Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door toscak
#2063848
Hoi

Sinds een maand of 2 of misschien wel langer mankt Bob voor bij het opstaan. Als hij lang heeft geslapen en dan opstaat, mankt hij een stap of 10 erg en dan loopt hij het eruit. Heeft hij niet geslapen of heeft hij al een paar keer opgestaan, dan mankt hij niet of vrijwel niet. Ik vind het ontzettend moeilijk om te zien waar hij nou mee mankt, maar ben er inmiddels voor 80% achter dat het echt links is. Hij mankt niet met zijn voorpoten, maar echt vanuit schouder/rug/of iets anders daar boven.

Ben ruim een maand geleden bij Krooshof geweest, zij vond hem lopen als een zonnetje. Bij lichamelijk onderzoek gaf hij een hele lichte weerstand op zijn linkerschouder. Bob heeft eerder een biceps/pees blessure gehad, dus dat zou het weer kunnen zijn. Maar het zou ook iets anders kunnen zijn. Dus... foto's gemaakt en daarop zagen we een heel lichte beschadiging van inderdaad die peesblessure op zijn schouder en op een andere plek heel lichte artrose. Moeilijk voor Krooshof te zeggen of dat manken nou komt van de artrose of van een nieuwe blessure aan die pees aangezien zij zelf niet kan zien hoe hij mankt. Bovendien is die pees erg gevoelig bij hem (ben twee weken geleden ook bij Dorit Aharon geweest en ook zij gaf die pees/biceps weer aan).
Anyway, Rimadyl meegekregen, rustig aan doen. Hoefde niet perse lijnrust, maar even geen gekke dingen. Zo gezegd zo gedaan. Het werd langzaam een heel klein beetje beter. Dus ben ik hem toch lijnrust gaan geven, hier werd het weer iets beter van, maar het is nooit beter geworden dan stijf opstaan ipv mank opstaan. Ik ben echt radeloos geworden, want als hij eenmaal loopt, loopt hij als een zonnetje. Heb Krooshof weer gebeld, ik mag morgen weer op bezoek komen. We hebben afgesproken dat ik eerst een uurtje ga wandelen op de hei en hem laat slapen in de auto en dan samen met haar de auto uit ga halen om te kijken of hij dan mankt. Ook heb ik gisteravond wat filmpjes gemaakt, zodat ze echt kan zien hoe bar slecht hij weer opstaat. Zal het dan toch die artrose zijn?

Eigenlijk twee vragen, heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn? Ik heb ook al gedacht aan een trage schildklier, omdat ik Bob echt behoorlijk sloom vind. Als hij thuis is, komt er eigenlijk geen enkele energie uit  :-\ .Maar behalve sloom en kreupel heeft hij eigenlijk geen andere kenmerken. En gebeurt er iets leuks, dan is er ook nog weinig over van dat sloom.
En de andere vraag, als het morgen toch echt blijkt dat het die artrose is, wat zouden jullie dan doen? Hij is pas 2 jaar oud, ik kan hem nu toch niet al in een glazen kooitje gaan stoppen tot het einde van zijn leven  :'(. Ik vind kwaliteit veel belangrijker dan kwantiteit, maar ik zit er ook niet op te wachten dat ik straks Bobje kan wegbrengen op 4 jarige leeftijd. Hoe staan jullie daarin? Het is een labrador die gek is op jachttraining etc. Bovendien hebben we net een pup sinds april, die eigenlijk al zo'n twee maanden apart leven. Zo lopen nooit samen, Bob is aan de lijn en de pup kan dan los en dat vind ik zielig voor Bob. Maar ook in huis houd ik ze altijd apart ivm Bob.

En dan toch nog een vraag, zijn er misschien goede supplementen waar ik nog iets mee kan? Ik lees hier en daar wat over Corta RX.

Bob is trouwens HDA en ED vrij.
Door toscak
#2063918
Senta schreef: Als ik jou was zou ik met Y krooshof een Botscan eens bespreken. Mijn hond was ook ED vrij verklaard. maar is begin dit jaar toch aan een fixe LPC geopereerd die op geen foto te zien was.
Krooshof had wel zijn ellebogen lichamelijk onderzocht, maar gaf toen aan dat het haar zeeeer zou verbazen als hij ED zou hebben. Ellebogen 'voelde' helemaal goed.

