vallen.
Door suzanne 1
#2063657
koekje schreef: Kuiken is ook kip.
Bij Lupa en KB hebben ze ook babykonijnen. Hier vonden ze die dingen niet te vreten, maar mss bij jou wel. Is weer een diersoort extra. Let er wel op dat babykonijnen nog baby's zijn en mogelijk niet de meest ideale verhoudingen hebben en daarmee niet als volwassen prooi dienen.
Nu was ik altijd in de veronderstelling dat dat ook zou gelden voor eendagskuikens, maar dat leek na analyse wel mee te vallen.
Ok, dus als ik muis, rat, gerbil en eendagskuiken voer dan is dat al kompleet? Want baby konijn (of konijn zowieso) vindt mevrouw jakkie. Als een kuiken nou niet helemaal ideaal is dan doe ik 1 dag in de week wat kippennek met wat rundergehakt. Dan kom ik aan 5 diersoorten. Rundergehakt vindt ze heerlijk en 1x in de week kan volgens mij geen kwaad.
Ze heeft wel een dure smaak hoor, >:( al die prooidiertjes zijn hartstikke duur. Vooral de muizen en ratten. Nou zijn volwassen ratten wel weer goedkoper, maar die blieft ze niet. Fuzzy wel maar die is weer duurder.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2063735
Weanerratjes zijn formaat dikke muis of net iets groter, Ot eet ze graag en ze zijn niet zo achterlijk duur als fuzzy's. Dat zou eventueel een tussenoplossing kunnen zijn. Een weanerrat is een kleuter, dus ook niet volwassen.
Muis, rat, gerbil, kuikentje en 1x per week hapje rund vind ik wel erg minimaal. Jammer dat ze geen konijn eet, de meeste katten vinden dat erg lekker.
Kwartels? Dat valt meestal ook wel in de smaak, de kale (ook zonder darmen) beter dan die met veren. Zo zijn er ook duiven, dat is ook nog knaagbaar voor een kat. Parelhoen eten die van mij ook graag, schijnt naar kip te smaken  :P

Knaagdiertjes zijn idd aardig duur. Ik bestel ze zelf voor Ot (Sien moet dat niet) bij KB, maar goedkopere muizen dan 10,63 ex btw per kilo heb ik ze nog niet kunnen vinden.
Door flin
#2063762
suzanne 1 schreef: Ok, dus als ik muis, rat, gerbil en eendagskuiken voer dan is dat al kompleet? Want baby konijn (of konijn zowieso) vindt mevrouw jakkie. Als een kuiken nou niet helemaal ideaal is dan doe ik 1 dag in de week wat kippennek met wat rundergehakt. Dan kom ik aan 5 diersoorten. Rundergehakt vindt ze heerlijk en 1x in de week kan volgens mij geen kwaad.
Ze heeft wel een dure smaak hoor, >:( al die prooidiertjes zijn hartstikke duur. Vooral de muizen en ratten. Nou zijn volwassen ratten wel weer goedkoper, maar die blieft ze niet. Fuzzy wel maar die is weer duurder.
als jij denkt ( 'k weet even niet hoe oud katzel is, en hoe matig hij er aan toe is)
dat hij lekker van de prooitjes eet, dan zou ik zeggen hou 't bij die prooitjes, (ook al zijn dat dan maar 3 à 4 soorten)
en laat je niet verleiden om dingen te geven die in ca-fosfor verhouding minder lekker zitten, of dat je niet weet wat in die maaltijd aan ca-f gegeven wordt

duif en kwartel is idd voor veel katzels errug smakkelijk (en idd iets goedkoper dan kleine proois)
da's dan meestal niet helemaal kompleet, maar met wat afwisseling kom je dan al op ruim voldoende

