Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Supersmurf
#2061211
Mijn border collie pupje is nu 12 weken en kreeg bij de fokker zowel brok als vers vlees. Daar kregen ze in eerste instantie Lotgering, dus dat heb ik ook eerst gevoerd. Dit at ie alleen echt voor geen meter. Heb volgehouden en het vlees weg gehaald en later opnieuw geprobeerd, maar hij at hiermee echt te weinig. Overgegaan op kvv maar hij bleef slecht eten. Had nog farmfood brokken in huis dus die eens geprobeerd en die smikkelde hij smakelijk weg. Maar ook hier na een paar dagen dacht ie weer; ja daahaag die moet ik niet.  :D Wederom volgehouden ( ook gezien onze naderende vakantie, waarbij we géén koeling hebben en dus moeilijk vlees kunnen geven ) 

Nu had ik rodi exclusive worsten en die vind ie heerlijk! sMikkeltie zo weg. Maar hierdoor kreeg hij dus wel lichte diarree. Dag later werd dat langzaam aan weer wat beter, totdat ik gister smuldier kip gaf. Nu is het dus weer hardstikke dun. Weet inmiddels niet zo goed meer wat ik hem geven moet. Lijkt bijna wel of hij reageert op kip of zo, maar dat zal vast niet. Op Lotgering deed hij het eigenlijk heel goed, behalve dan dus dat ie dat niet at  :-X

wIl hem uiteindelijk wel graag op barf hebben, maar omdat we dus geen koeling hebben in de vakantie en ik niet al te veel wilde schakelen leek kvv me even handiger. Dat moeten we dan gewoondagelijks uit de supermarkt halen.
Door M@rina
#2061236
Rodi worsten is geen kvv en smuldier kip is enkelvoudig, dat kan je hem niet de hele tijd geven want dan krijgt hij te eenzijdig eten. Smulider bevat ook geen natuurlijke calciumbron, voor een pup is dit zeker belangrijk.

Het is soms een beetje zoeken naar waar een hond het goed op doet, de één reageert sneller met diaree dan de ander, maar wat belangrijk is is niet te snel afwisselen, dan krijgen die darmpje nooit de tijd om te wennen.

Probeer eens een complete kvv en giet er de eerste paar dagen een scheutje gekookt water overheen, af laten koelen en geven. Iedere dag een beetje minder gekookt water er over en kijk hoe ze het daar op doet.
#2061388
Juist, wat Marina zegt. Smuldier kip bevat bijna alleen vlees, en sommige honden krijgen hier hele dunne ontlasting van. Het advies van Marina zou ik opvolgen. Misschien is het lastig om een merk te vinden die bot als cacliumbron gebruikt in de gewone dierenwinkel, maar bijvoorbeeld Carnibest kun je proberen. De merken die (o.a.) een calciumsupplement gebruiken ipv bot: Smuldier, Rodi, Runner, Duck, Farmfood Fresh en Natures Menu.
Door Martine-Tom
#2061399
Smuldierkip is juist de enige met wél natuurlijke calcium werd mij verteld.
Gemalen karkassen.

Maar dat neemt niet weg dat het menu nu niet klopt.
Ik zou die Rodi worst gelijk wegdoen, Smuldier opzich is niet veel mis mee als je alle soorten afwisseld en er mss af en toe wat Barf-dingetjes (bot) bij geeft ben je denk ik al een heel eind.
Verdiep je als je daarmee bezig bent eens verder in het hoe en waarom, maar wat je nu voert is iig niet pluis ;)
Door M@rina
#2061461
[quote="martine-tom"]
Smuldierkip is juist de enige met wél natuurlijke calcium werd mij verteld.
Gemalen karkassen.
[/quote]
Klopt, maar het is enkelvoudig en niet geschikt om als basisvoer te geven. Ik weet in ieder geval dat de andere geen natuurlijke calciumbron bevatten. Bovendien vindt ik smuldier van matige kwaliteit en ik zou mijn pup nooit alleen op smuldier grootbrengen.

In ieder geval een kvv met natuurlijke calciumbron kiezen (carnibest, AHV, energique, naturis) en het liefst ook nog één waarvan je verschillende diersoorten moet geven om het compleet te maken, zoals haaksbarf, tinlo Lotgering, Shaweca, carnivoer...

Als de hond eenmaal volgroeid  (met een jaar of 2) is kan je smuldier best 1 of 2 x per week geven om de kosten wat te drukken maar die twee van mij verdienen naar mijn menig een betere kwaliteit.
Door Martine-Tom
#2061546
Oh dat zou ik ook nooit doen, alleen smuldier....
Ik heb het een week of 2 gegeven toen ik overschakelde zodat ik even de tijd had om me verder te verdiepen.
In dit geval vind ik smuldier iig te preferen boven wat er nu gevoerd word met de kanttekening dat het tijdelijk is...
#2061564
Hij heeft nu trouwens weer lotgering gekregen, idd met een scheutje heet water eroverheen en dat at ie prima.

We begonnen met de lotgering met wat groente, 1x per week een eitje, 1x per week vis, alleen at ie die lotgering dus uiteindelijk niet meer. Hij had er wel hele mooie ontlasting op. Enige wat lotgering volgens mij wel mist is een natuurlijke calcium bron, toch?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2061587
Lotgering heeft 15% bot van het dier waar de mix van gemaakt is. Dit is een natuurlijke calciumbron en dus goed.

Echter, hier op de site wordt 50% vleesbot aangeraden, terwijl 15% kaal bot 30% vleesbot geeft. Dit is dus aan de lage kant. Ik geef hierom bij lotgering wel vleesbot bij, om het % vleesbot op te hogen.
Door M@rina
#2061613
Ik heb even gekeken naar de rodi exclusief worsten maar kan niet ontdekken of ze een natuurlijk calciumbron gebruiken. In ieder geval gebruiken ze een premix want een rol bestaand uit slechts 2 diersoorten is compleet... dan moet je het één en ander toevoegen, volgens de site geen chemische toevoegingen.
#2061679
[quote="M@rina"]
Ik heb even gekeken naar de rodi exclusief worsten maar kan niet ontdekken of ze een natuurlijk calciumbron gebruiken. In ieder geval gebruiken ze een premix want een rol bestaand uit slechts 2 diersoorten is compleet... dan moet je het één en ander toevoegen, volgens de site geen chemische toevoegingen.
[/quote]

Ik heb het toevallig gister gevraagd, ik wil het antwoord hier wel even posten als ik antwoord krijg. In de 'gewone' Rodi zit in ieder geval wel een calciumsupplement en geen bot.

15% bot is inderdaad zo ongeveer het minimale volgens mij, maar op andere versvoerforums is dit juist de geadviseerde hoeveelheid. Ik denk dat het geen problemen geeft, maar een extra eendennekje erbij kan geen kwaad. Het belangrijkst is dat de ontlasting goed is, dus als de ontlasting wat papperig is op 15% bot is het wel goed om er wat bot bij te doen.
#2062107
Hmmm ik zou K9 Natural voeren denk ik en ter plekke zoveel mogelijk vers geven. Als je bijvoorbeeld naar de supermarkt gaat ook wat rundergehakt of een kippenbout meenemen voor de hond en eventueel meteen een dubbele maaltijd geven zodat je de volgende dag niets of weinig hoeft te geven.
#2062766
Ik geloof toch niet dat het aan de voeding ligt. Heb gister de da gebeld en kan vandaag ontlasting langs brengen. SOmmige dagen ging het beter en werd het wat dikker, maar sinds vannacht is het weer dun. Dus ik denk eerder dat hij iets opgelopen heeft...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door