Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2063459
Ik vroeg me af of er ook mensen zijn, die KVV/BARF voeren en toch een laag inkomen hebben.

Hoe lossen jullie dit op?
Mijn situatie: Komende 2 jaar zal ik enorm op de centen moeten gaan letten door omstandigheden.
Helaas gaat dat ook inhouden dat de poezels zuiniger aan moeten gaan doen.
Nu krijgen ze zowel brok, als 'gaatjesvuller', daarnaast 2x per dag KVV (voornamelijk Tinlo Cattery) en tussendoor nog 1 a 2 keer barf-producten.

Het liefst blijf ik zowiezo KVV voeren, ipv brok.
Hoewel die laatste wél goedoper is volgens mij.
Mijn katten is het laatste waar ik op wil bezuiningen, maar vrees dat het niet anders gaat kunnen..

Dus kort samen gevat:
Hoe poezels KVV voeren met een laag inkomen?
Laatst gewijzigd door tripkippiej op wo 27 jul 2011, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bien
#2063462
handmaler/elektrische maler kopen en zelf samenstellen (je kvv maken, zoek een maler op marktplaats) of helemaal gaan barfen.

als je genoeg vriezerruimte hebt kun je groter inkopen, dus goedkoper. dat is een eenmalige uitgave, waar je langer plezier van hebt. Of je zoekt iemand in de buurt die ook barft waar je samen mee kunt inkopen, dus als iets per 10 kg gaat dat diegene dan 10 kg besteld en je er 1-2-3 kg van overneemt.

denk dat je genoeg tips kunt krijgen hier en goed zoeken met de zoekfunctie.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2063464
Ja, barf, al dan wel of niet gemalen. En dan met andere mensen samen bestellen en de leuke koopjes in de gaten houden in de verzamelhoek. Grotere vriezer, zodat je ook bulkverpakkingen kunt afnemen. Reken eerst wel uit of bulkverpakkingen wel rendabel zijn voor je eigen hoeveelheid katten.
Je zou ook nog het eea zelf in elkaar kunnen flansen van botmixen etc, maar dan ook is inlezen in barf wel een must (dan stel je ook zelf samen).
Er zijn ook mensen die goedkope dingen als Lotgering voeren, ik ben daar niet zo kapot van.
Door Limpy
#2063532
Ik had recentelijk ook eens uitgerekent wat ik met barfen kwijt ben, was iets van 15-20 cent per kat per dag.
Daar haal ik geen (goeie) brok voor....
Gebruikersavatar
Door koekje
#2063539
Nog een bezuinigingstip: niet teveel huisdieren nemen.
Het is onzin dat je recht zou hebben op een huisdier, het blijft een luxe. En als je die luxe jezelf wel toegeëigend hebt, is het wel zaak om ervoor te zorgen. Dus ook goed voer geven en niet gaan beknibbelen op noodzakelijke zorg als goed voer, goed onderhoud en medische zorg waar nodig.
Geen geld voor eigen dieren: ga dan vrijwilligerswerk doen in het asiel.

