Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2061778
Bij mijn hond, een kruising gefokt door particulier, is op de leeftijd van 4 maanden een ernstige erfelijke afwijking geconstateerd in zijn voorpoot. Hiervoor moest hij geopereerd worden. Hij is een kruising Basset en het is een erfelijke afwijking die vaker bij Bassets voorkomt.
Op de leeftijd van 6 maanden bleek hij dezelfde afwijking te hebben in zijn andere voorpoot, dus moest hij opnieuw geopereerd worden. Dit alles speelde in oktober/december 2010.

Ik nam de fokkers niets kwalijk, er vanuitgaande dat zij hier niet van op de hoogte waren en dus ook niets aan konden doen. Gelijk na de diagnose heb ik ze op de hoogte gebracht en ze hebben mij toen belooft geen pups meer te fokken met deze combinatie. Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat ze toch weer pups hebben uit dezelfde combinatie.

Omdat ik hen niets kwalijk nam heb ik mij ook nooit bezig gehouden met een vergoeding van de kosten. Nu ze opnieuw een nest fokken, vraag ik mij af of het mogelijk is hen hiervoor aansprakelijk te stellen en de gemaakte kosten te laten vergoeden?
Dit zie ik nu nog als enige oplossing om het te stoppen met 'fokken'.

Ik kwam op het internet tegen dat iedereen, zowel  'fokker' als 'particulier', tot de leeftijd van 6 maanden aansprakelijk is voor eventuele erfelijk afwijkingen. Is dit correct?

Zo ja, hoe pak ik dit aan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Heel vervelend allemaal om je hier mee bezig te moeten houden. Maar voor mij echt onvoorstelbaar dat ze nog een keer een nest fokken. Mijn hond heeft zo veel pijn gehad. Bij de operatie wordt een bot in de voorpoot doormidden gezaagd en vervolgens wordt er een stukje bot tussenuit gehaald.
Bij de laatste controle in juni bleek dat hij ook artrose heeft in voor en achter gewrichten en om het compleet te maken ook nog eens HD...
#2061856
Er is een verschil tussen fokken en vermeerderen.....

Even  buiten beschouwing gelaten wat je van de  fokker in deze wel en niet mag verwachten, maar als koper of toekomstig pupeigenaar  mag  je toch ook wel even verder kijken dan de werpkist, en je verdiepen in mogelijke  rasgebonden problemen.

helaas een beetje mosterd na de maaltijd. :-\
#2061857
En als die zegt...kom maar een nieuwe halen...heeft hij aan zijn verplichting voldaan.

Een vergoeding zal maar zelden de aanschafprijs te boven gaan en ook al zou hij "schuldig" verklaard worden, dan nog hoeft hij niet te stoppen met fokken met deze honden. In kruisingkjesfukkersland is namelijk alles geoorloofd :-X
#2061868
*Dorothea* schreef: ja precies, oude hond inleveren voor een gratis nieuwe en dan is het klaar.
Wil je dat niet dan heb je pech.
nou, niet helemaal waar volgens mij, maar het moet wel binnen de redelijkheid blijven, je moet er ook zin in hebben om te gaan procederen, lijk mij in dit geval ook moeilijk, kruising, dus geen rasvereniging met regels voor testen van dingen voordat er een nestje komt... ik ben bang dat dit een geval is, jammer dan :-\
#2062381
Senta schreef: Was dit een erkende fokker aangemeld bij het Raad van Beheer? Dan vind ik het alles behalve netjes dat er weer een zelfde combinatie wordt neergezet, of was het een broodfokker?

En wat stond er in je koopovereenkomst? Naderhand een claim indienen gaat je niet lukken zonder overeenkomst of afspraak.
Het is een kruising-fokker.

Ik denk eerlijk gezegd dat de garantie verlopen is en je niet veel kans maakt. Maar een poging kun je altijd wagen. Want "dingen" horen niet binnen zo'n korte tijd stuk te gaan, dus misschien kun je je daar nog op beroepen. Of je echter de juiste weg hebt gevolgd om met terugwerkende kracht iets te doen, dat betwijfel ik wel, maar ook dat hoor je vanzelf als je je rechtsbijstandverzekering inschakelt.

Jammer he, dat zo'n fokker zo'n combinatie gewoon weer herhaald, dit wetende :-\ :'(. Hoeveel scrupules heb je dan....  :-X :-\
#2062392
conleeuw schreef: nou, niet helemaal waar volgens mij, maar het moet wel binnen de redelijkheid blijven, je moet er ook zin in hebben om te gaan procederen, lijk mij in dit geval ook moeilijk, kruising, dus geen rasvereniging met regels voor testen van dingen voordat er een nestje komt... ik ben bang dat dit een geval is, jammer dan :-\
Ik heb een boek " gerechterlijke diergeneeskunde" daarin staat dat je de verkoper eerst in gebreke moet stellen alvorens je de pup laat opereren.
De fokker mag nl zelf weten hoe hij de schade compenseert, dat kan zijn een deel van de operatie vergoeden maar dat kan ook zijn dat hij de hond terugneemt en de eigenaar een nieuwe hond geeft. Dan heeft hij aan de wet voldaan.
#2062464
Dank voor de info en tips, hier ga ik mij morgen verder in verdiepen, cq rondbellen.

