Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MarijkeW
#2063875
Ik zie geen voorstel topic (of zie er er overheen?).. Dus zal ik voorstellen en vraag maar samen in 1 bericht doen. Ik heet Marijke, heb een Ierse Wolfshond, twee Witte Herders en Corgi's. Ik ben actief met speuren, frisbee, gehoorzaamheid en ben net begonnen met treibball.
Zolang we honden hebben, voer ik kvv. En af en toe krijgen ze een kalkoennek of kippennekje, vleugeltje etc.

Nu is al een poosje  een witte herder aan de diarree. En het is meer bloed dan diarree en super waterig. Natuurlijk ben ik hier mee naar mijn d.a. gegaan. Die heeft metrazol voorgeschreven.  Het bloed gaat daarmee weg, maar de ontlasting is niet hoe ik het graag zie.
Het bloedbeeld is goed, het is geen giardia. Epi hoor ik volgende week (er is een TLI) test gedaan. Maar het vermoeden is nu toch IBD oftewel Inflammatory Bowel Disease.

En nu... wat moet ik nu gaan voeren! Want daar houd de info een beetje op. Ik vind gekookte kip etc. Maar ze is natuurlijk kvv gewend. Weet iemand een kvv wat ik gewoon kan geven? Mocht het EPI zijn is de keuze al gemaakt (Carnibest). Maar is het IBD, dan weet ik dus niet wat ik goed en veilig kan voeren!
Iemand een idee over een mogelijk kvv? Of over een manier om de ontlasting goed te krijgen zonder metrazol? Alle info is welkom!

groet,
Marijke
Door charmed
#2063909
In de tijd dat ik een hond had met veel diarree en ernstige diarree hebben de Antibiotica alleen de diarree maar erger gemaakt. Hiermee kan ik je niet helpen. Wel heb ik ooit een hond gewoon op CB pancreas gezet die door een andere reden altijd diarree had en dat maakte dat ze vaste ontlasting had. Je zou het kunnen proberen. Want pancreas verteerd voor en dan hoeven de darmen niet zoveel meer te doen. Ik weet dat dat alleen in gevallen van epi wordt gebruikt, maar ja soms moet je wat proberen. Een hond die diarree heeft verzwakt wel snel.
Door Borke
#2063917
Ik kan je niet raden.
Ik kan je wel vertellen dat er op Barfplaats een lijst staat met pro-vers dierenartsen, als je dat bij 'zoeken'  bovenin je scherm van Barfplaats intypt dan vind je hem vanzelf.
ik zou dan naar een van die praktijken gaan.
Waar woon je, misschien kan iemand van BP je adviseren voor een bepaalde dierenarts.

Oh en Welkom natuurlijk, zoals jij het doet is het de bedoeling, stel je voor en kom meteen met je vraag. Er is geen aparte voorstelhoek (meer)!
Door Lizzy
#2063921
Van : http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... n/ibd.html

Diagnose
Het stellen van de uiteindelijke diagnose is lastig. Allereerst moeten met behulp van onderzoek andere ziekten, die gelijkwaardige symptomen kunnen geven, uitgesloten worden. Je kan denken aan heftige bacteriële en/of parasitaire infecties. Een slecht werkende alvleesklier, tumoren of voorwerpen in het maagdarmkanaal kunnen deze problemen geven. Pure voedingsallergie of voedingsintolerantie is een mogelijkheid.

Soms ontstaan maagdarmklachten door ziekten van andere organen (nieren, lever, schildklier). De hiervoor genoemde opsomming van organen is niet volledig, maar in het algemeen zal de dierenarts vele andere oorzaken moeten uitsluiten.
De uiteindelijke diagnose kan gesteld worden met een darmbiopt. Het probleem is, dat dit redelijk ingrijpend is en we meestal dezelfde uitslag krijgen (veel ontstekingscellen, voornamelijk eosinofielen en lymfocyten in de darmwand). Bij ernstige verdenking op tumoren is een biopsie altijd aan te bevelen.

In onze praktijk starten we vaak na uitgebreid onderzoek (zonder darmbiopt) een behandeling tegen IBD. In het begin gebruiken we een combinatie van medicijnen en voer. Bij een goed resultaat bouwen we de medicijnen af.

De behandeling

    dieet: we geven altijd een hypo-allergeen dieet.
    Allergie en voedselintolerantie zijn een bekende oorzaak voor IBD. Toevoeging van ontstekingremmende vetzuren is nuttig. Bij sterke vermagering toevoegen van extra kleine vetten, die zonder vertering in het bloed opgenomen kunnen worden en dan snel energie geven.

    medicijnen: combinatie van prednisolon met antibiotica (vaak metridazol).
    De IBD-patienten worden daarna zeer regelmatig door de dierenarts gecontroleerd. Zijn er geen goede resultaten, dan is het soms nodig zwaardere medicijnen te geven of de dosis te verhogen. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen erg goed. De medicijnen worden afgebouwd en meerdere patiënten blijven goed met uitsluitend een hypo-allergeen dieet. Andere dieren zullen soms levenslang op een lage dosering van medicijnen moeten blijven.

===============

Ik vraag me af of al het andere is uitgesloten?
Door MarijkeW
#2063941
Lizzy schreef:
===============

Ik vraag me af of al het andere is uitgesloten?
Op de TLI uitslag na wel. Is die negatief, dan gaan we nog wel een echo en rontgenfoto laten maken.  De echo en rontgenfoto zijn de laatste stap om alles uit te sluiten.