Een ziektekostenverzekering voor de huisdieren wordt ook vaak genoemd als besparingstip voor kleine portemonneehouders. Dat is meestal onzin. Jonge gezonde versgevoederde katten zijn over het algemeen weinig tot nooit ziek en als ze dat al wel eens zijn, dan meestal ook niet eens niet zo erg. Ik spreek hier wel over een niet te grote kattengroep en voldoende ruimte binnenshuis, zodat er geen onnodig hoge infectiedruk bestaat en ook niet teveel stress, wat de weerstand ook weer omlaag kan halen. 
Door *Yvje*
#2063625
Ik heb een Wajong uitkering en niet zo veel zelf te besteden, maar ik ben nogal makkelijk daarin,
de katten gaan wat dat betreft voor mij. Ik heb gewoon niet veel voor mezelf over maar dan
koop ik maar goedkope kleding en eigen merk AH eten etc ..  ik ben in de maand zo'n 45 euro kwijt voor de katten,
daar komt de hond nog bij das ook weer 40 euro. Ik heb mijn katten wel verzekerd en ben er blij om ook..
Ik was vorig jaar eff 150 euro kwijt aan niesziekte behandelingen, heb ik terug gekregen doordat ik verzekerd ben.
Kost iedere maand nog geen 10 euro per kat en ben blij dat ik het heb gedaan, zodra ik mijn nieuwe kat
krijg gaat hij ook meteen verzekerd worden bij Pet Plan ... verder probeer ik gewoon echt goedkope dingen
te kopen.
Laatst gewijzigd door *Yvje* op wo 20 jul 2011, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Irina
#2063630
koekje schreef: Nog een bezuinigingstip: niet teveel huisdieren nemen.
Het is onzin dat je recht zou hebben op een huisdier, het blijft een luxe. En als je die luxe jezelf wel toegeëigend hebt, is het wel zaak om ervoor te zorgen. Dus ook goed voer geven en niet gaan beknibbelen op noodzakelijke zorg als goed voer, goed onderhoud en medische zorg waar nodig.
Geen geld voor eigen dieren: ga dan vrijwilligerswerk doen in het asiel.
Ik vind dit wel een beetje een heftige reactie (maar misschien dat het alleen zo overkomt en niet zo bedoeld was). Tripkippiej heeft het erover dat ze door omstandigheden nu weinig inkomen heeft. Als ik in inkomen zou dalen zou ik ook niet m'n katten wegdoen, maar eerder een beetje op eten bezuinigen. Kans is ook vrij klein dat ze vers voedsel krijgen bij een eventueel nieuw huishouden.
Maar mijn tip: kijk eens bij je gemeente. Zo woon ik in Den Haag en daar krijgen armere huishoudens 50% korting bij de dierenarts en sommige behandelingen zelfs gratis van de dierenbescherming Den Haag. Ook is zelf malen goedkoper dan KVV, maar dit moet je wel zien zitten natuurlijk. En je niet te schuldig voelen als je bijvoorbeeld deels brokken geeft, aan je verhaal te horen houd je ontzettend veel van je katten en dat lijkt mij belangrijker dan compleet vers geven!
Door tripkippiej
#2063757
koekje schreef: Nog een bezuinigingstip: niet teveel huisdieren nemen.
Het is onzin dat je recht zou hebben op een huisdier, het blijft een luxe. En als je die luxe jezelf wel toegeëigend hebt, is het wel zaak om ervoor te zorgen. Dus ook goed voer geven en niet gaan beknibbelen op noodzakelijke zorg als goed voer, goed onderhoud en medische zorg waar nodig.
Geen geld voor eigen dieren: ga dan vrijwilligerswerk doen in het asiel.
Ik heb een kleine cattery met 3 katten, en ze gaan hier echt geen whiskas-rotzooi krijgen.
Ze krijgen brok als gatenvuller en dat is een goede brok, zonder al te veel toegevoegde rommel; daar let ik echt wel op!
Ik eet zelf liever een droge boterham dan dat ik me katten hun Barf/KVV ontneem; vandaar mijn topic.
Vaak bestel ik nu voor 80e in de maand, dát is iets wat omloog moet; niet de voedingswaarde ;-)
Door tripkippiej
#2063761
Limpy schreef: Ik had recentelijk ook eens uitgerekent wat ik met barfen kwijt ben, was iets van 15-20 cent per kat per dag.
Daar haal ik geen (goeie) brok voor....
Da's niet veel!
Probleem hier is dat 1 van de dames niet graag Barft, ze wil niet al te veel moeite doen voor haar eten, dit terwijl mijn witte Brit dan weer niet super van KVV houdt..
Heb je toevallig een samengesteld menu-tje hoe jij het doet?
Zowiezo zijn ze hier absoluut niet gek van Vis, kijken ze naar en lopen meteen weg...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2063769
@Irina: Ik vind het zelf helemaal niet heftig en juist erg logisch. Er zit een behoorlijk verschil in de kosten van 2 katten tegenover bijvoorbeeld 10 te moeten onderhouden. Dat is niet alleen voer en grit etc, maar 10 katten in eenzelfde ruimte hebben ook een hogere infectiedruk en statistisch gezien meer kans op stress (wat ook weer meer infectiedruk kan geven). Zo heb je met 10 katten exponentieel meer kosten dan met 2.
Dergelijke regelingen voor minima met huisdieren zitten alleen in de grote steden in de randstad, voor zover er al zulke regelingen zijn. En die gelden niet voor alle kosten, alleen vaak zaken als castratie en chippen. En ik vind dat je zulke zaken nooit van te voren mag incalculeren in je budget wat je houdt voor je huisdieren. Zulke regelingen zijn voor nood als het echt niet anders kan. Heb je zulke regelingen nodig om zorg te kunnen dragen voor je huisdieren, ben ik van mening dat je beter geen huisdieren kunt nemen.