Moet toch zeggen dat ik mij over een aantal reacties ook enigzins verbaas. Volgens mij heb ik op een nette manier een vraag gesteld met daarbij duidelijk de feiten en mijn beweegredenen. Op geen enkele wijze ben ik in de 'slachteroffer' rol gaan zitten, zo van: oh wat ben ik zielig, oh wat heb ik veel geld aan de dierenarts moeten betalen, enz.

Het gaat mij helemaal niet om het geld. Ik heb een pup gekocht bij een particulier, (geen broodfokker met tig honden) die een nestje had. Het betreft een kruising van 3 verschillende rassen. Bij alle rassen die er op de wereld zijn komen erfelijke afwijkingen voor. Deze afwijking komt bij 1 op de 1000 Bassets voor. Mijn pup is 25% Basset en heeft deze afwijking ook. Dat is gewoon domme pech. Dat zeggen ze zelfs bij de universiteit van Gent, dus heeft niet te maken met mijn kennis of het gebrek aan onderzoek voor aanschaf.
De pup blijkt een erfelijke afwijking te hebben, waarvan ik de fokker op de hoogte heb gesteld. Nu hebben ze toch besloten om nogmaals een nestje te fokken, omdat het volgens hen niet erfelijk is: 'want de andere pups hebben nergens last van'.
Oftewel, ze begrijpen het niet, of ze willen het niet begrijpen.
Nu probeer ik te kijken naar de mogelijkheden om deze mensen er van te doordingen dat ze fout bezig zijn. Het gaat niet om mijn belang, maar om het belang van de pups die ze nu hebben en mogelijk nog in de toekomst plannen!!
#2062472
marijke80 schreef: Dank voor de info en tips, hier ga ik mij morgen verder in verdiepen, cq rondbellen.

Moet toch zeggen dat ik mij over een aantal reacties ook enigzins verbaas. Volgens mij heb ik op een nette manier een vraag gesteld met daarbij duidelijk de feiten en mijn beweegredenen. Op geen enkele wijze ben ik in de 'slachteroffer' rol gaan zitten, zo van: oh wat ben ik zielig, oh wat heb ik veel geld aan de dierenarts moeten betalen, enz.

Het gaat mij helemaal niet om het geld. Ik heb een pup gekocht bij een particulier, (geen broodfokker met tig honden) die een nestje had. Het betreft een kruising van 3 verschillende rassen. Bij alle rassen die er op de wereld zijn komen erfelijke afwijkingen voor. Deze afwijking komt bij 1 op de 1000 Bassets voor. Mijn pup is 25% Basset en heeft deze afwijking ook. Dat is gewoon domme pech. Dat zeggen ze zelfs bij de universiteit van Gent, dus heeft niet te maken met mijn kennis of het gebrek aan onderzoek voor aanschaf.
De pup blijkt een erfelijke afwijking te hebben, waarvan ik de fokker op de hoogte heb gesteld. Nu hebben ze toch besloten om nogmaals een nestje te fokken, omdat het volgens hen niet erfelijk is: 'want de andere pups hebben nergens last van'.
Oftewel, ze begrijpen het niet, of ze willen het niet begrijpen.
Nu probeer ik te kijken naar de mogelijkheden om deze mensen er van te doordingen dat ze fout bezig zijn. Het gaat niet om mijn belang, maar om het belang van de pups die ze nu hebben en mogelijk nog in de toekomst plannen!!

Maar is de fokker dom bezig? Misschien heb jij nou net 1 van die 1000 basset(kruisingen) waarbij deze aandoening voorkomt.
#2062524
Eigenlijk zit ik in twijfel of ik nu wel moet reageren.......

De afwijking waarover gesproken wordt is volgens mijn radius curves. Dat houdt in dat het ene bot in de poot sneller groeit dan het andere. Als dit geconstateerd wordt, wordt inderdaad het bot doormidden gezaagd, een stukje er tussen uit gezaagd en dat moet de truuk doen. Door het ongelijk groeien van de botten groeit de poot niet recht.

Maar laten bassets nu ook geen rechte poten horen te hebben. Ik vraag me dan ook af of dit wel als erfelijke afwijking gezien moet worden. Er zijn meerdere basset rassen die krommen poten horen te hebben en dus feitelijk een vergroeiing in hun poten horen te hebben. Hebben ze dit niet dan hebben ze rechte poten en een franse stand is nu eenmaal gewenst.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door