Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#204668
Goed, mijn pup is er nog niet.... nog niet eens in de maak eigenlijk, maar haar menu is klaar ;D!

Ben benieuwd wat jullie er van vinden:

Dit is het menu voor wanneer ze 8 weken oud is en ongeveer 7 kilo weegt en ongeveer 500 gram voer per dag krijgt:

Maandag:   
Kippenvleugel 100 gram   
Kippenvleugel 100 gram   
Kalkoendij 100 gram en groente 50 gram + visolie   
Kalkoendij 100 gram en groente 50 gram   
   
Dinsdag:   
Kipkarkas 100 gram   
Kipkarkas 50 gram + ei 50 gram   
Lams of rundvlees 80 gram + groente 50 gram + gemalen bot 20 gram + tarwekiemolie   
Lams of rundvlees 80 gram + groente 50 gram + gemalen bot 20 gram   
   
Woensdag:   
Kippenvleugel 100 gram   
Kippenvleugel 100 gram   
Orgaanvlees 50 gram + groente 50 gram + lamsrib 50 gram + visolie   
Orgaanvlees 50 gram + groente 50 gram + lamsrib 50 gram   
   
Donderdag:   
Kippennek 100 gram   
Kippennek 50 gram + ei 50 gram    
Pens 50 gram + groente 50 gram + lamsrib 50 gram + levertraanolie   
Pens 50 gram + groente 50 gram + lamsrib 50 gram

Vrijdag:   
Eendennek 100 gram   
Eendennek 100 gram    
Vis 100 gram + groente 50 gram + tarwekiemolie   
Vis 100 gram + groente 50 gram    
   
Zaterdag:
Parelhoen of eend 100 gram   
Parelhoen of eend 50 gram + ei 50 gram    
Lamsvlees 80 gram + groente 50 gram + gemalen bot 20 gram + visolie   
Lamsvlees 80 gram + groente 50 gram + gemalen bot 20 gram   
   
Zondag:   
Parelhoen of eend 100 gram   
Parelhoen of eend 100 gram    
Pens 50 gram + groente 50 gram + lamsrib 50 gram + levertraanolie   
Pens 50 gram + groente 50 gram + lamsrib 50 gram   

In de eerste weken zullen de vleugels en karkassen van kip, eend, parelhoen gemalen zijn trouwens. De ribbetjes zijn natuurlijk de eerste weken alleen voor de fun en dus ga ik er vanuit dat het percentage bot lager is, rond de 8% en dus 24% totaal (kaal). Maar goed, ik heb deze botten er nu (voor het gemak) even bijgerekend.

Vleesbot: 35,7%
Bot kaal: 12% (waarschijnlijk 8%)
Vlees: 19,4%
Groente: 20%
Orgaanvlees: 8,57%
Diversen: 4,2%
Totaal: 99,87%

Bot kaal totaal : 29,85% (waarschijnlijk 24%)
Vlees totaal: 37,25%
Dierlijke afkomst (inclusief ei): 80%

Eventuele tussendoortjes en scheutjes yoghurt en schepje havermoutvlokjes/rijst niet meegerekend (niet de moeite om dat in het menu op te nemen want dat zal niet vaak gegeven worden).
Door Elise
#204761
Goed, mijn pup is er nog niet.... nog niet eens in de maak eigenlijk, maar haar menu is klaar !
"haar", dus het wordt een meisje ;) ??? :D
Laatst gewijzigd door Elise op ma 15 nov 2004, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lupa
#204766
Elise schreef: "haar", dus het wordt een meisje ;) ??? :D
hahahaha betrapt!!! ;D
Door Marion
#204838
Ziet er goed uit ;)

Ik vraag me alleen af of het percentage bot voor een pup niet aan de hoge kant is. Bv op maandag is het best veel bot, maar als je de ontlasting goed in de gaten houdt merk je het vanzelf wel denk ik :D
Door Lizzy
#204851
Hihihihi, ja, betrapt... ik denk dat Leo en ik graag een meisje willen.... We hebben namelijk al 1 macho en die telt voor 2.