Ik schrijf hier 'je' als men en niet op een bepaald persoon, dat leek me wel duidelijk.
Ik spreek nergens over katten wegdoen, ik spreek over niet meer huisdieren nemen dan te betalen is. Door niet meer dan te betalen is te nemen, blijf je juist voor het moment dat ze weg moeten om financiele redenen.

@tripkippiej: 80 eu in de maand is idd erg veel. Zit daar duur grit bij ofzo?
Die gatenvuller hoeft echt niet. En barf om het totale menu compleet te maken is goedkoper en gezonder en spaart daarmee grit en dierenartskosten uit. Ga gewoon lekker rustig wat dingen lezen in de barfhoek en je kan altijd roepen als je er niet uitkomt.
Kittens ook perse op brok afspenen is niet nodig. Als latere baasjes perse brok willen gaan voeren, kunnen ze dat gewoon zelf introduceren. Zo is dat ook vaak bij honden, dus waarom zou dat voor katten anders moeten.
Ik heb het een keer voor Ot en Sien uitgerekend. Ik was 10 euro per kat of voor 2 kwijt, voor alles, incl grit en dierenartsenkosten etc. Stel dat het per kat is, is dat nog maar 20 eu per maand (in jouw geval 30, want 3 katten ipv 2). Maar 30 is nog steeds geen 80. En stel je bent wat duurder uit dan mij (ik ben een krent en gebruik het goedkoopste huismerkgrit) en je hebt 40 eu nodig. Dan nog is dat maar de helft van de 80. Ik voer geen kvv, maar wel dure dingen als muizen geregeld aan Ot.
Als je de behoefte ertoe voelt, zou je eens een lijstje kunnen opstellen waar die 80 eu dan uit bestaat, kunnen wij kijken en meehelpen hoe dat goedkoper kan.

Ot weigert ook vis te eten en hele vleesbotjes te knagen. Daarom gaat haar menu door de molen en heb ik het opgegeven vis in Ot te krijgen.
Menu's voor een ander maken doen we hier niet. Meehelpen en meedenken natuurlijk wel. Jouw menu is precies op jouw katten en hun behoeftes en voorkeuren afgestemd.
Door Lonaa
#2063776
Ik ben ongeveer 37,25 euro per maand kwijt, om met 5 katten te barfen.
Mijn grit kost 7 euro voor 10 liter, daar vul ik 2 kattenbakken mee. Dus 11,50 voor 3 bakken (die hier staan). Daar doe ik denk ik een maand mee.

5 katten kosten bij mij dus 50 euro. :)
Door Limpy
#2063963
Wellicht heb je ook wat aan onderstaande links om te beginnen met lezen en berekenen.

http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf
http://www.barfplaats.nl/downloads/39-excel-rekenhulp

Maak hiermee een 1ste opzetje en je krijgt hier genoeg hulp/tips (lang leve BP voor goeie hulp)
Wat voor mijn en andermans katten werkt hoeft nl niet te werken voor jouw katten, dat zul je zelf moeten uitzoeken (kostte hier ook bloed, zweet, tranen en wurgneigingen).
En dan kun je het zo goedkoop maken als jou portemonai het toelaat, maar basic barfen an sich is echt stukken goedkoper dan kvv (ook als je 5-6 diersoorten voert)
En de verzamelplaats bij de hondenafdeling in de gaten houden om mee te bestellen met anderen, scheelt ook heel veel.
Door flin
#2064006
tripkippiej schreef: Da's niet veel!
Probleem hier is dat 1 van de dames niet graag Barft, ze wil niet al te veel moeite doen voor haar eten, dit terwijl mijn witte Brit dan weer niet super van KVV houdt..
Heb je toevallig een samengesteld menu-tje hoe jij het doet?
Zowiezo zijn ze hier absoluut niet gek van Vis, kijken ze naar en lopen meteen weg...
ze vreten hier opt moment ook gemalen;
1 alleseter, maar ook 1 'soms ist lekker-geval', en een nieuweling die nog even mag wennen