Kan zoiets ook gewoon voor alle gewrichten? Eigenlijk zou ik hem gewoon helemaal gescand en onderzocht willen hebben  :-\. Dus naast ellebogen gewoon alles.
Door Lonaa
#2063956
Sally liep ook mank, net wat jij zegt, vanuit de schouder, met linksvoor, vooral bij het opstaan na rust.
4 dierenartsen geweest, niks kunnen ontdekken, foto's gemaakt, niks, bij Paul Groenestein geweest (in Sneek), foto's gemaakt, en hij zag een peesprobleem in haar schouder. Die zou gescheurd zijn.

Hij heeft haar geopereerd, pees eruit gehaald. Ze heeft 3 weken moeten revalideren en toen gezond verklaard. (Ze herstelde echt razendsnel)
Sindsdien heeft ze geen moment meer mank gelopen...
Door toscak
#2063969
Lonaa schreef: Sally liep ook mank, net wat jij zegt, vanuit de schouder, met linksvoor, vooral bij het opstaan na rust.
4 dierenartsen geweest, niks kunnen ontdekken, foto's gemaakt, niks, bij Paul Groenestein geweest (in Sneek), foto's gemaakt, en hij zag een peesprobleem in haar schouder. Die zou gescheurd zijn.

Hij heeft haar geopereerd, pees eruit gehaald. Ze heeft 3 weken moeten revalideren en toen gezond verklaard. (Ze herstelde echt razendsnel)
Sindsdien heeft ze geen moment meer mank gelopen...
Over deze operatie had zowel Krooshof als Aharon het over. Dit kan dus ontdekt worden via een foto? Misschien weet je het antwoord niet hoor, maar zou dit dan ook gezien moeten zijn bij de foto die van de schouder is gemaakt? Misschien weet je hoe Sally op de foto is gezet? Bob lag op zijn zij en er is een foto gemaakt van de onderste schouder.

En liep Sally sowieso mank? Want Bob loopt alleen mank bij het opstaan.
Door Lonaa
#2063975
toscak schreef: Over deze operatie had zowel Krooshof als Aharon het over. Dit kan dus ontdekt worden via een foto? Misschien weet je het antwoord niet hoor, maar zou dit dan ook gezien moeten zijn bij de foto die van de schouder is gemaakt? Misschien weet je hoe Sally op de foto is gezet? Bob lag op zijn zij en er is een foto gemaakt van de onderste schouder.

En liep Sally sowieso mank? Want Bob loopt alleen mank bij het opstaan.
Sally liep vooral mank bij het opstaan. Ongeveer een pas of wat (vanaf de mand naar de hal ongeveer) en dan liep ze normaal. Ze rende ook, speelde ook, at goed, niks aan de hand.
Na een lange wandeling (+/-2 uur lopen) liep ze wat sneller kreupel (al na 5 minuten liggen zeg maar). Ze bleek die scheur al een maand of 6 te hebben, en ze heeft een maand of 4 zichtbaar mank gelopen. Op het laatst merkte je wel dat ze zich niet fijn meer voelde, liep langzamer, ging minder graag mee wandelen..

Ik zal haar rontgenfoto eens plaatsen.. moment.
Door toscak
#2063988
Lonaa schreef: Sally liep vooral mank bij het opstaan. Ongeveer een pas of wat (vanaf de mand naar de hal ongeveer) en dan liep ze normaal. Ze rende ook, speelde ook, at goed, niks aan de hand.
Na een lange wandeling (+/-2 uur lopen) liep ze wat sneller kreupel (al na 5 minuten liggen zeg maar). Ze bleek die scheur al een maand of 6 te hebben, en ze heeft een maand of 4 zichtbaar mank gelopen. Op het laatst merkte je wel dat ze zich niet fijn meer voelde, liep langzamer, ging minder graag mee wandelen..