Maar goed, Marion, ik loop ook over het percentage bot te dubben hoor, maar de hoeveelheid bot in de kalkoendij is ongeveer 10% en 90% vlees. Dus dat zou mee moeten vallen. Denk ik. Verder bevat het eend en parelhoen in het weekend ook zo'n 10% bot want dat zijn hele eenden/parelhoenen en de kleine krijgt meer vlees als bot. Ik heb voor het gemak 50% vlees en 50% bot genomen voor mijn berekening, maar ik denk zelf dat het in het totaal lager uit komt. Hoeveel procent bot geef jij?

Zeg Angelique: is het ZO scary????? >:( ;D
Door Marion
#204888
Ik ben de laatste tijd wat aan het husselen.
Ik vond het te ingewikkeld om zelf samen te stellen voor de pup omdat ik van die tegenstrijdige verhalen las over verteren enzo. Dus ben ik de pup bibi gaan geven. Met als gevolg dat mijn volwassen hond ook geregeld bibi eet nu want ze vinden het beide super lekker.
Ik denk dat ik over het algemeen ook vrij veel bot gaf want mijn volwassen hond had vaak witte ontlasting (geen last ervan hoor). Ik gaf iedere avond een vlees bot van ongeveer 50 / 50 schat ik. bv kippenvleugels, lamsribben voor menselijke consumptie enz. Ik weet het niet precies maar heb het idee dat dit 50/50 is.

Zou een pup juist meer of minder bot nodig hebben dan een volwassen hond?
Als je bedenkt wat er aan calcium in zit dan zou dit erg belangrijk zijn ivm de opbouw van de botten.
Maar als je kijkt in de natuur zou een pup van 8 of 9 weken toch vrij zelfstandig eten of braakt de moeder het voer dan nog op? Zo ja, tot welke leeftijd doet ze dit dan nog?
Want als ze het voedsel niet meer op zou braken dan zouden pups denk ik voornamelijk vlees eten.
Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor.

Wat zegt Billinghurst bv over het percentage bot bij een pup?
Door Lizzy
#204899
[quote="Marion"]
Ik ben de laatste tijd wat aan het husselen.
Ik vond het te ingewikkeld om zelf samen te stellen voor de pup omdat ik van die tegenstrijdige verhalen las over verteren enzo. Dus ben ik de pup bibi gaan geven. Met als gevolg dat mijn volwassen hond ook geregeld bibi eet nu want ze vinden het beide super lekker.
Ik denk dat ik over het algemeen ook vrij veel bot gaf want mijn volwassen hond had vaak witte ontlasting (geen last ervan hoor). Ik gaf iedere avond een vlees bot van ongeveer 50 / 50 schat ik. bv kippenvleugels, lamsribben voor menselijke consumptie enz. Ik weet het niet precies maar heb het idee dat dit 50/50 is.

Zou een pup juist meer of minder bot nodig hebben dan een volwassen hond?
Als je bedenkt wat er aan calcium in zit dan zou dit erg belangrijk zijn ivm de opbouw van de botten.
Maar als je kijkt in de natuur zou een pup van 8 of 9 weken toch vrij zelfstandig eten of braakt de moeder het voer dan nog op? Zo ja, tot welke leeftijd doet ze dit dan nog?
Want als ze het voedsel niet meer op zou braken dan zouden pups denk ik voornamelijk vlees eten.
Maar misschien zit ik er helemaal naast hoor.

Wat zegt Billinghurst bv over het percentage bot bij een pup?
[/quote]

Ja, ik vind het ook twijfelen geblazen.... Maar goed, aangezien Billinghurst 60% rauwe vleesbotten adviseert en Mogens Eliasen 50% (max).... denk ik dat ik wel in de buurt kom met mijn percentage. Een teveel aan calcium (uit bot) scheiden ze toch uit. Ook de pup.
Ga je echt veel minder bot voeren (zoals bijv. 10%), dan voer je dus al gauw heel erg veel vlees. En dat lijkt me (hoog eiwit gehalte) ook weer niet zo goed.... (ik ben altijd benieuwd naar hoe mensen dat doen die volgens Lonsdale/rawfeeding voeren... geen groente, praktisch geen bot en dus heel veel vlees).

Bibi bevat overigens ook 20% tot 25% bot (kaal).

