Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2063927
Hallo allemaal!

Aangezien het mijn eerste post is op dit forum zal ik me nog even kort introduceren. Mijn naam is Marlies en ik woon in Drenthe. Ik en mijn vriend hebben samen twee honden, een Newfoundlander die we in December in zeer slechte staat hebben opgevangen en sinds anderhalve week hebben we er een Cane corso teefje van bijna twee bij gehaald als maatje en omdat ik voor mezelf ook graag een iets actievere hond wilde  hebben.

Ik ben nu bezig de overstap te maken via KVV naar BARF. We hebben een grote vrieskist gekocht van 290L voor de honden waar inmiddels diverse soorten KVV in liggen. Dit weekend haal ik 10KG kippennekken van de markt en via LUPA (via dit forum) doe ik mee aan een groepsbestelling voor nog wat meer BARF beginnersdingen (o.a. eendennekken en kwartelkarkasjes).

Nu heb ik een hele goede vriendin die paravetinair is. Zij staat opzich achter BARF maar maakte zich wel wat zorgen over de combinatie BARF met grote honden, die doorgaans toch wat gevoelig(er) op de heupen zijn. Zij rade aan om half om half te gaan voeren ('s ochtends brok en 's avonds BARF) maar daar sta ik zelf niet achter (niet natuurlijk, niet goed voor vertering/zuurtegraad etc).

Kaya, de Cane Corso, heeft A heupen en nu nog helemaal nergens last van, maar Falcor (de Newfoundlander) loopt niet helemaal 100% lekker (hij is 6,5 jaar oud) dus mogelijkerwijs wel iets om extra rekening mee te houden.

Ik las dat er in elk geval een aantal mensen zijn die glucosamine preparaat aan hun hond(en) geven. Is dit aan te raden? Of zijn er specifieke dingen qua voeding waar ik eventueel extra rekening mee kan/moet houden?

Alvast bedankt voor de input!

Groetjes,
Marlies
#2064011
Senta schreef: Ik zou zeker een glucosamine preparaat aan de new foundlander geven (Die van puur natuur is heel goed) en een goede visolie bv Doils en Joints.
Of hele ver;se vette vis geven zoals panharing, makreel, sardientjes en zalm(kop). Een vriendin van mij ook paraveterinair heeft zelf een Lanseer met slechte (hele slechte) heupen. En een herder met schouderblessure. Een orthopeed vroeg haar wat ze de honden voerde want alles zag er erg goed uit naar omstandigheden, hij raadde haar zalmolie en glucosamine aan, maar ze gaf al vis dus dat was verder niet nodig omdat alles er dankzij de verse vis heel mooi uit zag.
#2064106
Ik heb 1 hond die voedings supplementen krijgt, een reu van acht, die met 5 maanden aan een knie is geopereerd, en hier en daar nogal wat artrose heeft ontwikkeld.
Mijn andere honden van bijna 9 jaar, 6 1/2 jaar en 1 1/2 jaar krijgen buiten hun voeding om geen supplementen.
En het zijn bepaald geen kleintjes.
#2064166
Uhm nooit brok en barf combineren! Om de reden die je zelf aangeeft. (als je al half om wilt voeren dan met kvv en niet met brok)
Hier 2 newfy's die barfen (vroeger kvv), beiden A en ED vrij en vallen onder de categorie zeer actieve newfs. Dus ik kan barfen ten zeerste aanraden ook bij grote zware honden.
Voor de "oudere" en stijvere newf kan je idd glucosamine en visiolie bijgeven.

Zalm vinden ze hier overigens heerlijk, je bent een beer of niet  ;)
#2064168
Loopt hij "gewoon" niet lekker of is er al iets gediagnostiseerd?

Ik zou eerst even afwachten hoe  Falcor het op volledig barf gaat doen. Best kans dat hij het hierop beter gaat doen! Extra vis of visolie kun je hem daarnaast best geven, maar ik zou zeker geen brok bij gaan voeren, volgens mij bereik je daar het tegenovergestelde mee.  Geef het even tijd!

Wat je nog kunt doen is hem nu filmen en na b.v. een maand of drie nog eens. Zoek dan de verschillen!
#2064246
Heel erg bedankt voor alle reacties zover! Fijn om tips en ideeën te krijgen van wat mensen die hier al wat langer mee bezig zijn!
Ik ga eens kijken naar de genoemde visolie van Doils. Hij krijgt nu af en toe een capsule Omega3 visolie van Solgar in de hoogste dosering.

Hoe vaak zouden jullie aanraden om dit te geven? En is er nog een specifiek glucosamine preparaat die jullie aanraden?

Ze staan allebei nog niet zo lang op KVV maar ik kan nu de verbeteringen al zien. Zijn vacht wordt beter (luchtiger, minder vet) en hij had altijd een beetje last van rode ogen. Niks extreems en we gingen er vanuit dat dit kwam omdat hij een klein beetje last heeft van atropie. Op KVV is het echter nu helemaal niet rood meer en gewoon mooi roze van kleur! Het is nog wat te vroeg om zeker te weten dat het ook weg blijft, maar het is een mooie start. Ook is hij levendiger geworden (hij slaapt nu nog maar 70% van de dag ipv. 80% ;D).

Bij Kaya zijn de veranderingen wat lasteriger aangezien we haar nog maar anderhalve week hebben en ze eigenlijk nu pas echt een beetje begint te wennen aan het leven hier. Maar ze ziet er in elk geval niet minder uit en ze heeft energie voor 10.

Ik zal van het weekend ook nog even zalmkoppen meenemen om af en toe te geven zodra ze de zachte botjes een beetje goed kunnen verteren!
#2064436
*milik* schreef: Loopt hij "gewoon" niet lekker of is er al iets gediagnostiseerd?
*knip*
Wat je nog kunt doen is hem nu filmen en na b.v. een maand of drie nog eens. Zoek dan de verschillen!
Hier nog even op reageren, hij loopt gewoon niet helemaal 100% rad. Hij kreupelt niet, lijkt er zelf verder ook niet heel erg last van te hebben dus het is niet iets waarvoor ik naar de dierenarts ga. Het valt op dat hij een klein beetje draait tijdens het lopen met zijn ene achterbeen en het valt op dat hij wat vaker op zijn ene zij ligt dan op de andere. Voor de rest is het gewoon een vrolijke lobbes die lekker zijn ding doet en af en toe eens een flink sprintje trekt.

De tip om hem eens te filmen, nu en over drie maanden, vind ik een hele goede! Ga ik zeker doen! Bedankt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door