'k heb een maal-molentje van marktplaats à 10 euri

hier 1 viseter, en eigenlijk hoeven ze van mij zeker geen maaltijd vis, 'k maal wel wat vette vis door de rest ( zo'n 3 à 4 % vant menu)
kuikens zijn goedkoop (= hier 7 % vant menu)

en verders kijken naar aanbiedingen...,

vleesbot is hier meestal knijn (tam+ wild) en haas, en eendnek (30 %)
en daar komt ook nog wat ganzenkop, en knijnekop ofzo bij (wat ik reken tot vleesbot en orgaan)
spiervlees wisselt; paard, hert, eend

gemiddelde kg prijs: 3.70 euro (met wat kwartels meegerekend)

hier dus 3 katzels die samen nu zo'n 600 gram per dag eten...
en uitgerekend kom 'k op:

67 eurie per maand, aan 'vlees' en kattenbakvulling ( lidl 10 l voor 3.95); 4 kattenbakken, en 1 zak per week
Door tripkippiej
#2064012
Ok ik ben inmiddels iets verder gekomen. Ik wil zelf KVV gaan maken.
De belangrijkste vraag: Is het te doen om bv kippen/konijnkarkassen/nekken te malen met een handmaler? (geen elektrische)
Zo'n handmaler ziet er wat 'simpel' uit voor dat soort harde vleesbotten.

Op de website van gelukkigdier staat als percentage:
45% vleesbot
40% spiervlees
15% orgaan

Is dat een goede verhouding of moet er ergenst wat af/bij?
Als bijproduct zou ik evt kuikens kunnen geven; daar zijn ze enorm gek van en dat jatten ze 's nachts van me aanrecht af ;)

De poezels liggen allemaal tussen de 3,5-4 kg.
Dit zou neerkomen op een 125gr per dag, per kat (lijkt wat weinig?)
dus een 850-900gr per week,per kat.

Nu vraag ik me nog af: kan je alle vleesbot,spiervlees & organen door elkaar gooien om er 1 mix van te maken of moet je bv maandags vleesbot, dinsdags spiervlees etc.. geven?

Als info heb ik gevonden:
Vleesbot:
-Kippennekken,ruggen,karkas
-Eendennekken,ruggen,karkas
-Konijnkop,karkas
-Eendenrug/karkas

Spiervlees:
- Lalkoendijvlees
- rund/paardspiervlees
- hert
- rund
- kopvlees

Orgaanvlees:
- Hart
- nier
- lever
- long
- hersenen
- tong
- boekmaag

Hebben jullie nog toevoegingen voor wat ik nog bij de verschillende onderdelen kan geven? zo vind ik de spiervlees wat 'magertjes', welk vlees valt nog onder die spiervlees?

Ze eten hier voornamelijk alle kip-producten, eend gaat er ook wel redelijk in.(behalve eendenkop)
Kwartelkarkas is ook geliefd.
Konijnenoren vinden ze ook super, maar zit praktisch geen vlees op.
Organen vinden ze ok, vooral lever word als eerste naar binnen gewerkt.
Fijn kopvlees vinden ze ook prima en waarschijnlijk vergeet ik nog veel op te noemen.
Verder vinden ze mixen prima. Lam, bosduif & fazantmix iets minder.
Vis moeten ze niet hebben, zelfs verse tonijn moesten ze niet; blikje tonijn op waterbasis dan weer wel
Ruimte in de vriezer heb ik genoeg; heb pas nog een 2e tafelmodel-vriezer erbij gekocht en heb er daar nu 2 van.

de aanbod/gevraagd-pagina hou ik al een tijdje in de gaten, maar woon in een puntje van Zeeland; waar veel mensen nog nooit van KVV/Barf gehoord hebben ;)

Alle toevoegingen, tips etc zijn zéér welkom!
Hoop dat ik toch al een goede start qua inlezen gehad heb.
Door flin
#2064043
ja, je bent goed op weg,  ;)

welk puntje van Zeeland bedoel je  ?

er zijn wat (honden) bestellers omgeving Goes,

en ik woon wat zuidelijker op Walcheren
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door