Mmmm, ik denk dat ik er goed aan doe om het percentage bot naar beneden te gooien wanneer pupsel de lamsbotten op gaat eten. Zonder die lamsbotten zit ik op 24% bot (kaal) en dat vind ik zelf wel prima, maar als de pup het lamsbot wel opeet, zit ik aan de 29% en da's weer te hoog.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 16 nov 2004, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#206317
[quote="Lizzy"]
Hihihihi, ja, betrapt... ik denk dat Leo en ik graag een meisje willen.... We hebben namelijk al 1 macho en die telt voor 2.

Maar goed, Marion, ik loop ook over het percentage bot te dubben hoor, maar de hoeveelheid bot in de kalkoendij is ongeveer 10% en 90% vlees. Dus dat zou mee moeten vallen. Denk ik. Verder bevat het eend en parelhoen in het weekend ook zo'n 10% bot want dat zijn hele eenden/parelhoenen en de kleine krijgt meer vlees als bot. Ik heb voor het gemak 50% vlees en 50% bot genomen voor mijn berekening, maar ik denk zelf dat het in het totaal lager uit komt. Hoeveel procent bot geef jij?

Zeg Angelique: is het ZO scary????? >:( ;D


[/quote]

Voor mij niet, maar ik kan me voorstellen dat een pupje kan schrikken van zo'n stapel dooie beesten.

Zelf heb ik nog nooit kalkoenbot gegeven, hoor wel vaak dat dat vrij hard zou zijn en ook meer splinters geeft dan kippenbot. Weet je zeker dat puppin dit wel kan wegwerken en dat het veilig is?
Door Lizzy
#206322
Voor mij niet, maar ik kan me voorstellen dat een pupje kan schrikken van zo'n stapel dooie beesten.

Zelf heb ik nog nooit kalkoenbot gegeven, hoor wel vaak dat dat vrij hard zou zijn en ook meer splinters geeft dan kippenbot. Weet je zeker dat puppin dit wel kan wegwerken en dat het veilig is?
Stapel dooie beesten? Zitten er geen dooie beesten in jouw voer dan ;D? Maar serieus, ik begrijp niet zo goed wat je daarmee bedoelt.....

De kalkoendijen zijn overigens gemalen hoor. Ik geef die dingen zelfs niet ongemalen aan mijn volwassen honden. Dat bot is inderdaad behoorlijk hard.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 nov 2004, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Helen
#206329
Ik zou zelf meer spiervlees geven en minder bot. Ik begrijp dat het een dalmaat is en dat je daarom veel GF-mixjes geeft en weinig orgaanvlees. Maar het botpercentage vind ik zelf te hoog. Ik wil zelf nooit boven de 20% bot uitkomen.

groetjes Helen
Door Lizzy
#206332
[quote="Helen"]
Ik zou zelf meer spiervlees geven en minder bot. Ik begrijp dat het een dalmaat is en dat je daarom veel GF-mixjes geeft en weinig orgaanvlees. Maar het botpercentage vind ik zelf te hoog. Ik wil zelf nooit boven de 20% bot uitkomen.

groetjes Helen
[/quote]

En mag ik vragen waarom? Want wat doe je met de grote hoeveelheden eiwit uit spiervlees met een snelgroeiend modelletje hond?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#206337
Lizzy schreef: Stapel dooie beesten? Zitten er geen dooie beesten in jouw voer dan ;D? Maar serieus, ik begrijp niet zo goed wat je daarmee bedoelt.....

Grapje Liz :P
Tegen de tijd dat je hele stukken gaat geven snap je wel wat ik bedoel. Puppen kunnen zo debiel doen met alles wat nieuw is, maar dat zie je vanzelf wel. ;D


De kalkoendijen zijn overigens gemalen hoor. Ik geef die dingen zelfs niet ongemalen aan mijn volwassen honden. Dat bot is inderdaad behoorlijk hard.

Aha, gemalen is natuurlijk altijd veilig, dat stukkie had ik even gemist
Door Lizzy
#206339
Aha. OK! Kan niet wachten totdat ik kan zien wat je bedoelt :D!

Was ook niet duidelijk, dat het gemalen kalkoen betrof. Staat alleen 'kalkoendij'. Ik vind de botten van kalkoen te hard, maar het voordeel van dij is is dat het te betalen is (en ik heb een flinke vleesmolen). Alleen filet vind ik te duur. En het is toch ook weer lekker voor de afwisseling. Vandaar dat ik kalkoendij koop. Percentage bot in de dij is trouwens erg laag.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 18 nov 2004, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door