had je wild of tam knijn? dat wil ook nog wel eens schelen :)
Door suzanne 1
#2063897
koekje schreef: Weanerratjes zijn formaat dikke muis of net iets groter, Ot eet ze graag en ze zijn niet zo achterlijk duur als fuzzy's. Dat zou eventueel een tussenoplossing kunnen zijn. Een weanerrat is een kleuter, dus ook niet volwassen.
Muis, rat, gerbil, kuikentje en 1x per week hapje rund vind ik wel erg minimaal. Jammer dat ze geen konijn eet, de meeste katten vinden dat erg lekker.
Kwartels? Dat valt meestal ook wel in de smaak, de kale (ook zonder darmen) beter dan die met veren. Zo zijn er ook duiven, dat is ook nog knaagbaar voor een kat. Parelhoen eten die van mij ook graag, schijnt naar kip te smaken :P

Knaagdiertjes zijn idd aardig duur. Ik bestel ze zelf voor Ot (Sien moet dat niet) bij KB, maar goedkopere muizen dan 10,63 ex btw per kilo heb ik ze nog niet kunnen vinden.
Ok die zou ik nog net kunnen proberen. Veel groter eet ze ze niet meer. Kwartel is erug goor volgens haar, en duif ook. Heb toen heel enthousiast besteld en kon 8 kilo weggooien >:(
Parelhoen zou ik nog kunnen proberen evt.
flin schreef: als jij denkt ( 'k weet even niet hoe oud katzel is, en hoe matig hij er aan toe is)
dat hij lekker van de prooitjes eet, dan zou ik zeggen hou 't bij die prooitjes, (ook al zijn dat dan maar 3 à 4 soorten)
en laat je niet verleiden om dingen te geven die in ca-fosfor verhouding minder lekker zitten, of dat je niet weet wat in die maaltijd aan ca-f gegeven wordt

duif en kwartel is idd voor veel katzels errug smakkelijk (en idd iets goedkoper dan kleine proois)
da's dan meestal niet helemaal kompleet, maar met wat afwisseling kom je dan al op ruim voldoende

had je wild of tam knijn? dat wil ook nog wel eens schelen :)




Tirza wordt 14 in november. Dat is dus niet heel oud (wel voor het ras trouwens, een snowhoe wordt gemiddeld tussen de 10 en 13 jaar), en de uitslag heb ik nog niet binnen dus moet nog ff afwachten hoe ze er aan toe is. duif en kwartel eet ze dus niet, en ik had tam konijn gegeven.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2064055
Hier eten ze ook geen kwartels met veren van KB (je had het over een doos van 8 kg). Kale van Herby of de poelier eten ze wel en vinden ze erg lekker.
Door suzanne 1
#2064110
koekje schreef: Hier eten ze ook geen kwartels met veren van KB (je had het over een doos van 8 kg). Kale van Herby of de poelier eten ze wel en vinden ze erg lekker.
Heb idd met veren gehad, maar dat is blijkbaar zo slecht bevallen dat ze gewone kwartel ook niet meer blieft. Ik heb ooit eens een wormtabletje in de HB zalm gedaan en sindsdien wil mevrouw ook geen vis meer. Zo gevoelig ligt het dus. Ze is een verschikkelijke kieskauw helaas. En dus niet alleen de zalm ( waar het tabletje inzat) nee, alle vissoorten zijn nu bah. Alleen tonijn uit blik wil ze wel, maar de rest kan ik aan de honden voeren, dat eet ze echt niet.
Door suzanne 1
#2064112
krijg trouwens morgen mijn bestelling binnen en hier zit ook parelhoenkarkas in. Ben heel benieuwd of ze dat eet.
Door Limpy
#2064131
Hier vinden ze parelhoen heerlijk...mits het gemalen is en vermengd met wat anders lekkers.
(heb momenteel karkassen in de vrieser liggen en die vond ik te kaal om zo te voeren, meng ik het met kip of konijnenvlees staan er 4 debielen om me heen te dansen... zelfs ouwe manke limpy doet mee)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door