Maar er is echt al veel onderzoek gedaan :) En ik moet zeggen dat deze d.a. ook heel zorgvuldig is en dingen niet zomaar afdoet. Ben ik heel blij mee!

Voor zover we het nu zien is het OF EPI OF IBD en lijkt de IBD meer bij de symptomen te passen.

Vandaar dat ik nu zoveel mogelijk over de IBD te weten wil komen, vooral met voeding (met EPI is dat makkelijker).

Overigens, even zeggen... Wat reageren jullie snel! Super :) Ben ik blij mee!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2066090
MarijkeW schreef: Op de TLI uitslag na wel. Is die negatief, dan gaan we nog wel een echo en rontgenfoto laten maken.  De echo en rontgenfoto zijn de laatste stap om alles uit te sluiten.
Is een voedelallergie al uitgesloten, en zo ja hoe dan?
Is er al een bacteriekweek gedaan van de ontlasting?
Hebben jullie al probiotica geprobeerd?
Door MarijkeW
#2066597
bacterie kweek is gedaan.
Probiotica heeft geen zin zolang ze op a.b. staat. Zonder de a.b. (en dat is dus echt binnen 24 uur na de laatste pil) spuit het bloed er weer uit, dus kan ik niets nu met probiotica. (maar zodra ze zonder a.b. kan, is dat wel iets wat we gaan geven, omdat a.b. niet goed is voor de darmflora, wat daar nu nog van over is).

Eliminatiedieet is een moeilijke, omdat ik half vers voer en half barf. Dus er is niets wat ze niet eerder heeft gehad. De energique speciaal leek goed te gaan, maar de diarree is nu weer terug. Ik heb nu nog carnibest als optie...

Normaal gesproken ben ik erg voor een natuurlijke behandeling en ben ik tegen a.b. Maar nu... Het verschil zonder a.b. en met a.b. is gigantisch.
Ik weet het gewoon niet meer en ben bezorgd en zelfs een beetje wanhopig.
Door Mevroi Kruim
#2066612
Vreemd dat er niks uit de kweek komt en ab toch lijkt te werken  ???
Probiotica kun je ook en juist heel goed tijdens een ab-kuur toepassen.

CB als eliminatiedieet heeft alleen zin als dat een diersoort is die ze nog nooit gegeten heeft. Het gaat niet om het merk maar om de diersoort.
Er zijn mensen die eliminatidieten maken van struisvogel of kangoeroe, voor 6 weken is dat meestal wel te doen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2066627
Mevroi Kruim schreef: Vreemd dat er niks uit de kweek komt en ab toch lijkt te werken  ???
ja dat is wel typisch dat AB werkt maar er is niks te kweken. Helaas is het iets wat we best wel vaak zien.
Bij mensen speelt mogelijk clostridium een rol bij IBD. Nu is dat wel een bacterie die lastig te kweken is dus mogelijk is dat wel de veroorzaker maar vind je hem niet.
Door MarijkeW
#2066801
*Dorothea* schreef: Bij mensen speelt mogelijk clostridium een rol bij IBD. Nu is dat wel een bacterie die lastig te kweken is dus mogelijk is dat wel de veroorzaker maar vind je hem niet.
Wat is clostridium en is er iets waardoor ik dat zou kunnen herkennen? En een mogelijkheid om die te killen? Komt die alleen bij mensen, of ook bij honden voor?
De a.b. werkt in zoverre dat ie niet voor een oplossing zorgt (binnen 24 uur na de laatste pil spuit het bloed er weer uit) maar het onderdrukt dus blijkbaar wel iets.
Dus als het een bacterie is, dan is het eentje die zich rot uit laat roeien maar blijkbaar ook niet uit een kweek tevoorschijn komt.

Ze had gister en vandaag weer diarree (ondanks a.b.) maar geen bloed gelukkig. 't is een hardnekkig en ongrijpbaar iets.

Als eliminatie heb ik nu voor de eend gekozen, omdat ze wel eens kalkoennekken heeft gehad, maar ik me niet kan herinneren dat ik haar eendenvleugels of nekken heb gegeven. (maar mijn hersens werken de laatste tijd wat minder door alle zorgen).
Natuurlijk, desnoods geef ik struisvogel o.i.d. maar ik wil toch graag zo compleet mogelijk blijven voeren. Ze is al zo verzwakt en ik wil liever niet dat ze iets tekort komt! Werkt dit niet, gaan we voor een ander dier als dieetvoeding.

Ik zit nog wel met een aantal dingen in mijn hoofd hoor. De TLI test kan ook positief uitvallen en misschien is er toch iets van kanker aanwezig dat deze klachten veroorzaakt. Alles kan nog... Maar ik moet nu iets ondernemen voor mezelf. Ze verzwakt toch en dat is best moeilijk om te zien!
Door MarijkeW
#2067074
Wat ik me afvraag als het om een bacterie zou gaan, of om een virus, dan zou de rest van de roedel het toch ook moeten hebben? Of een van de hoogbejaarde katten? Het ligt hier allemaal bij en op elkaar te slapen (het stapel principe  :) ) Of werkt dat niet zo bij een bacterie en gaat dat alleen op voor virussen?
Door MarijkeW
#2068286
Het is geen EPI. Volgende week worden er biopten genomen. En de d.a. wees me erop dat het geen IBD hoeft te zijn, maar dat ik ook rekening moet houden met kanker (maar die zat toch al in ons achterhoofd al).
We hebben van Carnibest een super mail gekregen en hun adviezen ga ik zeker opvolgen. Hopelijk komt vandaag de Carnibest binnen.
En meer weet ik ook niet wat ik kan doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door