Ik zal haar rontgenfoto eens plaatsen.. moment.
Ondanks dat ik al heel lang niet veel meer heb gedaan met Bob herken ik inderdaad wel dat toen hij nog veel deed, hij eerder/sneller mank opstond.
Tis namelijk zo dat Bob vlak voor zijn eerste verjaardag begon met manken door een biceps/pees blessure, dit heeft toen echt ruim 2 maanden aangehouden. We hebben hem super rustig gehouden en het is over gegaan en niet meer gezien. Tot nu dus weer... alleen nu is het niet manken tijdens het lopen, maar tijdens het opstaan. Wat inderdaad Krooshof en Dorit zeggen is dat het waarschijnlijk gewoon niet meer goed gaan komen met die pees en het altijd een zwakke plek zal blijven. Maar ja, er is ook wat artrose in die schouder, maar dat zou volgens Krooshof weer te licht zijn om zo te manken... En ik heb hun beide afzonderlijke benaderd en geen aanwijzingen gegeven over wat de ander heeft gezegd. Pfff ik weet het gewoon niet meer. Moet maar eens een flinke borrel drinken denk ik  :D
Door Lonaa
#2064019
De rontgenfoto kan ik niet meer vinden. :(
Je kon de pees wat zien op de foto, en op een gegeven moment was ie onzichtbaar zeg maar. Daaruit concludeerde hij dat hij gebroken zou zijn.
Dit is mijn topic van toen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 329.0.html

Ik zou, als ik jou was en dat kan, naar Paul Groenestein gaan. Hij zit in Sneek, bij De waterpoort. :)

In principe is het een vrij kleine ingreep, met een hoog kans van slagen.
Door toscak
#2064031
Lonaa schreef: Sally liep vooral mank bij het opstaan. Ongeveer een pas of wat (vanaf de mand naar de hal ongeveer) en dan liep ze normaal. Ze rende ook, speelde ook, at goed, niks aan de hand.
Na een lange wandeling (+/-2 uur lopen) liep ze wat sneller kreupel (al na 5 minuten liggen zeg maar). Ze bleek die scheur al een maand of 6 te hebben, en ze heeft een maand of 4 zichtbaar mank gelopen. Op het laatst merkte je wel dat ze zich niet fijn meer voelde, liep langzamer, ging minder graag mee wandelen..

Ik zal haar rontgenfoto eens plaatsen.. moment.
Hier ook precies  ;D
Door toscak
#2064036
Lonaa schreef: De rontgenfoto kan ik niet meer vinden. :(
Je kon de pees wat zien op de foto, en op een gegeven moment was ie onzichtbaar zeg maar. Daaruit concludeerde hij dat hij gebroken zou zijn.
Dit is mijn topic van toen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 329.0.html

Ik zou, als ik jou was en dat kan, naar Paul Groenestein gaan. Hij zit in Sneek, bij De waterpoort. :)

In principe is het een vrij kleine ingreep, met een hoog kans van slagen.
Dank je, ik ga even lezen!
Door Lonaa
#2064039
Over die lichte artrose trouwens, dat is ook wel logisch. Hij heeft pijn (door die blessure of mogelijke scheur), gaat die poot minder goed/niet normaal gebruiken, en dus vormt er wat lichte artrose.
Was op de foto van Sally ook zichtbaar, maar kwam dus door die pees. Met het weghalen van de pees heeft Paul ook de artrose "weggeslepen".
Het gewricht is nu dus schoon en zal dit in pricipe ook blijven, omdat ze met hydrotherapie weer "normaal" heeft leren lopen.
Door toscak
#2064067
Lonaa schreef: Over die lichte artrose trouwens, dat is ook wel logisch. Hij heeft pijn (door die blessure of mogelijke scheur), gaat die poot minder goed/niet normaal gebruiken, en dus vormt er wat lichte artrose.
Was op de foto van Sally ook zichtbaar, maar kwam dus door die pees. Met het weghalen van de pees heeft Paul ook de artrose "weggeslepen".
Het gewricht is nu dus schoon en zal dit in pricipe ook blijven, omdat ze met hydrotherapie weer "normaal" heeft leren lopen.
Krooshof zei inderdaad de artrose op de plek van de pees zit  :-\
Door Lonaa
#2064071
toscak schreef: Krooshof zei inderdaad de artrose op de plek van de pees zit  :-\
Heb je de mogelijkheid om naar Sneek te rijden? Daar heb je echt een hele goeie aan.
Door toscak
#2064099
Ja hoor, voor Bob rijd ik nog naar Bangkok als het moet  :). Voor mijn werk ben ik gewend lang te rijden (woon in Den Haag en moet vaak naar Eindhoven/Antwerpen/Groninge)

Ik wacht nog morgen even met Krooshof af en anders ga ik voor een botscan en/of de pees.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door